Gå til innhold

Pusse opp selv eller jobbe overtid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har kjøpt oppussingsprosjekt og har tenkt åndete bort en god del av jobben, men mange rundt oss mener vi burde pusse opp selv og at det er grei skuring. Vi har 0 utstyr, minimalt med erfaring og 2 barn under 2 år. Det jeg tenker vi kan gjøre selv er div rivearbeid, maling, bygge terrasse (sammen med svigers som har erfaring) og fikse plenen som er ganske stygg. Vurderer å montere kjøkken selv, men vil absolutt ikke ha skjeve skapdører osv, så vet ikke om vi tør.

spørsmålet er om vi burde kjøpe utstyr, bruke tid på å lære oss, for deretter utføre div oppussing selv langsommere enn håndverkere ville gjort. Eller om det er bedre å investere tiden på å jobbe overtid (mannen har veldig fleksibel jobb sånn sett, jeg er i perm og jobber ikke). Da snakk om å f eks legge nye takplater, gipse og sparkle vegger og legge gulv.

Hva ville dere gjort i vår situasjon? Vi har mulighet for en del barnevakt hvis det har noe betydning.

Anonymkode: 26b2b...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville absolutt betalt for å få det gjort.

Anonymkode: 94a0f...53a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det kommer an på mengden arbeid som må gjøres. Oppussing er tungt og tidskrevende arbeid. Enkelt arbeid ville jeg gjort selv, vanskelig arbeid kan du hyre inn folk til. Du bør se hvor mye økonomi dere ønsker å bruke på oppussingen og ta valg deretter. Har dere råd til å betale andre er det helt fantastisk, men om dere får gjeld opp til ørene så vil det gi dere mye økonomisk utrygghet fremover i tid.

Om dere kan jobbe overtid for å betale andre og dere synes det er mer gunstig så hvorfor ikke? Om dere trives med å jobbe i jobben dere allerede har og synes dette er bedre enn å pusse opp bolig så stiller det kanskje sterkere?

Å slipe ned gulv på la oss si 80 kvm kan fort koste 100 000 kroner med innleid arbeidskraft, men koste 25.000 kroner selv, men da med 3 ukers intensiv arbeid før/etter jobb. (vi gjorde dette for 2 år siden) Er overtidsarbeid da mer å foretrekke? hvor mye overtid må dere jobbe da for de resterende summene?

Ville anbefalt dere å skrive grunner for og i mot hvert arbeid.

Å sparkle vegger er ikke vanskelig, men tidkrevende. Ville anbefalt å fore vegger, legge på nye gipsplater/treplater og kun sparkle mellom skjøtene (enklere og raskere enn å pusse 120 kvm vegger for eksempel).

Sett dere inn i hvordan en gjør forskjellig typer oppussing og ta en vurdering deretter. Og husk, det er ofte tyngre og mer tidkrevende enn de fleste videoer viser, men kanskje det ikke stopper dere? En får jo uansett mye erfaring med hus om en gjør noen tak selv.

Anonymkode: fc4bc...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere tilogmed er engstelige for å montere skapdører, så ville jeg satt bort alt som er mer avansert.

Jeg har pusset opp en del, og fått litt hjelp av venner/familie. Det er utrolig hvor enkelt mye er, men man må være tolmodig og man må tørre feile.

En skapdør kan justeres tusenogti ganger for å få den rett. En skuffe må kanskje monteres fem ganger før det blir rett. Ta høyde for å kappe en takplate eller fem feil. Så godt som alt kan rettes opp og fikses om man gjør feil.

Anonymkode: 3acbd...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville betalt for å få det gjort av seriøse firma. Da har dere i hvert fall reklamasjonsrett.

Anonymkode: 8ebbd...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det siste jeg ville gjort selv er å montere kjøkken. Det skal ingenting til før noe går skeis, det er mange hundre deler. Til og med erfarne snekkere bommer når de monterer flatpakka kjøkken, så jeg ville kjøpt montering fra kjøkkenleverandøren, det er tryggest.

Ellers kan jeg meddele at det er veldig dyrt å ha håndverkere til alt. Men det går selvfølgelig mye fortere. Jeg må jobbe 2 timer på jobb for én snekkertime der jeg bor, men hadde sikkert brukt 3 timer på å gjøre det samme jobben snekkeren bruker 1 time på. Så det blir en avveining etter hvert. I starten er nok motivasjonen til å gjøre mer selv ganske høy, men den dabber av. Til slutt er dere lei og vil bare sette bort alt for å bli ferdig. Så ta høyde for det.

Anonymkode: 0b07a...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt en kombinasjon. Satt bort det kompliserte, men klargjort og malt selv. Jeg har det meste av utstyr, og pusser opp mye, men å montere nytt kjøkken har jeg likevel satt bort. De fleste som leverer kjøkken leverer også monteringstjeneste, og går noe galt da har man kjøpt det som totalpakke, og de fikser det som blir utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har kjøpt oppussingsprosjekt og har tenkt åndete bort en god del av jobben, men mange rundt oss mener vi burde pusse opp selv og at det er grei skuring. Vi har 0 utstyr, minimalt med erfaring og 2 barn under 2 år. Det jeg tenker vi kan gjøre selv er div rivearbeid, maling, bygge terrasse (sammen med svigers som har erfaring) og fikse plenen som er ganske stygg. Vurderer å montere kjøkken selv, men vil absolutt ikke ha skjeve skapdører osv, så vet ikke om vi tør.

spørsmålet er om vi burde kjøpe utstyr, bruke tid på å lære oss, for deretter utføre div oppussing selv langsommere enn håndverkere ville gjort. Eller om det er bedre å investere tiden på å jobbe overtid (mannen har veldig fleksibel jobb sånn sett, jeg er i perm og jobber ikke). Da snakk om å f eks legge nye takplater, gipse og sparkle vegger og legge gulv.

Hva ville dere gjort i vår situasjon? Vi har mulighet for en del barnevakt hvis det har noe betydning.

Anonymkode: 26b2b...74a

Legge gulv er lett kjøkken m m setter en vekk koster lite i forhold til pese med å gjøre det selv 

Anonymkode: d4391...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som spiller inn. Hvor mye er det realistisk å tjene på ekstrajobbing/overtid? Har dere godt betalte jobber er det absolutt behageligere å legge inn noen hundre overtidstimer i året og sette bort mest mulig av arbeid. Å pusse opp selv, spesielt uten erfaring/kompetanse tar mye tid, og timelønnen for arbeidet er ikke nødvendigvis særlig høy. 

Jeg tjener helt middels (spesialsykepleier), og hadde lite oppussingserfaring før vi kjøpte hus for en del år siden. Vi har lite (ingen) barnevaktmuligheter i hverdagen (bor en dagsreise unna nærmeste besteforelder). Jeg har totalrenovert en del rom i huset (revet til stenderverk og bygget opp igjen, flyttet (lett)vegger, helsparklet, satt opp gipsplater, himling osv). Det har medført at i «oppussingsperiodene», har samboer tatt så godt som alt av barnestell, imens jeg har pusset opp en hel arbeidsdag etter min vanlige arbeidsdag. Det er slitsomt, og i retrospekt kunne jeg nok tenkt meg å brukt mer av de timene med barna. 

Det som ofte er blitt et greit kompromiss her er å ta riving selv, sette opp gips selv, men la fagfolk sparkle og grunne, for så å male selv. Da sparer jeg mange timer, mye drittjobb og finishen blir bra. 

Om elektriker ler deg trekke kabler selv så er det litt å spare der, men vi har ikke prioritert dette. Og rør har jeg ikke våget å gjøre selv, veldig greit å kunne kontakte rørleggeren om det plutselig spruter vann et sted og være sikker på at jeg ikke har klusset det til selv.

Ang verktøy så trenger du uansett «basics», Ryobi er helt ok for glade amatører, drill, stikksag, sirkelsag, evt kapp/gjærsag. Større og sjeldnere brukt verktøy funker fint å leie. Har brukt Hygglo en del, til å låne dyrt verktøy jeg bare trenger i timer/dager. Fant så ut at bordsag egentlig er veldig greit å ha selv, og leier denne ut selv på Hygglo. Blir ikke rik av dette, men har fått inn nesten 2000,- på et par år, noe som dekker leie av mye annet verktøy.

Ang kjøkken ville jeg vurdert å få det montert om dere ikke er handy og eller det er litt størrelse på kjøkkenet. Surt å irritere seg i 20 år fordi du knotet når du monterte selv. (når det er sagt monterte jeg alene IKEA-kjøkken i utleiedelen vår og det er ganske overkommelig, men skal vi bytte «vårt» tror jeg at jeg setter det bort.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde nok satt bort mye, og spesielt på kjøkken og bad. Hagen hadde jeg vurdert å gjøre litt på og litt overflate arbeid som maling av soverom. Det er gjerne en prosess som er kjekke å kun.

Anonymkode: e9031...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Male kan dere fint gjøre selv, og fikse plenen, så kan dere sette bort det andre. 

Anonymkode: a1b02...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er absolutt avgjørende er hvor "handy" man er, i tillegg til hvor lett man tilegner seg praktisk kunnskap og klarer å omsette det man googler i praksis.

Har man ti tommeltotter så vil jeg ikke anbefale å startepå  et større renoveringsprosjekt, om dere ikke vil at det skal bli en episode på sinnasnekkern.

Er man noenlunde handy, så kan man begynne på det man selv mener man har forutsetning for å klare, det er utrolig hva man lærer underveis også når man holder på. Man bygger opp kunnskap litt etter litt, til slutt finner man ut man klarer faktisk å gjøre det meste selv. Og det siste er en stor verdi i seg selv, for det er sikkert ikke siste gangen man har behov for å gjøre noe i hjemmet, det er stadig ting som må gjøres. Selv begynte jeg tidelig og fikse ting selv, idag er jeg den som blir spurt om råd når andre skal pusse opp noe. Så visst du har noen bekjente som kan gi råd så er det også nyttig, visst du kjenner noen som du kan betale for å sette deg igang eller hjelpe deg underveis så er det gull verdt (gjerne en snekker). Da får du tilegnet deg nyttig informasjon samtidig som du får hjelp over kneika, eller ved et spesifikt problem.

Verktøy er like greit å kjøpe først som sist, du vil alltid få bruk for verktøy gjennom livet om du ikke skal gjøre deg avhengig av å leie folk til alt. Verktøyet gjør halve jobben sies det, og det er mye sant i det. Verktøy du bør ha:

• Kapp/gjæringssag (legg litt penger i den, visst du vil at listene skal bli kappet nøyaktig)
  • Drill
  • Multikutter (Uunværlig på renoveringsprosjekt)
  • Bajonettsag.
  • Sirkelsag, men hadde investert i en dykksag med skinner først som sist.
  • Hammer, brekkjern, vater, tommestokk, målebånd, vinkel, sparkelspade, et par tvinger etc.
  • Industristøvsuger med autostart.
  • Giraff pussemaskin
  • Bordsag er kjekt å ha i mange sammenhenger.

Ser at det er mange som sier at man skal ligge unna kjøkkenmontering, det kan kanskje virke uoverkommelig. Men om man har montert litt flatpakkede møbler med hell så skal det også gå fint. Bare tenk seksjon for seksjon og jobb systematisk. Får du til en skuffe, så får du til resten av skuffene også, det samme med skapene.

Som du ser så trenger du en del verktøy, så verktøykostandene for ditt første prosjekt blir relativt dyrt, men om dere er i oppstartsfasen så vil dere ha glede av verktøyene i mange år fremover og i mange prosjekt. Om noen år så gjør dere det meste av prosjekter selv, lykke til.

Anonymkode: 1ee69...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...