AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Del Skrevet 15 timer siden Jeg har en baby på 8 uler. Hun er oppe hele natten. Da sitter vi å vugger og har en henne på armen fra kl.20-02. Kan ta en liten dupp på Max 15 min på det tidsrommet. På dagtid kan hun sove bortimot 2 - 3 timer sammenhengende. En eldre tante rådet meg til å holde henne våken på dagtid for at hun skal sove bedre om natten. Er det greit å gjøre det når barnet er såpass lite? Anonymkode: 50fdc...bef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Tror ikke det har noe for seg, altså. Et så lite barn har ingen døgnrytme. Anonymkode: 76fd7...1f9 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden Nja.. Søvn avler søvn.. så å holde henne helt våken ville jeg ikke gjort. Men du kan prøve å styre henne inn i rutiner og kanskje en lang våkenperiode før hun skal legge seg for natten.. Feks siste lur senest 18, så holde henne våken til 2100, ha fast leggerutine hver kveld. Babyer liker at det gjentar seg. Anonymkode: f7ec2...287 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en baby på 8 uler. Hun er oppe hele natten. Da sitter vi å vugger og har en henne på armen fra kl.20-02. Kan ta en liten dupp på Max 15 min på det tidsrommet. På dagtid kan hun sove bortimot 2 - 3 timer sammenhengende. En eldre tante rådet meg til å holde henne våken på dagtid for at hun skal sove bedre om natten. Er det greit å gjøre det når barnet er såpass lite? Anonymkode: 50fdc...bef Søvn avler søvn, hilsen trebarnsmor Anonymkode: ffedb...0ea 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filifjonkamor Skrevet 13 timer siden #5 Del Skrevet 13 timer siden Det ville jeg ikke gjort nei. Resultatet blir ofte at babyen blir overtrøtt og vil heller ikke sove om natten 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mangolassie Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden Veldig vanlig med kveldsuro i den alderen. De nyfødte er jo «programmert» fra evolusjonens side til å sørge for å få trygghet i foreldrenes armer når mørket faller på. Jeg ville ikke holdt henne våken, heller la henne styre og sove så mye hun vil. Døgnrytme begynner å etableres rundt 12 uker. Tro på at det kommer til å gå over, for det gjør det. Alt er en fase med de små! Hilsen andregangsmor med baby på 6 mnd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden Å tvinge en 8 uker gammel baby til å være våken er barnemishandling! De regulerer seg selv og det går seg til etterhvert. Du har permisjon av en grunn, og det er ikke for å plage babyen til å passe inn i de rutinene du vil ha. Sov når babyen sover. Anonymkode: 41591...611 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden ville ikke tvunget våken, søvn avler søvn, men har dere gode kvelds- og søvnrutiner ? rolig kveldstell evt. inkludert bad f.eks med lavendelolje, pysj på, amming/flaske i ikke fullt opplyst stue, bli lagt i rom som er godt utluftet, mørkt osv ? Ikke ta henne ut i opplyst stue selv om våken, kvelds/nattamming/mating på mørkt rom osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden monican94 skrev (34 minutter siden): ville ikke tvunget våken, søvn avler søvn, men har dere gode kvelds- og søvnrutiner ? rolig kveldstell evt. inkludert bad f.eks med lavendelolje, pysj på, amming/flaske i ikke fullt opplyst stue, bli lagt i rom som er godt utluftet, mørkt osv ? Ikke ta henne ut i opplyst stue selv om våken, kvelds/nattamming/mating på mørkt rom osv. Jeg ser dette med bading ofte nevnes i slike tråder. Babyer skal ikke bades daglig, og i hvert fall ikke smøres med oljer og greier hvis huden er ok. Anonymkode: 5c8d8...b82 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ser dette med bading ofte nevnes i slike tråder. Babyer skal ikke bades daglig, og i hvert fall ikke smøres med oljer og greier hvis huden er ok. Anonymkode: 5c8d8...b82 de MÅ ikke bades daglig men KAN om de ikke er tørre i huden.. olje i vannet er anbefalt... Anonymkode: 5ce4a...42d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Søvn avler søvn, hilsen trebarnsmor Anonymkode: ffedb...0ea Nope ikke alltid Anonymkode: 5696e...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg ser dette med bading ofte nevnes i slike tråder. Babyer skal ikke bades daglig, og i hvert fall ikke smøres med oljer og greier hvis huden er ok. Anonymkode: 5c8d8...b82 Joda de kan bades daglig om de ikke har tørr hud/eksem Anonymkode: 5696e...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Del Skrevet 10 timer siden Hele natta? 😆 Natta har jo knapt startet kl. 2. Det der går seg til. Hun er bitteliten. ❤️ Anonymkode: 250cc...dd8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #14 Del Skrevet 10 timer siden Tvinge en 8 uker gammel baby til å holde seg våken bare for å sove om natta? Nei. De finner døgnrytmen etter hvert. Det vi gjorde for å hjelpe til med det var at ALLE dagdupper har skjedd i stua der det er dagslys, vi har aldri latt ungen sove på noe mørkt rom eller noe om dagen. Så har vi heller kortet de litt nes slik at duppene aldri varte mer enn 2 timer. Da var det gjerne mat, bleie, litt kontakt osv før det fort var ny dupp igjen, men vi unngikk at babyen sov i fryktelig lange strekk på dagen. Dette var noe vi opplevde hjalp oss, og hun begynte å etablere døgnrytme ganske tidlig i grunn. Det med at hun er mye våken fra 20-02 er normalt. Les om kveldsuro. Vår hadde kveldsuro en god stund og det eneste som hjalp var å vandre rundt, vet ikke hvor mange km vi har tråkket i huset på grunn av det 😅 men så går det brått over det også Anonymkode: 0a701...376 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har en baby på 8 uler. Hun er oppe hele natten. Da sitter vi å vugger og har en henne på armen fra kl.20-02. Kan ta en liten dupp på Max 15 min på det tidsrommet. På dagtid kan hun sove bortimot 2 - 3 timer sammenhengende. En eldre tante rådet meg til å holde henne våken på dagtid for at hun skal sove bedre om natten. Er det greit å gjøre det når barnet er såpass lite? Anonymkode: 50fdc...bef Nei! babyen har bare motsatt døgnrytme, og trenger absolutt all den viktige søvnen den kan få. De må sove når de sover. Vår hadde også annen døgnrytme. Natta startet rundt 3-4 om morgenen, og strakk seg langt utover dagen. Gikk over rundt 10 uker. Jeg anla bare samme rytme egentlig mens jeg ventet på endringen. De lager ikke nok melatonin (sovehormon) for rett døgnrytme (reagere på lys og mørke) før en gang rundt 12 mnd, pluss minus. vår eldste snudde ikke til normal før 14 uker. Kanskje 13… det var fotball vm, så kanskje siste uka gikk med fordi jeg samtidig som kveldsammingen i 21-22 tiden kunne se fotballkampene i vm, haha. Men hun var mer tålelig som tok natta fra kl 22-23. Anonymkode: 6ebea...2e5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da sitter vi å vugger og har en henne på armen fra kl.20-02 Har dere prøvd å samsove? Sover eller roer hun seg når hun får ligge ved siden av dere? Hva sover hun i nå? Mørkt rom? Varmt eller kaldt på rommet? Fungerer det å amme i søvn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å tvinge en 8 uker gammel baby til å være våken er barnemishandling! De regulerer seg selv og det går seg til etterhvert. Du har permisjon av en grunn, og det er ikke for å plage babyen til å passe inn i de rutinene du vil ha. Sov når babyen sover. Anonymkode: 41591...611 Helt enig!!!! Anonymkode: 358b8...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Tråden er ryddet for spam. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden Tanta har nok glemt forskjellen på 8 uker og 8 måneder. Helt vanlig at babyer ikke har døgnrytme i det hele tatt før rundt tre måneder, og veldig vanlig med kveldsuro. Det går over, hold ut. Anonymkode: 2c6f8...7a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå