Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #1 Del Skrevet 3. mars 2006 Hvis jeg har tenkt å bli detm hvordan gjør jeg det? Jeghar fullført og bestått allmenfag 3 årig videregående skole Hva gjør jeg videre..? Jeg er 28 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pippi_* Skrevet 3. mars 2006 #2 Del Skrevet 3. mars 2006 Har tenkt å bli det jeg og. Jeg tror jeg skal ta helsesekretærlinja på vgs som voksenopplæring. Da har jeg undervisning 1-2 ganger i uka+ selvstudium. Står at du vil bruke 1-2 år. Nå har jeg generell studiekompetanse fra før så jeg slipper disse fagene ihvertfall. Etter at du er utdannet så må du søke her: www.safh.no for å bli autorisert helsesekretær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bompi* Skrevet 3. mars 2006 #3 Del Skrevet 3. mars 2006 Jeg hadde også allmennfag fra før, tok vk2 helsesekretær som voksenopplæring på kveldstid og gk og vk1 som privatist(man er også privatist på det man tar på voksenopplæring). Allmennfagene fikk jeg godkjent, så det ble 5-6 studieretningsfag å ta eksamen i til jul og 5-6 til vårs. Brukte altså ett år, det gikk veldig greit, eksamene var på 2 til 4-5t og ganske enkle. Husk at du må ha valgfag på helsesekretærvitnemålet, det skal være tilsammen 90t. Så hvis du f.eks har valgfag fra et år på vgs, må du ta to valgfag til som privatist. Håper du bli litt klokere:) og lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pippi_* Skrevet 3. mars 2006 #4 Del Skrevet 3. mars 2006 Jeg vil også ta dette på 1 år, men hvordan blir det med lånekassa? Siden jeg slipper allmennefag så blir det vel ikke 100% studie? Har kun 1 valgfag fra vgs, og da må jeg ha to til? Hvordan er privatisteksamen? skriftelig går bra, men muntlig er blæææh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bompi* Skrevet 3. mars 2006 #5 Del Skrevet 3. mars 2006 Siden du tar studieretningsfag fra både gk, vk1 og vk2 blir det over ett år tilsammen og dermed ikke noe problem å få godkjent fra lånekassen. Det finnes ei liste med standard valgfag muntlig, f.eks psykolgi A og B er jo greit. vk2 inneholder en praktisk eksamen som innebærer kontorarbeid og labarbeid. De andre eksamene er skriftlige og veldig greie, det er fag som psykologi, humanbiologi, samfunnslære, kontorarbeid, sykdomslære.... Her er læreplanene for de tre åra, studer disse så blir du klokere skal du se: http://www.utdanningsdirektoratet.no/uploa...osialfag_GK.rtf http://www.utdanningsdirektoratet.no/uploa...rvicefagVKI.rtf http://www.utdanningsdirektoratet.no/uploa...ekretarVKII.rtf Du finner også læreplaner for de nasjonale valgfagene på www.utdanningsdirektoratet.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pippi_* Skrevet 3. mars 2006 #6 Del Skrevet 3. mars 2006 Siden du tar studieretningsfag fra både gk, vk1 og vk2 blir det over ett år tilsammen og dermed ikke noe problem å få godkjent fra lånekassen. Det finnes ei liste med standard valgfag muntlig, f.eks psykolgi A og B er jo greit. vk2 inneholder en praktisk eksamen som innebærer kontorarbeid og labarbeid. De andre eksamene er skriftlige og veldig greie, det er fag som psykologi, humanbiologi, samfunnslære, kontorarbeid, sykdomslære.... Her er læreplanene for de tre åra, studer disse så blir du klokere skal du se: http://www.utdanningsdirektoratet.no/uploa...osialfag_GK.rtf http://www.utdanningsdirektoratet.no/uploa...rvicefagVKI.rtf http://www.utdanningsdirektoratet.no/uploa...ekretarVKII.rtf Du finner også læreplaner for de nasjonale valgfagene på www.utdanningsdirektoratet.no ← Tusen takk for svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pippi_* Skrevet 3. mars 2006 #7 Del Skrevet 3. mars 2006 Kontorarbeid har jeg. Har gått kontorfag før,men ikke fullført læretid men da får jeg nok godkjent det og tenker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bompi* Skrevet 3. mars 2006 #8 Del Skrevet 3. mars 2006 Jepp prøv å få godkjent så mye som mulig, bruk fantasien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pippi_* Skrevet 3. mars 2006 #9 Del Skrevet 3. mars 2006 Kan jeg spørre om en ting til når du først svarer?? Hvor ofte gikk du på skolen? Leser i brosjyren her at det er skole 1-2 dager i uka så da blir det mest selvstudie....... Ikke at det gjør meg no, bor så langt unna skolen. Ettersom jeg forstod så er det enkele fag for det meste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bompi* Skrevet 3. mars 2006 #10 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Som sagt tok jeg vk2 på skole, det var 3 kvelder i uka, 4t pr gang. Men ikke obligatorisk undervisning nei, varierende kvalitet på undervisningen der jeg gikk, så fikk noen ganger mer ut av å bare lese selv. Den ene kvelden var labarbeid, og det kan man jo ikke lese seg til, så den undervisningen var ganske essensiell. Jeg syntes det var ganske enkle fag ja, fikk 5'ere og 6'ere på eksamene uten alfor mye slit. Endret 3. mars 2006 av *bompi* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pippi_* Skrevet 3. mars 2006 #11 Del Skrevet 3. mars 2006 Tusen hjertlig takk for svar!! Labarbeid, det er blodprøver og sånne ting?? Eneste jeg "gruer" meg til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bompi* Skrevet 3. mars 2006 #12 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Jepp, ta blodprøver, analysere, litt om sårskift, oppdekking til småkirurgi, injeksjoner, urinprøver, syntes det var gøy jeg. Litt skummelt i starten med blodprøvetaking selvfølgelig, men du blir vant til det. Endret 3. mars 2006 av *bompi* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pippi_* Skrevet 3. mars 2006 #13 Del Skrevet 3. mars 2006 Tusen takk for alle svar! Nå vet jeg vel alt jeg trenger å vite. Tusen takk bompi!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bompi* Skrevet 3. mars 2006 #14 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Ingen årsak Endret 3. mars 2006 av *bompi* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå