Gå til innhold

Er "the American dream" mulig i Norge også, hvis man jobber hardt nok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hele livet har vært et hamsterhjul uten noe særlig uttelling. Jobber i det offentlige, og har egentlig null karriereutsikter. Hvis jeg ikke foretar meg noe, vil jeg fortsatt sitte i den samme stillingen om 20 år, med luselønn og behagelige kolleger. Er det slik at Norge skiller seg veldig fra for eksempel USA, ved at man faktisk kan ende opp med kjipt arbeidsliv selv om man jobber ræva av seg? Eller er det mulig å komme opp og frem, bare man jobber hardt nok?

Anonymkode: 12cc7...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så klart det er mulig. Søskenet mitt og jeg vokste opp med en ufør alenemor. Vi visste begge at utdannelse og kjøp av bolig ville løfte oss ut av fattigdom. I dag har vi begge høy utdannelse og kompetanse som er etterspurt i arbeidslivet. Jeg sparte til egenkapital ved å jobbe ved siden av skole og studier fra jeg var 15 år gammel og kjøpte leilighet på egenhånd da jeg ble ferdig med mastergraden. Dette var 10 år siden. Jeg jobbet også veldig mye overtid i 20-årene for å betale ned ekstra på boliglånet og for å spare penger i aksjefond. Nå har jeg barn og jobber "bare" 100%. 

Så det er absolutt mulig.

Anonymkode: 1ad70...012

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardt arbeid hjelper, men det er ikke nok alene. Utdanning er veldig viktig i mange karrierer. Kommer et stykke med dette og kan få en bra jobb med god lønn om dette er på plass.

Men hverken hardt arbeid eller utdanning er nok om man for alvor skal komme langt på karrierestigen. Det avhenger også i stor grad av personlige egenskaper, og jeg tror det ofte er her folk blir sittende litt fast i karrieren. De har rett og slett ikke det som skal til for å gjøre karriere.

Anonymkode: 40fc8...0e6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så klart det er mulig. Søskenet mitt og jeg vokste opp med en ufør alenemor. Vi visste begge at utdannelse og kjøp av bolig ville løfte oss ut av fattigdom. I dag har vi begge høy utdannelse og kompetanse som er etterspurt i arbeidslivet. Jeg sparte til egenkapital ved å jobbe ved siden av skole og studier fra jeg var 15 år gammel og kjøpte leilighet på egenhånd da jeg ble ferdig med mastergraden. Dette var 10 år siden. Jeg jobbet også veldig mye overtid i 20-årene for å betale ned ekstra på boliglånet og for å spare penger i aksjefond. Nå har jeg barn og jobber "bare" 100%. 

Så det er absolutt mulig.

Jeg eier også hus. Kunne ikke jobbe masse overtid som ung, da jeg fikk barn i en alder av 20. Mitt problem er at jeg ikke kommer noen vei karrieremessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg eier også hus. Kunne ikke jobbe masse overtid som ung, da jeg fikk barn i en alder av 20. Mitt problem er at jeg ikke kommer noen vei karrieremessig. 

Hva slags utdannelse har du? De som har "myke" grader sliter vel i høyere grad med å selge denne til industrier som betaler godt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et av de landene som gir aller mest hjelp til å la folk bli passe rike, men du må gjøre det ved å eie ting. Lønnsinntekt tar deg ikke så høyt.

Krever at du sparer og investerer 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ingenting med hardt arbeid å gjøre, men flaks og riktig arbeid. Du kan jobbe beinhardt som lagerarbeider, men rik blir du ikke.

Anonymkode: b7fba...8dc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva slags utdannelse har du? De som har "myke" grader sliter vel i høyere grad med å selge denne til industrier som betaler godt. 

Jurist. Vet ikke om det regnes som mykt grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur egentlig det er enklere i Norge, i hvertfall om målet er suksessfull men ikke nødvendigvis mange millioner

Anonymkode: 632f5...445

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har 5-årig mastergrad i jus ville jeg ikke ansett det som myk grad.

Hvis du virkelig vil ha karriere nå, så bør det være mulig gjennom hardt og målbevisst arbeid. Er det f.eks. advokatkontor du vil jobbe for eller en corporate juristjobb? Begge disse vil normalt betale ganske godt og by på faglig spennende utfordringer. Tenk igjennom hvilken kompetanse du har opparbeidet deg fra det offentlige som kan være interessant i det private? 

Snakk med folk du kjenner og luft hva som kan være mulighetene dine. Finnes jo veldig spennende juristjobber i det offentlige offentlige også, men om høyere lønn er noe av det du ønsker er nok en tur innom det private lurt uansett.

Og ref. amerikansk drøm, så ja, Norge er lagt opp til at vi alle kan ha det sånn helt passe. Mens i USA er mulighetene og lønningene mye større for de som har et ok utgpkt. De siste 10-årene har vi også hatt en fallende produktivitetsvekst i Norge, mens f.eks. USA har hatt en høyere velstandsvekst. Nå er det mye som er trøblete i USA, men lønningene og levestandarden for folk med god utdanning er jevnt over bedre der enn i Norge. Norsk arbeidskraft med høy utdanning, f.eks. økonomer, ingeniører, leger og jurister er relativt sett veldig billige (lavt lønnet) sammenlignet med andre land, til og med land som Kina. 

Anonymkode: 14119...f1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig store lønnsforskjeller i USA, mennesker med topputdannelser tjener langt mer enn her i Europa, ofte mange ganger mer, men det går jo også andre veien. Med uttrykket «The American Dream» tenker jeg på at det er mulig å arbeide seg ut av sin (dårlige) sosioøkonomiske situasjon, hvis man står veldig på. I dag regner mange amerikanere dette som en tapt illusjon.

Her i Norge kan man leve et godt liv, trygt materielt og sosialt, bare ved å følge normene for utdanning og jobbliv. Det utskjelte A4-livet er et godt liv! Så lenge man jobber med noe man trives med.

Selv har jeg et ganske amerikansk mindset, jeg har både en lang utdannelse og har to egne firmaer. Jeg er for privatisering og at å jobbe hardt skal lønne seg. Elsker å vite at jeg har jobbet meg ut av fattigdommen som har fulgt familien min, og jeg sparer kontinuerlig både i kapital og bolig, og prøver å ta ansvar for egen helse. Jeg har ønsket et godt materielt liv og har jobbet veldig hardt hele livet for det, og det har det absolutt vært verdt for min del.

Anonymkode: 0e089...bda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var jo et valg som dessverre fører til mindre muligheter karrieremessig.

Jeg tror derimot at vi nå har langt flere muligheter enn før for å bygge oss opp en formue ved å tenke utenfor boksen. Sosiale medier, aksjer,  entreprenørskap osv. Mulighetene er mange, men man må tørre å satse.

Anonymkode: 3ccb5...699

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange klarer å jobbe seg ut av dårlig økonomi eller dårlig utgangspunkt, men mange klarer det heller ikke. Blir du syk e.l, så går det jo ikke. Ikke alle er interessert i det heller, og det hadde jo ikke gått hvis de aller fleste i et land skulle jobbet seg opp og frem til høy lønn og med flere firmaer. 

Noen har også flaks, og noen har uflaks. 

Det er større forskjeller mellom rike og fattige i usa. Man betaler bl.a mindre skatt. Så er du suksessfull, med god økonomi og god helse, kan det hende det lønner seg å bo i usa. Kanskje om du ikke har barn også. Men er du gjennomsnittlig, har dårlig helse eller ikke er interessert i å jobbe rævva av deg for en god lønn, så er Norge det beste. 

Selv hadde jeg aldri orket å flytte til usa. Jeg har helt gjennomsnittlig lønn. Jeg har hørt at mitt yrke er dårligere betalt i usa. I tillegg må man betale for helseforsikring, og utdanning for sine barn. Jeg gidder ikke ha to jobber bare for å bo i usa og oppleve "the american dream". Jeg skal jobbe 80% et år snart og fokusere på familie. Jeg kommer likevel til å ha god råd, og slipper å ha masse utgifter til bhg, skole og helse ved siden av. Så jeg trives best i Norge. 

Så er det jo mulig å leve godt økonomisk i Norge også. Jeg har ei venninne som er singel. Høy utdannelse med godt betalt jobb, og tar på seg mange ekstraskift. Hun er OFTE i utlandet, bor i ny og moderne leilighet, spiser ofte ute osv. Men det er jo et valg hun har tatt selv. 

Anonymkode: a301c...e80

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jurist. Vet ikke om det regnes som mykt grad. 

Som jurist (da mener jeg master i rettsvitenskap/cand.jur) har du mange karrieremuligheter. 

Men det er et viktig MEN her, som for øvrig gjelder alle (uavhengig av yrke/utdanning):

Ingen bryr seg om karrieren din, før du gjør det selv! (Les boken med samme navn av Fredrik Fornes)

Er du på LinkedIn? Er du aktiv på LindkedIn? Fremmer du karrieren og kompetansen din på noen måte? Hvor vil du? Søker du jobber eller gjør du noe aktivt for å komme dit? Deltar du på seminarer/foredrag? Hvordan er nettverket ditt? Jobber du med å utvide ditt profesjonelle nettverk?

Karrieremålene kommer ikke seilende på ei fjøl til deg om du er "usynlig". 

Endret av Stjertmeis
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trur egentlig det er enklere i Norge, i hvertfall om målet er suksessfull men ikke nødvendigvis mange millioner

Anonymkode: 632f5...445

Det er vesentlig enklere. Tror det er dobbelt så mange i Norge som jobber seg opp flere samfunnsklasser enn tilfellet er i USA. Årsaken er selvsagt gratis utdanning i Norge.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hele livet har vært et hamsterhjul uten noe særlig uttelling. Jobber i det offentlige, og har egentlig null karriereutsikter. Hvis jeg ikke foretar meg noe, vil jeg fortsatt sitte i den samme stillingen om 20 år, med luselønn og behagelige kolleger. Er det slik at Norge skiller seg veldig fra for eksempel USA, ved at man faktisk kan ende opp med kjipt arbeidsliv selv om man jobber ræva av seg? Eller er det mulig å komme opp og frem, bare man jobber hardt nok?

The American dream er en myte, så å ha det som en modell er et dårlig utgangspunkt.
De aller, aller fleste av oss er arbeidsmaur. Jobber du i det offentlige, så har du så absolutt ikke luselønn, og du har mange fine fordeler som totalt sett vil gi deg et godt liv. Å bli rik handler ikke om å jobbe ræva av seg, å bli rik handler så og si alltid om flaks og kontakter og ikke minst de fleste som er rike, kommer fra velstand, det er dessverre slik pengeflyten er..
Hvis du ønsker å bli rik (hva nå det enn er..) så er den smarteste veien til det å velge en utdannelse som har en høy gjennomsnittslønn og du har store muligheter hvis du er dyktig, villig til å jobbe hard. Advokatyrket er et prakt eksempel på dette, medisinsk spesialisering og noen typer økonomisk utdanning kan også gi deg større sjanser en normalt for en høy lønn, men skal du virkelig tjene penger, så må du nesten starte noe som tar helt av og du sitter på majoriteten av aksjer, slike historier er det langt mellom og flaks, mer en en dyktighet eller hardt arbeid er ofte det som gjør at noen klarer seg, men de aller fleste går under. Se på Røkke eller Stordalen, mange av disse folka har hatt utrolig flaks og de har også hatt en ganske så lemfeldig holdning til regler, moral og etikk i sin søken etter suksess, se på Idar Vollvik, han er et klassisk eksempel på en som hadde flaks og som viser sosiopatiske tendenser i sin søken på en ny formue.

Endret av K.B.
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
K.B. skrev (2 minutter siden):

The American dream er en myte, så å ha det som en modell er et dårlig utgangspunkt.
De aller, aller fleste av oss er arbeidsmaur. Jobber du i det offentlige, så har du så absolutt ikke luselønn, og du har mange fine fordeler som totalt sett vil gi deg et godt liv. Å bli rik handler ikke om å jobbe ræva av seg, å bli rik handler så og si alltid om flaks og kontakter og ikke minst de fleste som er rike, kommer fra velstand, det er dessverre slik pengeflyten er..
Hvis du ønsker å bli rik (hva nå det enn er..) så er den smarteste veien til det å velge en utdannelse som har en høy gjennomsnittslønn og du har store muligheter hvis du er dyktig, villig til å jobbe hard. Advokatyrket er et prakt eksempel på dette, medisinsk spesialisering og noen typer økonomisk utdanning kan også gi deg større sjanser en normalt for en høy lønn, men skal du virkelig tjene penger, så må du nesten starte noe som tar helt av og du sitter på majoriteten av aksjer, slike historier er det langt mellom og flaks, mer en en dyktighet eller hardt arbeid er ofte det som gjør at noen klarer seg, men de aller fleste går under. Se på Røkke eller Stordalen, mange av disse folka har hatt utrolig flaks og de har også hatt en ganske så lemfeldig holdning til regler, moral og etikk i sin søken etter suksess, se på Idar Vollvik, han er et klassisk eksempel på en som hadde flaks og som viser sosiopatiske tendenser i sin søken på en ny formue.

Hmm... Jeg lurer på hvilke goder jeg har i det offentlige, egentlig. Ser ingenting til disse godene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er veldig store lønnsforskjeller i USA, mennesker med topputdannelser tjener langt mer enn her i Europa, ofte mange ganger mer, men det går jo også andre veien. Med uttrykket «The American Dream» tenker jeg på at det er mulig å arbeide seg ut av sin (dårlige) sosioøkonomiske situasjon, hvis man står veldig på. I dag regner mange amerikanere dette som en tapt illusjon.

Her i Norge kan man leve et godt liv, trygt materielt og sosialt, bare ved å følge normene for utdanning og jobbliv. Det utskjelte A4-livet er et godt liv! Så lenge man jobber med noe man trives med.

Selv har jeg et ganske amerikansk mindset, jeg har både en lang utdannelse og har to egne firmaer. Jeg er for privatisering og at å jobbe hardt skal lønne seg. Elsker å vite at jeg har jobbet meg ut av fattigdommen som har fulgt familien min, og jeg sparer kontinuerlig både i kapital og bolig, og prøver å ta ansvar for egen helse. Jeg har ønsket et godt materielt liv og har jobbet veldig hardt hele livet for det, og det har det absolutt vært verdt for min del.

Anonymkode: 0e089...bda

Men er du klar for å betale  privat helseforsikring og spare flere hundretusener til bhg/skole/college for barna dine?

Anonymkode: 310d2...cf9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hmm... Jeg lurer på hvilke goder jeg har i det offentlige, egentlig. Ser ingenting til disse godene.

Jobb i det offentlige er trygge jobber, du har også gode betingelser for ting som bank, forsikring og pensjonsordninger, det er mer enn hva mange andre har..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (5 minutter siden):

Jobb i det offentlige er trygge jobber, du har også gode betingelser for ting som bank, forsikring og pensjonsordninger, det er mer enn hva mange andre har..

Pensjon sparer jeg til selv. Bank har jeg ikke hørt noe om. Forsikring likeså, annet enn vanlig forsikring av arbeidstakere som alle arbeidsplasser er pålagt å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...