AnonymBruker Skrevet i går, 10:34 #41 Del Skrevet i går, 10:34 Ellers morsomt at alle tolker «vi betaler for plassen» som i at det kun kommer fra folk som bruker plassen «for mye». Jeg har hørt det brukt fra folk som ønsker å ha kortere dager etc. Typ enkelte barnehager som ønsker at man leverer veldig tidlig, mens foreldrene kanskje vil levere 9, 10 eller 12, og da sier «vi betaler jo for plassen». Anonymkode: 3c0e7...82e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:48 #42 Del Skrevet i går, 10:48 Stort sett alle innbyggere i Norge er underskuddsforetak, hvor oljeformuen er med og holder oppe velferdsnivået. Men hvis man skal få folk til å akseptere et høyt skattenivå, så må man også sørge for en del universelle ordninger uavhengig av inntekt, der barnehage er en viktig tjeneste. Jeg tjener 1,2 millioner i året, og tjente over 1 million per år i over 10 år før jeg fikk barn (fikk barn seint). Jeg har lagt rimelig mye skattepenger inn i systemet før jeg begynte å tære på skattepengene selv i form av å ha barn. Da ser jeg bort fra kostnadene for å gi meg skolegang, som jo de fleste får. Det er overhodet ikke noe tvil om at de som er med å trekker et større økonomisk lass for samfunnet er sånne som meg som jobber 100 %, får et par barn og skatter mye, sammenlignet med uføre som får en 3-4 barn og lever på stønader (satt på spissen). Jeg har ingen forståelse for de som mener vi bør betale mer for barnehageplass fordi vi har høy lønn. Anonymkode: a8e22...fb3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:49 #43 Del Skrevet i går, 10:49 Det desidert mest lønnsomme for staten Norge, er at folk produserer flere barn, og at barna går i barnehagen fra de er ganske små slik at begge foreldrene kan jobbe og bidra med skattepenger, tjenesteproduksjon og verdiskapning. Det er i sum lønnsomt å subsidiere barnehageplasser, både i et kort- og langsiktig perspektiv. Og jeg tror ingen tror at de betaler hele kostnaden ved en barnehageplass. Faktum er det at dersom du har en barnehageplass, så har du også rett til å bruke den. Anonymkode: 8be54...ebb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:52 #44 Del Skrevet i går, 10:52 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Betaler 40% skatt. Bruker helsevesenet eksepsjonelt lite. Mye av min skatt antar jeg går til andres bruk av statlige helsetjenester. Har ikke bil. Regner med noe av mine penger går til bilrelaterte kostnader osv osv. Anonymkode: d6a8a...ab7 Det er vi som har bil som finansierer velferdsstaten og ikke omvendt. Anonymkode: c3ae2...710 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:56 #45 Del Skrevet i går, 10:56 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når det kommer til bruk av barnehagen. For dere gjør ikke det, det gjør skattebetaleren. Dere betaler kun en liten brøkdel. En barnehageplass For barn under tre år koster ca 280 000 i året og for de over tre år koster det ca 150 000. Dere betaler 22 000 kr i året. Med andre ord betaler Norge as henholdsvis 258 000/ 128 000 kr I året for at dere skal ha ungene i barnehagen. Anonymkode: 8506f...449 Vi betaler mye mer enn 22.000 kr i året. Vi betaler også lønna til alle de byråkratene som administrerer alt som handler om barn og oppvekst. Vi betaler skatt som dekker subsidier til de som sørger for maten i barnehagen. Vi betaler lønna til vaktemsteren, osv osv. Denne listen er vond og lang, den kalles ganske søtt for innbetaling til "fellesskapet". Du vet at Norge AS er oss. Vi betaler altså både 22.000 kr for barnehageplass og de 280.000 til hvert eneste barn gjennom våre skattebetalinger. Staten gir bare tilbake det vi alle allerede har betalt inn i skatt. Slik er det virkelige regnestykket. 22.000 betales ekstra, kun de årene vi har barn. Årene vi ikke har barn, da betaler vi "bare" de 280.000 pr barn, hvert eneste barn i hele Norge. Vi betaler det sammen, det blir likevel store summer på hver enkelt. Barn er tross alt et gode, enda verre er det med voksne mennesker som sitter på Stortinget, de betaler vi mange millioner for, og de koster oss mye mye mer enn barn gjør. Anonymkode: e3edd...0ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:01 #46 Del Skrevet i går, 11:01 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har ingen besteforeldre i nærheten, men det går jo an å betale for barnepass? Det er jo spesielt viktig dersom noe skulle skje med en eller begge? Dersom noe akutt skulle skje, hvem skulle tatt seg av barnet da? Anonymkode: 52ffb...621 Hvor har jeg skrevet vi ikke har nettverk? Vi får barnevakt om vi må ha, men vi må ekstremt sjeldent ha og vi trives godt med barna våre slik at alle helger og ferier tilbringes med dem 24/7. Så at jeg da velger å ta en og annen feriedag/avspaseringsdag mens barna er i barnehagen i et kjent miljø med kjente, kompetente voksne anser jeg som mye bedre enn å betale en ukjent barnevakt et par ganger i året. Anonymkode: d6a8a...ab7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:15 #47 Del Skrevet i går, 11:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du virkelig tror at dine skattepenger går til noe særlig annet enn til å dekke en brøkdel av hva du og din familie selv forbruker av offentlige tjenester så bør du kanskje tenke over det litt til. Da regner jeg med at du ikke står helt på siden av samfunnet - men har strøm, vann og jobb f.eks - at du selv har gått på skole, kanskje tatt høyere utdanning, at du bruker veier og beveger deg ved steder som har veilys - at du fikk oppfølgning i svangerskapet, fulgt opp barna med helsestasjon og tannlege, og at du videre ønsker at de skal gå på skole, etter barnehagen. At du har sykt barn dager, og egenmeldinger og mulighet til å sykemelde deg. At du forventer at brannvesenet kommer om det brenner i huset ditt, eller sykebil om du skulle få hjerteinfarkt - dette krever også infrastruktur som ikke er gratis som veier, lysregulering etc. Det er ikke bare når du bruker helsevesenet f.eks at du trenger de tjenestene - for at de skal være der når du trenger det trengs det opplæring, kompetanse og utstyr tilgjengelig. Du sier du betaler skatt - og dine penger blir da forvaltet - denne forvaltningen koster også penger. Nå nevner jeg bare en veldig liten del av det "dine skattepenger" går til - som du er forbruker av. Anonymkode: b753c...2cc AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Mye av din skatt går til å dekke kostnadene du og dine barn påfører samfunnet, når de begynner på skole, og når du blir eldre og trenger betydelig flere helsetjenester. Selv om du ikke har bil drar du nytte av at samfunnet er tilrettelagt for bil. Bilrelaterte kostnader type vei har jo du masse nytte av, hvordan skulle du ellers fått tak i matvarer, kommet deg til sykehuset når du skulle føde eller de ansatte i barnehagen kommet seg på jobb? Det er ganske naivt å tro at mesteparten av din skatt først og fremst går til å dekke det andre koster samfunnet. Det regnskapet kan du ikke stå for før du selv ligger i grava. Anonymkode: f46a2...d8b Ser det er flere som leser kun det de vil lese… Det jeg skrev er i kontekst til hovedinnlegget. Vedkommende snakker om kostnader hen mener ikke står i korrelasjon til tilbudet som blir brukt. Jeg er FULLSTENDIG klar over at min skatt går til en million ting som både gagner og ikke gagner meg. For å snu skuta: De som ikke direkte bruker barnehagen betaler også inn for å bruke tjenestene vi som direkte benytter barnehagen tilbyr. Benyttes ikke barnehagen vil minst én forelder ikke benyttes som arbeidskraft da de må være hjemme med barn. Det vil Norge tape millioner, om ikke milliarder på, og om alternativet hadde vært å droppe å ha barn, hvem skal være neste arbeidende generasjon? Det snakkes om den «kostnadene» vi som har barn påfører samfunnet, når politikerne hyler etter flere fødsler og arbeidskraft, skulle ikke tro dette var ønskelig om menneskeproduksjon var et minusprosjekt? Anonymkode: d6a8a...ab7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:22 #48 Del Skrevet i går, 12:22 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når det kommer til bruk av barnehagen. For dere gjør ikke det, det gjør skattebetaleren. Dere betaler kun en liten brøkdel. En barnehageplass For barn under tre år koster ca 280 000 i året og for de over tre år koster det ca 150 000. Dere betaler 22 000 kr i året. Med andre ord betaler Norge as henholdsvis 258 000/ 128 000 kr I året for at dere skal ha ungene i barnehagen. Anonymkode: 8506f...449 Når du først skal se på semantikk og diskutere på detaljene i ordbruk er ikke din vurdering korrekt. For jeg har ikke sett en eneste person si «vi betaler for HELE barnehageplassen». De sier bare at de betaler for plassen. Og det er 100% korrekt. Det går vitterlig penger ut av kontoen og til barnehagen pluss at man betaler skatt som er med å dekke dette. Og, hvis man først skal begynne å trekke inn at skattepenger brukes på barnehager. Ja da bør vel logikken være at man må ha ungene mest mulig i barnehagen da, for å gi mest «bang for the buck» for de skattekronene. Noe heller ikke de som iblant leverer ungene når de har fri er enig i at man bør gjøre. Så dette argumentet faller på egen urimelighet. Anonymkode: dca0a...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:27 #49 Del Skrevet i går, 12:27 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når det kommer til bruk av barnehagen. For dere gjør ikke det, det gjør skattebetaleren. Dere betaler kun en liten brøkdel. En barnehageplass For barn under tre år koster ca 280 000 i året og for de over tre år koster det ca 150 000. Dere betaler 22 000 kr i året. Med andre ord betaler Norge as henholdsvis 258 000/ 128 000 kr I året for at dere skal ha ungene i barnehagen. Anonymkode: 8506f...449 Jeg er så lei av bitchy barnehageansatte som klager over den jobben de selv har valgt. Alltid barnehageansatte som sutrer over at de må jobbe på fridagene. Anonymkode: de983...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:28 #50 Del Skrevet i går, 12:28 Flintis skrev (4 timer siden): https://www.nav.no/kontantstotte#hvor-mye Og kontantstøtten er 90 000. Hva mener du? Man kan maksimalt få kontantstøtte i 7 måneder, det utgjør 52 500 kroner. Anonymkode: b0d00...48d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 18 timer siden #51 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva mener du? Man kan maksimalt få kontantstøtte i 7 måneder, det utgjør 52 500 kroner. Anonymkode: b0d00...48d det var for å illustrere forskjellen på kostnad for det offentlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #52 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dust. Pedagoger kan også si at noen barn er for mye i barnehagen. Det er helt greit å si. Mange bruker barnehagen som hvilepute. De orker ikke å ha barna sine hjemme. Det må være lov og si selv om man jobber i bhg. Jobbet selv 10 år i bhg. De lykkeligste barna var de som kom 9 og ble hentet 15 + fikk fri i alle skolens ferier. De som kom 7 og ble hentet 16.30 + aldri fri utenom var de mest slitne og leie. Men trenger ikke å være høyt utdannet for å skjønne det! Anonymkode: 1f503...d89 Det er de ansatte i barnehagen sin jobb å passe på at barna ikke blir slitne og leie.... Anonymkode: d6b6a...183 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #53 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er de ansatte i barnehagen sin jobb å passe på at barna ikke blir slitne og leie.... Anonymkode: d6b6a...183 de kan jo ikke styre over naturlover da. skulle gjerne truffet en person som kunne trylle vekk irriterende ting som trøtthet og sult osv. Anonymkode: 07add...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #54 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): de kan jo ikke styre over naturlover da. skulle gjerne truffet en person som kunne trylle vekk irriterende ting som trøtthet og sult osv. Anonymkode: 07add...7ad Altså , det er da å gi noe å spise og tilrettelegge for å få sove det da. Anonymkode: a818c...31a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå