AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #1 Skrevet 27. desember 2024 Hvilke Rena og hudkrem og nattkrem bruker dere kvinner 50+ ? Anonymkode: 80c88...68d
Roci Skrevet 28. desember 2024 #2 Skrevet 28. desember 2024 (endret) Hvilken hudtype har du, TS? Når vi har passert 50, er huden vår ofte både litt tørrere og mer fuktfattig enn den var da vi var yngre. Ettersom kroppen produserer mindre kollagen og elastin selv, opplever vi også at huden er mindre smidig og fyldig. Gusten hud grunnet langsommere celleutskifting kan vi også ha, og kanskje litt pigmenteringer og ujevn hudtone. Det viktigste du gjør for huden din, er tilstrekkelig fukt, solkrem (kanskje med unntak av midt på vinteren, selv om mange foretrekker å bruke solkrem året rundt) og er skånsomt og effektivt renseprodukt som ikke tørker ut huden. Om du ønsker, kan du supplere med en eksfolierende syre en kveld i uka. Det hjelper huden å bli kvitt overskudd av døde hudceller, slik at huden framstår glattere, klarere og med mer glød. Det gjør også at resten av hudpleien trenger bedre inn i huden. Du kan også vurdere å begynne med et retinoid. Dette virkestoffet reparerer solskadet hud og kan til en viss grad redusere og forebygge rynker. Retinoider er også antioksidanter ((A-vitamin) som beskytter huden mot frie radikaler som skader cellene og gjør at huden eldes for tidlig. Ubeskyttet UV-stråling, forurensning og røyking er eksempler på dette. Andre antioksidanter som benyttes i hudpleie er f.eks. C-vitamin, niacinamide (vitamin B3), ubiquinone (Q10) og resveratrol. Retinoider og antioksidanter er ikke noe man må ha i hudpleierutinen sin, men de bidrar til å beskytte, reparere og forbedre huden dersom de brukes riktig. Endret 28. desember 2024 av Roci
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Skrevet 29. desember 2024 Roci skrev (På 28.12.2024 den 12.27): Hvilken hudtype har du, TS? Når vi har passert 50, er huden vår ofte både litt tørrere og mer fuktfattig enn den var da vi var yngre. Ettersom kroppen produserer mindre kollagen og elastin selv, opplever vi også at huden er mindre smidig og fyldig. Gusten hud grunnet langsommere celleutskifting kan vi også ha, og kanskje litt pigmenteringer og ujevn hudtone. Det viktigste du gjør for huden din, er tilstrekkelig fukt, solkrem (kanskje med unntak av midt på vinteren, selv om mange foretrekker å bruke solkrem året rundt) og er skånsomt og effektivt renseprodukt som ikke tørker ut huden. Om du ønsker, kan du supplere med en eksfolierende syre en kveld i uka. Det hjelper huden å bli kvitt overskudd av døde hudceller, slik at huden framstår glattere, klarere og med mer glød. Det gjør også at resten av hudpleien trenger bedre inn i huden. Du kan også vurdere å begynne med et retinoid. Dette virkestoffet reparerer solskadet hud og kan til en viss grad redusere og forebygge rynker. Retinoider er også antioksidanter ((A-vitamin) som beskytter huden mot frie radikaler som skader cellene og gjør at huden eldes for tidlig. Ubeskyttet UV-stråling, forurensning og røyking er eksempler på dette. Andre antioksidanter som benyttes i hudpleie er f.eks. C-vitamin, niacinamide (vitamin B3), ubiquinone (Q10) og resveratrol. Retinoider og antioksidanter er ikke noe man må ha i hudpleierutinen sin, men de bidrar til å beskytte, reparere og forbedre huden dersom de brukes riktig. Hva tenker du om østrogen-kremer til fjeset? Anonymkode: f49ce...71f
Roci Skrevet 29. desember 2024 #4 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva tenker du om østrogen-kremer til fjeset? Anonymkode: f49ce...71f Det er gjort kliniske studier som viser gode resultater ved bruk av østrogenkrem på huden hos peri- og posmenopausale kvinner. Det ser ikke ut som om denne trenden har nådd Norge for fullt ennå, men bl.a. i USA får man kjøpt hudpleie med østriol. Det er mulig man kan prøve med Ovesterin krem i ansiktet, men jeg er usikker på om den har tilstrekkelig konsentrasjon av østriol til å ha effekt. Jeg vil uansett ikke anbefale å prøve dette uten konsultasjon av lege, med tanke på eventuelle bivirkninger.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Skrevet 29. desember 2024 Roci skrev (5 minutter siden): Det er gjort kliniske studier som viser gode resultater ved bruk av østrogenkrem på huden hos peri- og posmenopausale kvinner. Det ser ikke ut som om denne trenden har nådd Norge for fullt ennå, men bl.a. i USA får man kjøpt hudpleie med østriol. Det er mulig man kan prøve med Ovesterin krem i ansiktet, men jeg er usikker på om den har tilstrekkelig konsentrasjon av østriol til å ha effekt. Jeg vil uansett ikke anbefale å prøve dette uten konsultasjon av lege, med tanke på eventuelle bivirkninger. Seriøst? På ansiktshuden? Ville ALDRI tatt den sjansen, trodde dette var direkte årsak til pigmentflekker. Er jo en årsak til at man setter plaster og spray på magen/underarmen. Anonymkode: c77f2...47b
Roci Skrevet 29. desember 2024 #6 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Seriøst? På ansiktshuden? Ville ALDRI tatt den sjansen, trodde dette var direkte årsak til pigmentflekker. Er jo en årsak til at man setter plaster og spray på magen/underarmen. Anonymkode: c77f2...47b Ja, det er rapportert noen tilfeller av økt pigmentering i den kliniske studien jeg leste. Det er også rapportert om økt produksjon av kollagen og elastin, og generelt bedre hudkvalitet. Plaster og spray har en mye høyere konsentrasjon av hormoner fordi det er ment at de skal erstatte hormontap, mens f.eks. Ovesterin vaginalkrem først og fremst skal virke lokalt på tørre slimhinner. Men som sagt, jeg ville ikke forsøkt dette uten å snakke med lege først.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #7 Skrevet 29. desember 2024 Roci skrev (5 minutter siden): Ja, det er rapportert noen tilfeller av økt pigmentering i den kliniske studien jeg leste. Det er også rapportert om økt produksjon av kollagen og elastin, og generelt bedre hudkvalitet. Plaster og spray har en mye høyere konsentrasjon av hormoner fordi det er ment at de skal erstatte hormontap, mens f.eks. Ovesterin vaginalkrem først og fremst skal virke lokalt på tørre slimhinner. Men som sagt, jeg ville ikke forsøkt dette uten å snakke med lege først. Ja, jeg bruker HRT via plaster og spray, opplever store forbedringer i ansiktshuden. Ville likevel aldri smørt hormonene på ansiktshuden. Lokal virkning av hormoner handler om at de brukes der de produseres, og det er i eggstokkene/livmoren. Ansiktet produserer kun D-vitamin ved UV-bestråling. Anonymkode: c77f2...47b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå