Gå til innhold

Er så lei av å høre: "vi betaler jo for plassen" som argument.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du passer ikke til å jobbe i barnehage TS. 

Anonymkode: d6b6a...183

Dust. Pedagoger kan også si at noen barn er for mye i barnehagen. Det er helt greit å si. Mange bruker barnehagen som hvilepute. De orker ikke å ha barna sine hjemme. Det må være lov og si selv om man jobber i bhg.

Jobbet selv 10 år i bhg. De lykkeligste barna var de som kom 9 og ble hentet 15 + fikk fri i alle skolens ferier. De som kom 7 og ble hentet 16.30 + aldri fri utenom var de mest slitne og leie. 

Men trenger ikke å være høyt utdannet for å skjønne det! 

Anonymkode: 1f503...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dust. Pedagoger kan også si at noen barn er for mye i barnehagen. Det er helt greit å si. Mange bruker barnehagen som hvilepute. De orker ikke å ha barna sine hjemme. Det må være lov og si selv om man jobber i bhg.

Jobbet selv 10 år i bhg. De lykkeligste barna var de som kom 9 og ble hentet 15 + fikk fri i alle skolens ferier. De som kom 7 og ble hentet 16.30 + aldri fri utenom var de mest slitne og leie. 

Oh hvor mange bruker barnehagen som hvile pute? Og hva legger du i dette? De fleste jobber og må ha barn i barnehagen. 

Så du satt sikkert i barnehagen du da og synes synd på de barna som ble leverte først og hentet sist....

Du virker ikke veldig høyt utdannede om du som har jobbet i barnehagen sitter med denne tankegangen om barnet og foreldre 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge jeg betaler over 40 % i skatt i tillegg til å betale for barnehageplassen så betaler jeg for barnehagen, jo.

Er du litt enkel og tror at penger er noe staten og kommunene bare har, TS? Vet du ikke hvor de kommer fra?

Anonymkode: bed8c...435

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det kommer til bruk av barnehagen. For dere gjør ikke det, det gjør skattebetaleren. Dere betaler kun en liten brøkdel. En barnehageplass For barn under tre år koster ca 280 000 i året og for de over tre år koster det ca 150 000. Dere betaler 22 000 kr i året. Med andre ord betaler Norge as henholdsvis 258 000/ 128 000 kr I året for at dere skal ha ungene i barnehagen.  

Anonymkode: 8506f...449

Jeg betaler fremdeles 22000 i året, eller dvs 40000 i året. 

Anonymkode: a818c...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg betaler fremdeles 22000 i året, eller dvs 40000 i året. 

Og jeg betaler skatt i tillegg. Så her er TS litt kort i tankerekken sin dessverre, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fulgte du disse inn i voksenlivet? De som klarer seg best mtp utdanning og jobb er barn av de som har høy utdanning og jobb. Barndommen er bare en liten del av livet.

Sier ikke at barn ikke skal ha det bra, men alle har ikke uføre, hjemmegående eller deltidsjobbende foreldre, eller foreldre som er lærere som ikke trenger å jobbe i hverdagen - og det tror jeg særlig de uføre skal være glede for ref overstående, for ellers hadde det være mye mindre verdiskapning i samfunnet vårt på sikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når det kommer til bruk av barnehagen. For dere gjør ikke det, det gjør skattebetaleren. Dere betaler kun en liten brøkdel. En barnehageplass For barn under tre år koster ca 280 000 i året og for de over tre år koster det ca 150 000. Dere betaler 22 000 kr i året. Med andre ord betaler Norge as henholdsvis 258 000/ 128 000 kr I året for at dere skal ha ungene i barnehagen.  

Jeg kan forstå at de med lav inntekt trenger en sterkt subsidiert barnehageplass, mens de med høy inntekt, 1mill og høyere, burde skamme seg. Friske unge mennesker burde betale reell kostnad. 

Anonymkode: 2614e...c3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvem har mulighet til å bare ha barna i barnehagen 9-15 og i tillegg ha de hjemme alle skolens ferier? Uføre? Hjemmeværende?

Vi har fulltidsjobber, heldigvis med mulighet for hjemmekontor og fleksitid, men vi har bare 5 uker ferie. Bare skolens sommerferie er 8 uker, så kan du legge til høstferien, noen dager i romjulen, vinterferien og noen dager i påsken. Det går ikke opp selv om vi skulle velge å aldri ha fri samtidig.

Vi er heldige med besteforeldre som stiller opp, så barna har langt oftere fri enn det vi har, men alle har det ikke sånn. Mange besteforeldre i dag jobber de også.

Anonymkode: 027bd...547

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Man må nesten levere og hente ungene utenfor sine arbeidstider på jobb+ reisevei. Som som regel ikke er 9.30-14.30.

Trenger ikke være høyt utdannet for å skjønne at de fleste jobber mer enn 5 timer om dagen. De ansatte i bhg gjør jo det selv. 

Anonymkode: c5300...866

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan forstå at de med lav inntekt trenger en sterkt subsidiert barnehageplass, mens de med høy inntekt, 1mill og høyere, burde skamme seg. Friske unge mennesker burde betale reell kostnad. 

Jeg har to barn på 2 og 3 år. Mener du oppriktig at jeg skulle betalt 280 000 kr + 150 000 kr (totalt 430 000 kr) for barnehageplassen til barna mine? Det er nesten halvparten av lønningen, og hva er da poenget med å jobbe for en god lønn? Man skal da bidra til å subsidiere barnehageplassen for andre gjennom skatt (man skatter litt når man tjener millionen nemlig) OG betale over 40% av lønna til barnepass for egne barn?

Veldig smart tenkt, du burde foreslå det. Det hjelper sikkert på fødselstallene her i landet, så kjør på😊

Anonymkode: 027bd...547

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enda en sånn tråd…gjesp.

Men ok, skal bite på. Jeg har barn, bruker 2x full plass. Aldri sagt barnehage er dyrt. Har ungene i barnehagen noen ganger når jeg har fri for å få hodet over vann (vi har så godt som null barnevakt). Barna koser seg.

Betaler 40% skatt. Bruker helsevesenet eksepsjonelt lite. Mye av min skatt antar jeg går til andres bruk av statlige helsetjenester. 
Har ikke bil. Regner med noe av mine penger går til bilrelaterte kostnader osv osv.

Om du mener det er et problem med barnehageordningen burde du ta det opp på politisk nivå, ikke bitche gjentatte ganger om det på KG.

Anonymkode: d6a8a...ab7

Om du virkelig tror at dine skattepenger går til noe særlig annet enn til å dekke en brøkdel av hva du og din familie selv forbruker av offentlige tjenester så bør du kanskje tenke over det litt til. 

Da regner jeg med at du ikke står helt på siden av samfunnet - men har strøm, vann og jobb f.eks - at du selv har gått på skole, kanskje tatt høyere utdanning, at du bruker veier og beveger deg ved steder som har veilys - at du fikk oppfølgning i svangerskapet, fulgt opp barna med helsestasjon og tannlege, og at du videre ønsker at de skal gå på skole, etter barnehagen. At du har sykt barn dager, og egenmeldinger og mulighet til å sykemelde deg. At du forventer at brannvesenet kommer om det brenner i huset ditt, eller sykebil om du skulle få hjerteinfarkt - dette krever også infrastruktur som ikke er gratis som veier, lysregulering etc. Det er ikke bare når du bruker helsevesenet f.eks at du trenger de tjenestene -  for at de skal være der når du trenger det trengs det opplæring, kompetanse og utstyr tilgjengelig. Du sier du betaler skatt - og dine penger blir da forvaltet - denne forvaltningen koster også penger. 

Nå nevner jeg bare en veldig liten del av det "dine skattepenger" går til - som du er forbruker av. 

Anonymkode: b753c...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er delvis enig. Selv folk som tjener ganske mye trenger noe subsidiering, men nå har det gått for langt. Jeg tror også foreldre hadde mer reell innflytelse på hvordan barnehagene ble drevet den gangen de betalte mer av kostnadene direkte, og ikke over skatteseddelen.

Anonymkode: 96b04...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De som har høy lønn betaler allerede flerfoldige barnehageplasser, både dem de selv bruker og dem de uføre og de med lav inntekt bruker, siden disse har redusert pris og ikke betaler skatt omtrent. I tillegg betaler de «lønna» til de som går hjemme og sørger for at også de kan komme på sykehus, ta toget, har en vei som er måkt å gå på, de betaler boligene deres, og i tillegg barna deres sin utdanning osv osv osv osv osv osv osv.

Det er de uføre som er kostnaden for samfunnet og de rike som betaler, ikke omvendt. Husk det. Stordalen betaler personlig mer skatt på én dag enn det en vanlig mann i gata betaler ila et helt liv. I tillegg genererer bedriftene hans og alle hans ansatte hinsides mye i statskassa. Sp si hellere takk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du mener hvilepute slik at man kan jobbe, eller?

Anonymkode: 36a48...8fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De som har høy lønn betaler allerede flerfoldige barnehageplasser, både dem de selv bruker og dem de uføre og de med lav inntekt bruker, siden disse har redusert pris og ikke betaler skatt omtrent. I tillegg betaler de «lønna» til de som går hjemme og sørger for at også de kan komme på sykehus, ta toget, har en vei som er måkt å gå på, de betaler boligene deres, og i tillegg barna deres sin utdanning osv osv osv osv osv osv osv.

Det er de uføre som er kostnaden for samfunnet og de rike som betaler, ikke omvendt. Husk det. Stordalen betaler personlig mer skatt på én dag enn det en vanlig mann i gata betaler ila et helt liv. I tillegg genererer bedriftene hans og alle hans ansatte hinsides mye i statskassa. Sp si hellere takk.

Det som skaper en generell høy levestandard er statens oljeinntekter, og ikke skatter betalt av de rike. jf statsbudsjettet. Uansett hvor skal staten subsidiere foreldre med høy inntekt? Ditt eksempel (hvem som betaler for hva) tyder kanskje på at vi bør styrke opplæring i samfunnsøkonomi i skolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du mener hvilepute slik at man kan jobbe, eller?

Anonymkode: 36a48...8fd

Barnehageansatte må være en spesiell type arbeidere… tror ikke de blir fornøyd før arbeidsdagen deres er fra 09-15 og helst 60% av ungene ikke møter opp, de bør være hjemme med foreldrene må vite. Alt rundt hvorfor man har barnehager i dette landet og at å passe på de barna som har plass der faktisk er en lønnet jobb, nei det tror jeg ikke de skjønner.

Anonymkode: 650cb...530

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som skaper en generell høy levestandard er statens oljeinntekter, og ikke skatter betalt av de rike. jf statsbudsjettet. Uansett hvor skal staten subsidiere foreldre med høy inntekt? Ditt eksempel (hvem som betaler for hva) tyder kanskje på at vi bør styrke opplæring i samfunnsøkonomi i skolen.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnehageansatte må være en spesiell type arbeidere… tror ikke de blir fornøyd før arbeidsdagen deres er fra 09-15 og helst 60% av ungene ikke møter opp, de bør være hjemme med foreldrene må vite. Alt rundt hvorfor man har barnehager i dette landet og at å passe på de barna som har plass der faktisk er en lønnet jobb, nei det tror jeg ikke de skjønner.

Anonymkode: 650cb...530

Spørs hvor fornøyde de hadde vært om konsekvensene var at de måtte leve av og betale regningene med kun 65 % stilling, som i realiteten er det de ber alle foreldre ha.

Anonymkode: c5300...866

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betaler 40% skatt. Bruker helsevesenet eksepsjonelt lite. Mye av min skatt antar jeg går til andres bruk av statlige helsetjenester. 

Anonymkode: d6a8a...ab7

Mye av din skatt går til å dekke kostnadene du og dine barn påfører samfunnet, når de begynner på skole, og når du blir eldre og trenger betydelig flere helsetjenester.

Selv om du ikke har bil drar du nytte av at samfunnet er tilrettelagt for bil. Bilrelaterte kostnader type vei har jo du masse nytte av, hvordan skulle du ellers fått tak i matvarer, kommet deg til sykehuset når du skulle føde eller de ansatte i barnehagen kommet seg på jobb? 

Det er ganske naivt å tro at mesteparten av din skatt først og fremst går til å dekke det andre koster samfunnet. Det regnskapet kan du ikke stå for før du selv ligger i grava. 

Anonymkode: f46a2...d8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor så lei? Vi som samfunn prioriterer dette fordi det er lønnsomt for samfunnet, ellers måtte noen være hjemme med barna.  I min bransje så er det nedgangstider, vi sloss om kundene. Mens her så klager man at noen benytter tilbudet både de og samfunnet har betalt for og som har skapt masse arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men det kan være nyttig å ha et nettverk utenom barnehagen i tilfelle noe akutt skulle skje. Har man ikke familie i nærheten bør barna ha andre voksne som de stoler på, ikke bare barnehageansatte. 

Anonymkode: 52ffb...621

hvor ofte skjer noe veldig akutt med begge foreldrene på en gang tenker du?

Anonymkode: 3c0e7...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...