Gå til innhold

Dere som ikke har barna fulle dager i barnehagen, hva lever dere av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er som noen sier, en utopi for de fleste. Jeg tjener godt og har høy utdannelse med en 9-5 jobb. Om jeg så velger 80% stilling, vil jeg ikke kunne ha barna så lite i barnehagen som dere har. Går jeg ned ytterligere har jeg ikke nok til å betale hjemme og mannen må betale mye mer av alt. Jeg vil ikke kunne betjene boliglån.

Hva gjør dere for å få det til å gå rundt?

Anonymkode: f7481...6af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er som noen sier, en utopi for de fleste. Jeg tjener godt og har høy utdannelse med en 9-5 jobb. Om jeg så velger 80% stilling, vil jeg ikke kunne ha barna så lite i barnehagen som dere har. Går jeg ned ytterligere har jeg ikke nok til å betale hjemme og mannen må betale mye mer av alt. Jeg vil ikke kunne betjene boliglån.

De jeg kjenner som jobber såpass redusert at de har barna kortere dager i barnehage har en ektefelle med svært høy inntekt, type nærmere 2 mill. Den som jobber redusert tar og det aller meste av husarbeid og oppfølging av barn. De tilpasser utgiftene til bolig osv til at en av dem jobber redusert. 

Anonymkode: d149b...c48

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da våres gikk i bhg jobbet vi som gårdbruker og både jeg og gubben jobbet skift i en fabrikk, da forskjellige skift. Så de dagene ungene hadde best dager var når jeg startet kl 12 til 18. Da ble de levert 11.40 og hentet av far kl 14.30

Men vi hadde å dager hvor de ble levert 06.30 og hentet kl 14 eller 15

Anonymkode: 51c33...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Luftsuppe og venteboller ;)

Neisa vi levde av den lønnen vi hadde som ikke var høy og måtte selvsagt ofre noe men det var det verdt

Anonymkode: 2c00c...72b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har fire barn. 

Hver gang vi har vært i permisjon har de eldste gått ned til 50 % plass i barnehagen. Så den eldste har jo vært mye hjemme.  

Ellers har jeg jobbet alt fra 50- 90 %. Nå er alle på skolen,  så nå jobber jeg 90 %. 

Vi har valgt å prioritere tid med barna, så vi bor i et ganske enkelt hus. Vi har billige ferier, men med mye kos. Som teltferie rundt i Norge.  

Anonymkode: f3f0a...735

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever helt fint med min 70% stilling og mannens 100%. Sykepleierlønn begge to. Har et boliglån vi klarer å betjene, og handler smart. Barna får mye fri, og vi får mye tid sammen❤️

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste lever jo også gjerne slik de kan, etter lønna si. Mer lønn = høyere utgifter. Men så er det enkelte familier som har høy lønn men forbruket ligger lavere, så de kan jobbe redusert.

Jeg derimot har vært student med lite forelesninger, vært delvis sykemeldt og nå ufør, og alle disse har gjort at jeg har kunnet levere senere/hente tidligere. En venninne jobbet bare nattevakt en god periode, så hun hentet/leverte når hun hadde sovet nok.

Anonymkode: df72d...cd9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

- Man velger seg en partner med kompatibel arbeidstid før man velger å få barn. 

- Man planlegger livet sånn at man har jobb med fleksitid/delvis hjemmekontor før man velger å få barn.

- Man bosetter seg ikke i Oslo eller andre latterlig dyre områder.

Anonymkode: 66118...350

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ikke råd til å jobbe redusert, skulle gjerne gjort det. Tror dette handler mye om hvor i landet man bor. Vi bor i Oslo. Rådyrt å bo her, høye strømpriser for tiden i tillegg. Om vi vil finne billigere plass å bo må vi flytte langt ut av byen og da blir tidsklemma enda verre med pendling og buss for tog. Vi må i så fall også kjøpe bil, noe vi slipper her vi bor nå. Vi reiser ikke på dyre utenlandsreiser, men det er dessverre kostbart å reise på familiebesøk. Vi har familiene våre på ulike steder i landet. Flyturen hjem til jul kostet oss 12 000.. 

Hadde vi flyttet til min hjemby kunne vi fått stort hus og sikkert gått ned i stilling/lønn og levd med komfortabelt. Det er en evig vurdering, men det er i Oslo vi har venner og jobb, begge jobber med kultur så Oslo er definitivt byen med flest jobbmuligheter for oss så enn så lenge holder vi ut det vanvittige boligmarkedet.

Mange lønninger er de samme enten man bor i Oslo, Verdal eller Harstad så da er det levekostnadene som påvirker hvor mye man har råd til å gå ned i lønn.

Anonymkode: 222d0...66e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har jobber med fleksibel arbeidstid, og arbeidsoppgaver/prosjekter som har en deadline, men ingen krav om de må jobbes med åtte timer om dagen, eller mellom 8 og 4. 

For mitt vedkommende arbeider jeg i akademia - som vitenskapelig ansatt. Jeg underviser og forsker - og det er ingen som forlanger at jeg er på kontoret klokka åtte, eller er der til fire. Jeg jobber ekstremt effektivt når jeg er på jobb, og trengs det så jobber jeg noen kvelder eller helger. 
De dagene jeg faktisk er på jobb i åtte timer får jeg ikke  nødvendigvis gjort noe mer enn når jeg er på jobb i seks timer. Mye av arbeidet mitt handler ofte om å la ting få modnes litt - tenke over analyser/formuleringer - øve på formidling (det gjør jeg ofte i bilen til og fra jobb) etc. 

Ungene var aldri i barnehagen før mellom åtte og ni, og har alltid blitt hentet mellom tre og fire. De har heller aldri vært i barnehage/SFO i ferier. Føler meg svært privilegert som har en så fleksibel hverdag. 

Anonymkode: 6a090...a64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor på bygda, et sted hvor boligprisene og levekostnadene er langt lavere enn i store deler av landet. 

Er alene med 2 barn. Har valgt å jobbe redusert for å ha mer tid til de små. Jobber 70%, de har en dag fri og så kortere dager de resterende dagene (jeg har i tillegg noen timers arbeidstid hjemme i løpet av uka).

Jeg er ikke interessert i det jaget mange higer etter. Vi reiser ikke på utenlandsturer og vi kjøper klær brukt, bilen er ikke fancy, men huset er derimot i god stand. 

Jeg kan da levere 09.00 og hente 14.15-14.45.

Anonymkode: a6321...f1b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi hadde ikke høyt forbruk så jeg jobbet 50%. Mannen hadde å en helt vanlig lønn. Jobba da på dagligvarebutikk. Jeg vanlig jobb. Vi fikk det til å gå rundt. Har bestandig levd nøkternt. Har fått mye ut av lite. No eier vi bedrift selv. Og endelig kan vi ta oss ut relativt høy lønn. Men lever fortsatt veldig nøkternt. Men har noen drømmer som vi ønsker å realisere. 

Anonymkode: 9b2ce...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mannen jobber fullt, jeg jobber redusert, bor i Oslo, men i en litt trang leilighet og lever nøkternt. Jobbet fullt før barn, så lavt boliglån. Vi kan gå til jobb. Dette gir meg mulighet til å levere sent, hente tidlig og ha de hjemme noen dager. Vi velger det slik nå, så får vi heller endre på ting når ungene blir større og ønsker seg egne soverom. 

Anonymkode: 11f30...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alenemor, leverer mine to i barnehagen rundt 07.45 og henter mellom 14 og 15. Er lærer, og er bare bundentiden på jobb, resterende jobber jeg hjemme på kveldstid etter barna er lagt. Sitter stort sett mellom 30 minutter og 3 timer man-torsdag på kveldstid. 

Anonymkode: 985d3...a2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobbet 50% i mange år når ungene var yngre. Det hadde aldri gått i dag. Tenåringer er de dyreste å ha i hus! Barnehagebarn går ikke ut på shopping,må ikke ha uggs, Parajumpers,kino,treninger,dyre telefoner, frisør( litt mere enn bare barneklipp),Mere utgifter til mat. Har tenåringsgutter som spiser helt sykt mye! De dusjer xflere om dagen,så dyrere strøm. Forstår ikke helt at det skal være umulig for deg med god inntekt å jobbe redusert. Da må du ha store utgifter itillegg til boliglånet?

Anonymkode: c7009...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Bor på bygda (lave bokostnader), jobber 75/81 prosent fast, har billig bruktbil og handler ofte brukt, og er bevisst på ukeshandling og tilbud, uten at det går utover maten og kosen. Klær som ser fine ut går i arv osv.. 

Snart 3 barns mor.

Er heller ikke opptatt av jaget med dyre ferier, reiser, nytt og dyrt etc.. 

Starter 07.00 på jobb og henter barnet mellom 13-14.30 i barnehagen.  Samboer leverer i barnehagen ca 08.00. Har vi fri eller starter senere på jobb, så starter barnet senere også, hentes tidligere eller tar en fridag med oss. 

Setter stor pris på å få mest mulig tid med barna. Kunne jo jobbet mer og tjent bedre, men vi har mer enn nok til å klare oss, og familie er viktigere tenker nå jeg. Kommer til å jobbe redusert i mange år. Samboer jobber fullt og trives med det. 

Anonymkode: a9d77...1bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...