Gå til innhold

Fødselspermisjon

Agatha

Anbefalte innlegg

Jeg arbeider i vikariat hele 2025 og skal ha barn i mai. Vet jeg må ut i 100%permisjon i 9 uker i forbindelse med fødsel. Det synes jeg er litt dumt, for jeg kunne tenkt meg å gradere den..  jaja det går tydeligvis ikke..(har en ekstremt fleksibel jobb, med mye hjemmekontor)  men vikariatet mitt er bare 100% fram til sommeren.. og 60%fra høsten av.. jeg ønsker å ta ut resten av permen i 2026 men vil Nav gjøre en vurdering av inntekt på nytt når jeg har vært tilbake i jobb igjen? Eller får jeg permisjonspenger for den 100% stillinga jeg hadde de første 8 mnd av 2025? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det første barnet ditt? Selv med veldig fleksibel jobb så er det lurt å ta permisjon. Både for din del og for babys del. Er det første baby er det også gjerne mer overveldende og tidkrevende enn man var forberedt på. Og selv om man har tid til jobb er man kanskje ikke mentalt der. (Ammetåka er en ting, selv om jeg tror den kommer av søvnmangelen da. Men hormoner spiller sikkert også inn).

Anonymkode: 9c04d...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei de foretar ikke noe ny vurdering av inntekt nei. Kun den ene. 

Er du sikker på at du vil jobbe så mye med en liten? Er det ditt første barn?  Man vet ikke så tilfelle ikke hvordan det blir før man står i det. 

Med mitt første barn kunne jeg lett ha jobbet så fleksibelt som du beskriver det, men med mitt andre barn hadde jeg ikke hatt nubbesjans til å jobbe noe som helst. Hadde knapt mulighet til å spise eller gå på do. Det var både fysisk og psykisk mye vanskeligere enn første barn. 

Anonymkode: 604b8...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Himmelen_91 skrev (1 minutt siden):

Tilbring tid med ungen din kjære deg! 

Det må vel ts få velge selv? Perm er ikke for alle. Jeg skal selv kun ha mammakvoten med barn 2 fordi jeg hatet hvert sekund i første mammaperm.

Til spørsmål ditt ts, nei, det blir ikke tatt ny vurdering og barnet kommer til å trenge en av foreldrenes 100% oppmerksomhet.

Anonymkode: 53efa...4bf

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må vel ts få velge selv? Perm er ikke for alle. Jeg skal selv kun ha mammakvoten med barn 2 fordi jeg hatet hvert sekund i første mammaperm.

Til spørsmål ditt ts, nei, det blir ikke tatt ny vurdering og barnet kommer til å trenge en av foreldrenes 100% oppmerksomhet.

Man har vel ikke mammaperm for å elske det, men fordi en 6 uker gammel baby trenger at moren ikke forlater den timesvis hver dag..

Jeg hata både å ha baby og å ha perm i starten men det gikk seg heldigvis til når jeg fant ut av ting og kunne tilpasse så ting ble bedre for meg også men likevel ga baby alt hun trengte. Men kunne ikke falt meg inn å ikke ha perm om jeg fikk en til likevel. Permen er jo for baby sin skyld. Og en del av å være forelder er jo å gjøre det man kan for babyen sin. Det man burde gjøre er jo å finne ut hva man hatet og hvordan man kan snu det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man har vel ikke mammaperm for å elske det, men fordi en 6 uker gammel baby trenger at moren ikke forlater den timesvis hver dag..

Jeg hata både å ha baby og å ha perm i starten men det gikk seg heldigvis til når jeg fant ut av ting og kunne tilpasse så ting ble bedre for meg også men likevel ga baby alt hun trengte. Men kunne ikke falt meg inn å ikke ha perm om jeg fikk en til likevel. Permen er jo for baby sin skyld. Og en del av å være forelder er jo å gjøre det man kan for babyen sin. Det man burde gjøre er jo å finne ut hva man hatet og hvordan man kan snu det.

En baby har da to foreldre? Mammakvoten er de første 9 ukene om man vil eller ei, så baby på 6 uker blir ikke forlatt slik du så dramatisk fremlegger det her.

Min baby nr2 skal være sammen med pappaen sin fra min kvote er ferdig til hen er 1 år og begynner i bhg. Jeg har full tillit til at min mann evner å gi babyen den omsorgen hen skal ha.

Dersom du ikke har en mann som innehar den evnen er jo det synd, men ikke kom med det røde kortet til andre familier som velger annerledes bare fordi det ikke passer deg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En baby har da to foreldre? Mammakvoten er de første 9 ukene om man vil eller ei, så baby på 6 uker blir ikke forlatt slik du så dramatisk fremlegger det her.

Min baby nr2 skal være sammen med pappaen sin fra min kvote er ferdig til hen er 1 år og begynner i bhg. Jeg har full tillit til at min mann evner å gi babyen den omsorgen hen skal ha.

Dersom du ikke har en mann som innehar den evnen er jo det synd, men ikke kom med det røde kortet til andre familier som velger annerledes bare fordi det ikke passer deg.

Det har jo ikke noe med hva som passer meg.. Men hva jeg tror er best for en baby. Skal man droppe amming og da fordi det er kjedelig med permisjon? Jeg synes baby fortjener mer enn 6 uker permisjon med mor (synes og baby fortjener mer enn 6 uker med far og er derfor for fedrekvoten)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jo ikke noe med hva som passer meg.. Men hva jeg tror er best for en baby. Skal man droppe amming og da fordi det er kjedelig med permisjon? Jeg synes baby fortjener mer enn 6 uker permisjon med mor (synes og baby fortjener mer enn 6 uker med far og er derfor for fedrekvoten)

Du leser jo ikke - det er 9 uker med mor. Personlig har jeg hjemmekontor og 2 timer ammefri hver dag så tror det skal gå helt fint.

Men ja, hvis man må droppe amming til fordel for at mor holder seg frisk i topplokket mener jeg det er verdt det. Jeg fikk en forferdelig fødselsdepresjon med første og var millimeter fra å ta livet av meg flere ganger. Så jo, jeg synes faktisk heller barna mine skal få ha en frisk og glad mamma som lever, enn å prioritere ammingen.

Det beste for baby er å ha begge foreldrene sine friske og i live.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du leser jo ikke - det er 9 uker med mor

3 av de 9 ukene er jo før fødsel. 

Anonymkode: 8c041...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man velger permisjon i forhold til hva som passer best for familien. Jeg kjenner en familie der moren var student og kun tok 6 uker permisjon. Hun hadde fleksible dager og far trillet til universitetet når ungen trengte å amme. Det fungerte utmerket. 

Anonymkode: fcd08...f6d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

3 av de 9 ukene er jo før fødsel. 

Anonymkode: 8c041...a0e

Javel, i følge nav sin kalkulator må jeg hvertfall være i perm ca 3 mnd (har ikke regnet nøyaktig på dager og gidder ikke oppgi datoene her) etter barnet er født + 3 uker før.

Likevel, er det bedre at jeg får en like ille fødselsdepresjon og evt tar selvmord når barnet er 4 mnd? Eller er det da best for begge barna mine at babyen evt får erstatning og er sammen med pappaen sin? Hva er best for babyen? 4 mnd sammen med en ulykkelig mor men masse amming for så å bli morløs? Hvis mor ikke er verdt mer enn de første melkesprutene er det en trist verden vi lever i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...