AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #1 Del Skrevet 27. desember 2024 En av mine bekjente er avhengig av å låne penger av familie og andre for å få hverdagen til og gå rundt. Skal nevnes at vedkommende er 38år, i fast jobb. Jeg fatter rett og slett ikke hvordan det er mulig å være så uansvarlig for egen økonomi. Når pengene kommer på konto, mener jeg at en må prioritere pengene deretter. Slik er det vel for oss alle. Er dette virkelig normalt? Låne penger av familie og venner fordi en har brukt opp mesteparten av lønnen på fjas og tjas? Skal også sies at vedkommende gledelig låner bort penger til andre, og kan da sitte igjen med lite til seg selv. Evig runddans 🙄 Lever jo fra hånd til munn. Har sjeldent penger til låns fordi jeg har både lån, regninger, mat etc og betale på. Jeg blir ansett som gjerrig om jeg sier jeg ikke har penger til låns😅 Har aldri opplevd at dette er normalen hos andre? Verken i min familie eller hos andre venner, men hos h*n og familien virker dette og falle helt naturlig? Hadde dette vært en barnefamilie som slet, så kunne jeg forstått det, men dette er bare dumskap for meg når pengene for det meste går til fjas. Leve som en greve når en har penger mellom fingrene og fattig i det neste… Anonymkode: 37932...c72 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #2 Del Skrevet 27. desember 2024 Aldri opplevd det som voksen at noen har spurt om å låne penger. Utover praktiske årsaker der og da som f.eks at de har glemt kortet når vi er ute. Eller andre ting vi ordner på VIPPS rett etterpå. Vil tro at vedkommende har en eller annen avhengighet? Rus eller spillegalskap? Anonymkode: 91cb4...bff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #3 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg har heller aldri opplevd at voksne mennesker må låne penger slik. Jeh har lånt penger til broren min i forbindelse med oppussing av hus. Det skrev vi kontrakt på. Hadde sagt nei til å låne bort penger uten dårlig samvittighet Anonymkode: 0fd91...e49 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #4 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Aldri opplevd det som voksen at noen har spurt om å låne penger. Utover praktiske årsaker der og da som f.eks at de har glemt kortet når vi er ute. Eller andre ting vi ordner på VIPPS rett etterpå. Vil tro at vedkommende har en eller annen avhengighet? Rus eller spillegalskap? Anonymkode: 91cb4...bff Ts her. Familien har vært slik så lenge jeg kan huske, og ikke meg bekjent men mulig spillegalskap. Kan ikke se at dette er normalen hos noen, annet enn som du sier; glemt kort eller annet. Anonymkode: 37932...c72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 28. desember 2024 #5 Del Skrevet 28. desember 2024 Spørs hva lønna til vedkommende er også er ikke alltid det tas hensyn til det Enslige betale like mye som folk med 2 inntekter ofte 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #6 Del Skrevet 28. desember 2024 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Spørs hva lønna til vedkommende er også er ikke alltid det tas hensyn til det Enslige betale like mye som folk med 2 inntekter ofte Det er klart man kan finne årsaker og forklaringer, det kan man alltid, enten det er gode unnskyldninger eller bare en beskrivelse av dumskap. Poenget er vel likevel at det er vanskelig å skjønne hvordan noen i måneder eller år kan gå i minus og belage seg på å låne penger uten til slutt å gjøre noe med utgiftene (eller for den saks skyld inntektene) sine. Det må man jo som voksent menneske gjøre, samme hvor gode eller dårlige grunner det er til at man går i minus. Her er det nå også snakk om en som gladelig låner bort penger til andre, og deretter låner av andre igjen for å dekke opp for et underskudd som i hvert fall ville vært mindre dersom man ikke selv delte ut penger i øst og vest. Det kan skje ekstreme ting, selvfølgelig, og her sier TS at det kan hende det er spillegalskap e.l. i bildet. Da renner vel fort pengene ut. Likevel pussig om familien til vedkommende fortsetter å kaste penger ned i dette sorte hullet. Kan vel hende det illustrerer hvordan uvettig pengebruk ofte, dessverre, går i arv. Anonymkode: 3e095...759 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #7 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg er en mor som har barna mine 60% og jeg må ofte låne av moren min. Har fast jobb, bil og leilighet men etter at renta økte sånn så går det ikke rundt. Bruker mye på mat for vil at barna skal ha god og variert mat. Anonymkode: c8324...6ed 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #8 Del Skrevet 28. desember 2024 Det er noen mennesker om ikke er i stand til å disponere penger fornuftig. Jeg kjenner en slik en som aldri har penger. Har kjent han lenge og han har alltid brukt opp hver eneste krone og så litt til, og vært helt ute av stand til å spare. Slik har det vært så lenge jeg har kjent ham, og det har ikke blitt bedre. Kan ikke ha penger mellom hendene uten at det blir brukt opp. Har lånt av sine foreldre når det kniper som verst og har fortsatt mye gjeld til dem, har jeg hørt. Om han har noen kroner, blir det sløst bort på ny bil eller et eller annet surrball. Dårlige økonomiske valg hele veien. Det siste geniale trikset jeg hørte om var at han satt igjen med flere hundre tusen kroner på konto etter hussalg. Dette skulle han bruke til egenkapital i ny bolig, men i håp om å tjene raske penger sendte han alt til ei søt jente i utlandet en plass som tok kontakt med han på instagram. Hun skulle investere det i krypto for han og det skulle bli så bra. Det var selvsagt svindel og både dama og pengene forsvant. Nå sitter han hjemme på gutterommet hos foreldrene, blakk, arbeidsledig og med en splitter ny leasingbil på utsiden som koster 5-6000,- i måneden. Jeg fatter ikke hvor idiotisk man kan klare å rigge seg til. Det er trist å se. Folk som han burde hatt tvangsoppnevnt en økonomisk verge. Anonymkode: f0bbd...c3c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caroline.s Skrevet 5. januar #9 Del Skrevet 5. januar Jeg syns det er kjipt nok å be mine foreldre om økonomisk hjelp når jeg nå har havnet i en situasjon der jeg har veldig lite midler på konto, en jobb som ikke er fast, og med noe kredittgjeld. Faste regninger som skal betales hver måned, og husleie, som jeg sørger for å betale inn til fast dato hver måned. Har bikka 30 😢 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #10 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 23.17): En av mine bekjente er avhengig av å låne penger av familie og andre for å få hverdagen til og gå rundt. Skal nevnes at vedkommende er 38år, i fast jobb. Jeg fatter rett og slett ikke hvordan det er mulig å være så uansvarlig for egen økonomi. Når pengene kommer på konto, mener jeg at en må prioritere pengene deretter. Slik er det vel for oss alle. Er dette virkelig normalt? Låne penger av familie og venner fordi en har brukt opp mesteparten av lønnen på fjas og tjas? Skal også sies at vedkommende gledelig låner bort penger til andre, og kan da sitte igjen med lite til seg selv. Evig runddans 🙄 Lever jo fra hånd til munn. Har sjeldent penger til låns fordi jeg har både lån, regninger, mat etc og betale på. Jeg blir ansett som gjerrig om jeg sier jeg ikke har penger til låns😅 Har aldri opplevd at dette er normalen hos andre? Verken i min familie eller hos andre venner, men hos h*n og familien virker dette og falle helt naturlig? Hadde dette vært en barnefamilie som slet, så kunne jeg forstått det, men dette er bare dumskap for meg når pengene for det meste går til fjas. Leve som en greve når en har penger mellom fingrene og fattig i det neste… Anonymkode: 37932...c72 Fatter bare ikke hvorfor du må lage en tråd på dette. Hjelp heller mennesket å forstå og disponere sin økonomi., Anonymkode: 266ac...5f9 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #11 Del Skrevet 5. januar "Jeg har ikke mulighet til å låne deg penger denne måneden, men kom gjerne bort på en kopp kaffe så kan jeg hjelpe deg å sette opp et budsjett " Anonymkode: 29dcf...d1b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #12 Del Skrevet 5. januar Jeg er nok desverre litt sånn. Har 50 000 i kredittkortgjeld og måtte låne av samboer da bilen var på verksted sist. Nå får jeg snart en stor lønning, men istedetfor å betale kredittkortet eller betale tilbake eller spare har vi bestemt oss for å kjøpe nye møbler. Da får jo samboer på en måte tilbakebetalt. Har gjort det sånn før også, lånt av ham og brukt penger på ferie for begge istedetfor å betale ham tilbake. Tror det er en slags mentalitet konstant blakke har...når vi endelig får penger så må vi liksom bruke dem fort før alt forsvinner til kjedelig gjeld og regninger og vi er blakke igjen. På denne måten kommer man jo aldri ovenpå. Vi lever fra lønning til lønning og tenker at det skal ordne seg.. plutselig skal det komme en lotto gevinst eller feriepenger eller skattepenger... Anonymkode: 0152c...dd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #13 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Fatter bare ikke hvorfor du må lage en tråd på dette. Hjelp heller mennesket å forstå og disponere sin økonomi., Anonymkode: 266ac...5f9 Men personen har ikke bedt TS om hjelp. Jeg har jobbet med økonomi i hele mitt yrkesaktive liv, og fellesnevneren for folk som låner hele tiden er at de ikke har selvinnsikt. De vil ikke ha hjelp til å disponere sin økonomi, de vil klage og skylde på hva som helst framfor å ta ansvar for situasjonen. Anonymkode: c65f6...f46 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LagunaLaguna Skrevet 5. januar #14 Del Skrevet 5. januar Jeg er voksen og både låner og låner bort penger. Jeg skjønner ikke at det er så galt, så lenge alle gjør oppom er etter avtale. Det er ikke alle som kan være med på å ha en slik ordning…noen er desverre dødsnotiriske på å grabbe til seg mer enn de bidrar, og vil utnytte stort som smått. Andre er mer benigne, men glemmer litt for lett. jeg har tre venner som jeg kan låne noen hundringser frem og tilbake med om det kniper. Og det gjør det for meg innimellom …uten at jeg tror jeg er noen storkonsument, sånn på heltid. Men deilig - om jeg ser et godt tilbud, eller noe jeg har veldig, veldig lyst på nå - og som vil være borte før jeg får penger til det. Og samme tilbake igjen fra meg til dem, så klart. en av foreldrene mine har litt mere penger enn det - og kan både låne meg litt større summer - han var helt «livreddende» (julereddende, hvertfall ❤️) før jul - og lånte meg 5000, som jeg kan få betale tilbake i en og en tusing. Ikke bare skjønner jeg vitsen med det - jeg er utrolig takknemmelig! Og jeg tror virkelig ikke det plaget ham heller. Dvs, det vet jeg. Han skulle ikke bruke dem nå. Jeg håper ikke at jeg hadde gidde å dømme andre for noe sånt om jeg aldri lånte eller lånte bort penger heller. Det kan være mange grunner, og hverken du eller andre har gått i alles sko. Det er ikke noe moralsk i veien med det i seg selv - og det er ganske mange som har lite. Jeg synes det er litt verre å skryte sånn av å ha nok, jeg! Fint det så klart! Men ikke for de som ikke har det. 😉 Når det er sagt kan pengelånong være irritasjonsmoment og ødelegge vennskap om det går galt. Så litt forsiktighet er jo veldig greit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSkog Skrevet 5. januar #15 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er nok desverre litt sånn. Har 50 000 i kredittkortgjeld og måtte låne av samboer da bilen var på verksted sist. Nå får jeg snart en stor lønning, men istedetfor å betale kredittkortet eller betale tilbake eller spare har vi bestemt oss for å kjøpe nye møbler. Da får jo samboer på en måte tilbakebetalt. Har gjort det sånn før også, lånt av ham og brukt penger på ferie for begge istedetfor å betale ham tilbake. Tror det er en slags mentalitet konstant blakke har...når vi endelig får penger så må vi liksom bruke dem fort før alt forsvinner til kjedelig gjeld og regninger og vi er blakke igjen. På denne måten kommer man jo aldri ovenpå. Vi lever fra lønning til lønning og tenker at det skal ordne seg.. plutselig skal det komme en lotto gevinst eller feriepenger eller skattepenger... Anonymkode: 0152c...dd8 Men kjære deg; samboeren din er jo klar over din økonomiske situasjon. Hvorfor ikke oppfordre til å ha ett halvt år med nøysomhet (for begge parter) slik at du kan komme ovenpå? At du skal kompensere for penger du har lånt ved å bruke altfor mye penger av neste lønn på ferie eller møbler er rett og slett idioti. Lev med de gamle møblene til sommeren, betal gjeld, spar penger, betal han tilbake det det kostet å fikse bilen og få deg en buffer! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #16 Del Skrevet 6. januar MissSkog skrev (15 timer siden): Men kjære deg; samboeren din er jo klar over din økonomiske situasjon. Hvorfor ikke oppfordre til å ha ett halvt år med nøysomhet (for begge parter) slik at du kan komme ovenpå? At du skal kompensere for penger du har lånt ved å bruke altfor mye penger av neste lønn på ferie eller møbler er rett og slett idioti. Lev med de gamle møblene til sommeren, betal gjeld, spar penger, betal han tilbake det det kostet å fikse bilen og få deg en buffer! Han vet ikke om kredittkortet.. Da hadde han ikke gått med på møbelkjøpet. Han har bedre økonomi enn meg og har ikke noe imot å gi meg penger, men jeg ønsker jo ikke å utnytte ham, vil gjerne betale min del og vi har adskildt økonomi. Kan se meg selv utenfra og se at det er idiotisk og hvorfor jeg aldri får spart opp buffer. Men når det kommer til stykket er det alikevel noe annet her og nå som føles mye viktigere, som føles som at jeg fortjener det, og så er tankegangen litt sånn at det kan gå hvis jeg bare er veldig flink fram til sommeren og sparer inn på andre ting så kan jeg få i pose og sekk. Strekker strikken så langt det går og selvfølgelig ryker vaskemaskinen eller noe annet uplanlagt og så må jeg låne igjen. Utrolig dumt, vet det. Prøver og forbedre meg. Poenget var bare å svare på spørsmålet, hva er det med voksne folk som må låne penger, og tror det ofte rett og slett er sånn med oss at vi tror vi skal klare det, at det skal ordne seg.. og så tar vi dårlige valg som vi rettferdiggjør fordi det er fristende der og da. Anonymkode: 0152c...dd8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #17 Del Skrevet 6. januar Bankene hadde slitt litt om voksne mennesker ikke lånte penger 😝 Anonymkode: a6c53...2ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #18 Del Skrevet 8. januar En venninne av meg tjener langt over en mill i året. Hun reiser på dyre ferier og har et enormt forbruk på klær og kropp. Hver eneste måned, rett før lønn, er hun fullstendig blakk og bruker kredittkort på max hele tiden. Året rundt, sånn har hun hatt det i mange år. Hun er 55 år og jeg vet at hun bor rimelig, var med da hun kjøpte leiligheten. Hun klarer rett og slett ikke å spare fem øre. Men hun skal ha at hun alltid gjør opp for seg, selv om det alltid er når det er nødvendig. Kunne aldri levd et sånt liv selv. Anonymkode: d1bb3...198 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #19 Del Skrevet 8. januar Er 58, og kan ikke huske at noen har bedt om å få låne penger av meg. Kan da ikke være vanlig? Men jeg lånte en gang 200.000 av min mor i forbindelse med husbygging. Var tilbakebetalt etter to år. Skrev kontrakt, og mitt søsken var orientert. Så det var ryddig og ordentlig Anonymkode: a21aa...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #20 Del Skrevet 8. januar Det er kun her inne jeg leser om voksne mennesker som driver og låner penger av hverandre. Selv som student hadde jeg kontroll. Det handler nok om evnen til å spare og ligge i forkant, slik at det alltid er noe å ta av når noe uforutsett skjer. Og jeg har aldri noen gang tenkt "har jeg råd?", bare "er det verdt det?" Har man bare 50 000 kroner på konto så har man råd til både en kaffe og en ny kjole, men det er ikke verdt det. Anonymkode: 712a4...4f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå