Gå til innhold

Hvor gamle var barna deres da de fikk tilgang til iPad/ nettbrett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på hvor gamle ungene deres var da de fikk iPad/nettbrett, dvs at de enten fikk sin egen eller lov til å være på deres iPad. Vi har en på 4 år, han blir fem om noen få måneder. Mannen vil kjøpe iPad til han i bursdagsgave. Jeg er litt skeptisk. Mannen begrunner det med at han må bli kjent med bruken før han begynner på skolen. På skolen får de iPad fra 1.klasse. Vi har ikke iPad/ nettbrett hjemme. Jeg har jobb iPad, men bruker ikke den privat. Vi har kun PC hjemme, men han har ikke fått spille eller bruke den. 

Til nå har 4 åringen vår bare hatt TV- en som sin skjermtid. 

Anonymkode: 8859c...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vår eldste var nesten seks da han fikk skole-iPad. Man trenger ikke å "øve" på iPad hjemme før de får på skolen! Jeg ville personlig holdt igjen. Våre har hatt barne-tv og Nintendo Switch som skjermtid, aldri iPad. Eldste er nå ni. 

Anonymkode: 74407...793

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det digitale ødelegger utrolig mye for barn, og jeg ser ærlig talt ingen fordeler (men mange store ulemper). Jeg forsøker å drøye alt så langt det er praktisk mulig.

Anonymkode: bc821...fcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste er snart 6 år, og har aldri hatt tilgang på ipad, og kommer heller ikke til å få det. Det er helt ærlig kun ulemper med det slik jeg ser det (og som forskning viser). Det er absolutt ikke noe man trenger å øve på. Å holde igjen på skjermbruken er å beskytte barna sin barndom, fantasi, bevegelsesglede, utforskertrang og kreativitet. Ikke gå med på det, er nå mitt råd. Det kan friste å gi det i gave, men den beste gaven til et lite barn er å beskytte dem fra det greiene der som stjeler barndommen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 år og hun er avhengig av nettbrettet. Angrer på det men med oss ble det slik. Hun er snart 7 nå. Fungerer bra språklig, spiser bra, sover bra og gjør det veldig bra på skolen. Men leker lite uten nettbrett.

Anonymkode: 162f6...ddc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lærer seg å bruke nettbrett i løpet av dei første tjue minutta han får det i handa. 

PC er adskillig meir komplisert - og adskillig meir relevant for 80% av arbeid som bruker digitale verktøy. Som lærar på VGS ser eg tydeleg kor hjelpelause dei fleste "digitalt innfødte" er når det kjem til bruk av vanleg kontorprogramvare. Viss dokker vil gje poden digitale ferdigheitar han faktisk vil trenge, så la han leike seg på PC-en, og med andre ting enn berre Minecraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alt med måte? Om barnet er inne på en type pedagogisk app, hvor det lærer og utforsker med mer, så ser jeg ikke problemet? Alt handler jo om å begrense, på lik linje med skjermtid på tv. Barnet her hadde feks en app hvor det lærte seg engelsk, og er i en alder av 5år utrolig flink, og snakker veldig bra for alderen og har et godt ordforråd (engelsk altså). Velger heller 20min på disse type appene, enn feks 20min hvor de ser Paw Patrol på tv. Her handler det om ett nettbrett hvor voksne styrer både tid og innhold, så ser virkelig ikke noen negative sider. Så er det jo opp til foreldrene å sette tydelige grenser både for bruk og tid osv. Her har det kun vært positivt med nettbrett, og det er ikke mer skjermtid enn før nettbrett. 

Anonymkode: 713f0...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt med måte? Om barnet er inne på en type pedagogisk app, hvor det lærer og utforsker med mer, så ser jeg ikke problemet? Alt handler jo om å begrense, på lik linje med skjermtid på tv. Barnet her hadde feks en app hvor det lærte seg engelsk, og er i en alder av 5år utrolig flink, og snakker veldig bra for alderen og har et godt ordforråd (engelsk altså). Velger heller 20min på disse type appene, enn feks 20min hvor de ser Paw Patrol på tv. Her handler det om ett nettbrett hvor voksne styrer både tid og innhold, så ser virkelig ikke noen negative sider. Så er det jo opp til foreldrene å sette tydelige grenser både for bruk og tid osv. Her har det kun vært positivt med nettbrett, og det er ikke mer skjermtid enn før nettbrett. 

Nettbrettet er ikke barnet sitt, men familien sitt. Barn på 4år blir vel mer glad for andre gaver tenker jeg, leker. Kjøp heller ett nettbrett å ha i familien, ikke til barnet alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvor gamle ungene deres var da de fikk iPad/nettbrett, dvs at de enten fikk sin egen eller lov til å være på deres iPad. Vi har en på 4 år, han blir fem om noen få måneder. Mannen vil kjøpe iPad til han i bursdagsgave. Jeg er litt skeptisk. Mannen begrunner det med at han må bli kjent med bruken før han begynner på skolen. På skolen får de iPad fra 1.klasse. Vi har ikke iPad/ nettbrett hjemme. Jeg har jobb iPad, men bruker ikke den privat. Vi har kun PC hjemme, men han har ikke fått spille eller bruke den. 

Sommeren før 1'ste klasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tilgang.. de var 2 og 4, vi skulle fly til gran canaria… kjøpte to ipader de kunne låne av oss, mot å gjøre som de fikk beskjed om med de. Funket kjempefint. De har fortsatt bare låneipad, hehe. Så sklir noe ut med å skru av i tide osv, så får de ikke låne ipadene våre da ;) Ser i ettertid at det var smart å si det sånn, heller enn å gi de en ipad de opplever å være sin til odel og eie. For egne ting skal de kunne styre mer over helt selv. 

men - ipad er så ekstremt enkelt å lære seg. 3-åringen nailet fort de viktigste knappene. Så tro meg, 6-åringene lærer seg ipad på et blunk på skolen! Min mormor fikk ipad til 80-års dagen sin. Hun klarte deg ganske greit ganske fort! De er veldig intuitive i bruk. Så det er IKKE et argument jeg ville kjøpt.

Dermiot ville jeg kjøpt at det er veldig fint å allered ha et sunt forhold til at skjerm kommer med grenser og regler, før man får skolen sin. Det kan nok være til hjelp. Lære seg å skru av med en gang man får beskjed. På skolen er det ikke rom for «bare litt til». Slikt kan være fint å tilvenne helt fra start og ha samme regler hjemme. Sånn sett kommer noen fordeler, MEN, vel så stor fordel å ikke ha en.

Hos oss tok det sikkert et års tid, til de var 4 og 6 før ipadene kom litt mer i bruk i helgene. Vi har i mange år hatt skjermfri uke. Ingen skjerm på hos oss mandag-torsdag. Og helgene blir ettersom andre aktiviteter. Mer høst/vinter enn resten av året. Og det tenker jeg er helt ok.  Barna er nå 6 og 8, og lever fint med skjermfrie uker, og at skjerm i helga er bonus når man har gjort alt man skal på skole og aktiviteter. Virker fornuftig for meg, mer likt en normal hverdag som voksen. 

godt du er skeptisk! Barn tar null skade av å ikke ha ipad. Samtidig er den noen ganger kjekk å ha, gøy og lærrerik! Blant annet lærte eldste seg å lese veldig tidlig, fordi hun ville spille på ipad… og jeg sa at eneste spill som er lov er Poio ;) Ble endel poio da! Det har hun mye igjen for på skolen nå ser jeg, å ligge godt foran i lesing. Er som om alt er lettere da. Så det finnes jo mange lærrerike og pedagogiske spill, hvis man førts skal bruke en ipad :) Den er ikke bare ille! Men balanse og bevisst bruk tror jeg et veldig viktig.

Anonymkode: a943c...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vår var 2 år. 

Anonymkode: 601c7...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...