AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #1 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg liker å bruke Tise til og kjøpe klær og sånt, men nå sier de jeg må identifisere meg sel for å bruke appen. Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være nødvendig? Og så lurer jeg lit på om det kan være skumelt på noen måtte? Er det trykt å gi personlig informasjon som bank id til en bedrift som bare vil ha for å ha? Er det noen andre som har gjort det? Som kansje kan berolige meg? Anonymkode: 91ad7...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #2 Del Skrevet 27. desember 2024 Det er vel like trygt som å bruke BankID på Finn.no og ved signering av avtaler på nett. Det er likevel en urovekkende utvikling at nettsteder som Tise og Finn krever at man identifiserer seg med BankID. Ønsker vi å leve i et slikt kontrollsamfunn der mest mulig skal spores og loggføres? Det skal være trygt som sådan, men det er opp til deg om du er komfortabel med det eller om du bare handler på fysiske bruktmarkeder i stedet. Anonymkode: b540b...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #3 Del Skrevet 27. desember 2024 BankID bør du bare bruke i banken. Plutselig roter du deg borti en falsk side med bankid og sparekontoen er tømt. Anonymkode: 93d00...425 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #4 Del Skrevet 28. desember 2024 Trykt? Anonymkode: b5276...102 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #5 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 14.10): Jeg liker å bruke Tise til og kjøpe klær og sånt, men nå sier de jeg må identifisere meg sel for å bruke appen. Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være nødvendig? Og så lurer jeg lit på om det kan være skumelt på noen måtte? Er det trykt å gi personlig informasjon som bank id til en bedrift som bare vil ha for å ha? Er det noen andre som har gjort det? Som kansje kan berolige meg? Anonymkode: 91ad7...6ef Må du bruke app for å kunne bruke Tise, eller kan du bruke nettsiden deres uten å bruke bankid? Jeg er skeptisk til bruk av bankid mange ulike steder og gjør det ikke der jeg kan omgå det. Husk og å betale med kredittkort på disse sidene. Anonymkode: 916a3...7a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 28. desember 2024 #6 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 16.03): Ønsker vi å leve i et slikt kontrollsamfunn der mest mulig skal spores og loggføres? Anonymkode: b540b...1a6 Det er bare fint at steder med kjøp og salg krever identifikasjon slik at man får luket ut utenlandske svindlere, og norske aktører med uærlige hensikter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #7 Del Skrevet 28. desember 2024 000VF000 skrev (17 minutter siden): Det er bare fint at steder med kjøp og salg krever identifikasjon slik at man får luket ut utenlandske svindlere, og norske aktører med uærlige hensikter. Vi er nok uenige i vektleggingen av kontroll versus personlig frihet. Det finnes en rekke andre grep som kan gjøres for å begrense risiko for svindel og bedrageri. Et av disse er at kjøper unngår å betale på forskudd, et annet er å la BankID-verifisering være valgfritt og at man får en "grønn hake" som indikerer verifisert konto. Opp til et punkt må man faktisk akseptere en viss risiko i samhandling med andre mennesker, hvis vi ønsker å leve som frie individer. En god del av handelen på Finn og Tise foregår lokalt, der man som kjøper får sjekket ut varen og kan avtale å betale kontant om så. Jeg trengte på ingen måte BankID når jeg kjøpte en flott, brukt mikrobølgeovn fra tidlig 90-tall til 100 kr, som jeg betalte kontant til et eldre ektepar som skulle flytte fra enebolig til leilighet. Jeg fikk se mikrobølgeovnen, de fikk se 100-lappen jeg hadde i hånden. Vi hadde aldri sett hverandre før. Seddelen kunne vært falsk, mikrobølgeovnen kunne vært defekt - men det er en risiko kjøper og selger godtok og jeg kan garantere at verken jeg eller det eldre ekteparet ville etterspurt BankID-verifisering. Det er heft og det er en utidig kontrollmekanisme. Den yngre generasjonen som vokser opp med betydelig hjerneråte, vil sikkert kreve det på et tidspunkt... Jeg har bare hatt en utilfredsstillende handel gjennom Finn, og det var som selger av en brukt mobiltelefon der jeg godtok etterbetaling på konto. Kort fortalt fikk jeg mindre enn avtalt, selv etter purring og det var en risiko jeg aksepterte. Med krav om BankID kaster jeg mobilen i bosset heller. Da får det heller være. Anonymkode: b540b...1a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #8 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Trykt? Anonymkode: b5276...102 Var det den eneste skrivefeilen du så? Anonymkode: dbec4...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 28. desember 2024 #9 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi er nok uenige i vektleggingen av kontroll versus personlig frihet. Det finnes en rekke andre grep som kan gjøres for å begrense risiko for svindel og bedrageri. Et av disse er at kjøper unngår å betale på forskudd, et annet er å la BankID-verifisering være valgfritt og at man får en "grønn hake" som indikerer verifisert konto. Opp til et punkt må man faktisk akseptere en viss risiko i samhandling med andre mennesker, hvis vi ønsker å leve som frie individer. Anonymkode: b540b...1a6 Er for så vidt enig der. Men jeg ser ikke hvordan bank ID for verifisering av konto er noe spesielt verre andre alt annet på internettet. Har du noen sinne lest terms of service på appene du har installert på mobilen, eller kontoene du har på nett? Hvis svaret er ja så kudos til deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #10 Del Skrevet 28. desember 2024 000VF000 skrev (9 minutter siden): Er for så vidt enig der. Men jeg ser ikke hvordan bank ID for verifisering av konto er noe spesielt verre andre alt annet på internettet. Har du noen sinne lest terms of service på appene du har installert på mobilen, eller kontoene du har på nett? Hvis svaret er ja så kudos til deg. Tja, jeg har lest noen TOSer men nå sjekker jeg primært hvilke rettigheter de få appene jeg bruker får, og analyseresultater for sporing/personvern. Bruker til daglig en "de-googlifisert" Android-telefon, som er bortimot strippet for alt fra Google og installerer færrest mulig apper og kun apper jeg stoler på. Forsøker å velge andre plattformer enn de største og verste i forhold til tjenester på nett og netthandel. Bruker VPN, avviser cookies, gir aldri ut min primære e-postadresse men oppgir e-postalias for hvert enkelt punkt, også slekt og venner. Alias avslører enkelt lekkasjer og er enkelt å deaktivere og slette. Bruker flere ulike nettlesere i det daglige og skiller mellom bruken i dem. Ja, jeg kan fortsette i det vide og brede men du ser tegningen. Jeg er ikke helt paranoid, men det er en konsekvens av den kommersielle sporingsøkonomien. Kan minne om NAV-skandalen som sprakk for noen år siden. Det handlet blant annet om at NAV behandlet IP-adresser og pekte ut de ulykkelige sjelene som logget seg på fra utlandet for å sende meldekort. Alt kan brukes mot deg, rett eller urett. Jeg var obs på dette lenge før skandalen sprakk og måtte i en tid gå på AAP og fikk lov av min saksbehandler til å reise et par uker til Spania. Men som vi vet er NAV-organisasjonen så mye mer enn saksbehandleren man har, så jeg brukte selvfølgelig VPN når jeg sendte inn meldekort. Man vet aldri når "trollet" skal ta deg på et eller annet, med det bryet som det medfører. De stakkas sjelene i NAV-skandalen gjorde ikke noe galt, men de måtte leve med voldsomme konsekvenser som de hadde sluppet dersom de hadde brukt VPN, eller dersom NAV ikke aktivt brukte IP-adresser i sin kontrollvirksomhet. Meg bekjent har NAV sluttet å bruke IP-adresser på denne måten. Jeg tenker at det viktigste er at man har en viss valgfrihet i forhold til BankID og verifisering generelt. Valgfrihet i forhold til betalingsmetoder. Valgfrihet i forhold til operativsystem, nettleser og dokumentbehandling. Spesielt når vi snakker om private virksomheter med nær monopol på sitt område. Anonymkode: b540b...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 28. desember 2024 #11 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, jeg har lest noen TOSer men nå sjekker jeg primært hvilke rettigheter de få appene jeg bruker får, og analyseresultater for sporing/personvern. Jeg tenker at det viktigste er at man har en viss valgfrihet i forhold til BankID og verifisering generelt. Valgfrihet i forhold til betalingsmetoder. Valgfrihet i forhold til operativsystem, nettleser og dokumentbehandling. Spesielt når vi snakker om private virksomheter med nær monopol på sitt område. Anonymkode: b540b...1a6 Det er jeg enig i. Når det kommer til TOS’er så er de skumle. Disney forsøkte å vri seg unna ansvar fra et dødsfall basert på TOS’en i Disney+ abonnementet til familien som var involvert. Hvis du skulle være interessert: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #12 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Trykt? Anonymkode: b5276...102 Ikke mobb folk for skrivefeil. Som du ser er det flere skrivefeil i innlegget til TS, som kan tyde på dysleksi. Utrolig ufint å rakke ned på folk som har dysleksi. Anonymkode: f0b2b...364 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #13 Del Skrevet 28. desember 2024 000VF000 skrev (4 timer siden): Det er jeg enig i. Når det kommer til TOS’er så er de skumle. Disney forsøkte å vri seg unna ansvar fra et dødsfall basert på TOS’en i Disney+ abonnementet til familien som var involvert. Hvis du skulle være interessert: Dette var interessant! Det må vel finnes en nettside hvor man får en viss oppsummering av de mest vanlige TOSer? Det blir en avsporing fra tråden, så tror ikke vi skal fortsette her. Skal søke opp mer info 👍 Anonymkode: b540b...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå