Gå til innhold

Hvordan forstå blodprøvesvar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt blodprøver hos fastlege og har fått tilbake svar på helsenorge. Jeg forstår ikke alle svarene - hvordan vet jeg om mitt resultat er innenfor normalen, eller om jeg ligger over eller under?

F.eks. står det P-Ferritin 28 15 - 160. Dette er altså jernnivået, men hva er mitt nivå, og hva er normalen?

På noen står det også oppgitt en sånn > som jeg antar betyr at man skal ha over eller under et visst nivå. Men det blir jo ikke forklart hva som er nivået man skal ligge på, hva som er mitt nivå?

F.eks. står det P-Vit B12 aktivt (Holo-Transkobalamin-2)76 > 44

Jeg antar jo at legekontoret hadde kontaktet meg om det var noen krise-nivåer her, så det er sikkert OK, men jeg synes likevel det hadde vært greit med litt mer forklaring på hva det betyr?

Noen som er helsepersonell og kan forklare?

Anonymkode: dc0b5...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står merket med rødt hvis det er utenfor normalen. Hvis du er utenfor normalen og det må ses mer på, så er det gjerne lagt ved en kommentar. Legen skal kontakte deg hvis det er vesentlige avvik. 

P-Ferritin nivået ditt er 28. Referansenivpet er 15-160, dvs du er innenfor normalen. 

B12 holo ligger på 76, hvor referenseområdet er fra 44 og opp. Dvs du er også innenfor normalen her. 

Ingen har forøvrig lov til å signere med helsepersonell her, og generelt sett så skal du ringe legekontor hvis du lurer på svar. Men prøvene dine er helt normale, og du ville fått beskjed hvis ikke. 

Anonymkode: e5e21...417

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om prøvene ligger på furstpasient.no. Der er det god forklaring på alle verdier. 

Anonymkode: 95a8f...301

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det står merket med rødt hvis det er utenfor normalen. Hvis du er utenfor normalen og det må ses mer på, så er det gjerne lagt ved en kommentar. Legen skal kontakte deg hvis det er vesentlige avvik. 

P-Ferritin nivået ditt er 28. Referansenivpet er 15-160, dvs du er innenfor normalen. 

B12 holo ligger på 76, hvor referenseområdet er fra 44 og opp. Dvs du er også innenfor normalen her. 

Ingen har forøvrig lov til å signere med helsepersonell her, og generelt sett så skal du ringe legekontor hvis du lurer på svar. Men prøvene dine er helt normale, og du ville fått beskjed hvis ikke. 

Tusen takk for svar.

Jeg vet at man ikke får lov til å signere som helsepersonell, men regner med det må finnes folk som skjønner dette bedre enn jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips er å legge inn prøvesvarene i chat gbp og be den analysere og forklare de for deg :) 

Anonymkode: b3c43...1d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle blodprøver må ses i en sammenheng og opp mot hverandre. Det er viktig å vite hvorfor de er tatt, og hvem de er tatt av. Ung, gammel, hvilke sykdommer, medisiner? Så de må ses i sammenheng med hvorfor de er tatt, og hva man leter etter.

Anonymkode: 87653...e5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tusen takk for svar.

Jeg vet at man ikke får lov til å signere som helsepersonell, men regner med det må finnes folk som skjønner dette bedre enn jeg...

Nå har du fått en forklaring på tallenes betydning. Tallet på prøven står først, tallene etter er referanseområdet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå har du fått en forklaring på tallenes betydning. Tallet på prøven står først, tallene etter er referanseområdet. 

👌

Det var det jeg syntes var vanskelig å forstå - hva som var prøvesvaret og hva som var referanseområdet. Rart det ikke går an å skrive det i prøven... Men nå vet jeg det i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alle blodprøver må ses i en sammenheng og opp mot hverandre. Det er viktig å vite hvorfor de er tatt, og hvem de er tatt av. Ung, gammel, hvilke sykdommer, medisiner? Så de må ses i sammenheng med hvorfor de er tatt, og hva man leter etter.

Dette var blodprøver i forbindelse med svangerskapskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og da er det viktig å se svarene i sammenheng med hvilken uke du er i, og om de er tatt som rutine eller fordi du er plaget av noe. Godt eksempel på at svar du får på nettet kan bli helt feil hvis man ikke vet hvem de er tatt av og hvorfor.

Du trenger ikke svare, siden vi uansett ikke skal tolke prøvene dine, men som en forklaring på hvorfor det ikke er så enkelt som å se på verdiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Da har du helt sikkert godt av å få mer jern i kosten/tilskudd, men ta det med legen din :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tips er å legge inn prøvesvarene i chat gbp og be den analysere og forklare de for deg :) 

Anonymkode: b3c43...1d7

ChatGPT er en tekstgenereringsmodell. Du kan ikke stole på de svarene den gir. Da er det faktisk bedre å spørre på KG! Det sier litt.

Anonymkode: 42b16...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine svar står det ofte en * etter om svaret avviker fra normalverdiene, og ikke i rødt. Tror det kommer an på hvor man leser svarene. Mulig det står både i rødt og stjerne når legen får inn svarene, men så kopierer hen og da kommer ikke rødfargen med i svaret, men bare stjernene når de oversender

Anonymkode: 6e79e...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt blodprøver hos fastlege og har fått tilbake svar på helsenorge. Jeg forstår ikke alle svarene - hvordan vet jeg om mitt resultat er innenfor normalen, eller om jeg ligger over eller under?

F.eks. står det P-Ferritin 28 15 - 160. Dette er altså jernnivået, men hva er mitt nivå, og hva er normalen?

På noen står det også oppgitt en sånn > som jeg antar betyr at man skal ha over eller under et visst nivå. Men det blir jo ikke forklart hva som er nivået man skal ligge på, hva som er mitt nivå?

F.eks. står det P-Vit B12 aktivt (Holo-Transkobalamin-2)76 > 44

Jeg antar jo at legekontoret hadde kontaktet meg om det var noen krise-nivåer her, så det er sikkert OK, men jeg synes likevel det hadde vært greit med litt mer forklaring på hva det betyr?

Noen som er helsepersonell og kan forklare?

Legen som har forordnet prøvene er pliktig til å følge opp med deg om noe er avvikende. Har ikke legen tatt kontakt så er nok alt bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I mine svar står det ofte en * etter om svaret avviker fra normalverdiene, og ikke i rødt. Tror det kommer an på hvor man leser svarene. Mulig det står både i rødt og stjerne når legen får inn svarene, men så kopierer hen og da kommer ikke rødfargen med i svaret, men bare stjernene når de oversender

Anonymkode: 6e79e...090

Hos meg kommer det alltid i rødt, leser svarene direkte fra Fürst sine sider og får dem ikke via Helsenorge lenger. Kanskje derfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...