Gå til innhold

Hvorfor har 320 000 bileiere ikkje forvist sitt kjøretøy til EU-kontroll ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mardina skrev (24 minutter siden):

Kron idiot han i videoen 😄 Altså han som filmer...😄

Ja han er det men er morsom da 😀 Står i Menneskerettserklæringen at Svein Vidar Knutsen får kjøre bil uten skilt 😀 :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være flere grunner, som ikke er noe å bekymre seg for. 

To av mine biler er ev de som ikke er blitt fremstilt for kontroll. Den ene er en 1972 modell, dvs veteranbil. Jeh har ikke vinterdekk til den, den blir bare brukt på sommeren. Den står pent i garasjen og venter på våren, og skal fremvises til eukontroll før jeg tar den i bruk igjen før sesongen starter. Helt uproblematisk. 

Den andre er en 1964 modell, som ikke har vært på eukontroll siden 2012. Den er mitt vinterprosjekt, skal sveises litt på, og klargjøres og vises på eukontroll til sommeren enngang. Helt uproblematisk denne og. 

Og ja, - så har jeg en delebil stående, som heller ikke har eukontroll. Den står uten motor og akslinger og skal aldri mer på veien. 

Så, av mine 4 biler så har bare 1 gyldig eu... Men helt uproblematisk. 

Anonymkode: 4180c...151

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva skjer egentlig om det oppstår en møteulykke mellom ein bilfører som ikkje har førerkort,forsikring, eller har unnlate å forvise bilen til EU-kontroll. 

Det er vel grunn til at tru at mange bilførere  kan bli gjeldslaver om dei  kommer utfor eit uhell. Blir de tatt av politiet  blir bilen imiddelbart avskilte, det vanker en bort

https://www.tv2.no/a/17290746

Anonymkode: 98320...a1d

Det står ikke at 320000 biler som ikke er godkjent kjører rundt på veien, uten forsikring. 

Har man stående en bil som "delebil" som ikke er godkjent så har den bruksforbud. Biler som er til oppussing er samme, de står trygt i garasjen til de er ferdig og skal bli godkjent. 

EDIT: Ser det samme ble forklart over :) 

Endret av Tiuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Gjeldsslaver, i verste fall fengsel i tillegg.

Det var en som kjørte på min (parkerte) bil og kjørte ned en annen i ruspåvirket tilstand med en bil som ikke var eu-godkjent og han kjørte uten lappen. Han havna i fengsel og er gjeldsslave.

Anonymkode: 5445b...118

I det tilfellet hadde det ikke betydd noe om bilen var godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfeller der fører er ruspåvirket er standard reaksjon fra forsikringsselskapet 100% avkortning.

Å kjøre ruspåvirket eller uten førerrett gjør en bryter vilkårene forsikringsselskapet stiller. Om begge deler er tilfelle blir det ingen forsikring.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 10.22):

Det kan være flere grunner, som ikke er noe å bekymre seg for. 

To av mine biler er ev de som ikke er blitt fremstilt for kontroll. Den ene er en 1972 modell, dvs veteranbil. Jeh har ikke vinterdekk til den, den blir bare brukt på sommeren. Den står pent i garasjen og venter på våren, og skal fremvises til eukontroll før jeg tar den i bruk igjen før sesongen starter. Helt uproblematisk. 

Den andre er en 1964 modell, som ikke har vært på eukontroll siden 2012. Den er mitt vinterprosjekt, skal sveises litt på, og klargjøres og vises på eukontroll til sommeren enngang. Helt uproblematisk denne og. 

Og ja, - så har jeg en delebil stående, som heller ikke har eukontroll. Den står uten motor og akslinger og skal aldri mer på veien. 

Så, av mine 4 biler så har bare 1 gyldig eu... Men helt uproblematisk. 

Anonymkode: 4180c...151

Er det da ikkje like greitt, og kanskje en viss besparelse og bare avskilte biltene midlertidig når de er sesongbrukt.  ?

Det er vel muleg å beholde forsikringen selv om ønskeleg selv om  bilen  blir avskiltet. ? 

Anonymkode: 98320...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi 99% av bilene jeg har ikke skal smake detta jævla salte dem skal ha på fordi folk er evneveike bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (På 27.12.2024 den 20.18):

Denne får man i digipost, mange gidder ikke å åpne den engang. Og om de gjør det så glemmer de likevel å få bestilt time til kontroll. 

Men men man får jo varsel om at fristen er utløpt og at man har kjøreforbud hvis man ikke fikser det. Og så syns jeg det er rart å ikke gidde å sjekke hva man får i digipost. Sånt pleier jo å være viktige ting,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 20.07):

Det heter å vise, ikke forvise....

Forvise: 

Betydning og bruk

vise bort, utvise (1), deportere;

tvinge noen til å dra fra bostedet sitt

Eksempel

de ble forvist til Sibir

plassere på et dårligere sted

Eksempel

skapet ble forvist til loftet;

hun ble forvist til garderoben

Anonymkode: 1bc4a...656

Forevist kan fint brukes

https://ordbokene.no/bm,nn/forevise

Endret av anonym 4545
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (På 27.12.2024 den 19.55):

Mange glemmer det nok fordi man ikke lenger får en påminnelse fra Statens Vegvesen. Så da må man selv huske på å få bilen godkjent. 

Det må være en dårlig unnskyldning. Jeg får mange påminnelser i god tid fra diverse bilverksteder.

Det som kanskje mange ikke har fått med seg er at du ikke lenger får får forlenget fristen. Før fikk du automatisk en ekstrapåminnelse og måned forlengelse før avskilting hvis du var for sent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar-André skrev (6 timer siden):

Fordi 99% av bilene jeg har ikke skal smake detta jævla salte dem skal ha på fordi folk er evneveike bak rattet.

Jeg elsker selverklærte verdensmestere i bilkjøring. 

Anonymkode: 5bd2e...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (På 27.12.2024 den 21.52):

Kron idiot han i videoen 😄 Altså han som filmer...😄

Det heter kronidiot. Hva er greia med å dele ord?

Anonymkode: 8e0a9...b75

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor langt ute på landet, og her står det mange biler som ikke er EU-godkjent på gårdene rundt omkring altså. Stort sett oppussingsprosjekter og delebiler, men også noe "har ikke tid til å taue den til høggern" og så står de der da, år etter år. Nærmeste nabo har 5 biler hvorav 2 er kjørbare, naboen bortenfor der har en garasje med 3-4 veteranbiler som jeg tipper ikke er EU-godkjent alle sammen de heller.

Anonymkode: 3c5bd...ff3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det ikke bra at folk med forskjellige skrivevansker, også kan få lov til å uttrykke seg på nett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (På 27.12.2024 den 21.29):

Ja, samme tenker jeg. 

Det virker som at mange glemmer det siden de ikke får noe pushvarsel på tlf. 

Jobber på bilverksted, og det er overraskende mange som legger skylden på oss for at vi ikke sender ut påminnelse eller innkalling til eu-kontroll. 

Jeg har alltid fått påminnelse fra merkeverkstedet om at det snart er tid for EU-kontroll og velkommen til å bestille time, osv.  så det praktiseres nok litt forskjellig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er greia med å henge seg opp i uviktige bagateller? 😄 Skriver du alltid perfekt selv? 

Kjeder du deg på årets siste dag? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg elsker selverklærte verdensmestere i bilkjøring. 

Anonymkode: 5bd2e...f2b

Hvordan kan du vite at han/hun ikke faktisk er verdensmester? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...