Gå til innhold

Invitert til familieselskap nyttårsaften, men gjestene gidder ikke bidra bittelitt til fyrverkeri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi ber nok en gang, på 6 året familien på feiring nyttårsaften. Vi står for all mat, dessert, drikke og snacks. Det er mange gjester og det koster mye, men det er greit siden vi tross alt velger å invitere. Hadde ikke vi invitert hadde det ikke vært noen feiring. Barna i huset her elsker fyrverkeri og gjestene liker godt å se på det andre skyter opp, men gidder ikke kjøpe noe selv. Derfor pleier vi kjøpe litt fyrverkeri også. I år spurte vi noen av gjestene om de kunne ta med et lite batteri hver, behøver ikke være store greiene. Alle sa nei selvom de som sagt elsker å se på det. Og jeg skjønner godt at mange ikke liker å fyre opp pengene sine, men er det ikke greit å bidra med en liten ting da når man kommer til flott dekket bord? Sa selvsagt ok, og gjorde ikke noe mer ut av det. Men jeg ble litt skuffet. De kommer alltid helt tomhendt, har ikke med en pose twist en gang. Alle som kommer har god råd. 

Anonymkode: 872a1...f27

• Liker 1
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi ber nok en gang, på 6 året familien på feiring nyttårsaften. Vi står for all mat, dessert, drikke og snacks. Det er mange gjester og det koster mye, men det er greit siden vi tross alt velger å invitere. Hadde ikke vi invitert hadde det ikke vært noen feiring. Barna i huset her elsker fyrverkeri og gjestene liker godt å se på det andre skyter opp, men gidder ikke kjøpe noe selv. Derfor pleier vi kjøpe litt fyrverkeri også. I år spurte vi noen av gjestene om de kunne ta med et lite batteri hver, behøver ikke være store greiene. Alle sa nei selvom de som sagt elsker å se på det. Og jeg skjønner godt at mange ikke liker å fyre opp pengene sine, men er det ikke greit å bidra med en liten ting da når man kommer til flott dekket bord? Sa selvsagt ok, og gjorde ikke noe mer ut av det. Men jeg ble litt skuffet. De kommer alltid helt tomhendt, har ikke med en pose twist en gang. Alle som kommer har god råd. 

Da ber du de om å bidra til måltidet i stedet...

• Liker 19
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier gjestene liker å se det, men kjøper ikke selv? Forventer de at du alltid kjøper det? Da hadde jeg nektet kjøpe i år for pur f hvis de ikke vil bidra med det selv.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøper av prinsipp aldri fyrverkeri. Heia gjestene dine!

Anonymkode: 7e13b...9ab

Det finnes stille fyrverkeri også, om det er bråket du syntes er problem. Kjøpte det for noen år siden og ble positivt overrasket. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg nekter å kjøoe fyrverkeri men bidrar gjerne med dessert, kake, drikke eller hva som ønskes. Ville heller fordelt disse tingene blant gjestene en fyrverkeri som mange prinsipielt ikke kjøper

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen trenger fyrverkeri, det er virkelig jævelskap satt i system. Brann, skader og dyr som lider - for hva? Noen minutters show? 

Anonymkode: 4d725...98e

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige gjester. Be dem bidra med dessert/ vin/ snacks/ annet, ganske smålig om de sier nei til dette. Så kan dere bruke de sparte kronene på hva dere enn vil kaste dem bort på. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker de å se på, eller føler de seg forpliktet til å si hyggelige ting siden dere er en familie som fortsatt er opptatt av fyrverkeri og ikke har skjønt greia ? 
jeg er totalt imot fyrverkeri og ikke fnom du hadde fått meg til å kjøpe det. Men jeg er høflig nok til å holde kjeft om jeg blir invitert på besøk til de som syns det er helt fantastisk…

Anonymkode: 42c3e...077

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser og skjønner svarene deres her, men som jeg skriver i innlegget mitt så liker dem godt å se fyrverkeri andre skyter opp. Les-oss. Det er en forventing om at vi skal kjøpe fyrverkeri også, så det handler ikke om å være i mot fyrverkeri. Dermed så synes jeg de like så godt kunne bidratt på den biten. 

Ts

• Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner deg SÅ godt. Og skjønner de andre her som sier det om fyrverkeriet. At du kanskje skulle bedt de om et annet bidrag i stedet. Samtidig så skjønner jeg at du i alle fall ikke nå (og kanskje aldri) vil be om et annet bidrag til feiringen.. ❤️

Anonymkode: ad3fb...3c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser og skjønner svarene deres her, men som jeg skriver i innlegget mitt så liker dem godt å se fyrverkeri andre skyter opp. Les-oss. Det er en forventing om at vi skal kjøpe fyrverkeri også, så det handler ikke om å være i mot fyrverkeri. Dermed så synes jeg de like så godt kunne bidratt på den biten. 

Ts

Men siden de da ikke bidrar med akkurat det (uavhengig av grunn), så får du be dem om å bidra med noe annet - f.eks. måltidet. Det kan da ikke være så viktig for deg akkurat hva de bidrar med?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kunne bidratt med noe til middagen eller dessert. Fyrverkeri kjøper vi ikke av to grunner:

Grunn 1: Det gjør mange dyr veldig redde, men også noen mennesker blir redde av de høye smellene. Jeg støtter dyrevelferd, og mener også derfor at Fyrverkeri kun  derfor skulle bli fyrt opp offentlig mellom kl 23 45 - 00.30 på angitte plasser gitt av hver kommune. Nei til privat Fyrverkeri pga skader også.

Grunn 2: det er dyrt, og jeg gidder ikke å bruke penger på noe som bare forsvinner med engang.

• Liker 9
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker også å se på fyrverkeri, men ikke å betale for det, og har vel aldri lagt en krone i det. 

Kunne godt ha bidratt med en rett, noe å drikke eller lignende hvis jeg ble bortbedt på nyttårsaften, men det kunne ikke falt meg inn å ta med fyrverkeri. Har ikke kommunen der du bor gratis oppvisning?

Anonymkode: 00fce...532

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mezzosoprena skrev (Akkurat nå):

Men siden de da ikke bidrar med akkurat det (uavhengig av grunn), så får du be dem om å bidra med noe annet - f.eks. måltidet. Det kan da ikke være så viktig for deg akkurat hva de bidrar med?

Alt er kjøpt inn av alt som trengs, det er er egentlig ikke noe som helst de kan kjøpe nå som ikke allerede er i hus- utenom fyrverkeri. Så jeg tenkte at siden det er det eneste som ikke var kjøpt inn enda så kunne de kanskje bidra der, de er jo på selv rett før midnatt av nå må vi ut å se på fyrverkeri. Føler det blir feil å be om bidrag på det andre nå som alt er kjøpt inn? Jaja, jeg får lære av det og gjøre det anderledes neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg kan godt se på fyrverkeri, og klarer også å presse ut noen positive ord. Men ville aldri kjøpt det.

Jeg hadde gjerne bidratt til maten, og kunne fint laget forrett eller dessert. Jeg hadde ikke bidratt med alkohol, men kunne sikkert kjøpt noe alkoholfri sider.
Men hadde ikke tatt med noe med mindre dere ba om det. Etter norsk skikk og bruk regnes det for frekt å ta med noe ubedt. Unntaket er første gangen man besøker noen, da skal man gi en liten vertinnegave. At mange nordmenn nå i moderne tid har begynt med amerikansk skikk med vertinnegave til hver middag er ikke noe jeg gidder å kaste meg på for det er så miljøfiendtlig med alle de duftlysene og annet ræl folk kjøper.

Anonymkode: c98b6...455

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan godt se på fyrverkeri, og klarer også å presse ut noen positive ord. Men ville aldri kjøpt det.

Jeg hadde gjerne bidratt til maten, og kunne fint laget forrett eller dessert. Jeg hadde ikke bidratt med alkohol, men kunne sikkert kjøpt noe alkoholfri sider.
Men hadde ikke tatt med noe med mindre dere ba om det. Etter norsk skikk og bruk regnes det for frekt å ta med noe ubedt. Unntaket er første gangen man besøker noen, da skal man gi en liten vertinnegave. At mange nordmenn nå i moderne tid har begynt med amerikansk skikk med vertinnegave til hver middag er ikke noe jeg gidder å kaste meg på for det er så miljøfiendtlig med alle de duftlysene og annet ræl folk kjøper.

Anonymkode: c98b6...455

Jeg har ofte folk på middag og setter pris på at de har med en liten oppmerksomhet. Har aldri fått noe ræl. Får vin, blomster eller sjokolade.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde på pur f sendt ut melding til hver av gjestene: «hei, igjen i år blir det kalkun. Vi står for hovedretten. Kan dere ta med forrett/dessert (det som passer) til X personer og alkohol til eget bruk om dere ønsker alkohol? Vi kjøper inn brus. Fyrverkeri har vi droppet i år da vi heller ikke handler inn noe. Mvh TS». 

Maten som er kjøpt inn for mye kan dere spise enten før eller etter nyttårsaften. Får du negativ respons ville jeg ikke giddet å holde fest mer om ikke de inviterer dere ekstra mye resten av året.

Anonymkode: 65c48...543

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde på pur f sendt ut melding til hver av gjestene: «hei, igjen i år blir det kalkun. Vi står for hovedretten. Kan dere ta med forrett/dessert (det som passer) til X personer og alkohol til eget bruk om dere ønsker alkohol? Vi kjøper inn brus. Fyrverkeri har vi droppet i år da vi heller ikke handler inn noe. Mvh TS». 

Maten som er kjøpt inn for mye kan dere spise enten før eller etter nyttårsaften. Får du negativ respons ville jeg ikke giddet å holde fest mer om ikke de inviterer dere ekstra mye resten av året.

Anonymkode: 65c48...543

Enig. Noe sånt. 
Og det gjør ingenting om du alt har handlet inn alt, ts. Noe av det er vel brukende ellers også? Dessert og drikke hvertfall? 😊 Eller så gjør du det annerledes neste år som du sier. Men det er mye «neste år» med slike feiringer… det meste blir ikke gjennomført og da sitter du på kvinneguiden igjen. ❤️ Så kanskje best å gjøre noe med det nå

Anonymkode: ad3fb...3c1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...