Gå til innhold

Hvorfor har 320 000 bileiere ikkje forvist sitt kjøretøy til EU-kontroll ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva skjer egentlig om det oppstår en møteulykke mellom ein bilfører som ikkje har førerkort,forsikring, eller har unnlate å forvise bilen til EU-kontroll. 

Det er vel grunn til at tru at mange bilførere  kan bli gjeldslaver om dei  kommer utfor eit uhell. Blir de tatt av politiet  blir bilen imiddelbart avskilte, det vanker en bort

https://www.tv2.no/a/17290746

Anonymkode: 98320...a1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja dem må jo betale alt selv da. Så har dem ikke penger så blir dem gjeldsslaver ja. 

Anonymkode: 67e4d...031

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Penger, de vet at bilen må reppareres, det har de ikke råd til. De kan ikke være uten bil i hverdagen med barn.

Anonymkode: ad7e9...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange glemmer det nok fordi man ikke lenger får en påminnelse fra Statens Vegvesen. Så da må man selv huske på å få bilen godkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjeldsslaver, i verste fall fengsel i tillegg.

Det var en som kjørte på min (parkerte) bil og kjørte ned en annen i ruspåvirket tilstand med en bil som ikke var eu-godkjent og han kjørte uten lappen. Han havna i fengsel og er gjeldsslave.

Anonymkode: 5445b...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette har det vært en tråd om før. Man har fortsatt forsikring på bilen selv om den ikke er godkjent, og om ikke EU-feil spiller inn ved ulykke så får man nok ikke problemer. Min bil skulle vært godkjent i november, men på grunn av sykdom så har jeg ikke fått den på verksted før nå. Jeg har hatt den på kontroll og feilene er under utbedring, og ingen av dem var trafikkfarlige feil.

Anonymkode: 1bc4a...656

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva skjer egentlig om det oppstår en møteulykke mellom ein bilfører som ikkje har førerkort,forsikring, eller har unnlate å forvise bilen til EU-kontroll. 

Det er vel grunn til at tru at mange bilførere  kan bli gjeldslaver om dei  kommer utfor eit uhell. Blir de tatt av politiet  blir bilen imiddelbart avskilte, det vanker en bort

Sånn som han Kar,n her ? Hverken førerkort kjører uten skilt og har ikke forsikring ? 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja dem må jo betale alt selv da. Så har dem ikke penger så blir dem gjeldsslaver ja. 

Anonymkode: 67e4d...031

Ja så sant de ikke har meldt seg ut av samfunnet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (9 minutter siden):

Mange glemmer det nok fordi man ikke lenger får en påminnelse fra Statens Vegvesen. Så da må man selv huske på å få bilen godkjent. 

Kopierer fra artikkelen

«To-tre måneder før fristen utløper, sender Statens vegvesen ut en påminnelse om EU-kontrollen, fortrinnsvis til den digitale postkassen. Denne går ut til samtlige kjøretøyeiere. «

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det heter å vise, ikke forvise....

Forvise: 

Betydning og bruk

vise bort, utvise (1), deportere;

tvinge noen til å dra fra bostedet sitt

Eksempel

de ble forvist til Sibir

plassere på et dårligere sted

Eksempel

skapet ble forvist til loftet;

hun ble forvist til garderoben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (11 minutter siden):

Kopierer fra artikkelen

«To-tre måneder før fristen utløper, sender Statens vegvesen ut en påminnelse om EU-kontrollen, fortrinnsvis til den digitale postkassen. Denne går ut til samtlige kjøretøyeiere. «

Denne får man i digipost, mange gidder ikke å åpne den engang. Og om de gjør det så glemmer de likevel å få bestilt time til kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en av de som har fått brev.

Bilen min hadde SIN FØRSTE EU KONTROLL i år, det vil si at bilen er akkurat 4 år gammel. Den gikk ikke igjennom.

Bilen står per dags dato parkert på merkeverkstedet, da vi venter på del fra fabrikk.

Delen vi venter på, er utgjør ingen fare for trafikksikkerheten ifølge 4 forskjellige verksteder, og jeg har trolig kjørt med den feilen så lenge jeg har eid bilen.

Så bare å roe ned trådstarter. Ikke alle kjører livsfarlig vrak.

Anonymkode: 21425...595

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så bare å roe ned trådstarter. Ikke alle kjører livsfarlig vrak.

Anonymkode: 21425...595

Haha, alltid disse krisemaksimererne på KG :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref post #7 og annen tråd, samt informasjon fra forsikringsselskapene vil forsikringen gjelde selv om eu kontroll ikke er gjennomført.

Ved uhell eller ulykke kan erstatning bli forkortet om bilen hadde feil som påvirket uhellet eller ulykken.

Dette blir mye likt som å kjøre bil med andre feil eller med dårligere dekk. Kjører en av veien med slitte dekk kan forsikringsselskap hevde en har opptrådt uaktsomt og avkorte erstatning, spesielt om føret tilsier dekk ikke var egnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (1 time siden):

Denne får man i digipost, mange gidder ikke å åpne den engang. Og om de gjør det så glemmer de likevel å få bestilt time til kontroll. 

Da får de ha det så godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Da får de ha det så godt

Ja, samme tenker jeg. 

Det virker som at mange glemmer det siden de ikke får noe pushvarsel på tlf. 

Jobber på bilverksted, og det er overraskende mange som legger skylden på oss for at vi ikke sender ut påminnelse eller innkalling til eu-kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 time siden):

Sånn som han Kar,n her ? Hverken førerkort kjører uten skilt og har ikke forsikring ? 

Kron idiot han i videoen 😄 Altså han som filmer...😄

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (26 minutter siden):

Jobber på bilverksted, og det er overraskende mange som legger skylden på oss for at vi ikke sender ut påminnelse eller innkalling til eu-kontroll. 

Av erfaring sender noen verksted varsel til faste kunder. Men, naturligvis er det eier som har ansvaret for godkjenning av bil.

(Noen ganger kan det ta tid å bestille kontroll. Jeg startet med å bestille time i januar 2023, fikk til slutt time i august to dager etter frist for PKK. Heldigvis ingen mangler. )

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen er sløve og glemmer, andre glemmer bevisst fordi de vet bilen ikke passerer, andre har ikke økonomien i orden. 

Ja, de kan bli gjeldsslaver resten av livet, om de skader andre, andres eiendom, mennesker eller seg selv. 
Mange med førerkort skulle heller aldri hatt førerkort på grunn av både fysisk og psykisk helse og eller konsekvens forståelse av sine handlemåter. 

Anonymkode: eddb8...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...