Gå til innhold

Jeg tok en hemmelig psykoanalyse av en venn med ChatGPT...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 40 år, og har en barndomsvenn på samme alder.

De siste årene har har trukket seg vekk fra alle i omgangskretsen, og har fortalte for at par år siden at han ble diagnostisert med schizofreni. Ingen av oss har snakket med han på et års tid, og jeg leste akkurat at mange med den diagnosen isolerer seg etter hvert. Han har også slitt med rusbruk en årrekke, og har heller ikke jobbet på 10-15 år.

Dette er synd og frustrerende, for vi vil hjelpe ham. Men det er vanskelig når han verken svarer på telefon eller SMS.

Jeg bestemte meg da for å ta en uformell psykoanalyse av ham med ChatGPT, og det er nesten skremmende hvor mye man lærer da. Jeg fôret ChatGPT om alt jeg visste om ham, fra problemer i barndommen, etterfulgt av rus- jobbproblemer og ChatGPT kunne da "konstatere" at sannsynligheten for at han ikke vil bli særlig bedre er 70-80%. Da brukte den statistikk fra kjente studier og veide også inn alt jeg fortalte om han som person ellers.

Dette er selvsagt noe jeg aldri skal dele videre, men må si jeg synes det er fascinerende og skremmende for grundig ChatGPT jobbet her. Jeg trodde at schizofreni handlet om personlighetsforstyrrelser, men det gjør det altså ikke og det er jo derfor vi rundt ham ikke forsto så godt situasjonen hans.

Har andre prøvd noe tilsvarende om andre eller seg selv? Jeg er veldig klar over at man ikke kan forvente noen fasit at dette, men siden jeg har kjent ham hele livet merket jeg at ChatGPT hadde rett i omtrent all informasjonen jeg fikk. 

Har også prøvd dette om meg selv tidligere. Jeg gikk til psykolog da jeg var yngre, og nesten alt psykologen min sa til meg fikk jeg også "høre" fra ChatGPT, faktisk nesten bedre siden AI husker absolutt alt du skriver mens en psykolog naturligvis ikke klarer dette.

#69dudes

Anonymkode: d41c2...57f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg bestemte meg da for å ta en uformell psykoanalyse av ham med ChatGPT, og det er nesten skremmende hvor mye man lærer da. Jeg fôret ChatGPT om alt jeg visste om ham, fra problemer i barndommen, etterfulgt av rus- jobbproblemer og ChatGPT kunne da "konstatere" at sannsynligheten for at han ikke vil bli særlig bedre er 70-80%. Da brukte den statistikk fra kjente studier og veide også inn alt jeg fortalte om han som person ellers.

Sannsynligheten er ganske stor for at du bare puttet inn de faktorene som opprettholder eller forverrer tilstanden og ikke de som kan bedre tilstanden. Denne «analysen» er med andre ord ikke spesielt pålitelig. 

Anonymkode: 7a637...d6c

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sannsynligheten er ganske stor for at du bare puttet inn de faktorene som opprettholder eller forverrer tilstanden og ikke de som kan bedre tilstanden. Denne «analysen» er med andre ord ikke spesielt pålitelig. 

Kanskje, men jeg tror ikke det. Jeg var grundig og objektiv med all info jeg ga ChatGPT, og ba også om kontrollspørsmål for være sikker på at jeg ikke påvirket resultatet på noe hvis. Jeg fikk tips om hva vi som venner kan gjøre for å hjelpe, og hele tiden ble det referert til store studier rundt dette.

Og som jeg nevnte på slutten har jeg også prøvd dette på meg selv, og det ChatGPT kom med var i flere tilfeller nesten helt identisk med hva min psykolog sa til meg.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette over er viktig å tenke på. 

Ramser jeg opp til AI alt vanskelig i mitt liv vil han sikkert si jeg er død i morgen. Det er langt fra sant. Jeg har akkurat tatt utdanning i en alder av 42, kjøpt hus nr to, bil nr 2 og har 3 barn. Jeg er gift på 16 året og er helt medisin og symptomfri fra mine diagnoser. 

Anonymkode: 09709...fba

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Med mindre du er psykolog eller på annen måte kvalifisert innen feltet, kan jo ikke  du kvalitetssikre resultatet fra ChatGPT.  Jeg, som er jurist, ser jo fort svakheter i en juridisk analyse fra ChatGTP, som for en legmann kan virke svært overbevisende

Anonymkode: 093f8...bcd

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Du aner åpenbart ikke hva psykoanalyse er, og har neppe forutsetninger for å stille spørsmålet på en måte som gir en uhildet analyse. 

At prognosen er lite oppløftende for en voksen rusmisbruker med schizofreni, behøver man imidlertid ikke KI for å skjønne. 

Anonymkode: 6d26c...74c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med mindre du er psykolog eller på annen måte kvalifisert innen feltet, kan jo ikke  du kvalitetssikre resultatet fra ChatGPT.  Jeg, som er jurist, ser jo fort svakheter i en juridisk analyse fra ChatGTP, som for en legmann kan virke svært overbevisende

Anonymkode: 093f8...bcd

Sant. Og som sagt gjorde jeg dette kun for meg selv, men det var likevel interessant.

Jeg brukte også ChatGPT da jeg hadde en del spørsmål rundt en arv i familien for litt siden, og der var den også veldig flink med å henvise til konkrete paragrafer samt gi meg tips på hvordan jeg bør gå frem når jeg kontakter en advokat. Den kan selvsagt ikke erstatte en advokat ennå, men om noen få år er den jo også 100 ganger bedre (bokstavelig talt) enn den er nå.

Poenget var litt å vise at ChatGPT har kommet svært langt på bare ett år.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var grundig og objektiv med all info jeg ga ChatGPT, og ba også om kontrollspørsmål for være sikker på at jeg ikke påvirket resultatet på noe hvis

Så du la inn beskyttende faktorer? Du har full oversikt over din venns liv? 

Skrevet

Psykoanalyse på TS i overkant nysgjerrig.

Trenger ikke chatGPT for å skjønne det.

PS få deg en hobby heller. 

Anonymkode: e3b51...b3a

Skrevet

Tenker det ikke er spesielt revolusjonerende. Bare det at du sier rusmiddelbruk og schizofreni er jo nok til å si at sannsynligheten for at tilstanden bedrer seg ikke er spesielt stor. Trenger ikke chat GPT for å si det. Samtid rusprobelmatikk og alvorlig psykisk lidelse er svært komplekst, samtidig som man ofte faller mellom to stoler når det kommer til behandling. Rus mener en pasient med schizofreni bør forankres i psykisk helsevern, mens DPS helst vil ha de inn i avdeling rus og avhengighetsbehandling. Samhandling mellom de to fungerer ofte dårlig og det er få tilbud som på en god måte kan møte pasienter med både rus og alvorlig psykisk lidelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

#69dudes

Hvorfor signerer du innlegget ditt med #69dudes? Du skriver det med hvit skrift, jeg gjorde den synlig ved å endre fargen. 

Anonymkode: 4f226...916

Skrevet

Hadde jeg hatt en slik venn eller bekjent som forsøkte å snike seg inn kjøkkendøra for å få insideopplysninger som jeg kjente var mine private, så hadde jeg droppet denne personen for godt.

Anonymkode: ae2a7...93c

• Nyttig 2
Skrevet

Nå er det vel ikke noe nytt at prosentandelen som blir frisk og symptomfri eller i det heletatt bedre av schizofreni er relativt lav spesielt hvis vedkommende ikke er motivert for hjelp og det er rusproblematikk itillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...