Gå til innhold

Nav nødhjelp.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 11.35):

Nødhjelp misbrukes dessverre i altfor stor grad. Røyk og snus prioriteres. 

Anonymkode: cbdcb...dce

Ekspander  

Veldig mange kommuner gir nødhjelp i form at et betalingskort som kan brukes på en spesifikk matbutikk. Og kortet kan ikke brukes til snus, røyk eller alkohol. 

Anonymkode: 467c2...f5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 16.00):

Veldig mange kommuner gir nødhjelp i form at et betalingskort som kan brukes på en spesifikk matbutikk. Og kortet kan ikke brukes til snus, røyk eller alkohol. 

Anonymkode: 467c2...f5f

Ekspander  

Matrekvisisjoner kan bare brukes i helt spesielle tilfeller. Sosialtjenesteloven § 21 fjerde ledd: "Hvis det på grunn av særlige forhold må antas at stønadsmottakeren ikke vil bruke stønaden i samsvar med vilkår som er fastsatt etter § 20, kan det vedtas at stønaden helt eller delvis skal gis i form av varer og tjenester."

Det fremgår av rundskrivet til lov om sosiale tjenester at: "Økonomisk stønad i form av varer og tjenester kan bare benyttes der NAV-kontoret etter en konkret, individuell vurdering kommer til at tjenestemottaker ikke vil bruke stønaden i henhold til forutsetningene eller i samsvar med vilkår satt etter § 20. NAV-kontoret må ha konkrete holdepunkter for å anta at tjenestemottaker ikke vil bruke stønaden i henhold til vilkårene som er satt."

Anonymkode: d5643...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødhjelp er 150 pr dag.

Da skal du dokumentere at du ikke har noe utgifter.

Du får gavekort eller en lapp til en butikk der du kan handle mat. Noen ganger står det tilogmed med at røyk og øl ikke kan kjøpes.

Anonymkode: 8b297...b42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 11.29):

Matrekvisisjoner kan bare brukes i helt spesielle tilfeller. Sosialtjenesteloven § 21 fjerde ledd: "Hvis det på grunn av særlige forhold må antas at stønadsmottakeren ikke vil bruke stønaden i samsvar med vilkår som er fastsatt etter § 20, kan det vedtas at stønaden helt eller delvis skal gis i form av varer og tjenester."

Det fremgår av rundskrivet til lov om sosiale tjenester at: "Økonomisk stønad i form av varer og tjenester kan bare benyttes der NAV-kontoret etter en konkret, individuell vurdering kommer til at tjenestemottaker ikke vil bruke stønaden i henhold til forutsetningene eller i samsvar med vilkår satt etter § 20. NAV-kontoret må ha konkrete holdepunkter for å anta at tjenestemottaker ikke vil bruke stønaden i henhold til vilkårene som er satt."

Anonymkode: d5643...d91

Ekspander  

Det er noen som forsnakker seg og sier at det skal bruke nødhjelp til å dekke telefonregninger eller gjeld og at de kan spise annet sted. Da blir det som regel matrekvisisjon. Man skal også kartlegge den nåværende situasjonen og spørre om hva man har brukt pengene sine på hvis man er selvhjulpen.

Det blir for lett å bruke alle pengene sine hele tiden på blant annet gjeld og etterpå få penger rett inn på konto. Nav skal ikke dekke gjeld. 

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 11.34):

Nødhjelp er 150 pr dag.

Da skal du dokumentere at du ikke har noe utgifter.

Du får gavekort eller en lapp til en butikk der du kan handle mat. Noen ganger står det tilogmed med at røyk og øl ikke kan kjøpes.

Anonymkode: 8b297...b42

Ekspander  

Det er ingen Nav kontorer som gir gavekort. Hva satsen er på kommer an på om man er enslig eller bor sammen med noen. 

Anonymkode: 79683...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man dokumentere masse for å få hjelp? Jeg har aldri bedt om noe før men er nesten tom for penger, har barn og jobb osv men alt er så dyrt og lenge til neste lønn😟

Anonymkode: c18ff...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 11.41):

Det er noen som forsnakker seg og sier at det skal bruke nødhjelp til å dekke telefonregninger eller gjeld og at de kan spise annet sted. Da blir det som regel matrekvisisjon. Man skal også kartlegge den nåværende situasjonen og spørre om hva man har brukt pengene sine på hvis man er selvhjulpen.

Det blir for lett å bruke alle pengene sine hele tiden på blant annet gjeld og etterpå få penger rett inn på konto. Nav skal ikke dekke gjeld. 

Det er ingen Nav kontorer som gir gavekort. Hva satsen er på kommer an på om man er enslig eller bor sammen med noen. 

Ekspander  

Her hvor jeg bor får de et gavekort på Rema og det kan ikke kjøpes øl, røyk og snus med det. 

Anonymkode: d117f...afe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 12.49):

Må man dokumentere masse for å få hjelp? Jeg har aldri bedt om noe før men er nesten tom for penger, har barn og jobb osv men alt er så dyrt og lenge til neste lønn😟

Ekspander  

Lurer på det samme.

Anonymkode: 418ce...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 12.49):

Ekspander  

Det kommer an på om det er første gangen du søker. Det er da vanlig å be om: 

- Siste skattemelding altså skattemelding for 2023 i pdf format. Kan være at du blir bedt om å dokumentere skatteoppgjør i tillegg. 

- Totaloversikt over alle dine disponible kontoer.

- Siste transaksjoner tre måneder tilbake i tid frem til leveringstidspunktet. (Man kan ikke be om dette rutinemessig men den første gangen noen søker kan man be om det. Du kan også stryke over det du ikke ønsker Nav skal se men ikke inntekter) 

- Siden du jobber så kan du bli bedt om å dokumentere lønnsdato. 

- Alt av utgifter som du ønsker å søke om å få dekket må dokumenteres. 

Det kan være at saksbehandler kan be om ytterligere dokumentasjon, men det jeg nevnte er standard dokumentasjon. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 4.57):

Drømme om det?

For det første er ikke det å motta sosial stønad en drømmesituasjon, da skal det bare mangle at summen er som den er.

For det andre så stiller du deg i eksakt samme posisjon, hvis du som er i full jobb trenger penger til mat. Fordi NAV har plikt til å gi nødhjelp, hvis du ikke har mat på bordet. Det spiller ingen rolle om du er i full jobb eller lever på stønader. Vær glad du er i full jobb, fordi du er jævlig priviligert 🤗

Anonymkode: 47254...63d

Ekspander  

Nei, de færreste i full jobb kan bruke så mye på mat. Det er over ti tusen i måneden. Ja, jeg er glad jeg er i full jobb, men sånt budsjett har jeg ikke. Det er ikke riktig at jeg stiller meg i eksakt samme posisjon, i kommunen her er summen en helt annen. 

ja, jeg er glad nav er pliktig til og gi nødhjelp og mat på bordet, jeg har selv vært i en situasjon hvor jeg har trengt hjelp, men mat for 350 kr dagen er litt mer enn mat på bordet. 

Anonymkode: 5a5af...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 6.43):

De fleste i full jobb tjener mindre enn 350,- dagen?

Anonymkode: 079ae...9c4

Ekspander  

De fleste i full jobb har andre utgifter enn mat. Jeg tjener ca 1200 om dagen , 900 etter skatt. Så nei, jeg bruker ikke 350 kr om dagen på mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 13.33):

Nei, de færreste i full jobb kan bruke så mye på mat. Det er over ti tusen i måneden. Ja, jeg er glad jeg er i full jobb, men sånt budsjett har jeg ikke. Det er ikke riktig at jeg stiller meg i eksakt samme posisjon, i kommunen her er summen en helt annen. 

ja, jeg er glad nav er pliktig til og gi nødhjelp og mat på bordet, jeg har selv vært i en situasjon hvor jeg har trengt hjelp, men mat for 350 kr dagen er litt mer enn mat på bordet. 

Ekspander  

Vi bruker under 100kr/dag/person på mat, og da spiser vi godt. Det inkluderer ofte noe mat ute. 

Anonymkode: 04e26...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 17.01):

Vi bruker under 100kr/dag/person på mat, og da spiser vi godt. Det inkluderer ofte noe mat ute. 

Ekspander  

*også, ikke ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...