Gå til innhold

Kunne du tenkt deg å være hjemme med barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine begynte i barnehage da de var ca ett år begge. Var der fra 09-1530 hver dag. Jeg hadde blitt gal av å gå hjemme. Har mer å gi som mor med variasjon i hverdagen og noen timer fra hverandre. Begge barna er velfungerende unge voksne og har gode minner fra bhagen. For oss har det også vært viktig å lære barna våre god arbeidsmoral ved å at de ser at vi drar på jobb hver dag. De studerer og jobber og har nesten ikke fravær fra skole eller jobb de heller. Angrer ikke på valget. Kjenner flere som «går hjemme» hvor ungdommene strever med skolevegring. Sikkert flere årsaker, men gjør meg noen tanker.

Anonymkode: b708c...055

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Ikke fordi jeg nødvendigvis synes det er verken spennende eller tilfredsstillende, men jeg husker årene i full jobb med tre barn som et forferdelig slit. Alt ble liksom bare halvveis, masse stress, dårlig samvittighet på alle fronter, søvnmangel, dårlig humør.

Det var en lettelse jo eldre barna ble, og jo mer de klarte selv. Klarte liksom ikke å være i nuet og glede meg over hverdagen med dem, sånn som jeg skulle ønsket.

Derfor mener jeg det hadde vært til det beste for både meg og barna mine om jeg hadde vært hjemmeværende, i hvert fall noen år mens det sto på som verst.

Anonymkode: 88dea...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 21.17):

Sitte i en lesesirkel og diskutere bøker med andre kvinner som bare går hjemme? Blir bare å snakke om barn og vondter 😂

Anonymkode: 15337...8d0

Du er jammen altfor fordommsfull til at jeg gidder å svare deg mer. 

Anonymkode: cbc40...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 21.20):

Og det at du trivdes og ikke husker at hjernen hadde lite å drive med er vel et tegn på at du personlig ikke har særlog behov for intellektuell stimuli for å trives i hverdagen. Mange andre kvinner har behov for intellektuell stimuli og spennende faglige utfordringer og er ikke fornøyd bare med baking og nabosladder.

Hva vet du om hva jeg leste og studerte på den tiden? Slike fordommer gidder jeg bare ikke, det er bare idiotisk! Jeg kan fortelle at siden jeg hadde en tilfredsstillende hverdag og trivdes så var også hjernen mer åpen for å ta inn lærdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du har et dårlig syn på kvinner. 

Synes forøvrig at det er like lite inspirerende å være på jobb og kun snakke jobb med kollegaer. Livet mitt er mer enn jobb. Ja jeg har en utdannelse og ja jeg liker jobben min, men helt ærlig så er det bare en jobb. Det er ikke min identitet. Min identitet er den jeg er på fritiden. Mine hobbyer, mine venner og familie, interesser og mål. Jobben gir meg bare penger å leve for. Angrer ikke på at jeg valgte å leve mer sparsommelig for å være mest mulig hjemme når barna var små. Karrieren kan vente, de årene barna er små kommer ikke på nytt. 

Anonymkode: fa1fc...1ae

Jeg er så enig med deg! Jeg jobber nå men lever på ingen måte for jobben. Det interessante i livet skjer utenom jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min drømmesituasjon hadde vært å jobbe 50% turnus, hatt ungene i bhg 80% (fordi dem elsker barnehagen og vennene sine der, pluss det gir meg mulighet til husarbeid+middagslaging alene, pluss gir meg mer egentid 😁 

Nå jobber jeg 100%, tar master 100%, pusser opp enebolig, barna i barnehagen 100% og ingen egentid. For ikke å nevne at huset er i en konstant fase ala kaos 😅

Anonymkode: 552d2...1b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da har du en kjedelig jobb. Skaff deg heller en bedre utdanning og spennende karriere. 

Neida, hun har bare sunn fornuft. At man skal leve og brenne for jobben er noe kapitalismen har hjernevasket dere til å tro.

Anonymkode: 6a4f8...9ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida, hun har bare sunn fornuft. At man skal leve og brenne for jobben er noe kapitalismen har hjernevasket dere til å tro.

Som regel har man valgt utdanning og jobb selv, verken rart eller unormalt å være glad i jobben sin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som regel har man valgt utdanning og jobb selv, verken rart eller unormalt å være glad i jobben sin.

Forskjell på å være glad i jobben og hjernevasket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forskjell på å være glad i jobben og hjernevasket.

Det er mye som er påvirkning her i samfunnet, men å få kvinner til å være hjemme er kanskje en av menneskets største kollektive hjernevasking med negativ konsekvens i form av fysisk og økonomisk fangenskap, som vi har sett maken til. Vi kvinner må få være fri, penger er frihet, jobb er penger.

Og aktivitet, sosialisering osv.

Anonymkode: 31d28...c5b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernevasket er de kvinnene som tror at kvinnefellen er en form for frihet og lykke. Hvis det var så fint og frigjørende å gå hjemme og vaske og ha god tid til matlaging og noen turer i skogen (uten lønn og pensjon) hadde vel menn også strevet for dette livet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet faktisk ikke om det påvirker barn positivt at mor går hjemme. Jeg tror at msn kan legge til rette for mindre stress uten å være hjemme på fulltid. Jeg tror barna trenger å se at vi voksne drar på jobb, at vi ikke alltid er tilgjengelige, at ikke alltid maten er klar og at huset er plettfritt og at vi drar på fine ferier.  Det er vi selv som legger opp til at livet er stressende fordi alt skal «være på stell». Slik det er idag er alt for mye tilrettelagt rundt barna, og det tror jeg er mye av grunnen til at dagens unge ikke takler livets realiteter så godt. På 50-60 tallet var mor hjemme, men barna måtte klare seg for det meste selv fordi det var nok å gjøre hjemme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er mye som er påvirkning her i samfunnet, men å få kvinner til å være hjemme er kanskje en av menneskets største kollektive hjernevasking med negativ konsekvens i form av fysisk og økonomisk fangenskap, som vi har sett maken til. Vi kvinner må få være fri, penger er frihet, jobb er penger.

Og aktivitet, sosialisering osv.

Anonymkode: 31d28...c5b

Du tror ikke noen greier å ta et aktivt valg på egne premisser altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du tror ikke noen greier å ta et aktivt valg på egne premisser altså?

Hvorfor er det nesten utelukkende kvinner som tar slike aktive valg på egne premisser? Er det da virkelig et aktivt valg på egne premisser da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det nesten utelukkende kvinner som tar slike aktive valg på egne premisser? Er det da virkelig et aktivt valg på egne premisser da?

Jeg tror det er medfødt forskjell på kjønnene, at det er flest kvinner som er opptatt av barn og omsorg og som tiltrekkes av et liv hjemme. Jeg er kvinne, og er nok ikke typisk kvinne sånn sett. Jeg liker ikke « husmorrollen» og trenger mer et liv utenfor huset med jobb og sosialt liv med andre voksne. Men biologisk sett er det nok flest kvinner som liker den type liv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to (snart tre) små barn og har valgt å gå ned til 80%-stilling, det har reddet oss fra mye stress i hverdagen. Jeg ville nok ikke vært hjemme 100%, da ville jeg savnet  å føle tilhøriget til kollegaer og jobb men om økonomien hadde tillatt det kunne jeg gjerne jobbet 50% nå i barnehageårene🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 10.48):

Så heldig du er som har en arbeidsgiver som tilrettelegger for dette 👍

Anonymkode: b3e7b...e10

Tilrettelegger for hva? At jeg får permisjon når jeg har født?🙈

Anonymkode: 6e356...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan ikke jeg svare på. For meg var det en glede å være hjemme, hvorfor skulle det da være et tema at mannen skulle være hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...