Gå til innhold

Tror barnemåltidene er til alle, kritiserer maten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi besøker familie i jula, med baby og små barn. Vertskapet spiser middag kl.20, når barna legges. Jeg lager middag til barna i tre-firetiden (vi spiste sammen på julaften altså). Enkle saker som poteter, gulrot, saus og medisterkake, pastasalat, suppe og pannekaker. Orker ikke lage kompliserte retter på andres kjøkken,  og vi handler inn maten selv og vil ikke ta opp mye plass. Det viktigste er at barna får et varmt måltid som de liker. 

Hver gang jeg skal servere denne enkle maten, så setter vertskapet seg tilbords for å spise. Og de er sultne. Helt ok. Men de kritiserer maten hver dag, selv om de hiver innpå. At det ikke er hjemmelaget medister og at sausen er det eneste hjemmelaga på bordet, at det ikke er festmat å få pastinakksuppe og pannekaker 2. juledag. "Å, mer vomfyll."  Jeg snakker nå opp maten,  for jeg prøver å lære barna å ikke si noe dårlig om mat som serveres, men jeg blir usikker. 

Er det ikke ok å lage et barnevennlig måltid? Det er nærmeste familie. Vi har sagt at vi lager "barnemiddag". Tips til å kontre frekke kommentarer om mat?

Anonymkode: e264e...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Enten holder dere kjeft eller så får dere ikke mat!" 

Anonymkode: edad7...bf6

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Enten holder dere kjeft eller så får dere ikke mat!" 

Anonymkode: edad7...bf6

Den satt! Takk for friskt tips. 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Fint om dere kan droppe negative kommentarer rundt barnas mat, enten så spiser dere det som serveres eller så får dere lage noe selv. Maten er laget med tanke på barna så de skal få et varmt måltid de liker siden vi andre spiser middag så sent». 

Anonymkode: 5fe3d...88c

• Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Middag kl 20 er sent når man har barnebesøk. Kan dere ikke spise middag kl 18? Kveldsmat for barna

Vil ikke vertskapet bli kjent med barna.? 

Anonymkode: 39c74...599

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

'Hvorfor spiser dere maten jeg har laget til ungene når dere så åpenbart ikke synes det er godt?'

Anonymkode: 32db0...7ec

Ja, det lurer jeg skikkelig på. Må nok tørre å spørre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Middag kl 20 er sent når man har barnebesøk. Kan dere ikke spise middag kl 18? Kveldsmat for barna

Vil ikke vertskapet bli kjent med barna.? 

Anonymkode: 39c74...599

Enig .Jeg kjenner at jeg ikke vil tenke så mye på akkurat det.  De er besteforeldrene til barna, og de sier at de gleder seg til vi kommer, men de har nå sine vaner som de liker å holde på. De spiser heller ikke frokost med oss, så denne middagen er det eneste måltidet vi har sammen.

Vi spiste kl.18 på julaften. Litt trøtte ig slitne barn da, så det ga kanskje ikke mersmak. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er mat du lager til ungene, så hvorfor setter de seg da? 🤔 Hvordan kan det bli nok mengde? 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får si rett ut at maten kun er til ungene, og at de selv kan spise brødmat ol fram til de voksnes middag. 

Anonymkode: 83013...88e

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi besøker familie i jula, med baby og små barn. Vertskapet spiser middag kl.20, når barna legges. Jeg lager middag til barna i tre-firetiden (vi spiste sammen på julaften altså). Enkle saker som poteter, gulrot, saus og medisterkake, pastasalat, suppe og pannekaker. Orker ikke lage kompliserte retter på andres kjøkken,  og vi handler inn maten selv og vil ikke ta opp mye plass. Det viktigste er at barna får et varmt måltid som de liker. 

Hver gang jeg skal servere denne enkle maten, så setter vertskapet seg tilbords for å spise. Og de er sultne. Helt ok. Men de kritiserer maten hver dag, selv om de hiver innpå. At det ikke er hjemmelaget medister og at sausen er det eneste hjemmelaga på bordet, at det ikke er festmat å få pastinakksuppe og pannekaker 2. juledag. "Å, mer vomfyll."  Jeg snakker nå opp maten,  for jeg prøver å lære barna å ikke si noe dårlig om mat som serveres, men jeg blir usikker. 

Er det ikke ok å lage et barnevennlig måltid? Det er nærmeste familie. Vi har sagt at vi lager "barnemiddag". Tips til å kontre frekke kommentarer om mat?

Når vertskapet setter seg til bordet, og du har laget mat til barn, hvor mye mat lager du da til disse barna?

Vi andre hadde ikke laget så mye mat at der er til mer enn barna, i en slik setting. Så her har du deg selv å takke. 

Anonymkode: bb3be...354

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betyr dette at vertskapet spiser to middager?

Men jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig.. Er det ikke bare å si at maten er til barna?

Anonymkode: 620ce...f8f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker litt som at de kanskje har misforstått opplegget litt? Virker som de har tenkt at du har tatt på deg å lage mat til alle, og har nok da forventet at det skal være festmat siden det er romjul. Det eneste du får gjort er vel å ta en prat med dem om at maten er ment til barna, og er derfor tilpasset dem. Si at de gjerne må forsyne seg hvis de er sultne, men at du ikke vil ha negative kommentarer om maten. Og hvis de ikke liker det uansett så kan de jo heller lage seg egen enkel mat som de liker. 

Hvis dette er nær familie bør det gå an å ha en ordentlig samtale om dette. 

Anonymkode: 3b9e2...a9c

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må jo lære deg å kommunisere, TS. Du dekker jo åpenbart på til alle, og du lager jo åpenbart nok middag til alle. Ikke rart at de tror du mener maten er til dem også. 

Bortsett fra det såvil jeg bare gi deg en klem. Tydelig at de ikke gidder å tilrettelegge noe som helst. Hvorfor lager dere ikke heller deres egen jul i deres eget hjem? 

Anonymkode: 89cfa...d48

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tantemor skrev (2 minutter siden):

Altså, dette er mat du lager til ungene, så hvorfor setter de seg da? 🤔 Hvordan kan det bli nok mengde? 

Aner ikke hvorfor, først regnet jeg med de bsre ville være litt sammen, men de er åpenbart sultne  Jeg og mannen begrenset oss (vi spiser og av maten, da deres middag ofte kræsjer med legging) og det ble rett og slettlite mat. Dag to, så la jeg opp til at det var nok mat til alle. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betyr dette at vertskapet spiser to middager?

Men jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig.. Er det ikke bare å si at maten er til barna?

Anonymkode: 620ce...f8f

Ja, de spiser to middager. De holder nå på sine tradisjoner. Jeg hsr sagt at jeg serverer middag til barna, ja. Men jeg har ikke sagt at de ikke får forsyne seg. De henta bare egen tallerken, det er jo deres hjem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Aner ikke hvorfor, først regnet jeg med de bsre ville være litt sammen, men de er åpenbart sultne  Jeg og mannen begrenset oss (vi spiser og av maten, da deres middag ofte kræsjer med legging) og det ble rett og slettlite mat. Dag to, så la jeg opp til at det var nok mat til alle. 

Da må du på alle måter skjerpe deg. Dette er bare for dumt, på alle måter.

Anonymkode: bb3be...354

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo lære deg å kommunisere, TS. Du dekker jo åpenbart på til alle, og du lager jo åpenbart nok middag til alle. Ikke rart at de tror du mener maten er til dem også. 

Bortsett fra det såvil jeg bare gi deg en klem. Tydelig at de ikke gidder å tilrettelegge noe som helst. Hvorfor lager dere ikke heller deres egen jul i deres eget hjem? 

Anonymkode: 89cfa...d48

Takk for det. Vi feirer annenhvert år med de ulike settene med besteforeldre, men det begynner nok å bli påtide å legge tilrette for å feire hjemme, ja. 

Jeg dekker ikke på til dem, de henter seg tallerken. Og fra dag to, så lager jeg nok mat til alle 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor ikke flytte maten til 18 så alle kan spise. Eller så må du lage mindre mat. Si 2 poteter  2 kjøttkaker litt grønsaker så det kun er nok til unga

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen er nok kommunikasjon, og er det dine svigerforeldre så er det best at din mann snakker med sine foreldre. Ofte mer betent om inngifte sier noe enn eget «barn». Er det dine foreldre, bør du ta den praten. 

Om de ønsker to middager så kan jo det snakkes om. Middag nr én er for barna, og det barna liker best å spise. Alle kan spise, men en snakker ikke ned maten, og kritiserer ikke maten en ikke har laget selv. Får vondt av deg jeg også. Så kan dere bli enige om at middag nr to er «voksenmat». Da står de fritt til å lage treretters med pastinakksuppe, krepsehaler, trollkrem og annet. Praten bør i hvert fall tas. 

Ellers er hjemmejul med små barn gull, og veldig vanlig. Jeg tror jeg hadde vurdert det. Her legger de jo ikke opp etter at de faktisk har barnebarn, men bare kjører sitt løp, og da er det gjerne verdt et forsøk om det er bedre at de er gjest. Mulig dere har litt erfaringer på det, og om det er aktuelt. 

Du får en klem herfra også. Du er god som står i det 💚

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...