Gå til innhold

Hva er din MADRS score?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har tatt testen evt vil ta den, hva ligger deres score på? Satt og tok testen selv og ble nysgjerrig hvordan folk ligger på den, og hva som er «vanlig». Forstår at dette er veldig varierende fra person til person men nysgjerrig allikavel. Selv lå jeg på 46. 

Anonymkode: 50e66...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva og hvor? 

Anonymkode: 4e284...cf3

Søk opp MADRS test så finner du den. Er for depresjon, får ikke til å linke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

18. Som angivelig tilsvarer mild depresjon. Jeg er svært sliten og har vært på grensen til utbrent i høst, men opplever meg ikke deprimert per nå.

Anonymkode: 3765f...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

18. Som angivelig tilsvarer mild depresjon. Jeg er svært sliten og har vært på grensen til utbrent i høst, men opplever meg ikke deprimert per nå.

Anonymkode: 3765f...003

Er vel bare en pekepinn og ikke en fasit, hvordan du føler deg er jo det viktigste. Vil egentlig tro de fleste ligger mellom 10-20 litt derfor jeg spurte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

svært alvorlig deprimert, 42.

Livet handler kun om å gå på en jobb jeg mistrives i, hjem og lade opp til neste arbeidsdag. Ingen mening med livet lengre. Ingen gleder. Ingen relasjoner. Bare det å dusje er vanskelig. Er ikke under behandling. Men statistisk sett er jeg jo frisk, for jeg er i 100 prosent jobb.

Anonymkode: 44752...c73

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Livet handler kun om å gå på en jobb jeg mistrives i, hjem og lade opp til neste arbeidsdag. Ingen mening med livet lengre. Ingen gleder. Ingen relasjoner. Bare det å dusje er vanskelig. Er ikke under behandling. Men statistisk sett er jeg jo frisk, for jeg er i 100 prosent jobb.

Veldig likt som meg, men er sykemeldt på 3 uken. En uke siden forrige dusj og to dager siden tannpuss. Ja vet det er ekkelt, men er stort tiltak og bare skulle reise seg for å gå på toalettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

39 - svært alvorlig deprimert. 

Ikke så rart, siden jeg har hatt langvarig alvorlig sykdom med alle følgene som kommer med. 

Anonymkode: 2ac45...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10. Har hatt en del uflaks i det siste og litt tøft på hjemmebane. Har vært deprimert før og det likner ikke på sånn jeg har det nå.

Anonymkode: 41ce2...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har fastlegen prøvd å henvise deg? Jeg kom til hos avtalespesialist med 26, og er i full jobb. Men har også flere diagnoser, angst så totalen kan jo ha noe å si.

Anonymkode: d050a...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser flere skrive at de er på 40+ . Det er svært høyt. Sender dere klemmer. 

Men når dere skriver MADRS-scoren deres. Hare dere omtrent samme score over tid, eller varierer den veldig på dagsformen. Min kan variere ekstremt  fra dag til dag. Så jeg føler ikke at en enkeltmåling er representativ for hvordan jeg har det. 

Anonymkode: b88b2...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min ligger jevnt over på 35+ 

Jeg er diagnosert med både tilbakevendende og vedvarende depresjon og har vel stort sett vaka høyt på skalaen siden jeg var 14-15. Er nå 40.

Jeg fungerer ganske greit alikevel, er ufør men ikke bare pga depresjon og har fått høre i behandling at hjernen blir endra om man er deprimert over tid så normaltilstanden vil kunne bli omtrent permanent i depresjon men man vil håndtere det i en annen grad enn feks noen med mer akutt depresjon av ren nødvendighet.

Anonymkode: 427fe...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ser flere skrive at de er på 40+ . Det er svært høyt. Sender dere klemmer. 

Men når dere skriver MADRS-scoren deres. Hare dere omtrent samme score over tid, eller varierer den veldig på dagsformen. Min kan variere ekstremt  fra dag til dag. Så jeg føler ikke at en enkeltmåling er representativ for hvordan jeg har det. 

Anonymkode: b88b2...c1f

Når man fyller ut skjemaet står det at man skal gå ut fra de siste tre dagene. Man svarer på om man har følt seg mye eller lite, ofte eller sjelden, slik eller sånn i løpet av de tre dagene. Det blir da noe mer enn en enkeltmåling, vil jeg si. Ser likevel poenget ditt.

Som regel vil man ikke være i en situasjon hvor man fyller ut MADRS med mindre man har hatt plager eller forverring over tid (flere uker), man har gjerne har oppsøkt helsehjelp for det og fått en undersøkelse. MADRS scoren blir da en del av en totalvurdering.

Hvis du har store variasjoner tenker jeg at det vil være naturlig å gi det som tilleggsinformasjon til din behandler. Det jeg tror vil ha mest å si er endringen som har skjedd, fra slik du har det til vanlig når du regner deg som frisk, til slik du har det når du oppsøker helsehjelp eller føler at du har blitt annerledes/syk. Hvis du alltid har ekstreme variasjoner i ditt humør, fra dag til dag, og har hatt det "hele livet", så er det sannsynligvis ikke en depresjon.

Anonymkode: 41ce2...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...