Gå til innhold

arbeidspraksis nav, noen erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal snart begynne i arbeidspraksis hos nav, er det noen som har noen erfaringer rundt det? Fikk du jobb etterpå og hvor lenge var du i praksis? Var det lange dager? Er redd for å bli utnyttet så greit å høre litt erfaringer rundt dette. Voksen i 30 årene her. 

Anonymkode: 922ce...8d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal snart begynne i arbeidspraksis hos nav, er det noen som har noen erfaringer rundt det? Fikk du jobb etterpå og hvor lenge var du i praksis? Var det lange dager? Er redd for å bli utnyttet så greit å høre litt erfaringer rundt dette. Voksen i 30 årene her. 

fortell gjerne hvilke arbeidsoppgaver du fikk også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på arbeidstrening i noen måneder i butikk, fikk midlertidig ansettelse som sesonghjelp og var deretter tilkallingsvikar i noen måneder. Fikk senere en fast deltidsstilling (jeg søkte på) i en annen avdeling i samme bedrift. Sjefen min var veldig hyggelig, og jeg trivdes godt i jobben. Hadde vanlige arbeidsoppgaver, men fikk ikke like mye ansvar som de faste ansatte. 

Tror ikke jeg hadde veldig lange dager, kanskje 6 timer (med lunsjpause) 2-3 ganger i uka. 

Anonymkode: 89abb...dd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert på arbeidstrening, man blir brukt til å ta de kiedeligste  jobbene, som de vanlige ansatte ikke gidder. 

Anonymkode: f7c42...108

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i arbeidspraksis innen en bransje hvor jeg selv ønsket og jobbe samt hadde utdannelse innen. Jobbet meg opp til 100% og etter 13 mnd. i praksis fikk jeg fast jobb der. Lønnen var elendig så etter et par år søkte jeg meg til en annen bedrift. 

Anonymkode: 60233...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 17.05):

Dette er ingenting annet enn utnyttelse fra arbeidsplassens side og sysselsetting fra Nav sin side. 
Vi hadde tidligere flere gående på denne måten på arbeidsplassen. Sparte arbeidsgiver for utgifter til ansatt og fikk gjort enklere arbeidsoppgaver gratis. 
De var der inntil de hadde vært så lenge at de måtte ansettes, om de skulle fortsette da forsvant de ut, og nye kom inn. 

Anonymkode: b0926...30e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i butikk engang i tiden på arbeidspraksis. Nav ville stadig fornye kontrakten med praksisplassen i håp om at butikken skulle ende opp med å ansette meg. Hele opplegget begynte å bli demotiverende etter 6 mnd for meg. Jobbet og stod like mye på som en vanlig ansatt, og får omtrent bare halvparten om ikke mindre i inntekt siden nav er inntekten. Også demotiverende å bare vente på svaret til nav er bare: prøv litt til, bare 3 mnd, så 3 mnd, så 3 mnd osv, utenat man får noe igjen etterpå.

Jeg endte opp på samme praksisstedet i 1,5 år før jeg fikk ansettelse som ekstrahjelp/ringehjelp. De første mnd etterpå jobbet jeg kanskje 3 ganger på 2 mnd. Etter det hørte jeg ikke noe mer, og det er mange år siden nå..

Og ja forresten mens jeg var på praksis i butikken, så dukket det ofte opp nye praksiskandidater via nav. Kom stadig nye etter jeg var ferdig også. De fleste får ikke noe ansettelse. Det er heller mer fri arbeidskraft for butikken. 

Endret av tussi84
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i arbeidspraksis i halvannet år, 3* 6 måneder. De var bare interessert i og forlenge gratis arbeidskraft så vi ble bare byttet ut. Fikk fast jobb med noe helt annet, og praksisplassen var bortkastet tid. 

Anonymkode: 73c83...2b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to ansatte hos oss som startet i arbeidstrening og deretter ble fast ansatt. Syns denne ordningen svartmales unødvendig mye til tider. Det er ikke alltid enkelt å ha folk på praksis på arbeidsplassen heller. De er ofte kresne på arbeidsoppgaver og ikke rent lite late. Det er ofte en grunn til at de ikke har fungert i ordinært arbeid. De som er normalt oppegående blir som regel ansatt. 

Anonymkode: ada1b...84a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 17.05):

Skal du i arbeidspraksis hos Nav eller gjennom Nav?

Har dessverre hørt mange historier om folk som er i arbeidspraksis som bare er gratis arbeidshjelp for arbeidsplassen de er hos. Blir grovt utnyttet av arbeidsgivere. Sjelden noen får noe fast stilling gjennom noe slikt.

Anonymkode: de72e...410

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOEN arbeidsgivere vil alltid utnytte systemene men for veldig mange er dette veien inn i fast jobb om man ikke får jobb på ordinært vis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i arbeidspraksis hos Nav, fikk også fast jobb etterpå. Jeg hadde vært lenge utenfor arbeidslivet grunnet sykdom. Veldig glad for at jeg fikk sjansen. Jeg ble ikke utnyttet. Men det var en fin måte å vise at jeg faktisk hadde de kvalifikasjonene som skulle til. Både mtp på jobben og klare å stå i en jobb.

Anonymkode: 10c53...903

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på arbeidsgiversiden. Siste 2 årene har vi hatt 4 stykker på arbeidstrening via nav, 3 av de er nå fast ansatt. Dette er i staten og kontorjobb. Pga at det er statlig så må alle stillinger lyses ut, de på arbeidstrening har søkt og hatt en vesentlig fordel fordi de har erfaring fra å jobbe hos oss og at vi vet at de er personlig eignet via arbeidstreningen så de ville trolig ikke nådd opp og fått jobben uten dette.

Den siste (1 av 4) var hos oss bare kort tid og det fungerte ikke, trengte masse oppfølging og virket ikke som om hen ville jobbe. Møtte ikke opp, dro plutselig midt på dagen uten å si ifra, sa nei til opplæring i oppgaver som var for kjedelig osv. Mest det at hen ikke møtte opp og bare dro var en utfordring. F.eks. jobb som saksbehandler består i stort spekter fra enkle til mer kompliserte oppgaver, man kan ikke bare droppe de enkle/kjedelige oppgavene som f.eks. å arkivere (laste opp et dokument i arkiv system). 

Hos oss så jobber de fleste 8-16, med fleksitid etter avtale med nærmeste leder (må jobbe 8t innenfor tidsrommet 7-17, men du kan ikke komme kl 7 i starten om du er helt ny og trenger opplæring og ingen kollegaer er der før kl 8 ). Vi hadde også en som jobbet to faste dager i uken kl 10-14. Begge løsninger er helt fint. Det er avtalen med nav som bestemmer dette. 

Anonymkode: e4cef...210

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over mange år var jeg på forskjellige aap praksiser, alle som en var utnytting. Ingen bruker det for å rekruttere nye ansatte med full lønn, kun som gratis arbeidskraft.

Anonymkode: 9c79a...e99

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til, ingen tar hensyn til helseutfordringer som er grunnen til man går på aap i første omgang. De tror det er vanlig arbeidsledige som kan yte 100% ( de som er frisk skal ikke stå på aap, men dagpenger). Så hele systemet er selvmotsigende.

Anonymkode: 9c79a...e99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare opplevd det som ren utnyttelse. Fikk mye ansvar, lite igjen for det og ingen jobb. 

Anonymkode: ae384...4ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i praksis på en HR-avdeling. 
Skulle hovedsakelig rydde i arkiver og slikt, og teste hvor mye jeg faktisk tålte. 
Jeg ble veldig godt tatt i mot, og det gode arbeidsmiljøet gjorde at jeg klarte pushe meg mer. 
Fikk mer og mer interessante oppgaver etter hvert som jeg mestret ting, og skulle få fast jobb i tillegg til at praksisplassen begynte snakke om å betale utdanning for meg fordi de så på meg som en såpass sterk ressurs. 
Men så traff covid, og bedriften ble hardt rammet og måtte nedbemanne mye. 
Det tok noen år før de kunne ansette nye da, og når de tok kontakt for å høre om jeg fortsatt kunne være interessert hadde jeg fått jobb ett annet sted. 
Jeg er ekstremt takknemlig for at jeg fikk være i praksis der, selv om det av forståelig grunner ikke ble fast jobb. 

Anonymkode: 63e9e...891

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i arbeidspraksis/arbeidstrening to ganger gjennom NAV. Første jobben visste både NAV og jeg har ikke kom til å føre til fast arbeid. Jeg gikk «oppå» og gjorde div oppgaver. Startet med tre timer to dager i uka, og økte fortløpende.Jeg opplevde at mine utfordringer ble tatt hensyn til, og det føltes godt å meste no, ikke bare gå hjemme i mitt eget «sykdomshode», samt være en del av et arbeidsmiljø igjen. Praksisplass to gikk jeg inn i en reel stilling. Fikk da kontrakter på en og en mnd i starten. Har i dag 50% fast der, og studerer ved siden av. Syns det fungerer bra. Har aldri følt at jeg har blitt utnyttet!! Det fåtallet ganger mine utfordringer ikke har blitt tatt hensyn til, har det handlet om at personen har vært uvitende om utfordringene eller at jeg ikke har vært åpen/tydelig nok om situasjonen. Ønsker deg masse lykke til, ts!!!! 

Anonymkode: 01533...2d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns arbeidspraksis fra NAV er helt genialt. Jeg benyttet sjansen til å komme meg inn hos en arbeidsgiver jeg tidligere hadde søkt et par stillinger hos. Veilederen min presset ganske hardt på arbeidsgiver om at de skulle gå over til lønnstilskudd. 

Fikk midlertidig stilling etter 1 mnd. De lyste ut nye stillinger like etter, og da fikk jeg fast. :)

Anonymkode: 7e42f...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Statistisk sett er det en dårlig deal både for klient, og NAV. Ofte er det er det bare utnytting, men ofte er det også rett og slett at klienten er helt håpløs.

Men det finnes også en del solskinnshistorier, så bare gi det en sjanse.

Anonymkode: 7865f...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...