AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #1 Skrevet 27. desember 2024 I en alder av 40 år forstår jeg at må ha hjelp. Noe er alvorlig galt med meg. Det at jeg har inkasso og har hatt så lenge jeg kan huske er en ting. Men uansett hva jeg gjør, medfører det at jeg får enda mer gjeld. Hvordan komme seg på rett tur? Hva feiler det meg? Hvor går det galt… Jeg tok kontakt med Namsmannen for ca ett år siden. Laget budsjett og målet var å bli kvitt gjeld. Siden jeg ikke kunne få meg jobb og ikke ønsket å være i Nav, startet jeg eget lite firma innen renhold. Forma har gått bra, men jeg har masse gjeld på skatt nå. Og hvor betaler man ned på gjeldsordning forstod jeg ikke. I dag har jeg enda mer gjeld. Jeg skylder jo penger over alt. Kontoene er tomme. Og firmaet… har jeg mistet helt motivasjon for. Føler meg sliten og umotivert. Hva er vitsen med å søke jobb, når man kun får vikariater som ikke gir god nok inntekt. Hva er vitsen å drive for seg selv, når gjelden bare øker. Hva vil jeg egentlig. Alt jeg gjør blir feil. Jeg trenger økonomisk rådgiver som kan rett og slett endre tanke gangen min. Hvor starter jeg nå… Anonymkode: e62ca...16f 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #2 Skrevet 27. desember 2024 Luksusfellen? Anonymkode: 6f89b...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #3 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Luksusfellen? Anonymkode: 6f89b...0dc Jeg har ikke luksus problem. Handler ikke over evne eller sløser med penger. Det er liksom ikke nok penger til det vanlige som husleie, strøm, drivstoff, telefon… klær har jeg ikke kjøpt på det jeg kan huske. Lite penger og mye gjeld Anonymkode: e62ca...16f 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #4 Skrevet 27. desember 2024 Du må få hjelp fra en 3. part som kan hjelpe deg med økonomien og finansene. Den første og største feilen folk gjør uten økonomi bakgrunn er å gå i den fellen du har gått i nå. Opprette et selskap og ikke holde av penger til skatter og avgifter. Anonymkode: b4546...0a6 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #5 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): I en alder av 40 år forstår jeg at må ha hjelp. Noe er alvorlig galt med meg. Det at jeg har inkasso og har hatt så lenge jeg kan huske er en ting. Men uansett hva jeg gjør, medfører det at jeg får enda mer gjeld. Hvordan komme seg på rett tur? Hva feiler det meg? Hvor går det galt… Jeg tok kontakt med Namsmannen for ca ett år siden. Laget budsjett og målet var å bli kvitt gjeld. Siden jeg ikke kunne få meg jobb og ikke ønsket å være i Nav, startet jeg eget lite firma innen renhold. Forma har gått bra, men jeg har masse gjeld på skatt nå. Og hvor betaler man ned på gjeldsordning forstod jeg ikke. I dag har jeg enda mer gjeld. Jeg skylder jo penger over alt. Kontoene er tomme. Og firmaet… har jeg mistet helt motivasjon for. Føler meg sliten og umotivert. Hva er vitsen med å søke jobb, når man kun får vikariater som ikke gir god nok inntekt. Hva er vitsen å drive for seg selv, når gjelden bare øker. Hva vil jeg egentlig. Alt jeg gjør blir feil. Jeg trenger økonomisk rådgiver som kan rett og slett endre tanke gangen min. Hvor starter jeg nå… Anonymkode: e62ca...16f Kjøp deg boka «the total money makeover». Les - gjør! Tror den definitivt er noe for deg. Mest fordi den virkelig endrer forholdet til penger for alltid. Anonymkode: 5d8ba...d63
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #6 Skrevet 28. desember 2024 Du har jo innsett at du trenger hjelp, da er du på riktig vei hverfall Ingen kan hjelpe deg detaljert med den informasjonen du har oppgitt Men mange har vært i din situasjon. Ville fått hjelp av en 3 person, nav gjeld for eksempel. Eller noen i nettverket ditt som kan budsjettering,lover og regler. Hvis du klarer så er det til stor hjelp for de som skal hjelpe deg at du har skaffet oversikt over; - gjeld og kreditorer - inntekter - skatt - utgifter som husleie,barnebidrag,strøm Anonymkode: 15505...7a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #7 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): I en alder av 40 år forstår jeg at må ha hjelp. Noe er alvorlig galt med meg. Det at jeg har inkasso og har hatt så lenge jeg kan huske er en ting. Men uansett hva jeg gjør, medfører det at jeg får enda mer gjeld. Hvordan komme seg på rett tur? Hva feiler det meg? Hvor går det galt… Jeg tok kontakt med Namsmannen for ca ett år siden. Laget budsjett og målet var å bli kvitt gjeld. Siden jeg ikke kunne få meg jobb og ikke ønsket å være i Nav, startet jeg eget lite firma innen renhold. Forma har gått bra, men jeg har masse gjeld på skatt nå. Og hvor betaler man ned på gjeldsordning forstod jeg ikke. I dag har jeg enda mer gjeld. Jeg skylder jo penger over alt. Kontoene er tomme. Og firmaet… har jeg mistet helt motivasjon for. Føler meg sliten og umotivert. Hva er vitsen med å søke jobb, når man kun får vikariater som ikke gir god nok inntekt. Hva er vitsen å drive for seg selv, når gjelden bare øker. Hva vil jeg egentlig. Alt jeg gjør blir feil. Jeg trenger økonomisk rådgiver som kan rett og slett endre tanke gangen min. Hvor starter jeg nå… Anonymkode: e62ca...16f Du spør om hvor du betaler inn på gjeldsordning. Har du fått innvilget gjeldsordning? Anonymkode: e24b9...88e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #8 Skrevet 28. desember 2024 Frivillig økonomisk verge kanskje? Anonymkode: 704ca...55c 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #9 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): I en alder av 40 år forstår jeg at må ha hjelp. Noe er alvorlig galt med meg. Det at jeg har inkasso og har hatt så lenge jeg kan huske er en ting. Men uansett hva jeg gjør, medfører det at jeg får enda mer gjeld. Hvordan komme seg på rett tur? Hva feiler det meg? Hvor går det galt… Jeg tok kontakt med Namsmannen for ca ett år siden. Laget budsjett og målet var å bli kvitt gjeld. Siden jeg ikke kunne få meg jobb og ikke ønsket å være i Nav, startet jeg eget lite firma innen renhold. Forma har gått bra, men jeg har masse gjeld på skatt nå. Og hvor betaler man ned på gjeldsordning forstod jeg ikke. I dag har jeg enda mer gjeld. Jeg skylder jo penger over alt. Kontoene er tomme. Og firmaet… har jeg mistet helt motivasjon for. Føler meg sliten og umotivert. Hva er vitsen med å søke jobb, når man kun får vikariater som ikke gir god nok inntekt. Hva er vitsen å drive for seg selv, når gjelden bare øker. Hva vil jeg egentlig. Alt jeg gjør blir feil. Jeg trenger økonomisk rådgiver som kan rett og slett endre tanke gangen min. Hvor starter jeg nå… Anonymkode: e62ca...16f Nå får du sikkert kjappere jobb innen renhold når du har eget firma på CV. Så er alt pluss og minus, kanskje kontakte nav for rådgiving? Ha de som økonomisk verge når du får deg jobb? Anonymkode: 63c80...142
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #10 Skrevet 28. desember 2024 Det var nok ikke så lurt å starte eget firma i stedet for å ta annen jobb når du er i din situasjon. Firmaoppstart er nesten alltid krevende, både abriedsmessig og økonomisk, og det er veldig ofte en lengre periode med underskudd og utfordringer før man kanskje kommer så godt i gang at det blir pluss i regnskapet. Det du trenger er en fast inntekt, så du bør snarest få deg en jobb uansett om du er fornøyd med lønnen eller ikke. Selv om du kanskje ønsker en lønn på 700 000 i året, er det jo dumt å takke nei til et tilbud om 400 000,- og ende opp med 0,- i inntekt. Jeg har derfor to råd til deg: 1. Skaff deg en jobb, uansett hva. Ikke sett krav om at det skal være en spennende jobb med et visst lønnsnivå, og at det er en fast jobb, at det passer til utdanningen din eller at det må være noe du er motivert for. Du skal kun stille ett eneste krav til jobb i din situasjon, og det er at du får lønn. Du kan alltid søke andre jobber for å se om du kan få noe du har mer lyst til, men du må IKKE takke nei til et jobbtilbud dersom du er arbeidsledig. Da tar du det du blir tilbudt. 2. Skaff deg en økonomisk rådgiver. Det kan være banken, NAV, et familiemedlem eller en venn. Lytt til rådene og følg de anbefalingene du får. Om din rådgiver fraråder deg å gjøre noe du har lyst til, så la være. Som sagt, lytt til rådene du får. Anonymkode: 59f3f...d07 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #11 Skrevet 28. desember 2024 Jeg anbefaler deg å se på en episode i siste sesong av luksusfellen, der en bedriftseier fikk inn bedriftsøkonomi med teskje. Kanskje du kan lære litt derfra, og også få noen tips om hvordan løse problemene. Anonymkode: b4f78...106
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #12 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg anbefaler deg å se på en episode i siste sesong av luksusfellen, der en bedriftseier fikk inn bedriftsøkonomi med teskje. Kanskje du kan lære litt derfra, og også få noen tips om hvordan løse problemene. Anonymkode: b4f78...106 Sesong 26, episode 6 er den episoden jeg viser til. Anonymkode: b4f78...106 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #13 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har ikke luksus problem. Handler ikke over evne eller sløser med penger. Det er liksom ikke nok penger til det vanlige som husleie, strøm, drivstoff, telefon… klær har jeg ikke kjøpt på det jeg kan huske. Lite penger og mye gjeld Anonymkode: e62ca...16f Luksusfellen handler ikke nødvendigvis om luksusforbruk, det handler gjerne om å bruke mer penger enn man har og ofte å ta litt taktisk ukloke grep for å ordne opp i det. Å starte et firma (hvorav de aller fleste jo går konkurs innen få år og nær ingen tjener penger første tiden) fordi man "ikke ønsker å være i Nav" når man allerede er i kontakt med Namsmannen pga. gjeld og inkasso, og deretter ikke holde av penger til skatt, er klink Luksusfellen-episode. Luksusforbruk eller ei. Det blir ikke bedre av at du nå sier du har mistet motivasjonen for firmaet. Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal kontakte Viasat og be om å få snakke med Hallgeir, altså, jeg bare blir satt ut av det hullet du har gravd deg med firma uten å ta høyde for helt uunngåelige utfordringer som skatt. Uansett enig i flere råd du har fått her. Du er nødt til å ta en ordinær jobb, om det så er vikariater. Det kan gjerne være innen renhold, der det også ofte er mulighet for å jobbe ekstra eller for å jobbe flere steder. Så bør du absolutt skaffe deg gjeldsrådgivning, gjerne gjennom Nav om du ikke har åpenbare kandidater i eget liv. Det er ingen som tjener på at du går til grunne økonomisk, og siden du også lurer på ganske fundamentale ting om gjeldsordning tenker jeg at det er lurt med kontakt inn mot det offentlige. Anonymkode: b4290...763 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå