AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #41 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke alle i den køen er ukrainere, og folk som har det trygt og godt (økonomisk) i livet står ikke i en matkø og sloss om klementiner. Det er desperasjon. Det bør vel selv du forstå. Anonymkode: 92041...de6 Noen er faktisk også bare griske og står der fordi det er gratis. Det bør selv du forstå. Anonymkode: 755af...5c7 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #42 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 23.13): Ja, et eksempel på en person med 1-2 barn. Har de ikke barn vil de i følge artikkelen få 70 000,- kr. mindre, men da har de jo heller ikke forsørgeransvar. 🤷♀️ Anonymkode: c752c...507 Sosialhjelp er ikke lønn. Det er en utregning på grunnlag av utgifter og regler for livsopphold. Derfor er det også svært stor variasjon. Altså fungerer ikke eksemplet for generalisering. Anonymkode: e118f...bef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #43 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 10.41): Min erfaring er at de som tigger, er ikke de som trenger det mest. Det er de som har grei økonomi, men de vil ha ekstra, sånn så de kan kose seg, og de er litt rotete med økonomien. Har vært i noen sånne grupper, og flere av de som tigger har åpen profil. Og der ser man at de har langt fra dårlig råd. Jeg har selv hatt veldig dårlig råd, og har fortsatt ikke god råd. Men jeg har aldri tigget penger, synes det er alt for flaut. Og på nyttårsaften så spiser vi skinke til 50 kr, den er så stor, så da har vi middag i 2 dager. Man må ikke ha en kalkun som koster en formue. Anonymkode: 9ce02...0bb Man trenger heller ikke gjøre det til sport å ikke spørre om hjelp eller skryte av at man ikke tigger, ber om hjelp eller spiser skinke i to dager. At du velger å gjøre det sånn er helt ok, men det trenger ikke være en standard. Anonymkode: e118f...bef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #44 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Noen er faktisk også bare griske og står der fordi det er gratis. Det bør selv du forstå. Anonymkode: 755af...5c7 Og hva så? Et samfunn blir aldri kvitt usjarmerende snyltere. Man kan selvfølgelig prøve å sikre seg, men de er der. Det betyr ikke at andre ikke trenger hjelp. Anonymkode: e118f...bef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #45 Del Skrevet 29. desember 2024 Andre feirer etter evne, synes det er patetisk å be om nyttårsfeiring også. Anonymkode: b8827...76f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #46 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Andre feirer etter evne, synes det er patetisk å be om nyttårsfeiring også. Anonymkode: b8827...76f Jeg er skikkelig griseblakk etter julefeiringen. Vi må spise rester til nyttår. Vi gjør det beste ut av det vi har. Vi lider ingen nød og kommer slettes ikke til å be andre om bidrag. En må legge forventninger og lista etter det man har Anonymkode: da5ee...09e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 29. desember 2024 #47 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg tror de som spør etter slik hjelp ikke forstår at det er vanlige personer med vanlig inntekt som gir de hjelp, men heller tror at det er rike folk med uendelig med penger som gir. Så da tror de at det er masse rom for å få mer, men slik er det jo ikke. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilla89 Skrevet 29. desember 2024 #48 Del Skrevet 29. desember 2024 Enig. Så selv de innleggene på FINN da de tillot søknader om julehjelp. Og kalkunen var ikke det værste, da jeg så folk søke om hjelp til RAKETTER (!!!) til nyttårsaften, ble jeg så irritert at jeg ikke orket å gå inn på den siden igjen. Hadde det vært opp til meg så hadde ingen privatpersoner kjøpt raketter, og her ber folk andre «vanlige folk» om spons til noe så unødvendig 🤯 Synd, for det er ikke tvil om at noen virkelig sliter, og de skulle man gjerne hjulpet. Men jeg har ikke så mye penger at jeg ønsker å sponse noen frekkaser som utnytter andre, når de egentlig kunne klart seg selv (og også indirekte «tar hjelpen» som burde gått til noen som faktisk trengte det). 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #49 Del Skrevet 29. desember 2024 Hvordan skal de ellers få råd til sydentur utenfor sesongen etter jul hvis de ikke får påspandert pakker, julemat, mat til nyttårsaften og raketter.. Anonymkode: 6cb54...891 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #50 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er skikkelig griseblakk etter julefeiringen. Vi må spise rester til nyttår. Vi gjør det beste ut av det vi har. Vi lider ingen nød og kommer slettes ikke til å be andre om bidrag. En må legge forventninger og lista etter det man har Anonymkode: da5ee...09e Ja, det kan gjøres skikkelig fancy med rester også, innstillingen det er verre med ofte. Ingen kalkun her, ikke plass i fryser og kjøleskap. Har familie som klager på dårlig råd, men hamstrer til fryseren og må kaste mye . Har Ikke større fryser for da kan for mye samle seg der som er sløsing. Selv i fryseskap må jeg alltid kaste ting. Vi fryser ned alle smårester av grønnsaker, tomatsaus og revet vi ikke rekker å bruke og og har dermed alltid raske middager uten å bruke masse plass i fryseren. Anonymkode: b8827...76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #51 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 21.48): Jeg er medlem av en hjelpegruppe på Facebook. Fra det åpnet for innlegg i slutten av november, har jeg lest flere rørende innlegg der folk har fått hjelp til en anstendig julefeiring for seg og familien. Dette er altså ikke en sak om at jeg misliker hjelpegrupper, eller hvor jeg betviler at jul kan være vanskelig å avholde for mange. Likevel har jeg de siste dagene fått en litt rar følelse av å lese enkelte innlegg. Det er ikke ett, det er ikke to, det er mange. "Takk for hjelpen med gaver og mat til jul. Nå trenger vi kalkun med tilbehør til nyttårsaften også". "Ønsker pinnekjøtt med tilbehør til nyttårsaften, etter gode erfaringer med å få støtte til jul her inne". Er det virkelig slik det skal være? Selv har jeg en nøktern nyttårsfeiring foran meg, og vet at mange har det samme. Min mening er at det å spørre etter nyttårsmiddag havner i en annen kategori enn hjelp til jul. Klart det er stas med skikkelig festmiddag, men for min del er det mindre stigma knyttet til en nøktern nyttårsmiddag enn julemiddag og julefeiring. Ergo synes jeg terskelen for å spørre om hjelp fra mine medborgere er betraktelig høyere til nyttår enn til jul, og særlig hvis jeg uka før fikk hjelp til julefeiring. Hva synes dere om dette fenomenet? Anonymkode: f4849...39b Det er flaut...😬 Anonymkode: 5e413...d66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #52 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Noen er faktisk også bare griske og står der fordi det er gratis. Det bør selv du forstå. Anonymkode: 755af...5c7 Jada, du får fortsette å fortelle deg selv det. Faktum er at det er mye desperasjon i den køen. Jeg bor i området og har sett den køen mange ganger, skal love deg at veldig få står der fordi de griske. Ærlig talt. Anonymkode: 92041...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #53 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og hva så? Et samfunn blir aldri kvitt usjarmerende snyltere. Man kan selvfølgelig prøve å sikre seg, men de er der. Det betyr ikke at andre ikke trenger hjelp. Anonymkode: e118f...bef Tror ikke det når inn. Personen du siterer har åpenbart svekkede sjelsevner som ikke evner å forstå at man ikke står i den køen "for morro skyld". Anonymkode: 92041...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #54 Del Skrevet 29. desember 2024 Nå er det forskjell på å diskutere matkøer og å diskutere å be om kalkun i sosiale medier. Selv tenker jeg at det er mange grunner til at folk har dårlig råd. Prisvekst er en faktor, økonomiske ulikheter en annen, og så har man gjeld og evne til å prioritere. Hvis ikke hadde jo alle trengt hjelp til ribbe og kalkun ut fra et økonomisk regnestykke OG bedt om det, og sånn er det ikke. Løsningen, synes jeg, kan uansett ikke være en konkurranse i sosiale medier for å dekke basisbehov der den største publikumsfavoritten får en kalkun eller stjerneskudd til barna. Anonymkode: f4849...39b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #55 Del Skrevet 29. desember 2024 Ribbe til jul må folk ha hjelp til, men taco hver fredag har de råd til… Merkelig når kjøttdeig koster mer per kilo enn ribbe. Anonymkode: 71ad5...b11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #56 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 21.48): Jeg er medlem av en hjelpegruppe på Facebook. Fra det åpnet for innlegg i slutten av november, har jeg lest flere rørende innlegg der folk har fått hjelp til en anstendig julefeiring for seg og familien. Dette er altså ikke en sak om at jeg misliker hjelpegrupper, eller hvor jeg betviler at jul kan være vanskelig å avholde for mange. Likevel har jeg de siste dagene fått en litt rar følelse av å lese enkelte innlegg. Det er ikke ett, det er ikke to, det er mange. "Takk for hjelpen med gaver og mat til jul. Nå trenger vi kalkun med tilbehør til nyttårsaften også". "Ønsker pinnekjøtt med tilbehør til nyttårsaften, etter gode erfaringer med å få støtte til jul her inne". Er det virkelig slik det skal være? Selv har jeg en nøktern nyttårsfeiring foran meg, og vet at mange har det samme. Min mening er at det å spørre etter nyttårsmiddag havner i en annen kategori enn hjelp til jul. Klart det er stas med skikkelig festmiddag, men for min del er det mindre stigma knyttet til en nøktern nyttårsmiddag enn julemiddag og julefeiring. Ergo synes jeg terskelen for å spørre om hjelp fra mine medborgere er betraktelig høyere til nyttår enn til jul, og særlig hvis jeg uka før fikk hjelp til julefeiring. Hva synes dere om dette fenomenet? Anonymkode: f4849...39b Tenker kanskje at det er noe barna har ønsket seg etter å ha hørt hva venner skal ha. Anonymkode: 088ac...2f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #57 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tenker kanskje at det er noe barna har ønsket seg etter å ha hørt hva venner skal ha. Anonymkode: 088ac...2f4 Neppe. Unger vil heller ha pizza eller taco hvis de får velge. Anonymkode: 01656...322 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #58 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Neppe. Unger vil heller ha pizza eller taco hvis de får velge. Anonymkode: 01656...322 Eh barn er forskjellige altså Anonymkode: 5aaa5...827 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå