Gå til innhold

2 åring og sånn vi gjør det med barnehagen, høres det ok ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barn på 2 år. Far jobber dagjobb mandag- fredag, og jeg jobber turnus. De dagene vi begge jobber dag så er barnet i barnehagen klokken 07.30- 15.30/16.00. Men de dagene jeg jobber kveld så leverer jeg i barnehagen klokken 10.00/10.30.  Jeg har fri en dag i uken, da har jeg barnet hjemme. Barnet er også hjemme alle ferier, da vi er så heldige at mannen har ferie hele romjulen osv.  Sommerferien ordner vi sånn at vi deler ferien oss voksne sånn at barnet kan være hjemme hele sommeren. 

Men som sagt de dagene vi begge jobber dag så er barnet lenge i barnehagen. Klarer ikke gjøre det på noen annen måte da besteforeldre enda jobber. Ingen andre kan hente med mindre det krise såklart. Etter alle trådene her om barnehage så sittet jeg med dårlig samvittighet. Høres det greit ut som jeg skriver? 

Anonymkode: a32e3...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres veldig bra ut for meg!

Det eneste er at jeg ville hatt dialog med barnehagen på når barnet skal komme når du har senvakt. I lignende situasjon ønsket de at barnet skulle komme senest et bestemt klokkeslett, fordi da startet  samlingsstund. Kom barnet senere, så kunne det bli vanskelig å komme inn i leken med de andre, som var igang med ting. 

Anonymkode: 4a11e...565

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Høres veldig bra ut for meg!

Det eneste er at jeg ville hatt dialog med barnehagen på når barnet skal komme når du har senvakt. I lignende situasjon ønsket de at barnet skulle komme senest et bestemt klokkeslett, fordi da startet  samlingsstund. Kom barnet senere, så kunne det bli vanskelig å komme inn i leken med de andre, som var igang med ting. 

Anonymkode: 4a11e...565

Jeg har dialog med barnehagen om det, de vet om det i god tid når han kommer senere 😊 Samlingen hos dem er 10.30, så er ikke senere enn det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Barn på 2 år. Far jobber dagjobb mandag- fredag, og jeg jobber turnus. De dagene vi begge jobber dag så er barnet i barnehagen klokken 07.30- 15.30/16.00. Men de dagene jeg jobber kveld så leverer jeg i barnehagen klokken 10.00/10.30.  Jeg har fri en dag i uken, da har jeg barnet hjemme. Barnet er også hjemme alle ferier, da vi er så heldige at mannen har ferie hele romjulen osv.  Sommerferien ordner vi sånn at vi deler ferien oss voksne sånn at barnet kan være hjemme hele sommeren. 

Men som sagt de dagene vi begge jobber dag så er barnet lenge i barnehagen. Klarer ikke gjøre det på noen annen måte da besteforeldre enda jobber. Ingen andre kan hente med mindre det krise såklart. Etter alle trådene her om barnehage så sittet jeg med dårlig samvittighet. Høres det greit ut som jeg skriver? 

Hva sier bhg om å levere så sent, kjernetiden pleier å være fra klokke 9? 
Barnet som har så mye fravær risikerer å falle utenfor både lek og pedagogikk/samhandling med både barn og voksne. 
Men du velger slik d selv, vil, jeg ser dette som mer til skade for barnet enn til hjelp og mangel på rutiner for et lite menneske. 

Anonymkode: 6c69b...961

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barnet som har så mye fravær risikerer å falle utenfor både lek og pedagogikk/samhandling med både barn og voksne. 
Men du velger slik d selv, vil, jeg ser dette som mer til skade for barnet enn til hjelp og mangel på rutiner for et lite menneske. 

Falle utenfor?? Skade?? Herregud barnet er 2 år!!  Du er jo helt på bærtur..🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Det er ikke sånn at jo mer stimuli jo bedre. Små barn har bare godt av roligere dager innimellom. 

Anonymkode: 621c6...cbc

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis barnet deres ser ut til å ha det bra, så er alt bra ☺️ 

Jeg tror denne barnehagediskusjonen blir veldig polarisert. Jeg synes norske barn begynner for tidlig i barnehagen og at mange har lange dager. Det betyr ikke at bhg er et onde - for mange barn er det også viktig sosialisering.

Barn er også ulike. Jeg var et sensitivt barn som mistrivdes veldig med lange dager. Derfor var jeg veldig «var» på dette da mitt barn skulle begynne. Men mitt barn er tilsynelatende mer sosialt enn meg, og det har tatt litt tid å bli klar over.

Det er også stor forskjell på 1 og 2 år. En 2-åring er tryggere og bedre rustet til å kommunisere hvordan det har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

7.30 til 15.30-16.00 er helt innafor, og nok det mest vanlige. Attpåtil leveres sent enkelte dager + en dag hjemme, er jo ren luksus for foreldre. Ser noen nevner kjernetid, men antar dere leverer og henter utenom denne. 

Når det kommer til ferie, så er det sikkert en ok løsning å fordele ferie utover, men vi valgte å heller ha tre uker sammen, og så barnehage resten av tida. Det kommer tidsnok skoleferier som er laaaange (og joda, deilige også, men DA må ferie fordeles utover. Her er SFO stengt 4-5 uker på sommeren, og etter 4. klasse har ikke barnet lenger tilgang til SFO). Jeg savner den tida vi kunne ha tre uker sammen, alle sammen. Nå får vi èn uke sammen.

Anonymkode: 534a6...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er faktisk nødt til å drite i hva fremmede folk på et anonymt nettforum mener og heller se på hva som virker greit for barnet ditt samt lytte til tilbakemeldingene fra barnehagen!

Anonymkode: 38586...abf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjære TS, det er ditt barn, din familie, ditt liv. Om du skal søke ytre bekreftelse for å få svar på om du gjør det rett i ditt eget liv, så kommer du til å slite deg ut. 

Anonymkode: 28799...9e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er da absolutt ikke til skade for barnet at det får mye tid med foreldrene sine. Barnet er kjempe heldig som får korte dager og mye fri.  

Når det er så lite som to år er det heller ingen fare for å falle utenfor.  Barna har jo ingen begrep på tid, og tar hjertelig imot alle som kommer uavhengig av tid. 

HI, Dere er heldige som har mulighet til korte dager og mye fri. Fortsett med det. Du vil aldri aldri angre på at du var for mye sammen med barnet ditt. Det motsatte derimot....

Anonymkode: 28ccc...dde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo helt normalt for et barn å være i barnehagen fra 7.30 til 16.30 fra de er ett år. Om det er bra, det er vel en diskusjon som aldri vil ta slutt. Skal foreldre jobbe og bidra max i samfunnet, så blir det jo slik. I andre land er de i barnehagen fra de er enda mindre og har vel så lange dager. Gjør det som føles rett for dere! Slutt å tenke hva mammapolitiet mener. De er utelukkende ute etter å gi mødre dårlig samvittighet, antageligvis fordi de aldri selv har oppnådd det de drømte om, er bitre og tenker at det de gjorde i det minste er « riktig».

Anonymkode: d9f76...0c5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Høres ut som at du er heldigere enn mange andre småbarnsforeldre der ute, som må gi barnet langt lengre dager. 

En ting å være obs på, er at det kan hende barnet takler dårlig å bli levert sent. Det kommer så klart helt an på barnet. Mitt barn liker best å komme rett til frokost i bhg. De gangene vi tar frokosten hjemme først, blir leveringen i bhg vanskeligere og mer forvirrende. Og føler det slår ut på ettermiddagen også. Så selv om jeg kunne levert mye senere et Par ganger i uka, fungerer det dårligere. Men det kan også fungere helt supert! Det gjorde det her før sommeren, men etter sommeren trengte han mer forutsigbarhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Reagerer egentlig mest på at dere ikke har sommerferie sammen. Er bra å være hele familien og få kvalitetstid sammen. Vårt barn elsker barnehagen og har det derfor kjekt der om sommeren også. De er jo stengt noen uker også. Men hun får truffet vennene sine og lekt.

Anonymkode: d0116...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye og lenge for et barn på 2 år, prøv så ofte dere kan å kutte ned på timene de lengste dagene. Jeg har aldri hatt mine barn i barnehage mer enn 3 dager i uken og Max 5-6 timer de dagene når barna er små er det i overkant lenge men når de nærmer seg skolestart er de fleste komfortable med dager på 6 timer 3-4 dager i uken. God dere i alle fall har en hjemme dag sammen når hen er så liten enda.

Anonymkode: 45956...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er mye og lenge for et barn på 2 år, prøv så ofte dere kan å kutte ned på timene de lengste dagene. Jeg har aldri hatt mine barn i barnehage mer enn 3 dager i uken og Max 5-6 timer de dagene når barna er små er det i overkant lenge men når de nærmer seg skolestart er de fleste komfortable med dager på 6 timer 3-4 dager i uken. God dere i alle fall har en hjemme dag sammen når hen er så liten enda.

Er du beskriver er Jo en utopi for de aller fleste…

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva lever du av?

Anonymkode: d9f76...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Denne kommentaren er et bevis på at hjernevaskingen av det norske folk har funket til en viss grad. At det finnes folk som faktisk tror at barnehagen er så himla viktig for små barn er skremmende!

Barnet er to år! I den alderen er foreldrene de aller viktigste i livet. Barna leker ikke en gang sammen, men mer ved siden av hverandre.

Bruk all den tiden dere får med de små, slik at de får god tilknytning til foreldrene først og fremst. Resten kommer av seg selv, til og med om han blir levert senere, eller gud forby, har fri en dag i uka!

Hilsen Pedagog på småbarnsavdeling og småbarnsmor til en gutt som aldri i sitt liv har hatt en hel uke i barnehagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Asia og Afrika og Midtøsten vet ikke folk hva barnehage er og barna overlever fint for det 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻😅😅😅

Anonymkode: 50fb6...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

det er jo ikke sent.. hadde han kommet 12 hadde det vært sent.. kjernetid betyr bare at da er "alle på jobb" innenfor kjernetid er de best bemannet og er også den tiden barn med gratis kjernetid er der.. 

det klages over de som leverer tidlig men her klages det jommen over et barn som er heldig og får litt mer tid hjemme i rolige omgivelser også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...