Gå til innhold

Kostholdsplan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nytt år, nye muligheter og nok en ny start. 
Jeg sliter med mat, og må ta grep. 

Jeg vurderer nå om jeg skal kjøpe en kostholdsplan/ et tilpasset opplegg. Men det er jo så utrolig mye å velge mellom! 

Har noen erfaringer de vil dele? 

Har prøvd Frisk uten sukker, et 14 dagers kurs, og det var penger rett ut av vinduet. 

Anonymkode: 9e99c...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva spiser du på en normal dag/snitt-uke? Helt grovt, ikke alle detaljer. 

Anonymkode: 34125...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

65kg / 168 cm

jeg spiser for lite mat, og for mye smågodt. Ærlig og brutalt. Jeg er ikke glad i mat, men elsker søtt. 

Jeg kan være sta og utholdende, om det gir meg mening, og en god plan for maten tror jeg kan trigge «flink pike» syndromet i meg. Fulgte en vanskelig diett for mange år siden, til punkt og prikke, men den type diett holder jeg meg unna nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

65kg / 168 cm

jeg spiser for lite mat, og for mye smågodt. Ærlig og brutalt. Jeg er ikke glad i mat, men elsker søtt. 

Jeg kan være sta og utholdende, om det gir meg mening, og en god plan for maten tror jeg kan trigge «flink pike» syndromet i meg. Fulgte en vanskelig diett for mange år siden, til punkt og prikke, men den type diett holder jeg meg unna nå. 

Og hvor mye ønsker du å gå ned? 

Anonymkode: 6ed29...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

65kg / 168 cm

Da må du jobbe med uvanene dine. Ikke gå på et nytt kosthold. Kutter du søtt vil du også bli mer naturlig sulten gjennom dagen. I begynnelsen gjør det ikke noe hva du spiser, så lenge det er næringsrik mat. Men når du har klart å droppe søtt, og ellers spiser bra, så kan du begynne å jobbe med kostholdet. 

Anonymkode: 34125...26b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekten din er jo helt perfekt, TS. Men du trenger helt klart en plan mtp at du spiser for lite ordentlig mat/for mye godteri. 

Jeg vet ikke hva slags matbudsjett du har, men for meg så er det viktigste å spise mat fra bunnen, og variert. Planen kan du egentlig lage selv, hvor du f.eks begynner med å sette opp ukesplan for middag. Hver dag skal ha en god proteinkilde av rent kjøtt eller fisk. 

Fullkorn fremfor fint mel, og ikke for mye av det. Det å kutte ut søtt kan være vanskelig hvis man har sukkeravhengighet, men det sitter mye i hodet. Spis deg mett på ordentlig mat, og ta en dag av gangen. 

Hva slags mat liker du? 

Anonymkode: 7307e...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og hvor mye ønsker du å gå ned? 

Anonymkode: 6ed29...1d4

Nå da ikke ts at hun ville ned i vekt selv om det kanskje er mest sannsynlig.

Jeg tolket det egentlig mer som at hun ville ha et sunnere kosthold enn hun har nå, ikke nødvendigvis å gå ned i vekt....

Anonymkode: 56321...c04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kostholdsplan, du trenger bare å droppe godteriet og spise mat i stedenfor. Lag ukesplaner for maten. Feks tre måltider daglig, og mest rene råvarer. Sett av en time hver søndag for å planlegge den neste uken. Handle alt på mandager feks. Ikke ha godteri liggende hjemme.

Anonymkode: 424aa...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. 

Målet er ikke først og fremst vektnedgang, men å få orden på kost og måltidsrytme. Jeg kan mye om ernæring, men klarer ikke få satt spising i system. 

Jeg spiser ikke før jobb, har jeg det travelt kan klokka fort bli 10-11 før jeg spiser. Da ofte to skiver lavkarbobrød. Så er det liksom i gang og jeg fyser på søtt resten av dagen. Kakao fra kaffebaren på kontoret, en, to, tre kopper… et par kjeks, tre twist…   Når jeg kommer hjem er jeg forsatt sugen på søtt, finner noe sjokolade mens jeg lager middag… sugen på søtt etter middag, tar gjerne en tur på butikken for å kjøpe noe godt, som jeg spiser i skjul. Tar litt frukt, pålegg og brød, når jeg lager barnas matpakker….

utrolig nok er jeg ikke fysen på søtt om kvelden, da klarer jeg meg godt. Det er fra første måltid og frem til 18-19 jeg spiser, kontinuerlig. 

Det er så flaut å ha så lite kontroll! Men jeg tror en god plan, vil kunne hjelpe meg veldig. Å vite nøyaktig hva jeg skal spise når, sånn at jeg ikke bare kaster meg over godteriet i en fart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk for alle tips. 

Målet er ikke først og fremst vektnedgang, men å få orden på kost og måltidsrytme. Jeg kan mye om ernæring, men klarer ikke få satt spising i system. 

Jeg spiser ikke før jobb, har jeg det travelt kan klokka fort bli 10-11 før jeg spiser. Da ofte to skiver lavkarbobrød. Så er det liksom i gang og jeg fyser på søtt resten av dagen. Kakao fra kaffebaren på kontoret, en, to, tre kopper… et par kjeks, tre twist…   Når jeg kommer hjem er jeg forsatt sugen på søtt, finner noe sjokolade mens jeg lager middag… sugen på søtt etter middag, tar gjerne en tur på butikken for å kjøpe noe godt, som jeg spiser i skjul. Tar litt frukt, pålegg og brød, når jeg lager barnas matpakker….

utrolig nok er jeg ikke fysen på søtt om kvelden, da klarer jeg meg godt. Det er fra første måltid og frem til 18-19 jeg spiser, kontinuerlig. 

Det er så flaut å ha så lite kontroll! Men jeg tror en god plan, vil kunne hjelpe meg veldig. Å vite nøyaktig hva jeg skal spise når, sånn at jeg ikke bare kaster meg over godteriet i en fart!

Ingenting i veien med å ha første måltid litt senere på dagen, mange gjør det. 

Husker jeg drakk mye kakao fra kaffebaren på jobb, måtte bytte det ut med te fordi kakaoen trigget sukkerkick. Ha en pose nøtter på jobb. Valnøtter f.eks, og spis en liten neve av dette fremfor kjeks og sjokolade på jobb. Du kan ta med te hjemmefra, noe te smaker naturlig godt uten sukker. F.eks peppermynte-te. Det kan ta tid å bli vant til smaker uten sukker, i begynnelsen kan det smake dritt/ingenting. Men det går over. 

Planen din bør være å finne erstatninger til sukkeret, også må du passe på å ikke ha sjokolade i hus i hverdagen. Knask på ei gulrot. Sukker cravings kan også være et tegn på at kroppen din trenger mer magnesium, så du kan også prøve tilskudd en stund. Magnesium glysinat skal være best type for dette, jeg liker kombinasjon av glysinat og citrat i et og samme tilskudd. Ser de har tilbud hos Sunkost på den fra Biolofe nå (for medlemmer). 

Hva slags middag spiser du, spiser du rikelig med gode kilder til f.eks b12? Hvis du har for lite av dette så kan det også faktisk føre til sukker cravings. 

Anonymkode: 7307e...fec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

65kg / 168 cm

Med det utgangspunkt og med innsikten der trenger du ikke en matplan. Du vil, mest sannsynlig, få god fremgang kun ved å fokusere på å spise MER protein (fra lite prosesserte råvarer som kjøttfilet, fisk, egg, ol) og grønt (spis større mengder og i variasjon, ulike farger, mer enn bare agurk og paprika). I tillegg vil du sannsynligvis også ha nytte av å spise uten distraksjoner (som tv og mobil) slik at du i større grad "opplever" måltidet; det vil gjøre at en lettere føler seg tilfreds etterpå => mindre tendens til småspising 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært slank, men har et stort søtsug. Jeg unngår det ved å ha tydelige regler for meg selv. Den ene regelen er å aldri ta snacks/kake/søtt som står framme på jobb. Jeg spiser kun egen matpakke på jobb. Denne regelen er veldig viktig for meg, for jeg vil ikke kaste bort masse kalorier på jobb og jeg ønsker ikke å vurdere dette hver eneste dag. Jeg spiser ikke frokost, så første måltid er lunsj på jobb (kokt egg, knekkebrød og masse smågrønnsaker, som gulrot/tomat/paprika/sukkererter. Ellers kun svart kaffe og vann.

Kan ikke ha godteri liggende i skapene hjemme. Har en tydelig regel med en neve nøtter når jeg kommer hjem fra jobb, sammen med en boks Pepsi max. Lager en ordentlig middag (har barn, så lager uansett ordentlig mat).

Et lite kveldsmåltid, som feks Mere suppene, eller rett og slett litt frokostblanding med melk.

Så for min del trenger jeg tydelige rutiner i hverdagskostholdet. Hvis jeg hele tiden skal vurdere hva og om jeg skal spise noe, hadde jeg holdt på akkurat som deg.

Anonymkode: 424aa...465

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 17.35):

Strongbody coach! De er superbra!

Anonymkode: 0a659...47b

Uenig! Jeg har testet Strongbody med to forskjellige coacher, og følt meg som «en av mange». Blir så lite personlig og føles så generisk. Ville gått for noen som er mer 1:1 / litt mindre i skala. Det synes jeg har vært en bedre erfaring! Men uansett dyrt å fortsette med i lengen. Kan være en bra kick-start om man er i villrede og trenger en plan fra noen. Men mye kan man lese seg opp på selv. ChatGPT kan gi det er overraskende bra plan helt gratis

Anonymkode: 06ce7...a96

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...