Gå til innhold

Autisme og spesielle interesser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart starte min utredning for autisme og er nysgjerrig på å finne ut mye om meg selv i den anledning.

Jeg lærte for et par dager siden at jeg i en alder av to kunne navngi alle de store komponistene innen klassisk musikk og kunne så og si skille Vivaldi og Mozart på første strofe. 

Det blir kanskje dumt å spørre om dette er «normalt» for en toåring, alle har jo ulike interesser og talenter, men ønsker gjerne andres tanker om dette. Ville en slik toåring ha overrasket deg?

Anonymkode: f33d8...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da vanlig blant landets småbarn. Kanskje er det mer ved deg som få deg til å skulle utredes for autisme? Problemer i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det. En toåring med godt språk kan vel navngi det meste de lærer.

Anonymkode: 55646...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-åringen min kan nesten alle dinosaurusene. Han liker dinosauruser, vi har nok næret litt oppunder og siden småbarn er som svamper har han på kort tid lært seg forskjellen på en tyrannosaurus rex, brontosaurus, pterodactyl etc.

Han har ikke autisme - jeg (mor) har Asperger og 2-åringen ble undersøkt på bup ifbm med min utredning.

Vil derfor tro at det er vanlig for 2-åringer å  kunne en del sånne spesialfelt, litt avhengig av hva foreldrene oppmuntrer til.

Med det sagt hadde jeg selv en ekstrem samling bamser som barn, jeg nektet å leke med noe annet. I tillegg bladde jeg i rasebøker om hunder siden før jeg kunne lese. Har hyperlexi så snakket rent i fulle setninger før fylte 2 og lærte og lese så fort jeg ble gitt muligheten.

Hunderasene ble mitt spesialfelt. Jeg kan alle, med styrker, svakheter, gemytt, bakgrunn etc.

Jeg ble også spurt om spesialinteressen under utredningen. De prøvde å spørre meg ut om ulike raser og karakteristikker ved de ulike rasene. De skjønte raskt at jeg har uvanlig mye kunnskap på feltet.

Anonymkode: 8ed39...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskone skrev (13 timer siden):

Det er da vanlig blant landets småbarn. Kanskje er det mer ved deg som få deg til å skulle utredes for autisme? Problemer i hverdagen?

Man blir da ikke utredet for autisme fordi man kunne skille artister fra hverandre som 2 åring. Man blir utredet for en langt større helhet, åpenbart. 

Anonymkode: f2f4b...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

2-åringen min kan nesten alle dinosaurusene. Han liker dinosauruser, vi har nok næret litt oppunder og siden småbarn er som svamper har han på kort tid lært seg forskjellen på en tyrannosaurus rex, brontosaurus, pterodactyl etc.

Han har ikke autisme - jeg (mor) har Asperger og 2-åringen ble undersøkt på bup ifbm med min utredning.

Vil derfor tro at det er vanlig for 2-åringer å  kunne en del sånne spesialfelt, litt avhengig av hva foreldrene oppmuntrer til.

Med det sagt hadde jeg selv en ekstrem samling bamser som barn, jeg nektet å leke med noe annet. I tillegg bladde jeg i rasebøker om hunder siden før jeg kunne lese. Har hyperlexi så snakket rent i fulle setninger før fylte 2 og lærte og lese så fort jeg ble gitt muligheten.

Hunderasene ble mitt spesialfelt. Jeg kan alle, med styrker, svakheter, gemytt, bakgrunn etc.

Jeg ble også spurt om spesialinteressen under utredningen. De prøvde å spørre meg ut om ulike raser og karakteristikker ved de ulike rasene. De skjønte raskt at jeg har uvanlig mye kunnskap på feltet.

Det kan jo være at det er litt vel tidlig for 2 åringen din å bli utredet. Ikke alle har tydelige tegn ved så ung alder, særlig ikke ved høytfungerende autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan jo være at det er litt vel tidlig for 2 åringen din å bli utredet. Ikke alle har tydelige tegn ved så ung alder, særlig ikke ved høytfungerende autisme. 

Med mindre du er fagperson velger jeg å forholde meg til det bup (som er fagpersoner) har konkludert med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre du er fagperson velger jeg å forholde meg til det bup (som er fagpersoner) har konkludert med :) 

Man kan ha kunnskap om autisme selv om man ikke jobber på BUP. Det er jo sunn fornuft at høytfungerende autister ikke fanges opp ved så ung alder. Noen autister viser ikke tydelige trekk før de er langt eldre, det er en grunn til at mange ikke får diagnosen før i tenårene og i voksen alder. 

Med tanke på hvor arvelig autisme er, så er det jo greit å være klar over. Men du får bare stole på BUP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det i seg selv er ikke noe som tyder på autisme for autisme er mye mer enn kun særinteresser. Hadde du venner på skolen eller i barnehagen? Hadde du nye problemer med det sosiale? 

Anonymkode: 9f21b...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er jeg enig i. 
Jeg er mor til to voksne barn som er høytfungerende autister (Asperger). 
Det var lenger opp til skolealder at symptomene ble mere merkbare. 
Barneautisme vises tidligere , og gjerne ned i 1-2 årsalderen etter det jeg har lest 

Anonymkode: 83b68...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...