Gå til innhold

Hvordan får dere med barn tid til å trene, rydde, egentid osv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er førstegangsmamma med en liten på 7 mnd. Jeg visste det ville bli mindre egentid, men det var et lite sjokk hvor mye mindre. Mini henger på meg hele dagen, sover veldig korte dupper og vil ikke være noe for seg selv. Far jobber mye og prøver å trå til der han kan, men det er mest meg som gjelder. Bare jeg som får lagt mini, bare jeg som får roet han om han våkner når han sovner. Om jeg prøver meg på en tur på butikken alene står far og tripper i det jeg kommer hjem. Så hver tur ut av huset alene føles bare stress.. jeg skulle så gjerne fått tatt litt mer vare på meg selv. Tatt meg et par treningsøkter i uken, hatt det litt ryddigere og renere rundt oss, for det gjør med mye gladere! Hvordan løser dere andre det? Jeg skal snart begynne å jobbe igjen og far i permisjon, noe jeg også kjenner stresser meg så når lille er såå avhengig av meg… 

Anonymkode: 70c95...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Får ikke tid til en dritt, men trøster meg med at min tid kommer igjen etterhvert 😅 Når det blir lettere å legge barna kan jeg begynne å bruke kveldene litt mer fornuftig igjen. Nå er det bare kaos og vi føler vi må være 2 om alt. Har 2 åring og baby på 3 mnd 

Anonymkode: 6e2cb...9d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir lettere etterhvert. Når baby blir større vil det bli lettere å legge og man vil ofte ha hele kvelden for seg selv. Vårt barn legger seg feks nå 19:00 og da har jeg 3-4 timer hver dag til egentid :) Vi sover ut hver sin dag i helgene og er ellers raus med hverandre om man trenger et par timer for seg selv her og der. Hold ut babytiden, det BLIR bedre :) 

Anonymkode: 3a45d...662

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene med babyen i bæresjal, rydde med babyen i bæresjal, egentid mens far vær så god får trille babyen en tur.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må kanskje øve litt mer ettersom du snart skal begynne å jobbe? Kan far gi flaske? Kan far trille på tur? 

Anonymkode: 8e86f...540

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere må kanskje øve litt mer ettersom du snart skal begynne å jobbe? Kan far gi flaske? Kan far trille på tur? 

Anonymkode: 8e86f...540

Retter det til: "Far må gi flaske, far må trille tur". 

Og for å legge til: "Far må gjøre hudarbeid".

Anonymkode: 98d35...723

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vil si du er midt i den verste tiden nå! Baby er fortsatt ekstremt klengete, samtidig som den er mer våken og trenger mer stimuli 🤯 Etter hvert blir hn mer selvstendig, kan leke litt for seg selv, godtar far i større grad osv :) Det blir bedre! Pappapermen vil nok også gjøre underverk for dette, babyen tilvennes far mer og far lærer seg bedre hva som må gjøres i de ulike situasjonene uten å trenge hjelp av deg :) 

Anonymkode: 48575...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år siden jeg hadde baby men jeg tok en joggetur tidlig på morgenen i helgene og på kveldene da far tok leggingen. Husker at jeg sa opp medlemskapet mitt på treningssenteret for tiden strakk ikke til. Jeg bodde et stykke unna treningssenter så det ble tiltak å dra dit.

Jogget ute, kjøpte treningsmanualer og kjøpte tredemølle. 

Vask av huset foregikk på kveldstid.

Hadde snille besteforeldre som passet til tider slik at jeg og mannen fikk litt tusen sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker å være sammen med barna mine, så det er eneste prioritet 

Anonymkode: cbee8...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Om jeg prøver meg på en tur på butikken alene står far og tripper i det jeg kommer hjem.

Og her ser du hvorfor bare du kan roe babyen... Far må ta mer plass.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud, skjerp deg. 

Anonymkode: dd82f...5ab

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Handler jo ikke om at man ikke liker å være med barna sine. Jeg elsker å være med barna, men barna trenger også en mamma som tar vare på seg selv og helsa si, for å vie energi til tiden sammen!

Anonymkode: 70c95...0f8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Far hjelper altså ikke til / klarer ikke være alene kort tid så du må ta over med en gang? Da kan han selv få en slik permisjon du har hatt. Kan ikke forvente at du skal si ja når han vil ut av huset eller hvile. 

Men jeg tror problemene deres kan ha oppstått fordi du alltid har tatt over. Barn lærer fort. Så barnet skjønner jo at det får komme til deg til slutt. Jeg tipper det går seg til når far er i perm. Da er det kun de to. Og en del barn blir litt pappadalt i den perioden fordi de er mest med far.

Kan også høres ut som far kanskje stresser litt? Det merker barn. 

Jeg trente hjemme. Tok 10min å kjøre til treningssenter. Ville da brukt 20 unødvendige minutter. Hjemme er det lettere å sette av en time. Eller 30-45 minutter alt ettersom. Trente når barnet duppet (vår sov korte supper på maks 30min, så ble ikke lange øktene), etter barnet var lagt for kvelden og noen ganger hadde far barnet i stuen/gikk ut. Gikk også trilleturer. Men trening ble byttet ut med hvile innimellom. Nå er barnet 2år og vi tar ca en halvtime hver på ettermiddagen. Som regel en hvil på sengen. Så gjør den andre noe med barnet (ute, leker, lager middag sammen, leser osv). Etter leggetid blir det tv, tur, hvile, trening. Alt ettersom hva som orkes.

Vi tar annenhver natt. Barnet våkner i løpet av natten i perioder noen ganger. Da har den ene innimellom sovet pø gjesterommet slik vi bytter på å få en god natts søvn.

Anonymkode: e056f...97a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har «avstemningsdate» hver dag. Det betyr bare att vi 16:45-16:55 hver dag møtes for å overføre informasjon. Denne tiden skal begge være mottagelige for å ta imot info. Her planlegger vi ofte om noen av oss behøver egentid og hvor lang tid vi kan bruke på egentiden. 

Det har hjulpet oss veldig mye, framfor alt han - som har vært i behov av mer egentid i det siste. Jeg trener 4-5t i uken og behøver den egentiden for å være best mulig for sønnen vår. Men min samboer har lenge følt at han ligger på minussiden på babykontoen fordi han jobber mer og har da overkompensert med å gi meg mer egentid, noe som har gått utover hans velmående.

Når dette er sagt så er min samboer veldig delaktig i vår sønns hverdag. Vi har siden fødselen delt på så mye vi kan. Vi prøver hele tiden å få til en jevn fordeling utenfor de 8-9t arbeidstimene om dagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det blir bedre. Nå har jeg i teorien tid til egentid, men ikke ork🙃 Slått meg til ro med at når minste er ca 6 år så er veldig mye oå plass og livet annerledes enn i dag! Så vil tiden vise om det stemmer eller ikke🤣

Anonymkode: 89e3a...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er alene med to så det er ingen alenetid, heller ikke når de vokser til. De trenger deg ikke noe mindre etterhvert men følge opp meg lekser og fritidsaktiviteter. Dere som er to kan lage et skjema for alenetid kanskje. 

Anonymkode: 2bd36...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi jogger rundt med barnevogn i ene hånden, og mobilen i den andre. 

Anonymkode: 33658...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold det ryddig. Ta husarbeid fortløpende. Heller 5-10 minutter med støvsugeren hver dag enn å bruke en time når gulvet er fult av smuler og støv i slutten av uken. 
Ta 15-20 minutter hver ettermiddag/kveld, alt ettersom hva som er best for dere, til å få unna det mest nødvendige. Oppvask, legge sammen klær, gå rett over badet feks. 
Bytt på hvem som er hjemme med barnet. Så den ene kan trene, møte en venninne på kafé e.l. det er kanskje slitsomt for den som er hjemme. Men tenker begge vil synes det er verdt det når begge får egentid. 

En del fysisk aktivitet kan gjøres med barna. Gjøre øvelser på gulvet. Trille/jogge tur. Dra en plass hvor det er treningsapparater ute så kan barnet ligge i vogn eller leke rundt mens du/dere fortsatt kan følge med. 

Når barna er større trenger man feks ikke å være med på alle treninger/aktiviteter til barnet. Kan følge hvis nødvendig. Ha samkjøring, bytte på hvem som følger. Så kan man ta seg en treningsøkt eller løpe runde imens. Kanskje ikke hver gang. Men noen ganger. Da kan man også finne en fin løperunde med lekeplass i nærheten. Så kan feks en 6åring være på lekeplassen mens du/far jogger/bytter på det. Alt etter hvor moden barnet er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ei på snart 10 måneder.

Har investert i utstyr som gjør at vi kan ha baby med oss på tur. Vår trening er fjellturer og skiturer. Nå har vi babyen i pulken når vi går. Hun sover kjempe godt der mens vi får den fysiske aktiviteten vi trenger for å ha det bra. Det trenger ikke gå så innmari raskt heller når man trekker pulken etter seg, for den er tung! Samme gjelder bæresele og bæremeis, men sistnevnte har vi ikke testet ut enda. 

Det er ikke direkte egentid, men på en måte så føles det som det likevel siden baby sover. Heldigvis er vi veldig samstemt og rause med hverandre. 

Rydding og vasking gjør vi enten når baby sover eller så tar en av oss den jobben mens den andre passer ungen. 

Har en på snart 13 også fra tidligere. Den gangen fikk jeg ikke gjort noe alene siden far var udugelig. Hadde dårlig studentøkonomi også, så å investere i utstyr til å ta ungen med meg (bortsett fra barnevogn som vi arvet) kunne jeg ikke. Da han var 5-6 år fikk jeg egentid igjen, for da var han så selvstendig at faren orket å passe han..  Før det hadde jeg ungen med på "alt". 

Anonymkode: cdb42...818

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...