Gå til innhold

jobbe på universitet, og andre statlige arb.pl

Gjest jobbe på universitet, og andre s

Anbefalte innlegg

Gjest jobbe på universitet, og andre s

Jeg har vært på flere intervjuer, på UiO og andre statlig organ. Jeg har i disse følt at jeg har gjort en god figur, jeg har forbredt meg godt også.

Men så er det altså interne søkere, som det virker som at blir foretrukket uansett. Det har i hvert fall skjedd i alle tilfellene med meg, at den som har fått jobben har vært en intern eller tidligere intern ansatt. Dette har skjedd med andre jeg kjenner også. I så måte er det jo nesten umulig å komme inn på slike steder, tenker jeg. Stemmer dette? Er intervju-runden i det offentlige ofte bare et spill for galleriet? (fordi man av regelverket er tvunget til å utlyse stillingen, men egentlig har en kandidat i utgangspunket).

Helagi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Sofia_*

Godt og betimelig spørsmål!

Jeg og flere av mine venner har vært (og til dels er) i samme situasjon som deg: vi har søkt (og søker) stillinger, også i offentlig sektor. Begynner selv å bli temmelig lei av at arbeidsgiver har "bestemt seg på forhånd" ved å lyse ut en stilling, for så å ansette den interne personen de vistste helet iden måtte få jobben.

Ikke bare kaster de bort vår verdifulle tid, men vi arbeidssøkere blir slitne av å bruke energi på å skrive, formulere, sende avgårde, vente, følge opp, for så å endelig få tilsendt søkerlisten med mange navn....som alt er bortkastet fordi de likevel skulle ansette internt.

:frustrert::sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg søkte på et vikariat ved UiB, og den som bl ansatt var en intern overføring, men jeg fikk tilbud om et annt vikariat som de også trengte jeg da. 5 måneder. For 2,5 år siden, og jeg jobbr der enda. Jeg kom meg altså inn utenfra, og fikk en fot innenfor, og det har fungert greit. Vi har mange viakarer inne, innleid fra byrå mange a vdem, men noen inn "direkte" sånn sm meg. Fast ansettelse har det vært tre av på "mitt kontor" siden jeg begynte der, og to av tre kom ksternt, de siste hadde komemt eksternt som vikar, og ble deretter ansatt i en annen stilling.

Så hos oss fungerer det i alle fall slik at det kke er et "spill for galleriet" men ekte utlysninger. Men noen vikarer har blitt fast også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik arbeidslivet fungerer generelt, det gjelder ikke bare universiteter og lignende. Halvparten av alle jobber går gjennom kontakter. Privat sektor er ofte enda 'verre', men, som du sier, så er offentlig sektor forpliktet til å lyse ut alle (?) ledige stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg tror det offentlige har anledning til direkte ansettelse kun i stillinger som er på mindre enn ett års varighet. Jeg fikk beskjed om at selv om jeg søkte på et prosjekt finansiert av Forskningsrådet (dvs. laget et personlig prosjekt), og fikk tilsagn, MÅTTE stillingen lyses ut... :roll:

Endret av Elphaba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev "direkte" mente jeg altså at man som vikar er ansatt direkte der man jobber,m ikke innledi gjennom manpower eller lignende. Hos oss har vi en blanding av dette. vi kan leie inn vikarer for kortere tid, som sykemeldinger, og disse blir ofte lenge da (for folk er lenge sykemeldt) men leies da på stadig nye avtaler, ettersom sykemeldignne forlenges, men det er ikke lov å ANSETTE noen, vikar eller fast, uten at stillingen er utlyst.

Et par innlede vikarer fikk etter fler eår faat ansettelse utrn at det var utlyst da. De var ikke leid inn for en sykemeldign men for "generell ledighet på kontoret" og hadde sine faste oppgaver i flere år. Da fikk de tilslutt fast ansettelse, men ellers lyses alt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lisa_*

En god idè er derfor å ringe til det arbeidsstedet som har lyt ut ledig stilling, for å spørre om de har bestemt seg på forhånd for en intern ansettelse, eller om det er verdt bryet å søke.

Det har hvertfall jeg begynt å gjøre nå...sist jeg ringte og hørte om dette, sa de "eh...det er jeg ikke sikker på, vent litt så skal jeg sette deg over til ..." Så kom den rette vedkommende på tråden og sa "hm, jo, vi vet i grunnen hvem denne stillingen er tiltenkt, men vi er pliktig til å lyse den ut".

Snakk om wasted energy for både arbeidsgiver, som må bruke energi og penger på dette, og for meg og de andre arbeidssøkerne! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv om de har en i tankene for stillingen, så kan de ikke nødvendigvis ansette denne, dersom det kommer en søker som er bedre kvalifisert er de rett og slett pliktig til å ansette denne.

Men om noen hr jobbet som vikar lenge i en stilling så har de ofte de kvalifikasjonene som trengs pluss at de kjenner systemene etc, og derfor ofte ansettes likevel. Dog ikke alltid. Stillingen jeg vikairerte i ble lyst ut, og jeg søkte, og jeg fikk den ikke, en annen var bedre kvalifisert (vel, jeg har bedre utdannelse, men hun er eldre enn meg og har derfor flere års erfaring)

Statlig er det påbudt å lyse ut stillinger, og å ansette den best kvalifiserte søkeren, du har som søker rett til å få tilsendt søkerliste der utdannelse og erfaring ramses opp for alle søkere, slik at du kan se om du "forbigås" feilaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Trådstarter her. Takk for mange gode svar.

MALAMA: jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en universitetsjobb (i bergen.. ;) ). Vet du hvilke (t) vikårbyrå (er) de vanligvis bruker, og hva som må til for å komme inn på denne måten? Har nesten gitt opp en annen vei inn, vært på flere intervjuer der stillingen har gått til interne.. Føler selv jeg har mye å bidra med, og at jeg kunne gjort en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det brukes både manpower og adecco i alle fall, men hva som må gjøres vet jeg ikke, for jeg ble jo ansatt direkte ved UiB jeg, ikke i noe vikarbyrå.

Det handler vel om å få en fot innenfor antar jeg... OG det ikke så lett egentlig, jeg ble VELDIG overrasket selv da jeg fikk den jobben. Men jeg vet at mange, mnge av de fast ansatte begynte som vikarer, så det er nok gjerne det som er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...