Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #1 Skrevet 3. mars 2006 Nå har det nylig blitt påvist kugalskap i Sverige. Betyr det at du vil slutte med dine årlige/månedlige/ukentlige Sverige-turer for å handle rimelig karbonadedeig go bacon? Hvorfor / hvorfor ikke? Jeg handler i Sverige som før, og glad for at jeg liker kjøttet godt stekt.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #2 Skrevet 3. mars 2006 Bare sånn så det er sagt, så er det samme for godt stekt du liker kjøttet ditt....kugalskap kommer fra proteinet i kjøttet...
Gekko Skrevet 3. mars 2006 #3 Skrevet 3. mars 2006 Bare sånn så det er sagt, så er det samme for godt stekt du liker kjøttet ditt....kugalskap kommer fra proteinet i kjøttet... Det er feil! Prionet (et slags protein) som forårsaker kugalskap/kreutzfeld-jacobs finnes kun i hjerne og ryggmarg. Så vanlig kjøtt skal ikke være noe problem. Ihvertfall ikke så lenge slaktehygienen er slik den skal.
Gjest King James Skrevet 3. mars 2006 #4 Skrevet 3. mars 2006 Jeg vet ikke om du er klar over det. Men dette er Norge. Det er i Sverige det er kugalskap. Og så har det heller ikke kommet ut smittet kjøtt i butikkene i Sverige.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mars 2006 #5 Skrevet 3. mars 2006 Jeg handler aldri kjøtt i Sverige, men om jeg hadde gjort det ville jeg nok fortsatt.
Gjest Markus i Oslo Skrevet 3. mars 2006 #6 Skrevet 3. mars 2006 Jeg tror ikke det er noe problem. Men jeg vil kanskje være litt mer skeptisk når de averterer med elleville storfetilbud i Stømstad.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #7 Skrevet 4. mars 2006 En skal heller ikke se bort i fra at kugalskapen lett kan spre seg over grensene til Norge.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #8 Skrevet 4. mars 2006 Jeg vet ikke om du er klar over det. Men dette er Norge. Det er i Sverige det er kugalskap. Og så har det heller ikke kommet ut smittet kjøtt i butikkene i Sverige. ← Skal ikke mye til før det kommer til Norge også, det er mye transportkommunikasjon over grensene.. Spørsmålet gikk vel også til nordmenn som handler i Sverige: dem er det faktisk mange av.
Arkana Skrevet 4. mars 2006 #9 Skrevet 4. mars 2006 Handler i Sverige kanskje 1-2 ganger i året, og er ikke mer redd for svensk kjøtt nå enn før. Jeg synes forresten at folk er litt vel hysteriske i disse tider. Senest for noen dager siden overhørte jeg to damer på bussholdeplassen som begge var enige i at de skulle slutte å spise kylling og egg pga fugleinfluensaen (det er da ikke så lenge siden alle skulle dø av SARS ), og så er det vel mange som har sluttet å spise kjøttdeig, for ikke å snakke om svensk biff som du nå nevner. Det må være slitsomt å være så redd for alt mulig.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #10 Skrevet 4. mars 2006 Det er feil! Prionet (et slags protein) som forårsaker kugalskap/kreutzfeld-jacobs finnes kun i hjerne og ryggmarg. Så vanlig kjøtt skal ikke være noe problem. Ihvertfall ikke så lenge slaktehygienen er slik den skal. ← Er du sikker på dette? Link? Det er jo bra det da...tviler på at jeg spiser noe kjøtt med hjerne og ryggmarg...hva slags kjøtt er det forresten?
Gekko Skrevet 4. mars 2006 #11 Skrevet 4. mars 2006 Er du sikker på dette? Link? Det er jo bra det da...tviler på at jeg spiser noe kjøtt med hjerne og ryggmarg...hva slags kjøtt er det forresten? ← Veterinærinstituttet skriver følgende på denne siden: http://www.vetinst.no/zoo/index.asp?strurl=1001279i Forebygging: Unngå å spise storfeprodukter som kan inneholde smitte. Smittestoffene (prionene) forekommer spesielt i nervevev, som ryggmarg og hjerne. Prioner er ikke funnet i muskelvev (kjøtt). Mennesker smittes ved å spise infisert materiale fra storfe, der smittestoffet særlig forekommer i nervevev, som ryggmarg og hjerne. (kilde: http://odin.dep.no/lmd/norsk/020041-990058...000-b-n-a.html) Folkehelseinstituttet har en oppklarende artikkel her: http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=22...0;4539;::10:0:0 Det er ikke påvist prioner, som overfører sykdommen, i kjøtt (muskelvev), men ved dårlig slaktehygiene kan f.eks farsemat inneholde slike prioner. Derfor kan man være litt skeptisk til kjøttdeig etc. i land der slaktehygienen ikke er så bra som den burde vært, særlig når det er påvist kugalskap. En relativt ny teori spekulerer i om sykdommen også kan overføres gjennom tarmer (pølseskinn). Norge importere mye tarmer til pølseskinn, så det kan jo være litt skummelt...
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #12 Skrevet 4. mars 2006 Også tåler prioner varme i tillegg så da er det jo tydeligvis samme hvor varmt og mye man steker/koker varene?
Gekko Skrevet 4. mars 2006 #13 Skrevet 4. mars 2006 Også tåler prioner varme i tillegg så da er det jo tydeligvis samme hvor varmt og mye man steker/koker varene? ← Mener de tåler opptil 133 grader celsius, men er ikke 100% sikker. Tror jeg leste det i en artikkel tidligere i dag.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #14 Skrevet 4. mars 2006 Så hvis man steker maten eller tar den i ovnen på over 133 grader så "dør" disse prionene da, om jeg har forstått riktig?
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #15 Skrevet 4. mars 2006 Heter det "kugalskap" fordi kuene blir gale og mentalt syke?
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #16 Skrevet 4. mars 2006 Nåja. Jeg skal nå fremdeles ha hamburger i kveld.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #17 Skrevet 4. mars 2006 Nåja. Jeg skal nå fremdeles ha hamburger i kveld. ← Selv om den kommer fra en sinnsyk mentalt forstyrret kugalskap-ku?
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #18 Skrevet 4. mars 2006 Selv om den kommer fra en sinnsyk mentalt forstyrret kugalskap-ku? ← Da er den iallefall i godt selskap
Gekko Skrevet 5. mars 2006 #19 Skrevet 5. mars 2006 Kugalskap ødelegger hjernen til kua, så den oppfører seg etterhvret temmelig galt, ja. På dene siden kan man lære hvordan man skiller en ku med kugalskap fra en frisk ku: http://viswiz.imk.fraunhofer.de/~steffi/madcow/madcow.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå