Gå til innhold

Hva vil det si å være en "ekte mann"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ser egentlig folk på som en "ekte mann" i dag? Er det stor forskjell på hva man tenkte før? Er det noen røde eller grønne flagg man skal se etter?

Er det i det hele tatt politisk korrekt å stille dette spørsmålet?

Anonymkode: 16349...cc8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ekte mann er en mann som gjør alle daglige forpliktelser uten å se på det som noe stort men som kvinner i dag ønsker avisoppslag om. 

Alt fra håndtverkeryrker til kirurgi på sykehuset eller som sykepleier og frisør. Han lager mat, fikser huset, følger opp barn og barnebarn, har egne hobbyer og tar seg en fest med gutta han har vært venner med siden barneskolen. 

Anonymkode: cf1cf...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som er tilstedeværende for sine nærmeste. En som handler der andre preiker.

Anonymkode: e781a...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Ekte mann» er hva enn avsender ønsker seg av/i en mann der og da. Mao mer eller mindre hva som helst («ekte menn gråter ikke», «ekte menn støvsuger huset»).

En mer edruelig bruk av begrepet ville være å henvise til normer for maskulinitet som rett nok er varierende de også, men i litt mindre grad?

Anonymkode: a0857...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som tar sin del av barna og husarbeid, er snill mot dyr og tisser sittende 🥰

Anonymkode: 33bb3...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spar deg fra å bruke tid på dem som sier sånnt. De er mindre kloke.

Anonymkode: 60117...309

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomføringsevne og omsorg for de rundt seg. Jeg tror mange tenker at å være mann er å være stor og sterk, at man kan beskytte dama hvis noen blir ufine på byen. At man er høy og barsk. Egentlig så handler det om å være ressurssterk og løsningsorientert med gode verdier. Og rund i kantene og avbalanserte, rolig i kriser. 

Jeg ser på det som veldig lite mannete å hisse seg opp å ha lite kontroll over følelser og tanker. At man lener seg tilbake og etterlater all organisering i hverdagen til kona og stiller idiotiske spørsmål uten å tenke selv. Latskap og det å gjøre ting i siste liten er så guttete og barnslig. Jeg har aldri vært så maskulin som da jeg var sammen med sånne menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekte mann er en gentleman som tar de tyngste løfta for meg ❤️

Anonymkode: 41666...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mann til forskjell fra å være gutt? Altså bli voksen og ta ansvar.

Tidligere ble man jo sparket uti det med militæret, dra til sjøs, jobbe i ung alder osv.

Nå sitter enkelte på gutterommet og gamer til de er nærmere 30…

Man bruker fortsatt uttrykk som «å manne seg opp», «gro noen baller» Handler om å bli voksen. Ta grep. Være litt tøff?

En voksen mann bør som et minimum kunne klare å passe på seg selv, derfor militæret kan være bra for en gutt på 19

Anonymkode: def98...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det tilstrekkelig å si at man er mann, en person uten livmor og menstruasjon, og at man foretrekker pronomenet "han", for å være en "ekte mann". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som ikke bruker sminke eller botox og Restylane..

En som tar de tyngste oppgavene.

En som tar ansvaret for familien.

Anonymkode: 6e1f5...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det en som er født mann, og ser seg som en mann. 

Hvordan en mann ønsker å være er opp til mannen. Selvfølgelig har jeg preferanser for hvordan jeg vil at en mann som er min livspartner skal være, men mine preferanser er sånn sett irrelevant. Jeg bestemmer ikke hva som er en "ekte mann" eller ikke. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (55 minutter siden):

For meg er det en som er født mann, og ser seg som en mann. 

Hvordan en mann ønsker å være er opp til mannen. Selvfølgelig har jeg preferanser for hvordan jeg vil at en mann som er min livspartner skal være, men mine preferanser er sånn sett irrelevant. Jeg bestemmer ikke hva som er en "ekte mann" eller ikke. 

Godt svart!

Jeg bruker ikke begrepet «ekte mann». Men tankene går kanskje til:

* «stoisk» (når livet er vanskelig så biter han tennene sammen og står han av),

* en som står for sine prinsipper (også når det er en ulempe der og da)

* en som er villig til å risikere liv og helse for sine og kanskje fremmede,

* en som fikser sine egne problemer heller enn å ringe til foreldre eller klage i sosiale medier

* en som setter familien høyt - også når kjærligheten ikke er gjengjeldt

* en som kan bli fysisk om situasjonen virkelig krever det - men aldri ellers.

* en som planlegger for seg og familiens best på lang sikt

Anonymkode: a0857...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekte mann er en som rydder unna alle problemer med stor selvfølgelighet. Han har full kontroll, tar ansvar for det meste, skylder aldri på andre. Og blir han stresset, så vises det bare i små glimt, som han straks overvinner med stoisk ro og gode løsninger.

Han har stor appetitt på sex, og har heftig sex med ei kone som er full av overskudd, og aldri sen om å gi han noe når hun vet hva han trenger fra henne. En ekte mann maser ikke, men han gir heller aldri kona gode grunner til å si nei.

Anonymkode: 48ef2...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ekte Mann er en som holder det han lover og gjør det han sier, en pålitelig og trygg mann. Han er rettferdig, og krever også rettferdighet tilbake. Rett og slett «hel ved». ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En ekte mann er en som rydder unna alle problemer med stor selvfølgelighet. Han har full kontroll, tar ansvar for det meste, skylder aldri på andre. Og blir han stresset, så vises det bare i små glimt, som han straks overvinner med stoisk ro og gode løsninger.

Han har stor appetitt på sex, og har heftig sex med ei kone som er full av overskudd, og aldri sen om å gi han noe når hun vet hva han trenger fra henne. En ekte mann maser ikke, men han gir heller aldri kona gode grunner til å si nei.

Anonymkode: 48ef2...acc

Underskrevet bitter mann??

Anonymkode: 3d2aa...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er høyreorientert politisk, ikke religiøs, rasjonell, emosjonelt stabil, spiser kjøtt, synes palestinaskjerf er motbydelig, er proaktiv, sterkere enn meg, foretrekker å være dominant seksuelt, liker å jobbe, ambisiøs, foretrekker å jobbe fremfor å være i permisjon 

Anonymkode: d4e30...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er høyreorientert politisk, ikke religiøs, rasjonell, emosjonelt stabil, spiser kjøtt, synes palestinaskjerf er motbydelig, er proaktiv, sterkere enn meg, foretrekker å være dominant seksuelt, liker å jobbe, ambisiøs, foretrekker å jobbe fremfor å være i permisjon 

Anonymkode: d4e30...0a9

Enda en bitter mann? Med helt skrudde forestillinger om hva kvinner ser etter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...