AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #101 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette forstår jeg ikke. Hvorfor utredes for adhd når pasienten allerede har adhd? Eller hva mener du? Anonymkode: 228a1...e18 Poenget er at personen kan ha ADHD selv om DPS ikke velger å utrede personen. Man utredes ikke for ADHD når man allerede har diagnosen. Anonymkode: 795cb...3a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 28. desember 2024 #102 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så "opplegg" kan også løse det evinnelige tankekjøret som føles som 40 radiokanaler som står på konstant? Anonymkode: 795cb...3a2 Nei, men det kan hjelpe med å håndtere det bedre. Det kan hjelpe i form av at man tilrettelegger hverdagen, og skjermer på ting, som faktisk gir færre kanaler påskrudd samtidig. Det er ikke bare en løsning, og selv om det ikke er noen kur så er «alle bekker små gjør en stor Å» veldig betegnende for ADHD, både når det gjelder å dekompensere OG å kunne få det bedre og fungere bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #103 Del Skrevet 28. desember 2024 Ninaen skrev (10 minutter siden): Det er definitivt for mange som henvises, og fastlegene må bli flinkere til å kartlegge og filtrere på forhånd. Selvsagt skal ikke alle som tror de har adhd henvises, eller tas inn på dps for for utredning. Men DPS avviser definitivt også folk som har klare symptomer og definitivt oppfyller kriteriene for UTREDNING fordi de har endret cut-off for alvorlighetsgrad fordi det er kapasitetsproblemer. Og hva mener du folk skal gjøre når fastlege ikke har lov å sette diagnose og ikke kan gi behandling? En del dps avviser sågar kategorisk folk som har cptsd fra før fordi «stort overlapp av symptomer», og det til tross for at man nå vet at adhd gir økt sannsynlighet for å bli utsatt for traumatiske hendelser og at diagnostisering og behandling av adhd er viktig for prognosen av samtidig cptsd. Man kan i det minste være ærlig om at man har lagt lista skyhøyt og tatt kategoriske valg fordi man ikke har ressurser i stedet for å hive alt i «alle skal ha diagnoser nå for tida». De burde selvsagt vært ærlige, men det er vel snakk om penger? Hadde de sagt "Du tilfredsstiller de medisinske kravene til å få ADHD-utredning, men vi har ikke plass så du får ikke plass" så hadde vel fritt sykehusvalg slått inn og de måtte betalt for utredning hos noen som har ledig kapasitet? De hadde måttet kjøpe plasser. Anonymkode: 40530...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #104 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det er bare å se alle historiene her om folk som har vært i psykiatrien i 20 år før de får ADHD-diagnosen. Men det er også bare å se hvor mange som går til private utredere. TS Anonymkode: 40530...f32 Jeg har ikke vært i psykiatrien sånn sett, men fått kastet ditt og datt av medisiner etter meg fordi jeg aldri kunne sove pga sterk angst. Jeg måtte krangle hardt for å få henvisning til psykiater, bare for å bli avvist av psykiateren (les: ingen interesse av å utrede/behandle, bare gi medisiner). Ikke en eneste gang ble det stilt kontrollspørsmål rundt situasjonen min for å forstå helheten. Jeg er SÅ glad jeg gikk til privat psykiater, for det har gjort det lettere for meg å forstå nøyaktig hva jeg må formidle til fastlegen/DPS nå. Anonymkode: 795cb...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #105 Del Skrevet 28. desember 2024 Ninaen skrev (17 minutter siden): Det er definitivt for mange som henvises, og fastlegene må bli flinkere til å kartlegge og filtrere på forhånd. Selvsagt skal ikke alle som tror de har adhd henvises, eller tas inn på dps for for utredning. Men DPS avviser definitivt også folk som har klare symptomer og definitivt oppfyller kriteriene for UTREDNING fordi de har endret cut-off for alvorlighetsgrad fordi det er kapasitetsproblemer. Og hva mener du folk skal gjøre når fastlege ikke har lov å sette diagnose og ikke kan gi behandling? En del dps avviser sågar kategorisk folk som har cptsd fra før fordi «stort overlapp av symptomer», og det til tross for at man nå vet at adhd gir økt sannsynlighet for å bli utsatt for traumatiske hendelser og at diagnostisering og behandling av adhd er viktig for prognosen av samtidig cptsd. Man kan i det minste være ærlig om at man har lagt lista skyhøyt og tatt kategoriske valg fordi man ikke har ressurser i stedet for å hive alt i «alle skal ha diagnoser nå for tida». Begge deler er jo korrekt. Adhd er en trenddiagnose, som i at nå leser samtlige sine problemer ikke bare inn i en medisinsk diskurs, men også inn i denne diagnosen mer spesifikt. Kan du vise til at det er endring i kriteriene for å få diagnosen nå? Det du skriver om endret cut-off. Det er også åpenbart vanskelig også for fastlegene å filtrere, når pasientene møter på legekontoret og har lest så mye om symptomer at de sier de riktige tingene. Ikke fordi de er sleipe, men fordi vi mennesker misforstår hva psykiske lidelser, utviklingsforstyrrelser o.l. faktisk er., og fordi vi finner diagnoser kjenner oss igjen, samtidig som pasienter henter vokabular fra artikler, diagnosemanualer etc., ting som med Internett er lett tilgjengelig for alle. Pluss infuencer-kultur. Det handler sånn sett ikke om trend, men om hvordan vi lærer å lese oss selv på visse måter. Det jeg tenker burde ha blitt gjort og som man kan jobbe med utenfor dps, er å målrette seg inn på typiske symptomer og atferd ved adhd (de pasienten oppgir), og sette opp et målrettet opplegg for dette, som i stor grad kan kopieres fra dps. Slik man kan jobbe med depresjon. Man trenger ikke diagnosen, men et opplegg og løp for behandling av symptomer. Det blir i det minste ikke verre for noen at man jobber med konsentrasjon og rutiner for eksempel, som en god del av den kognitive behandlingen jo handler om. Og så misliker jeg oppriktig utviklingen med at samfunnet får oss til å tro at livet vørt går i grus hvis vi ikke får utredning og diagnose. Vi kan ikke tenke sånn. Anonymkode: 228a1...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #106 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke vært i psykiatrien sånn sett, men fått kastet ditt og datt av medisiner etter meg fordi jeg aldri kunne sove pga sterk angst. Jeg måtte krangle hardt for å få henvisning til psykiater, bare for å bli avvist av psykiateren (les: ingen interesse av å utrede/behandle, bare gi medisiner). Ikke en eneste gang ble det stilt kontrollspørsmål rundt situasjonen min for å forstå helheten. Jeg er SÅ glad jeg gikk til privat psykiater, for det har gjort det lettere for meg å forstå nøyaktig hva jeg må formidle til fastlegen/DPS nå. Anonymkode: 795cb...3a2 Dette kjenner jeg også igjen. Jeg har mange ADHD-symptomer. Igjen jeg sier ikke at det er sikkert at jeg har ADHD. Men psykologen min på DPS var svært lite interessert i å undersøke videre og se helheten. Nå har ikke jeg gått til privat psykiater ENDA. Men jeg også følte at det ble min oppgave å forstå nøyaktig hva jeg må formidle til DPS fremfor at psykologen prøvde å stille spørsmålene som trengtes for å vurdere om jeg burde utredes for ADHD. Første gangen jeg var hos DPS tenkte jeg aldri over ADHD. Men jeg fortalte om flere ADHD symptomer uten å vite at det var ADHD-symptomer. Da burde jo psykologen ha tenkt "dette kan være ADHD, jeg bør stille noen spørsmål for å avgjøre om pasienten bør utredes for ADHD. I tillegg bør jeg lese meg opp om ADHD om jeg ikke kan nok om det fra før. ". Og hadde psykologen stilt de spørsmålene så hadde hun fått flere ADHD-symptomer. Jeg tenkte ikke over å fortelle dem fordi jeg visste ikke at dette var ADHD-symptomer eller relevant for behandlingen. Det burde vært unødvendig for meg å lese meg opp på ADHD på egenhånd. Og det burde være unødvendig at du går til en privat psykiater for å vite hva du skal fortelle fastlegen og DPS. TS Anonymkode: 40530...f32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #107 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Så "opplegg" kan også løse det evinnelige tankekjøret som føles som 40 radiokanaler som står på konstant? Anonymkode: 795cb...3a2 Det kan hjelpe, ja. Det er ikke sånn at du ikke er et menneske i verden. Dårlig konsentrasjon er et av vår tids største symptomer, særlig pga. skjerm. Når man er en som tar inn altfor mye fra før, så kan en del av behandlingen være å nettopp begrense skjermbruk, trene hard styrke, dele opp uoverkommelige oppgaver i mindre biter så det ikke oppfattes som saus, og ha oppgaver for oppmerksomhetstrening og oppmerksomhetsstyring. Dette er vanlig behandling for adhd. Og det fungerer. Anonymkode: 228a1...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #108 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg ble avvist etter 15 min samtale med psykolog på dps. Jeg var for velformulert og flink på skolen til å ha ADHD. Fikk til slutt diagnosen og etter å ha begynt på medisin har livet mitt blitt helt annerledes. Bare det å få ro i kroppen er så deilig. Finnes ikke noe tankekjør lenger og livet er helt topp nå. Anonymkode: d89f6...faf 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #109 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette kjenner jeg også igjen. Jeg har mange ADHD-symptomer. Igjen jeg sier ikke at det er sikkert at jeg har ADHD. Men psykologen min på DPS var svært lite interessert i å undersøke videre og se helheten. Nå har ikke jeg gått til privat psykiater ENDA. Men jeg også følte at det ble min oppgave å forstå nøyaktig hva jeg må formidle til DPS fremfor at psykologen prøvde å stille spørsmålene som trengtes for å vurdere om jeg burde utredes for ADHD. Første gangen jeg var hos DPS tenkte jeg aldri over ADHD. Men jeg fortalte om flere ADHD symptomer uten å vite at det var ADHD-symptomer. Da burde jo psykologen ha tenkt "dette kan være ADHD, jeg bør stille noen spørsmål for å avgjøre om pasienten bør utredes for ADHD. I tillegg bør jeg lese meg opp om ADHD om jeg ikke kan nok om det fra før. ". Og hadde psykologen stilt de spørsmålene så hadde hun fått flere ADHD-symptomer. Jeg tenkte ikke over å fortelle dem fordi jeg visste ikke at dette var ADHD-symptomer eller relevant for behandlingen. Det burde vært unødvendig for meg å lese meg opp på ADHD på egenhånd. Og det burde være unødvendig at du går til en privat psykiater for å vite hva du skal fortelle fastlegen og DPS. TS Anonymkode: 40530...f32 Det er nettop det som er så leit, og jeg kjenner meg så altfor godt igjen i den manglende interessen i å se helheten. Jeg brukte lang tid på å orientere meg å undersøke hvilken psykiater jeg burde gå til. Jeg ville til en med lang erfaring, som hadde godt rykte mtp rikttig diagnsering. Jeg dro ikke dit pga ADHD, jeg gikk dit for andre ting. "Har det ikke bra, jeg trenger hjelp til å finne ut hvorfor". Sånn kort fortalt. Han plukket opp ADHD nesten med en gang - etter en rekke kontrollspørsmål og samtale med meg. Ante ikke at utfordringene mine var typisk ADHD. Og helt enig; de burde stille kontrollspørsmål, ta med oppveksten, når begynte de og de utfordringene. Det er bare flaut og trist hele greia, for de lager ris til egen bak og større belastninger for helsevenet over tid ved å gå feil diagnoser. Anonymkode: 795cb...3a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #110 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan hjelpe, ja. Det er ikke sånn at du ikke er et menneske i verden. Dårlig konsentrasjon er et av vår tids største symptomer, særlig pga. skjerm. Når man er en som tar inn altfor mye fra før, så kan en del av behandlingen være å nettopp begrense skjermbruk, trene hard styrke, dele opp uoverkommelige oppgaver i mindre biter så det ikke oppfattes som saus, og ha oppgaver for oppmerksomhetstrening og oppmerksomhetsstyring. Dette er vanlig behandling for adhd. Og det fungerer. Anonymkode: 228a1...e18 Jeg har alvorlig utmattelse og kan ikke trene hardt noe som helst. Mitt liv er begrenset til å ha fysisk overskudd til å gjøre lett husarbeid, og gå korte turer 1-2 ganger i uken. Anonymkode: 795cb...3a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #111 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har alvorlig utmattelse og kan ikke trene hardt noe som helst. Mitt liv er begrenset til å ha fysisk overskudd til å gjøre lett husarbeid, og gå korte turer 1-2 ganger i uken. Anonymkode: 795cb...3a2 Da kan du plukke vekk "å trene hardt". Anonymkode: 228a1...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #112 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kan du plukke vekk "å trene hardt". Anonymkode: 228a1...e18 Jeg kan plukke vekk det meste. Etter mange år så vet jeg godt hva som trigger meg/gjør meg sliten. Jeg unngår egentlig å være aktiv i forum, for jeg vet det kan trigge. Jeg slår av tv og legger meg tidlig hver kveld, nøye med rutiner. Jeg ser ikke på program som gjør meg opprørt, osv. Men kroppen spinner av angst og "ADHD-kjør" hver natt åkkesom, som påvirker søvn, som igjen forsterker utmattelse. Men hvis "opplegg" kan hjelpe med dette, supert. Anonymkode: 795cb...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #113 Del Skrevet 28. desember 2024 Om du har ADHD eller ikke, hva forventer du skal endre seg for deg? Det er ikke en quickfix å få diagnosen, heller ikke som voksen, og vi må jobbe like hardt med oss selv om vi har diagnosen eller ikke. Personlig vil jeg legge trykk i den andre enden: ikke hva det heter men hvordan du kan skape endringer i livet ditt. Hvilke avslapningsteknikker bruker du, hvilke rutiner har du mtp mosjon, kosthold, søvn? Det er mange av de samme tingene som må.taes tak i mtp depresjon, utbrenthet og ADHD. Jobb med å finne løsninger som får hverdagen til å fungere heller enn å kjempe mot systemet. Bokstaver eller diagnose endrer veldig lite i det store og det hele. Det kan være kjekt å vite hvorfor, men det er hovedsakelig IKKE der du finner veien videre for deg selv. Anonymkode: 821bc...117 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #114 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nettop det som er så leit, og jeg kjenner meg så altfor godt igjen i den manglende interessen i å se helheten. Jeg brukte lang tid på å orientere meg å undersøke hvilken psykiater jeg burde gå til. Jeg ville til en med lang erfaring, som hadde godt rykte mtp rikttig diagnsering. Jeg dro ikke dit pga ADHD, jeg gikk dit for andre ting. "Har det ikke bra, jeg trenger hjelp til å finne ut hvorfor". Sånn kort fortalt. Han plukket opp ADHD nesten med en gang - etter en rekke kontrollspørsmål og samtale med meg. Ante ikke at utfordringene mine var typisk ADHD. Og helt enig; de burde stille kontrollspørsmål, ta med oppveksten, når begynte de og de utfordringene. Det er bare flaut og trist hele greia, for de lager ris til egen bak og større belastninger for helsevenet over tid ved å gå feil diagnoser. Anonymkode: 795cb...3a2 Jeg er helt enig med deg. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ble avvist etter 15 min samtale med psykolog på dps. Jeg var for velformulert og flink på skolen til å ha ADHD. Fikk til slutt diagnosen og etter å ha begynt på medisin har livet mitt blitt helt annerledes. Bare det å få ro i kroppen er så deilig. Finnes ikke noe tankekjør lenger og livet er helt topp nå. Anonymkode: d89f6...faf Bra du fikk et bedre liv til slutt. Men du skulle selvsagt ikke blitt avvist hos DPS fordi du var for velformulert og flink på skolen. TS Anonymkode: 40530...f32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #115 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan plukke vekk det meste. Etter mange år så vet jeg godt hva som trigger meg/gjør meg sliten. Jeg unngår egentlig å være aktiv i forum, for jeg vet det kan trigge. Jeg slår av tv og legger meg tidlig hver kveld, nøye med rutiner. Jeg ser ikke på program som gjør meg opprørt, osv. Men kroppen spinner av angst og "ADHD-kjør" hver natt åkkesom, som påvirker søvn, som igjen forsterker utmattelse. Men hvis "opplegg" kan hjelpe med dette, supert. Anonymkode: 795cb...3a2 Opplegg, også kalt behandling. Kognitiv behandling eller act, for adhd. Noen øvelser, som oppmerkosmhetsøvelser (som jeg gjør daglig) er ekstremt krevende for mennesker med adhd, altså kan de være utmattende i begynnelsen, men over tid bidrar de til et mindre utmattende hode. Anonymkode: 228a1...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #116 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Opplegg, også kalt behandling. Kognitiv behandling eller act, for adhd. Noen øvelser, som oppmerkosmhetsøvelser (som jeg gjør daglig) er ekstremt krevende for mennesker med adhd, altså kan de være utmattende i begynnelsen, men over tid bidrar de til et mindre utmattende hode. Anonymkode: 228a1...e18 Kognitiv terapi er noe jeg har etterspurt, så håper det er noe som kan gi lindring. Først må jeg få diagnosen på papiret, men fint å høre at det finnes gode verktøy som også kan hjelpe med søvn. Håper å unngå medisiner i det lengste. Anonymkode: 795cb...3a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 28. desember 2024 #117 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Begge deler er jo korrekt. Adhd er en trenddiagnose, som i at nå leser samtlige sine problemer ikke bare inn i en medisinsk diskurs, men også inn i denne diagnosen mer spesifikt. Kan du vise til at det er endring i kriteriene for å få diagnosen nå? Det du skriver om endret cut-off. Det er også åpenbart vanskelig også for fastlegene å filtrere, når pasientene møter på legekontoret og har lest så mye om symptomer at de sier de riktige tingene. Ikke fordi de er sleipe, men fordi vi mennesker misforstår hva psykiske lidelser, utviklingsforstyrrelser o.l. faktisk er., og fordi vi finner diagnoser kjenner oss igjen, samtidig som pasienter henter vokabular fra artikler, diagnosemanualer etc., ting som med Internett er lett tilgjengelig for alle. Pluss infuencer-kultur. Det handler sånn sett ikke om trend, men om hvordan vi lærer å lese oss selv på visse måter. Det jeg tenker burde ha blitt gjort og som man kan jobbe med utenfor dps, er å målrette seg inn på typiske symptomer og atferd ved adhd (de pasienten oppgir), og sette opp et målrettet opplegg for dette, som i stor grad kan kopieres fra dps. Slik man kan jobbe med depresjon. Man trenger ikke diagnosen, men et opplegg og løp for behandling av symptomer. Det blir i det minste ikke verre for noen at man jobber med konsentrasjon og rutiner for eksempel, som en god del av den kognitive behandlingen jo handler om. Og så misliker jeg oppriktig utviklingen med at samfunnet får oss til å tro at livet vørt går i grus hvis vi ikke får utredning og diagnose. Vi kan ikke tenke sånn. Anonymkode: 228a1...e18 Du har absolutt mange gode poenger her, og løsninga på det vi diskutere er på ingen måte svart-hvitt og enten-eller. Men det er heller ikke å kreve at folk må kollapse først når de har åpenbare symptomer og det er dokumenterbart til barndom, og man i tillegg har historikk på depresjon, angst og f,eks spiseforstyrrelser. Det jeg mener med å kaste barnet ut med badevannet. Fordi vi definitivt har fått det fenomenet du godt beskriver i første avsnitt avvises også mennesker med klare symptomer og problemer, som «alle» rundt og t.o.m de som vurderer henvisningen mener kan ha adhd, men de har ikke falt ut av jobb enda… At dette krever tilnærming på flere punkt, ikke bare «ta inn flere til utredning» er jeg helt enig i! Og problemet starter allerede i barnehage og skole hvor du må ha en diagnose for at man skal få ressurser til tilrettelegging… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #118 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du har ADHD eller ikke, hva forventer du skal endre seg for deg? Det er ikke en quickfix å få diagnosen, heller ikke som voksen, og vi må jobbe like hardt med oss selv om vi har diagnosen eller ikke. Personlig vil jeg legge trykk i den andre enden: ikke hva det heter men hvordan du kan skape endringer i livet ditt. Hvilke avslapningsteknikker bruker du, hvilke rutiner har du mtp mosjon, kosthold, søvn? Det er mange av de samme tingene som må.taes tak i mtp depresjon, utbrenthet og ADHD. Jobb med å finne løsninger som får hverdagen til å fungere heller enn å kjempe mot systemet. Bokstaver eller diagnose endrer veldig lite i det store og det hele. Det kan være kjekt å vite hvorfor, men det er hovedsakelig IKKE der du finner veien videre for deg selv. Anonymkode: 821bc...117 Jeg har gått til DPS tidligere og jeg går til DPS nå. Jeg har fått alle mulige råd og prøvd å følge dem. Men det er ikke nok. Det er jo derfor jeg igjen er sykemeldt og tilbake hos DPS. Jeg har snakket med leger og psykologer hos DPS og jeg har snakket med NAV og alle har spurt om jeg ikke burde gi opp tanken om at jeg kan jobbe. På samme måte som jeg presser på for å få ADHD-utredning så har DPS presset på for at jeg skal akseptere at jeg ikke kan jobbe. . Jeg tror du skal være glad for at jeg kjemper mot systemet. TS Anonymkode: 40530...f32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 28. desember 2024 #119 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De burde selvsagt vært ærlige, men det er vel snakk om penger? Hadde de sagt "Du tilfredsstiller de medisinske kravene til å få ADHD-utredning, men vi har ikke plass så du får ikke plass" så hadde vel fritt sykehusvalg slått inn og de måtte betalt for utredning hos noen som har ledig kapasitet? De hadde måttet kjøpe plasser. Anonymkode: 40530...f32 Eksakt mitt poeng! Og vi hadde aldri akseptert tilsvarende i somatikken! (Snakker ikke om enkelttilfeller, men «satt i system») Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #120 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har gått til DPS tidligere og jeg går til DPS nå. Jeg har fått alle mulige råd og prøvd å følge dem. Men det er ikke nok. Det er jo derfor jeg igjen er sykemeldt og tilbake hos DPS. Jeg har snakket med leger og psykologer hos DPS og jeg har snakket med NAV og alle har spurt om jeg ikke burde gi opp tanken om at jeg kan jobbe. På samme måte som jeg presser på for å få ADHD-utredning så har DPS presset på for at jeg skal akseptere at jeg ikke kan jobbe. . Jeg tror du skal være glad for at jeg kjemper mot systemet. TS Anonymkode: 40530...f32 Har dps og nav sagt dette? Har du andre diagnoser i bunn? Har du prøvd å bytte jobb? Jeg har aldri opplevd at nav noensinne prøver å få folk til å la være og jobbe siden de har arbeidslinja. Nav ville aldri bedt om dette. Sa har du i hvert fall en dårlig veileder. Anonymkode: 228a1...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå