AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #21 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Advokat mat. Du er i ferd med å ha ventet for lenge før du begynner å gjøre noe når du har visst om mangelen i tre måneder. Anonymkode: 5f453...96e ts her: Bilen ble kjøpt for 3 mnd siden. feil ble oppdaget for få dager siden. Anonymkode: 21b4d...cc2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #22 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ts her: Bilen ble kjøpt for 3 mnd siden. feil ble oppdaget for få dager siden. Anonymkode: 21b4d...cc2 Tror ikke du har en sak her, med mindre verkstedhistorikk tilsier at dette har skjedd før, og selger har tilbakeholdt informasjon. Jeg har hatt og solgt bil med samme problem. Fikk reparert det for en billig penge, solgte bilen, var ærlig om det til kjøperen. Skjedde på nytt igjen få måneder etter salget. Jeg hadde vært ærlig, så ikke noe kjøperen kunne si på det. Problemet kan ligge i/rundt ruta eller i torpedoveggen, det kan være vanskelig å finne ut av, og dyrt. Anonymkode: eb4b4...b70 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #23 Skrevet 27. desember 2024 Dette kommer du ingen vei med hvis du ikke klarer å bevise at tidligere eier må ha vært klar over problemet eller burde vært klar over problemet. En lekkasje oppstår veldig raskt, enten så lekker det eller så lekker det ikke. Anonymkode: de498...966 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #24 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ts her: Det er ikke skade på selve bilglasset. Det trenger fukt igjennom der vinduet er limt fast til karosseriet. Det er derfor jeg lurer på om denne skaden har utviklet seg over tid. Anonymkode: 21b4d...cc2 Alle slitasjeskader utvikles over tid. Forrige eier har alikevel ikke noe å gjøre med en skade som viser seg etter 3 måneder. Denne utgiften er 100% din. Anonymkode: d7bba...34d 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #25 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): ts her: Bilen ble kjøpt for 3 mnd siden. feil ble oppdaget for få dager siden. Anonymkode: 21b4d...cc2 Da er saken en annen. Du skal etter loven reklamere så snart du har kunnskap om skaden og innen rimelig tid. Du kan og forhøre deg med NAF, men da forventer de vel at du melder deg inn der. Anonymkode: 5f453...96e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #26 Skrevet 28. desember 2024 Har du soltak? Om du har det og dette sjelden/aldri blir brukt kan det hende lekkasjen kommer herfra. Da ville jeg startet med å åpne dette og smørt pakningen her med silikonfett. Jeg hadde lekkasje på en av bilene mine som både jeg og verkstedet trodde kom fra frontruta, men så pratet jeg tilfeldigvis med en gammel biloppretter som tipset meg om dette med takluke. Da smurte jeg pakningen og vips så var bilen min tett igjen. Han anbefalte meg å gjøre dette en gang i året + åpne/lukke soltaket med jevne mellomrom for å sørge for at det var klem på pakningen. Har kjørt nesten 100.000 km med bilen etter dette og lekkasjen har ikke kommet tilbake. Anonymkode: fdbe1...b68
Snublefot62 Skrevet 28. desember 2024 #27 Skrevet 28. desember 2024 Hovedregelen er at du kan reklamere på mangler selger visste om, eller burde visst om. Kan du bevise at selger visste om problemet uten å opplyse deg om det, eller bevise at selger burde ha visst om dette?
LadyGrey Skrevet 28. desember 2024 #28 Skrevet 28. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): ts her: Bilen ble kjøpt for 3 mnd siden. feil ble oppdaget for få dager siden. Anonymkode: 21b4d...cc2 Hvis lekkasjen var der når du kjøpte bilen ville du jo ha merket det tidligere. Ikke 3 mnd etterpå. Endret 28. desember 2024 av LadyGrey 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #29 Skrevet 28. desember 2024 Samme skjedde med min bil. Satte bilen på verksted og de oppdaget raskt at ruten nylig var blitt byttet. Verkstedet tok kontakt med det verkstedet som hadde bytta ruta og det viste seg at de hadde ikke limt / festet ruta godt nok. Den var begynt å løsne og det kom vann inn. Verkstedene ordnet opp seg imellom og jeg betalte ikke en krone for å få det fikset. Anonymkode: fe8a9...a43
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #30 Skrevet 28. desember 2024 LadyGrey skrev (1 minutt siden): Hvis lekkasjen var der når du kjøte bilen ville du jo ha merket det tidligere. Ikke 3 mnd etterpå. Jeg merket det ikke på min bil før det var gått noen måneder. Hadde vært tørt vær og lite regn. Når det plutselig kom mye regn oppdaget jeg at det var klissvått i dørken på bilen. Men det var fortsatt en feil som hadde vært der lenge og fra når tidligere eier byttet frontrute før jeg kjøpte bilen Anonymkode: fe8a9...a43
LadyGrey Skrevet 28. desember 2024 #31 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg merket det ikke på min bil før det var gått noen måneder. Hadde vært tørt vær og lite regn. Når det plutselig kom mye regn oppdaget jeg at det var klissvått i dørken på bilen. Men det var fortsatt en feil som hadde vært der lenge og fra når tidligere eier byttet frontrute før jeg kjøpte bilen Anonymkode: fe8a9...a43 Ikke sant. Så frontruta har allerede vært byttet en gang?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #32 Skrevet 28. desember 2024 LadyGrey skrev (1 minutt siden): Ikke sant. Så frontruta har allerede vært byttet en gang? Den hadde blitt byttet noen måneder før jeg kjøpte bilen. Og så hadde de som byttet den ikke limt / festet den godt nok så når regnværet kom lakk det inn regn Anonymkode: fe8a9...a43
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #33 Skrevet 28. desember 2024 Nei, belaster du selger med dette er du helt urimelig. Du kommer i gen vei juridisk heller. Anonymkode: b15b4...616 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #34 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, belaster du selger med dette er du helt urimelig. Du kommer i gen vei juridisk heller. Anonymkode: b15b4...616 Si ikke det. Jeg fikk som sagt dekt alt, selv om det ble oppdaget måneder etterpå Anonymkode: fe8a9...a43
Snublefot62 Skrevet 28. desember 2024 #35 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Si ikke det. Jeg fikk som sagt dekt alt, selv om det ble oppdaget måneder etterpå Anonymkode: fe8a9...a43 Men nå var det i ditt tilfelle en veldig tydelig sammenheng mellom ruta som var byttet noen måneder i forkant, og lekkasjen som oppstod. Og selv om det var så enkelt for deg så betyr det ikke at det er så enkelt for TS. I tillegg var det heller ikke en selger som dekket kostnadene dine, det var verkstedet som hadde gjort en åpenbar feil. Det er et stykke fra det du beskriver til TS sitt tilfelle som pr nå kun har selger som det kan rettes krav mot. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #36 Skrevet 28. desember 2024 Dette var enkelt om du har delkasko eller høyere. Ta en hammer og knus frontruten. Meld inn forsikringsskaden som at ruten er knust og du ikke vet hva som skjedde mens bilen var parkert. Møt opp hos nærmeste bilglass forhandler, betal egenandel på 3000kr og få ny frontrute på plass Anonymkode: d6cde...7e9
LadyGrey Skrevet 28. desember 2024 #37 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Den hadde blitt byttet noen måneder før jeg kjøpte bilen. Og så hadde de som byttet den ikke limt / festet den godt nok så når regnværet kom lakk det inn regn Anonymkode: fe8a9...a43 Da er det vel reklamasjon. Har du vært i kontakt med firma som byttet ruta?
Mannisinbestealder Skrevet 1. januar 2025 #38 Skrevet 1. januar 2025 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 10.19): Dette var enkelt om du har delkasko eller høyere. Ta en hammer og knus frontruten. Meld inn forsikringsskaden som at ruten er knust og du ikke vet hva som skjedde mens bilen var parkert. Møt opp hos nærmeste bilglass forhandler, betal egenandel på 3000kr og få ny frontrute på plass Anonymkode: d6cde...7e9 Dette er svindel
TBL12 Skrevet 1. januar 2025 #39 Skrevet 1. januar 2025 (endret) Å bruke forsikringen etter selv med forsett å ha påført bilen en skade kan føre til anmeldelse fra forsikringsselskapet. Kan også bli oppsagt og uønsket som kunde. Forsikring kan bli kostbar hos neste forsikringsselskap. Ikke anbefalt løsning. Endret 1. januar 2025 av TBL12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå