Gå til innhold

Psykopati og politiske meninger

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kan politiske meninger gjenspeile om en person er psykopat i enkelte tilfeller? For min del virker det veldig psykopatisk å ønske seg en minimalistisk stat hvor alle i utgangspunktet driter i hverandre. De med mest ressurser ved gener/flaks vil ha sterkest mulig sjanse for å overleve, de andre må overleve på andres veldedighet hvor de som kommer i avisene og nyhetene har størst sjanse for å få hjelp. Har de personene som har slike meninger, manglende empati og psykopatiske trekk? Hvorfor skulle man ellers ønske at andre dør for sin egen lykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix
Kan politiske meninger gjenspeile om en person er psykopat i enkelte tilfeller? For min del virker det veldig psykopatisk å ønske seg en minimalistisk stat hvor alle i utgangspunktet driter i hverandre. De med mest ressurser ved gener/flaks vil ha sterkest mulig sjanse for å overleve, de andre må overleve på andres veldedighet hvor de som kommer i avisene og nyhetene har størst sjanse for å få hjelp. Har de personene som har slike meninger, manglende empati og psykopatiske trekk? Hvorfor skulle man ellers ønske at andre dør for sin egen lykke?

:ler: Bra tenkt. Nå liker jeg ikke å misbruke ordet psykopati, men av og til er det veldig fristende. For eksempel overfor sånne mennesker du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Markus i Oslo

Jeg er litt skeptisk til å koble rare politiske meninger med rare diagnoser. Kanskje aller mest av respekt for de ordentlige psykopatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg tror og håper ikke det, ettersom jeg er en slik du nevner, dog ikke psykopat.

Gikk til psykolog et halvt års tid pga en traumereaksjon, regner med at hun kanskje ville sett noe tegn hvis jeg grenset mot å være psykopat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe psykopati i dette, men nå har vi jo vannet ut rasismebegrepet så hvorfor ikke vanne ut psykopatbegrepet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg tror og håper ikke det, ettersom jeg er en slik du nevner, dog ikke psykopat.

Gikk til psykolog et halvt års tid pga en traumereaksjon, regner med at hun kanskje ville sett noe tegn hvis jeg grenset mot å være psykopat?

Om hun hadde sett det, tror jeg ikke hun hadde nevnt det. Psykopati er en medfødt "feil", som man ikke har funnet noen løsninger på. Å si til en psykopat at hun er det og trenger hjelp vil ikke løse noen ting, heller tvert imot. Ikke misforstå, sier ikke at du er. Men generelt sett tror jeg neppe psykologen konfronterer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Ser ikke noe psykopati i dette, men nå har vi jo vannet ut rasismebegrepet så hvorfor ikke vanne ut psykopatbegrepet også.

Litt enig i dette.. Kan fint mangle empati for andre mennesker uten å være "psykopat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vet ikke helt.. sitter med inntrykk av at folk som ønsker minst mulig stat, regulering, og mest mulig privat initiativ er mer prinsippfaste enn andre, og faktisk legger mindre vekt på hva en selv har fordel av. Jeg trodde en brukte begrepet psykopat om folk som i tillegg til å mangle medfølelse, også var sterkt manipulerende. Her på forumet finnes det jo slike ekstremliberalister som er bl.a mot et offentlig helsevesen, selv om de har alvorlige autoimmunsykdommer og sannsynligvis hadde hatt lite å hente på et privat helsevesen.

Uten at vi vet om en har fordel eller ulemper av et slikt politisk ståsted, går det ikke an å stemple enkeltpersoner som egoister. Når vi snakker om svært liberale mennesker i sin alminnelighet, så blir det ren gjetting, med mindre vi hadde hatt en stor, god statistisk sammenlikning av inntektsgrunnlag og politisk ståsted for hele befolkningen. Jeg personlig tror antallet egoistiske mennesker ville vært lavere, og antall psykisk forstyrrede ville vært høyere. Men da bare tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tidenes beste argument. Alle som mener noe annet enn meg er psykopater. Det er vel nesten ingenting som får folk til å reise bust som politikk og religion. Men nå vet jeg heretter hvordan jeg skal kutte av alle sånne diskusjoner. Bare å kalle motparten psykopater.

Takk for tipset. :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jeg vet ikke helt.. sitter med inntrykk av at folk som ønsker minst mulig stat, regulering, og mest mulig privat initiativ er mer prinsippfaste enn andre, og faktisk legger mindre vekt på hva en selv har fordel av. Jeg trodde en brukte begrepet psykopat om folk som i tillegg til å mangle medfølelse, også var sterkt manipulerende. Her på forumet finnes det jo slike ekstremliberalister som er bl.a mot et offentlig helsevesen, selv om de har alvorlige autoimmunsykdommer og sannsynligvis hadde hatt lite å hente på et privat helsevesen.

Uten at vi vet om en har fordel eller ulemper av et slikt politisk ståsted, går det ikke an å stemple enkeltpersoner som egoister. Når vi snakker om svært liberale mennesker i sin alminnelighet, så blir det ren gjetting, med mindre vi hadde hatt en stor, god statistisk sammenlikning av inntektsgrunnlag og politisk ståsted for hele befolkningen. Jeg personlig tror antallet egoistiske mennesker ville vært lavere, og antall psykisk forstyrrede ville vært høyere. Men da bare tipper jeg.

WOW! En småfull Fjompe er inpomert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Bare en annmen ting; psykopater liker jo å ha kontrolk. Sånn sett burde jo heller kommuneister være psykopater fremfor liveralister sa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Threadstarter
Tidenes beste argument. Alle som mener noe annet enn meg er psykopater. Det er vel nesten ingenting som får folk til å reise bust som politikk og religion. Men nå vet jeg heretter hvordan jeg skal kutte av alle sånne diskusjoner. Bare å kalle motparten psykopater.

Takk for tipset.  :hakeslepp:

Nei, ikke alle. Bare de som vil at andre skal dø for å få noen kroner ekstra i egen lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Nei, ikke alle. Bare de som vil at andre skal dø for å få noen kroner ekstra i egen lommebok.

Beklager trodde du snakket om politikk ikke om ranere og mordere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Beklager trodde du snakket om politikk ikke om ranere og mordere.

Desverre er det politikk h*n snakker om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Hva er forskjellen?

Jeg synes bare det blir patetisk når man ikke er i stand til å argumentere for politiske ståsteder og i mangel av gode argumenter er nødt til å kalle motparten i en diskusjon for psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes bare det blir patetisk når man ikke er i stand til å argumentere for politiske ståsteder og i mangel av gode argumenter er nødt til å kalle motparten i en diskusjon for psykopat.

Mulig, men det blir lange tråder av det på KG ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...