AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #121 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dps og nav sagt dette? Har du andre diagnoser i bunn? Har du prøvd å bytte jobb? Jeg har aldri opplevd at nav noensinne prøver å få folk til å la være og jobbe siden de har arbeidslinja. Nav ville aldri bedt om dette. Sa har du i hvert fall en dårlig veileder. Anonymkode: 228a1...e18 Ser du har depresjon. Hva jobber du med? Du sier jo du ikke klarer det de andre klarer på jobb. Anonymkode: 228a1...e18
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #122 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har dps og nav sagt dette? Har du andre diagnoser i bunn? Har du prøvd å bytte jobb? Jeg har aldri opplevd at nav noensinne prøver å få folk til å la være og jobbe siden de har arbeidslinja. Nav ville aldri bedt om dette. Sa har du i hvert fall en dårlig veileder. Anonymkode: 228a1...e18 Jeg skjønner ikke hva slags kompetanse du har siden du mener du kan si hva NAV aldri ville sagt. Men ja både NAV og DPS har sagt dette til meg. Ja, jeg har prøvd å bytte jobb. Jeg har knekt sammen av andre jobber tidligere. Jeg ønsker ikke gå i detalj og si akkurat hva jeg jobber med, hvilke jobber jeg har hatt tidligere. Da blir det for lett å gjenkjenne meg for de som kjenner meg. TS Anonymkode: 40530...f32 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #123 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva slags kompetanse du har siden du mener du kan si hva NAV aldri ville sagt. Men ja både NAV og DPS har sagt dette til meg. Ja, jeg har prøvd å bytte jobb. Jeg har knekt sammen av andre jobber tidligere. Jeg ønsker ikke gå i detalj og si akkurat hva jeg jobber med, hvilke jobber jeg har hatt tidligere. Da blir det for lett å gjenkjenne meg for de som kjenner meg. TS Anonymkode: 40530...f32 Jeg jobber i nav. Anonymkode: 228a1...e18 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #124 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva slags kompetanse du har siden du mener du kan si hva NAV aldri ville sagt. Men ja både NAV og DPS har sagt dette til meg. Ja, jeg har prøvd å bytte jobb. Jeg har knekt sammen av andre jobber tidligere. Jeg ønsker ikke gå i detalj og si akkurat hva jeg jobber med, hvilke jobber jeg har hatt tidligere. Da blir det for lett å gjenkjenne meg for de som kjenner meg. TS Anonymkode: 40530...f32 Grunnen til at jeg spurte er fordi det er en del jobber som ofte mennesker med adhd sliter med. Feks. Jibber som krever mye stillesitting, mye dødtid, for mye krav til selvstendig alene arbeid (som kontor) og så videre. Anonymkode: 228a1...e18
Dame1993 Skrevet 28. desember 2024 #125 Skrevet 28. desember 2024 Jeg kan jo så klart ikke si noe om hvorvidt du har ADHD, da jeg ikke har rett kompetanse. Men reagerer litt på argumentet mot ADHD med at du har depresjon og angst. Ja, depresjon kan gi mange av de samme vanskene med eksektutive funksjoner. Men ADHD gir også økt sårbarhet for psykiske lidelser som depresjon og angst. Jeg fikk selv angst og symptomer på depresjon da jeg var i starten av 20-årene. Behandler på DPS slet veldig med sette en diagnose fordi jeg tikka av litt på flere diagnoser, men ikke nok til å oppfylle diagnoser (med unntak av generell angst). I ettertid har jeg lært at mange med ADHD også kan ha symptomer på blant annet angst og depresjon og stusser derfor på at ikke behandleren trakk sammenhengen med ADHD- diagnosen min. Ellers er det lenge vært mest kunnskap om hvordan ADHD typisk kommer til utrykk hos gutter. En del jenter får et helt annet utrykk av ADHD og derfor er det nok så mange som ikke har blitt plukket opp. Jeg vet jeg er veldig heldig som ble fanget opp og diagnostisert allerede i 10-årsalderen. Jeg fikk tilrettelegging på skolen og tror ikke jeg hadde sittet med master hadde jeg gått hele livet med udiagnostisert ADHD. Det er sikkert en del som kan klare det, men jeg hadde nok ikke fått det til. Jeg forstår derfor at det må være utrolig frustrerende for de som føler på at de ikke blir trodd. Særlig hvis de mistenker at livet hadde vært mye lettere om de hadde fått diagnose og behandling/oppfølging tidligere. Jeg forstår at DPS har vansker med kapasitet og er nødt til å prioritere de som har størst funksjonssvikt og som står i fare for å falle utenfor arbeidslivet. Men da er det dessverre noen som ikke får utredning og behandling, som hadde fått økt livskvalitet med rett diagnose og behandling. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #126 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De på dps er dyktige fagfolk og jeg stoler på at de gjorde en riktig vurdering av deg! Du hadde nok ikke tenkt på adhd om du ikke visste at hjelpestønaden er på nesten 3000kr hver måned rett i lomma! Anonymkode: a1144...855 Jeg har hatt ADHD-diagnose i over 20 år, og vil veldig gjerne ha 3000,- ekstra i mnd. Hva er dette og hvordan får jeg det? Det er helt ny informasjon for meg... Anonymkode: 7daf6...33b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #127 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber i nav. Anonymkode: 228a1...e18 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Grunnen til at jeg spurte er fordi det er en del jobber som ofte mennesker med adhd sliter med. Feks. Jibber som krever mye stillesitting, mye dødtid, for mye krav til selvstendig alene arbeid (som kontor) og så videre. Anonymkode: 228a1...e18 Takk, men jeg har prøvd å finne ADHD-vennlig jobber. Jeg har snakket med NAV og DPS. Jobben jeg er sykemeldt fra nå var en jobb jeg fikk etter at jeg hadde snakket med DPS og NAV om hva slags jobber som kunne passe en med mine problemer. Dette skulle være en jobb som passet bra for en med mine problemer. Selvsagt går det an å prøve nye jobber. Men jeg er ikke i en posisjon hvor jeg kan velge og vrake i jobber. Sånn fungerer det ikke. TS Anonymkode: 40530...f32 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #128 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 2.40): For en del år siden kollapset jeg helt og endte i en dyp depresjon. Jeg begynte i terapi hos DPS og hvor de utredet meg for å prøve å skjønne hvorfor jeg kollapset. Jeg hadde blant annet slitt enormt med eksekutive funksjoner noe som er det sentrale problemet om man har ADHD. Jeg ble aldri utredet for ADHD og de nevnte heller aldri ADHD for meg. Jeg spurte heller ikke om det kunne være ADHD siden jeg aldri tenkte over det. Etter en lang sykemelding prøvde jeg å begynne å jobbe igjen. Jeg kjenner at jeg sliter enormt, men jeg biter tennene sammen. Jeg har ikke råd til å ikke jobbe og jeg synes det er enormt flaut å innrømme hvor mye jeg sliter med det alle andre på jobben klarer. Så går det noen ett år og jeg kollapser igjen og ender på DPS pga depresjon. Denne gangen har jeg lest om ADHD og spør om jeg kan ha ADHD. Psykologen sier at det trolig kun er depresjon. Men jeg sier at det depresjonen kommer av at jeg sliter så mye på jobb og på hjemmebane. Jeg har også slitt med disse tingene så lenge jeg kan huske. Bare for å presisere. Jeg sier ikke at jeg har ADHD. Men jeg har havnet 2 ganger nå til terapi hos DPS. Begge gangene så har det være uaktuelt med utredning for ADHD selv om jeg har klare symptomer og selv om jeg sliter nok til at jeg er sykemeldt. Mye av problemet her er jo også at å si "du sliter på jobben pga depresjonen" ikke er noe løsning på problemene mine. Jeg er deprimert fordi jeg sliter sånn på jobb og å hjemmebane. Så det er en ond sirkel. Vi prøvde å behandler meg for depresjon sist, det fungerte sånn halvveis , jeg ble bedre, men jeg ble jo verre igjen med en gang jeg begynte å jobbe. Så nå tenker jeg at om vi kun behandler meg for depresjon igjen så kommer jeg fortsatt til å slite enormt på jobben og ende på en ny smell. Jeg er ikke psykolog. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke blir utredet for ADHD når jeg har slitt med eksekutive funksjoner hele livet. I tillegg til at DPS ikke har noen alternativt løsningsforslag. De sier kun at det er depresjonen, men det løser som sagt ingenting. Anonymkode: 40530...f32 Nummer en: nei eksekutive funksjoner er ikke noe som er det sentrale problemet om man har ADHD.EF er et samlebegrep/ en paraplybetegnelse e som omfatter flere ulike kognitive funksjoner/prosesser som er nødvendig for målrettet atferd og tilpasning til endringer og krav fra omgivelsene og dette kan man se ved flere forskjellige lidelser/tilstander.J man kan oppleve dette ved ADHD, men det er ikke det sentrale problemet. ja det kan være et stort problem for elever med ADHD, men samtidig ser man dette mindre hos jenter enn hos gutter. Så om dette hadde vært det sentrale problemet hadde man sett mere likevekt blant kjønnene på dette området. De sentrale symptomene på ADHD er: Hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet og hyperaktivitet har ingenting med EF å gjøre. Nr to:Med tanke på at du selv hevder at det er en stor mulighet for at du har ADHD er det rart at du ikke kommer med tydeligere eksempler på spesifikke ting du har strevd med siden du var et lite barn som kan indikere du harsymptomer som er vanlig ved ADHD bortsett fra bruken av et fancy ord du har googlet deg frem til.for å få diagnosen må man faktisk ha vist symptomer før fylte 12 og på runder med depresjon i voksen alder skriker ikke akkurat ADHD Anonymkode: e2a8a...172
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #129 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 13.25): Takk, jeg skal prøve å skaffe en oversikt over symptomene mine og spørre psykologen min igjen om jeg ikke bør ADHD-utredes. Psykologen jeg har nå kan ikke foreta en fullstendig ADHD-utredning. Men det jeg tenker er at om hun sender en henvisning hvor hun skriver at hun tror jeg har ADHD så vil den vektlegges tungt. Siden hun jobber i DPS og sammen med psykologene som kan ADHD-utrede meg. Noe av irritasjonen min er også det er jeg som må presse på for å få ADHD-utredning. Jeg synes det er rart at psykologene mine ikke på egenhånd har vurdert om jeg bør få ADHD utredning og at de ikke på egenhånd har spurt meg om jeg har andre ADHD-symptomer enn de jeg allerede har fortalt om. Det er jo de som sitter på fagkunnskapen. I tillegg går ikke dette kun utover meg. Hadde jeg fått riktig behandling første gangen jeg havnet i DPS systemet så hadde det kanskje ikke vært nødvendig for meg å gå tilbake til DPS og jeg hadde kanskje ikke blitt sykemeldt igjen. Skattebetalerne tar regningen. Jeg sier ikke at det er sikkert at jeg har ADHD. Men jeg synes det er rart at det er jeg som må presse på for å få ADHD-utredning og at ingen av psykologene mine har forsøkt på eget initiativ å sjekke om det er grunnlag for å ADHD-utrede meg. Igjen, takk. Jeg skal som sagt prøve å få en oversikt over symptomene. I tillegg om jeg ikke får ADHD-utredning hos DPS så skal jeg prøve å få en privat utredning. TS Anonymkode: 40530...f32 Skal du henvise så må du gå den veien som alle andre må gå. og bare fordi du mener at du har ADHD så betyr ikke det nødvendigvis at helseapparatet ser det samme som nei det er ikke det rart at de ikke har sett dette. Det er ikke sånn at når en pasient blir henvist til en type behandling så bruker terapeuten tiden på å spørre ut pasienten om symptomer på alle andre diagnoser med mindre det er veldig innlysende. Og du sier du sitter med fagkunnskapen,men hele kommentaren din viser jo tydelig at du har null kunnskap om hvordan systemet fungerer. Anonymkode: e2a8a...172
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #130 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kognitiv terapi er noe jeg har etterspurt, så håper det er noe som kan gi lindring. Først må jeg få diagnosen på papiret, men fint å høre at det finnes gode verktøy som også kan hjelpe med søvn. Håper å unngå medisiner i det lengste. Anonymkode: 795cb...3a2 Jeg fikk diagnosen under tvil etter to år med hyppige timer hos psykiater. Det som stod i veien for diagnosen hos meg var spiseforstyrrelser. Psykiateren skjønte ikke at sf var noe jeg utviklet pga intens indre uro og kaos jeg ikke klarte å håndtere da jeg kom i tenårene. Så jeg sultet meg og overspiste for å døyve indre uro. Men psykiateren mente det var sf som ga meg adhd symptomerne. Det holdt ikke med det jeg fortalte. At jeg hadde slitt siden tidlig barneskolen. Det kunne jo ikke bevises 35 år senere. Etter ferdig utredning og med diagnose ble jeg etterlatt til meg selv og skrev et innlegg om det her inne tidligere i uka. Medisiner er utelukket pga helsa mi. Så jeg er inni en ond sirkel uten hjelp tross diagnose. Min erfaring er at de fleste steder så er det ikke så mye hjelp å få utenom tilbud om utprøving av medisiner. Men det er ikke bare bare det heller. Det kreves mange legetimer og mye prøving og feiling. Det er også relativt dyre medisiner. Der Ritalin alltid skal prøves først fordi den er billigst. I den siste tiden har derimot nyere (og dyrere) medisiner fått bedre rykte og flere og flere ønsker å prøve ut andre alternative medisiner fremfor Ritalin. Alt i alt blir disse adhd diagnosene en utgiftspost i et norsk helsevesen som allerede sliter maksimalt. Så jeg ser faktisk ikke bort i fra at det kan være en bevisst strategi for DPS å unngå adhd utredning. En udiagnostiserte adhd pasient kan riktignok bli dyrt for samfunnet i lengden. Men det kan nok en utredet adhd pasient også mtp at det trengs ressurser fra det offentlige psykisk helsevernet og dyre medisiner på blå resept. Disse utgiftene er kanskje lettere å fange opp helseregnskapet. Å tenke helhetlig og forebyggende helsetiltak er noe norsk helsevesen er elendige på.. Anonymkode: 829ec...0c2 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #131 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk, men jeg har prøvd å finne ADHD-vennlig jobber. Jeg har snakket med NAV og DPS. Jobben jeg er sykemeldt fra nå var en jobb jeg fikk etter at jeg hadde snakket med DPS og NAV om hva slags jobber som kunne passe en med mine problemer. Dette skulle være en jobb som passet bra for en med mine problemer. Selvsagt går det an å prøve nye jobber. Men jeg er ikke i en posisjon hvor jeg kan velge og vrake i jobber. Sånn fungerer det ikke. TS Anonymkode: 40530...f32 Nei. Det fungerer ikke sånn. Det vet jeg. Men jeg vet også at med mindre man er svært gammel så er det alltid anbefalinger om omskolering eller annen form for kompetanseheving, særlig mot individuelle interesser, siden folk med adhd gjerne er interessert og har en viss stamina så lenge de er lidenskapelig opptatt av noe. Og at dette kan kombineres med ulike tiltak. Og jeg har full tro på dette. Jeg har troen på at alle mennesker kan jobbe. Det skal nav også ha som prinsipp og derfor er jeg svært overrasket og også litt skuffet over at de har sagt noe slikt til deg. Jeg prøver bare å tenke tanker her. Kan jeg spørre hvor gammel du er? Anonymkode: 228a1...e18
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #132 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så "opplegg" kan også løse det evinnelige tankekjøret som føles som 40 radiokanaler som står på konstant? Anonymkode: 795cb...3a2 Medisiner er nødvendig først for at slike opplegg skal fungere. Anonymkode: f7d37...afa
Ninaen Skrevet 29. desember 2024 #133 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nummer en: nei eksekutive funksjoner er ikke noe som er det sentrale problemet om man har ADHD.EF er et samlebegrep/ en paraplybetegnelse e som omfatter flere ulike kognitive funksjoner/prosesser som er nødvendig for målrettet atferd og tilpasning til endringer og krav fra omgivelsene og dette kan man se ved flere forskjellige lidelser/tilstander.J man kan oppleve dette ved ADHD, men det er ikke det sentrale problemet. ja det kan være et stort problem for elever med ADHD, men samtidig ser man dette mindre hos jenter enn hos gutter. Så om dette hadde vært det sentrale problemet hadde man sett mere likevekt blant kjønnene på dette området. De sentrale symptomene på ADHD er: Hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet og hyperaktivitet har ingenting med EF å gjøre. Nr to:Med tanke på at du selv hevder at det er en stor mulighet for at du har ADHD er det rart at du ikke kommer med tydeligere eksempler på spesifikke ting du har strevd med siden du var et lite barn som kan indikere du harsymptomer som er vanlig ved ADHD bortsett fra bruken av et fancy ord du har googlet deg frem til.for å få diagnosen må man faktisk ha vist symptomer før fylte 12 og på runder med depresjon i voksen alder skriker ikke akkurat ADHD Anonymkode: e2a8a...172 Nummer en: JO, problemer med eksekutive funksjoner er en sentral del av ADHD, igangsetting, avslutning, organisering og prioritering av oppgavene. 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #134 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Medisiner er nødvendig først for at slike opplegg skal fungere. Anonymkode: f7d37...afa Det var det jeg også trodde... Anonymkode: 795cb...3a2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #135 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei. Det fungerer ikke sånn. Det vet jeg. Men jeg vet også at med mindre man er svært gammel så er det alltid anbefalinger om omskolering eller annen form for kompetanseheving, særlig mot individuelle interesser, siden folk med adhd gjerne er interessert og har en viss stamina så lenge de er lidenskapelig opptatt av noe. Og at dette kan kombineres med ulike tiltak. Og jeg har full tro på dette. Jeg har troen på at alle mennesker kan jobbe. Det skal nav også ha som prinsipp og derfor er jeg svært overrasket og også litt skuffet over at de har sagt noe slikt til deg. Jeg prøver bare å tenke tanker her. Kan jeg spørre hvor gammel du er? Anonymkode: 228a1...e18 Nå er det en del detaljer jeg ikke ønsker å dele fordi jeg kan bli gjenkjent og fordi det er detaljer jeg ikke liker å snakke om. Det er mer til denne historien som gjør at NAV og DPS tenker at jeg ikke kan jobbe. Men jeg blir ekstremt lei meg om jeg ikke kan jobbe og jeg liker absolutt ikke at NAV og DPS ser på meg som en som de tviler på vil klare å jobbe. Jeg har prøvd alt du har foreslått, jeg har prøvd alt NAV har foreslått, jeg har prøvd alt DPS har foreslått. Nå er jeg igjen hos DPS og de kommer bare med de gamle forslagene som ikke har fungert tidligere. Så min plan er å sette opp et dokument med alle argumentene for ADHD-utredning og ta de til psykologen min etter nyttår. Om det ikke fungerer så er planen min å gå til privat ADHD-klinikk. Jeg er ikke interessert i å bruke flere år på ting jeg allerede har prøvd tidligere uten suksess. Det er letteste saken i verden å gi råd. Men det er jeg som betaler prisen når rådene ikke fungerer og jeg har allerede betalt en ekstremt høy pris. Så jeg vil prøve det som enda ikke er prøvd , det er det mest rasjonelle valget. TS Anonymkode: 40530...f32 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #136 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nummer en: nei eksekutive funksjoner er ikke noe som er det sentrale problemet om man har ADHD.EF er et samlebegrep/ en paraplybetegnelse e som omfatter flere ulike kognitive funksjoner/prosesser som er nødvendig for målrettet atferd og tilpasning til endringer og krav fra omgivelsene og dette kan man se ved flere forskjellige lidelser/tilstander.J man kan oppleve dette ved ADHD, men det er ikke det sentrale problemet. ja det kan være et stort problem for elever med ADHD, men samtidig ser man dette mindre hos jenter enn hos gutter. Så om dette hadde vært det sentrale problemet hadde man sett mere likevekt blant kjønnene på dette området. De sentrale symptomene på ADHD er: Hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet og hyperaktivitet har ingenting med EF å gjøre. Nr to:Med tanke på at du selv hevder at det er en stor mulighet for at du har ADHD er det rart at du ikke kommer med tydeligere eksempler på spesifikke ting du har strevd med siden du var et lite barn som kan indikere du harsymptomer som er vanlig ved ADHD bortsett fra bruken av et fancy ord du har googlet deg frem til.for å få diagnosen må man faktisk ha vist symptomer før fylte 12 og på runder med depresjon i voksen alder skriker ikke akkurat ADHD Anonymkode: e2a8a...172 1) Det du skriver er jo bare tull. Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder characterized by executive dysfunction occasioning symptoms of inattention, hyperactivity, impulsivity and emotional dysregulation that are excessive and pervasive, impairing in multiple contexts, and developmentally-inappropriate https://en.wikipedia.org/wiki/Attention_deficit_hyperactivity_disorder#Pathophysiology ADHD handler om problemer med eksekutive funksjoner og hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet har ALT å gjøre med eksekutive funksjoner. 2) Jeg har hatt symptomene siden jeg var barn. Men jeg har ingen behov for å gi deg noen eksempler. Det har ingen relevans om du tror meg eller ikke. Det er ikke du som kan gi meg ADHD-utredning og det er jo også helt åpenbart at du ikke har peiling om hva du skriver om. TS Anonymkode: 40530...f32 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #137 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 1) Det du skriver er jo bare tull. Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder characterized by executive dysfunction occasioning symptoms of inattention, hyperactivity, impulsivity and emotional dysregulation that are excessive and pervasive, impairing in multiple contexts, and developmentally-inappropriate https://en.wikipedia.org/wiki/Attention_deficit_hyperactivity_disorder#Pathophysiology ADHD handler om problemer med eksekutive funksjoner og hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet har ALT å gjøre med eksekutive funksjoner. TS Anonymkode: 40530...f32 Edit: Markerte mer av teksten slik at det kom klarere frem at hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet henger sammen med de eksekutive funksjonene. TS Anonymkode: 40530...f32 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #138 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Edit: Markerte mer av teksten slik at det kom klarere frem at hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet henger sammen med de eksekutive funksjonene. TS Anonymkode: 40530...f32 Helt klart! Man kan lett bli overveldet og handlingslammet pga alt dette, så i gangsetting er veldig vanskelig. Anonymkode: 795cb...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #139 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Helt klart! Man kan lett bli overveldet og handlingslammet pga alt dette, så i gangsetting er veldig vanskelig. Anonymkode: 795cb...3a2 Nettopp. Disse tingene henger sammen. TS Anonymkode: 40530...f32 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #140 Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 13.44): Ja, mange DPS ser ut til å gjøre hva som helst for å unngå å sette ADHD-diagnose. Jeg vet ikke om det er mest inkompetanse? Håper du får til en privat utredning. Anonymkode: f7d37...afa Og hva baserer du denne påstanden på? AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 14.04): Nei, jeg tar ikke feil. Og overlappende symptomer er ikke unikt for ADHD. Det er alt for mange som må ty til privat utredning for at de endelig skal få rett diagnose og medisiner for ADHD. Kompetansen er for dårlig. Anonymkode: f7d37...afa Kan du vise til kilder bekrefter at de som jobber med ADHD utredning på Dps jeg har kompetanse? AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 14.17): Takk! Selv om det er fint at mannen din fikk utreding og diagnosen til slutt så er det trist at han måtte kjempe seg til den og at han ikke ble frisk nok til å jobbe. Jeg er klar over at ADHD-utredning og ADHD-diagnose ikke er en mirakelkur. Dette handler mer om at når jeg ikke klarer å jobbe fordi jeg har ADHD-symptomer så blir det for dumt å ikke sjekke om det kan være ADHD og om å få ADHD-medisiner kan hjelpe meg. Er det 50 prosent sjanse for at jeg kan jobbe om jeg får ADHD-medisiner så er det fortsatt verdt å prøve. Jeg har 30 år igjen av arbeidslivet. 30 år med trygd er enormt dyrt for både meg og samfunnet. I tillegg er det snakk om livskvalitet. Kan også legge til at det er flere som har blitt uføretrygdet fordi de fikk ADHD-diagnosen for sent. Jeg vet ikke om det er tilfellet med mannen din, men jeg har hørt det skje med andre. TS Anonymkode: 40530...f32 Men det er du som mener at du har symptomer på ADHD og det er du som mener at dette er årsaken til at du ikke kan jobbe, men så lenge psykologen ikke ser det du ser så blir det for dumt å mene at psykologen sine handlinger er dumme fordi vedkommende ikke gir deg den ADHD utredningen du selv mener du har krav på. AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 16.22): Nei, det er du som tar feil. Det er dessverre altfor vanlig at man blir feildiagnosert med angst og depresjon i psykiatrien. Jeg var hos psykiater som bare var interessert i å kaste medisiner etter meg. Gikk aldri i dybden av ting. Gikk senere privat, og han var sikker på at det var ADHD. Han plukket det opp temmelig umiddelbart. Det er IKKE gitt at fagpersoner gjør riktig vurdering, og dert er for j**lig at man skal måtte kjempe sånn for å få riktig type utredning/behandling. Også for ille at man skal måtte bla opp 25-30 000 kr av egen lomme for å gå privat. TS har typiske symptomer på ADHD. Utbrenthet og sykemeldinger med ubehandlet ADHD er det som skjer for mange. Anonymkode: 795cb...3a2 Utbrenthet og sykemeldinger kan forårsake av så mangt og det er ingenting ts som skriker av deg og det første øyenkast så alle disse typiske symptomene på en ADHD og som ikke kan skyldes andre diagnoser s som du mener ts har du gjerne ramse opp AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 12.22): Det har hjulpet på søvnen. Jeg har hatt mest søvnproblemer som voksen. Det kommer av overbelastning. Som voksen må man gjerne først en lang dag på jobb og deretter andre plikter som også kan være veldig overveldende, som oppfølging av fritidsaktiviteter og møter osv. Lite hviletid og mye som skjer rundt meg gir masse ubearbeidede inntrykk som ødelegger søvnen. Hver gang jeg har vært utbrent har søvnen falt på plass etter en stund sykmelding og hvile. Så friskmeldes jeg men symptomene kommer med en gang jeg er tilbake i hverdagen. Med medisiner klarer jeg å sortere inntrykkene bedre, men også lede tanker og følelser bedre. Da sover jeg også bedre. Jeg har fortsatt ikke trappet opp til et liv med hundre prosent plikter så jeg vet ikke rekkevidden av virkningene men jeg kjenner effekten godt. Fra å sove mellom 0-5 timer pr natt sover jeg nå 3-7 Anonymkode: 0bd80...222 Men ved ADHD skyldes søvnproblemer at verken hodet eller kropp klarer å slå seg ro. Og de søvnproblemene er konstante. Og jeg vet det ikke er det du vil høre, men når du skriver at søvnen faller på plass når du får mere hvile og får en pause fra en overveldende hverdag med plikter og mange ubearbeidede inntrykk samt at medisiner du har fått utskrevet for depresjon gjør at du klarer å sortere inntrykk bedre og glede følelser og tanker bedre er jo det indikasjoner på at det ikke er ADHD. Hos en med ADHD er hjernen konstant på høygir og verken en Timeout eller antidepressiva vil fungere som en behandling. Ninaen skrev (21 timer siden): Helsevesenet sitt behov for å kategorisere og sortere oss 😉Angst og depresjon er jo ikke sykdommer etter ordinær definisjon, det er et sett symptomer man har bestemt seg for at vi kaller noe. Psykiatrien burde i mye større grad «kopiert» inndelingen i diagnosesystemet fastlegene bruker, det er inndelt i symptom diagnoser og sykdomsdiagnoser. Depresjon, angst, spiseforstyrrelser f,eks er jo i all hovedsak symptom på noe annet. Men dette er en helt annen diskusjon. Terskelen DPS har lagt seg på ang ADHD-utredning er problematisk fordi folk må bli utbrent og dekompensere først, og fastlegen kan ikke sette ADHD-diagnose. Å avvise fordi du fungerer for bra per nå, for utredning, ikke behandling nødvendigvis, for en diagnose fastlege ikke har lov å sette, det er helt hårreisende og kan ikke skjønne at det egentlig er i tråd med intensjonen i lovverket om prioritering. Du kan ha symptomer som absolutt påvirker hverdagen og gir problemer, men bli avvist fordi ikke alvorlig grad (ennå) og «ikke kapasitet». Prioriteringsveilederen for andre tilstander gjelder primært diagnoser fastlege også kan sette og starte tiltak for hvis det er mild-moderat grad. Med ADHD kan fastlege verken sette diagnose, medisinere eller gjøre særlig annet enn å gi «gode råd». Det er stemoderlig behandling av en pasientgruppe som har vært neglisjert og stigmatisert i mange tiår. Det er en skam. ADHD er mer enn litt konsentrasjonsvansker og maur i rompa… Så du mener at Dps skal nedprioritere andre pasientgrupper som er alvorlig syke for å rydde plass og skaffe flere ressurser til å utrede alle som ønsker en utredning for ADHD? Og ja en fastlege kan diagnostisere en del andre diagnoser og sette inn små tiltak, men terapeutisk behandling for diagnosene du sikter til kan ikke foregå hos en fastlege. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Man vurderes til utredning på grunnlag av symptomer og fubksjonsfall, ikke barndom først og fremst. Symptomer i barndom blir som oftest sjekket under utredningen. Man må gjerne insistere på at det ikke har betydning, men det har det. Hvis noen som skal si hvordan du var som barn, lyver, så må du påpeke det selvfølgelig. Men man kommer ikke unna at adhd gir symptomer også i barndommen. Ja, de kan til en viss grad maskeres eller reguleres av eventuelt tilleggsdiagnose, men symptomene må ja vært til stede. Jeg sier ikke at ting ikke kan gå galt i henvisning og utredning, men det er ikke sånn at når man ikke får det "som man vil" eller trodde, så har det garantert gått galt i utredning etc. Vi har også et valg. Hvis vi får avslag, kan vi velge å likevel sette opp et opplegg for oss selv som går på adhd-symptomer. Dette er en stor del av behandlingen uansett. Også adhd-behandling krever selvdisiplin og man kan ta i bruk ulike metoder også uten diagnose. Anonymkode: 228a1...e18 dette! Det har vært så mange tråder her på KG hvor folk mener at de har ADHD og at de har krav på utredning for ADHD, men når det blir nevnt at symptomene må ha oppstått før fylte 12 og at man ikke er i stand til å maskere en ADHD diagnose 100 % som et barn går de rett i forsvar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har skrevet drøssevis av ganger at det ikke er sikkert at jeg har ADHD. Det jeg reagerte på var at jeg ikke fikk ADHD-utredning. Jeg skjønner at DPS er presset. Men dette er også prisen de må betale for i flere tiår ikke ha tatt tak i ADHD-problemet. Hadde tannlegene først i 2024 begynt å sjekke tennene til folk så hadde selvsagt tannlegene fått ekstremt mye å gjøre. Det betyr ikke at tannverk er en motediagnose. Det betyr at man har fått et enormt etterslep i tannhelsen fordi ingen tidligere har gått til tannlegen for å få behandlet tannverk. Selvsagt har ikke absolutt alle som ber om ADHD utreding ADHD-diagnosen. Det er ingen som sier man skal utrede og gi diagnosen til absolutt alle. Men de som har har ADHD og store problemer må selvsagt få hjelp. Og det er helt uansvarlig å prøve å redusere køen ved å feildiagnostisere pasientene med en diagnose som krever mindre ressurser. Man kan ikke sette diagnoser etter hva som er mest beleilig for DPS, man må sette diagnosene etter hva som er riktig for behandlingen av pasienten. TS Anonymkode: 40530...f32 Om det hadde vært fakta at Dps ikke tok fatt i ADHD problematikken er det jo veldig rart at det finnes så mange som har fått diagnosen sin nettopp fra Dps. og de som har ADHD av den grad at det er stor funksjonssvikt får hjelp fra DPS. Og jeg ser gjerne de kildene du sitter på som bekrefter at Dps bevisst gir pasienter feil diagnoser for å redusere køer og bruke mindre ressurser AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nå er det svært mange historier om at DPS nekter å utrede for ADHD fordi symptomene tilskrives angst og depresjon selv om pasientene faktisk har ADHD. Så jeg tror absolutt at det er vanlig for DPS å prøve å redusere køen ved å presse symptomene inn i andre diagnoser enn ADHD. Kan legge til at fastlegen min har sagt det samme. Hun har skrevet mange ADHD-utredninger. TS Anonymkode: 40530...f32 Igjen ser jeg disse kildene dine. Og siden fastlegen din også hevder det samme har vel hun også delt av sine kilder AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har aldri skrevet noe annet. Jeg skrev at de som trenger utredning må få det. Jeg har ikke skrevet at de om ikke trenger utredning må få utredning. Jeg tror egentlig ikke vi er uenige. TS Anonymkode: 40530...f32 Og de som trenger det får, men det er verken opp til deg eller andre å avgjøre hvem som skal få denne utredningen. Og det er heller ikke sånn at alle som selv mener at de har ADHD automatisk skal ha krav på en utredning. Ninaen skrev (20 timer siden): Og DPS må absolutt fortsatt ha mulighet til å avvise på grunnlag av henvisningen og at symptomene som beskrives ikke anses å være adhd, men ikke fordi de har satt cut-off for funksjonstap/-nedsettelse så høyt at du må falle ut av skolen eller dette ut av jobb for å få utredning, og at definisjonen er satt så snever i tillegg. Og spesielt ved tilbakevendende depresjoner og angst burde adhd-utredning i dag være obligatorisk del av differensialdiagnostikken. Depresjon og angst er primært symptomer, ikke egne sykdommer, da burde det være helsevesenets forsømte plikt å prøve å finne årsaken. Og egentlig er det jo det. ADHD blir fortsatt stemoderlig behandlet, og det er fortsatt mye uforstand og utdatert kunnskap i helsevesenet. ADHD innebærer også fysiske utfordringer for de fleste, men det er lite kjent, og fysioterapeutene burde få mye større plass i både utredning og behandling! Google Liv Larsen Stray. Det er gjort mye viktig forskning, Sørlandet sykehus har stått for en del, og det er skremmende lite kjent. Nei det burde det ikke være. Er du klar over hvor mange som blir henvist til Dps for angst og depresjon? Om alle de automatisk skulle vært igjennom en ADHD utredning hadde det ikke vært noen ressurser igjen til de som faktisk blir henvist for en ADHD utredning. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette kjenner jeg også igjen. Jeg har mange ADHD-symptomer. Igjen jeg sier ikke at det er sikkert at jeg har ADHD. Men psykologen min på DPS var svært lite interessert i å undersøke videre og se helheten. Nå har ikke jeg gått til privat psykiater ENDA. Men jeg også følte at det ble min oppgave å forstå nøyaktig hva jeg må formidle til DPS fremfor at psykologen prøvde å stille spørsmålene som trengtes for å vurdere om jeg burde utredes for ADHD. Første gangen jeg var hos DPS tenkte jeg aldri over ADHD. Men jeg fortalte om flere ADHD symptomer uten å vite at det var ADHD-symptomer. Da burde jo psykologen ha tenkt "dette kan være ADHD, jeg bør stille noen spørsmål for å avgjøre om pasienten bør utredes for ADHD. I tillegg bør jeg lese meg opp om ADHD om jeg ikke kan nok om det fra før. ". Og hadde psykologen stilt de spørsmålene så hadde hun fått flere ADHD-symptomer. Jeg tenkte ikke over å fortelle dem fordi jeg visste ikke at dette var ADHD-symptomer eller relevant for behandlingen. Det burde vært unødvendig for meg å lese meg opp på ADHD på egenhånd. Og det burde være unødvendig at du går til en privat psykiater for å vite hva du skal fortelle fastlegen og DPS. TS Anonymkode: 40530...f32 Nei det burde ikke vedkommende. Selv om du mener at det du har er ADHD symptomer betyr ikke det at du har rett. Du må heller ikke glemme at det er mange diagnoser som har overlap med hverandre og en psykolog har faktisk mere kunnskap innenfor feltet enn det du har og vedkommende vil selvsagt se ting fra flere sider og vinkler enn det du gjør. Ingen innenfor helsevesenet kan ta feil, men å si at fordi du selv har bestemt deg for at det er ADHD og fordi psykologen ikke tenker det så må det være noe i veien med det vedkommende er temmelig drøyt AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har gått til DPS tidligere og jeg går til DPS nå. Jeg har fått alle mulige råd og prøvd å følge dem. Men det er ikke nok. Det er jo derfor jeg igjen er sykemeldt og tilbake hos DPS. Jeg har snakket med leger og psykologer hos DPS og jeg har snakket med NAV og alle har spurt om jeg ikke burde gi opp tanken om at jeg kan jobbe. På samme måte som jeg presser på for å få ADHD-utredning så har DPS presset på for at jeg skal akseptere at jeg ikke kan jobbe. . Jeg tror du skal være glad for at jeg kjemper mot systemet. TS Anonymkode: 40530...f32 sorry, men jeg har ingen tro på at ansatte på NAV spør en person som «kun «er sykemeldt om hun ikke bare burde gi opp tanken på å jobbe Ninaen skrev (6 timer siden): Nummer en: JO, problemer med eksekutive funksjoner er en sentral del av ADHD, igangsetting, avslutning, organisering og prioritering av oppgavene. Det er skremmende at det skulle være nødvendig å måtte forklare en voksen person at det er forskjell på å si at noe er Det sentrale problemet versus at noe er en sentral del av. Anonymkode: e2a8a...172 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå