Gå til innhold

Toastmaster

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Det nærmar seg toastmaster-samtale for oss, men vi har ikkje heilt klare tankar om kva slags oppgåver vi ynskjer at han skal ha..

Kva skal dykkar toastmaster gjere under bryllupet dykkar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt at han skal informere om praktiske ting (røyking, toaletter, mat osv...), og introdusere talene. Ikke så mye mer enn det egentlig.

Skrevet

Ligger det ikke i ordet? Toastmaster? En som holder styr og struktur under middagen og organiserer talene og sangene og kanskje gir litt informasjon om menyen og andre praktiske ting?

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar. Og joda, veit at vedkommande skal halde litt styr på talar og slikt, men har toastmaster noko ansvar før eller etter middag?

Kven ønsker velkommen når gjestene ankommer festlokalet? Kven får gjestene til å sette seg til bords og henvise til plassane?

Kven "bestemmer" når ein er ferdig med maten og kan begynne på desserten? Kven bestemmer når ein er ferdig med desserten og kan gå frå bordet? Kven held velkommen til bords-tale, og kven held takk for maten-tale, og kva skal seiast i desse talane?

Håpar nokon har gode råd å komme med, når det gjeld dette er vi litt rådlause...

Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet

Hos oss blir det sånn:

Min far ønsker velkommen under champagnen, og ber alle finne plassenen sine. Når vi har satt oss, fortsetter min far og min svigerfar med å introdusere familiene for hverandre , og si litt om hver enkelt gjest fra hver side. (Vi kommer fra ulike deler av landet, og alle har ikke truffet hverandre før) De introduserer igjen toastmaster, som fortsetter med å informerer om meny, pauser o.l. Etter dette er det toastmasterens oppgave å introdusere taler og sanger, og "bestemme" når vi er ferdige med middagen og går over på dessert osv. Tror vi kommer til å lage takk-for-maten-sang, slik at ikke dette blir en tale.

Skrevet

Har selv vært toastmaster i et bryllup. I forkant av denne jobben, lånte jeg en bok som het Hakkespettboken for toastmastere. Der fikk jeg vite alt jeg trengte å vite. Så et tips er at dere får tak i den, så får dere svar på alt som dere lurer på om denne saken veslo :Nikke:

Ellers så kan jeg jo nevne at det er toastmasteren som informerer at nå starter middagen, og får folk til å ta plassene. Forklarer også hvor oversikten for bordplassering er.

Når alle ha satt seg, er det IKKE toastmaster som skal ønske velkommen. Så dere trenger en til å gjøre det. Det er nemlig denne som skal introdusere kveldens toastmaster :Nikke:

Toastmasteren skal også ha god kontakt med kjøkkenet. Det er greit at toatmasteren har en fast person å forholde seg til av kjøkkenpersonalet, det gjør det litt enklere for begge parter.

Anbefaler deg å leie denne boken, da det er mye en toastmaster skal/kan ha ansvar for :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ligger det ikke i ordet? Toastmaster? En som holder styr og struktur under middagen og organiserer talene og sangene og kanskje gir litt informasjon om menyen og andre praktiske ting?

:ler:

En som holder orden på toasten??

Sorry, klarte ikke dy meg... Sorry igjen...

Skrevet

Hei Veslo! Dette lurer jeg også på, praktisk gjennomføring! Kan jeg henge meg på litt, og bare spørre om alle legger opp til skikkelig takk-for-maten tale? Jeg er inne på en rekke alternative tanker i forhold til hva man MÅ, BØR og SKAL og lurer på om det må være en ordentlig tale eller om det bare kan være noen ord før vi går fra bordet?

Skrevet

Sånn jeg tenker, og har snakket litt med toastmaster om, er at hun ønsker velkommen, introduserer taler og sier fra om pauser, røyking, toaletter o.l. Sånne praktiske ting, og introduksjon egentlig. Tenker også kanskje at det er lurt at hun er blant de første i lokalet slik at hun kan "vise litt plass" om dere skjønner hva jeg mener.

Skrevet
Jeg har tenkt at han skal informere om praktiske ting (røyking, toaletter, mat osv...), og introdusere talene. Ikke så mye mer enn det egentlig.

Samme her.

Vet ikke enda hvem som skal ønske velkommen, men det blir kanskje henne :)

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for tips!! Lurer på dette med takk for maten, og velkommen og sånt vi også.... Akk... Hehe..

Skrevet

Sånn vi har tenkt det er at begge mammaene våre er i lokalet en stund før vielsen, tar i mot folk og sånt. Regner ikke med at de slutter med det når vielsen er over og folk skal mingle/på omvisning der vi er. Når brudeparet ankommer ( vi sender en melding til broren min som er toastmaster når vi drar fra fotografen) har alle fått et glass musserende og vi skåler. Så viser mammaene og toastmaster folk til bordet. Tror ikke vi skal henge opp bordplan, er ikke så stort og uoversiktlig med i underkant av 40 personer.

Når vi har satt oss til bordet og vinen som skal til forretten er skjenket reiser jeg og mannen oss og ønsker velkommen sammen før vi gir ordet til toastmaster. Toastmaster informerer da littegranne, om røykepause, taler osv. Han sier også at hovedretten blir servert en gang (så ingen forventer to og blir skuffet). Toastmaster styrer talene og gir en kort introduksjon til hver taler. Siste taler blir kjæres bror på 14 som avslutter sin personlige tale med å takke for maten.

Hvem, hvordan og når dans, kaffe avec og kake annonseres har vi ikke tenkt så mye på enda... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...