AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #61 Del Skrevet 28. desember 2024 Ninaen skrev (13 minutter siden): Diagnoser har ikke historisk vært for å hjelpe pasienten i psykiatrien, men å sortere å gjøre ting enklere for helsevesenet, satt på spissen. Takk gud har det skjedd en utvikling særlig de siste 10-15. Anbefaler bøkene til Trond Aarre. ADHD har gått fra å hete MBD-minimal braindysfunction i ICD-9 til å bli til en atferdsforstyrrelse i psykatrikapittelet i ICD-10 og noe man betraktet som resultat av dårlig oppdragelse og miljø (og autisme var pga følelseskalde mødre, kosthold og etter hvert vaksiner…), til at man nå betrakter ADHD sammen med autisme spekteret som nevrobiologiske utviklingsforstyrrelser, og Tourette syndrom blir i ICD-11 definert som nevrologisk sykdom. Det er høy komorbiditet, altså at man har 2 eller alle 3 diagnoser. Det trengs mye mer forskning her. Tourette er tics, og man ser nå på det som en motorisk/nevrologisk forstyrrelse knyttet til basalgangliene (lik f,eks chorea), forskning ser også stadig mer på ADHD og dopamin, og man vet at symptomene er knyttet til basalgangliene, og også andre deler av hjernen, og man ser f,eks problemer med dysdiadokokinesi, viseospatielle vansker, tids blindhet og andre symptomer/funn man også ser ved nevrologiske sykdommer. Det er så mange fordommer og misforståelser knyttet til særlig ADHD. Spesielt pga «TikTok»-generasjonen og «alle skal ha diagnose». Og at «alle kjenner seg jo igjen!» Ja, alle kan oppleve symptomene som er på ADHD, men her er det snakk om en totalpakke, om hvor uttalt, og varighet. Ikke bare være litt vimsete. Og det mange ikke vet er at et absolutt kriterium for diagnosen er at symptomene ikke bedre forklares av andre årsaker. Dessverre er en del fagfolk glad i å forklare symptomene med «det er depresjon» uten å undersøke nærmere… Takk. Nå har ikke jeg sjans til å lese bøker. Det er ett av ADHD-symptomene mine. Jeg bruker flere år på å komme gjennom bøker andre leser på en helg. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at å sette diagnoser handlet om å gjøre det "enklere for helsevesenet". Hva mente du med det? TS Anonymkode: 40530...f32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #62 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ekstremt trist at du har det sånn og helt enig i at alt må prøves. Det står for mye på spill til at man kan la medisiner være uprøvd. Ja, svært mange ber om ADHD-utredning nå fordi de ikke fikk ADHD-utredningen for mange år siden da de egentlig skulle hatt ADHD-utredningen. Jeg er også helt enig i at i verste fall så går det fatalt. Finnes selvsagt folk som tror de har ADHD og ikke har det og folk som ønsker ADHD-utredning som ikke er i nærheten av å tilfredsstille kravene til diagnosen. jeg nekter ikke for det. Men sånn er det med alle diagnose og denne tråden her handler om oss med svært store plager med ADHD-symptomer. TS Anonymkode: 40530...f32 Som du så litt tidligere i tråden, så er det faktisk folk som oppriktig tror at ADHD diagnose innebærer hjelpestønad på 3000 kr i mnd, og dermed tror det er derfor "alle" vil ha diagnosen. Jeg får helt fnatt over hvor tjukke folk er i huet.. Anonymkode: 795cb...3a2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #63 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som du så litt tidligere i tråden, så er det faktisk folk som oppriktig tror at ADHD diagnose innebærer hjelpestønad på 3000 kr i mnd, og dermed tror det er derfor "alle" vil ha diagnosen. Jeg får helt fnatt over hvor tjukke folk er i huet.. Anonymkode: 795cb...3a2 Sant. Nå skjønner jeg ikke hvorfor disse tror man får 3000 kroner i måneden i stønad. Som du sier så får man ikke 3000 kroner i stønaden med mindre man har barn som ødelegger klærne for denne summen. Så man tjener ingenting, man får jo bare dekket merkostnadene. Men disse 3000 kronene er jo bare småpenger sammenlignet med kostnadene om om man ender opp som uføretrygdet, man havner på AAP/sykepenger, må jobbe deltid eller bruker mange år ekstra på studiene. De store pengene ligger i å kunne jobbe. Alt annet blir bare bagateller i forhold det man taper på ikke kunne jobbe. Og det å kunne jobbe gjør jo også at man kan kjøpe bolig, spare i fond, osv. TS Anonymkode: 40530...f32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #64 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tusen takk for svar! Bra det går bedre med deg nå, men trist det tok så lang tid. Jeg vet ikke om du har lest avisartikler om ADHD. Det er veldig mange historier der som ligner på din. Det er noe av det som får meg til å lure på om det er en bevisst strategi for DPS å nekte ADHD-utredning. Senest i går leste jeg om fyr det tok 12 år fra han gikk til legen til han fikk ADHD-diagnosen. Selv da en ADHD-spesialist skrev henvisningen så ble han først avvist og ADHD-spesialisten måtte skrive ny henvisning. De forklarte også at han fungerte for godt til å få ADHD-utredning og viste til at han studerte. Men han brukte nesten 4 ganger så langt tid som ordinær tid på studiene. Han brukte lang tid fordi han slet med en tåke av tanker, følelser og uro. Tåka kom og gikk, når tåka var borte kunne han jobbe og når tåka var der kunne han ikke jobbe. Han var også flere ganger utbrent og hadde panikkangst, han gikk til legen og psykolog pga det. Så veldig spesielt at DPS skriver at han "fungerer for godt". Fastlegen stemplet han faktisk først som lat! Nå fikk han ADHD-utredning til slutt og han ble frisk når han begynte på medisiner. Men syntes det var svært arrogant av DPS å snakke om at grunnen til at det tok så lang tid for han å få riktig diagnose var fordi det er vanskelig å oppdage ADHD. For det er ikke slik at DPS i 12 år prøvde å finne ut hva som feilte mannen og han hadde en sjelden sykdom ingen kunne tenkt over. Det som var problemet var at DPS ikke anerkjente problemene hans og mente at han fungerte for godt og problemet var at de absolutt ikke ville utrede han for ADHD. ADHD-psykologene som snakket med han sa det hadde tatt minutter før de skjønte at dette nok var ADHD. Så det var ikke slik at han hadde symptomer som var vanskelig å oppdage. Så det må jo ha vært grov kunnskapsmangel hos de som avviste han. I tillegg handler det selvsagt om ressursmangel. Her er artikkelen: https://www.nrk.no/vestland/xl/dagens-adhd-praksis-gjor-det-vanskelig-for-smarte-folk-a-fa-en-adhd-diagnose-1.16988044 Anonymkode: 40530...f32 Nei. For å få utredningen og evnt. diagnose, må funksjonsfallet være betraktelig. Dps vet godt at man kan man ha adhd, men likevel fungere i hverdagen. Faktisk er de helt på det rene med, noen av dem i hvert fall, at adhd har en skala, og at man ikke får utredning før man scorer så og så høyt på den skalaen. Altså betyr ikke et avslag "nei, du har ikke adhd". Anonymkode: 228a1...e18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 28. desember 2024 #65 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Takk. Nå har ikke jeg sjans til å lese bøker. Det er ett av ADHD-symptomene mine. Jeg bruker flere år på å komme gjennom bøker andre leser på en helg. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at å sette diagnoser handlet om å gjøre det "enklere for helsevesenet". Hva mente du med det? TS Anonymkode: 40530...f32 Helsevesenet sitt behov for å kategorisere og sortere oss 😉Angst og depresjon er jo ikke sykdommer etter ordinær definisjon, det er et sett symptomer man har bestemt seg for at vi kaller noe. Psykiatrien burde i mye større grad «kopiert» inndelingen i diagnosesystemet fastlegene bruker, det er inndelt i symptom diagnoser og sykdomsdiagnoser. Depresjon, angst, spiseforstyrrelser f,eks er jo i all hovedsak symptom på noe annet. Men dette er en helt annen diskusjon. Terskelen DPS har lagt seg på ang ADHD-utredning er problematisk fordi folk må bli utbrent og dekompensere først, og fastlegen kan ikke sette ADHD-diagnose. Å avvise fordi du fungerer for bra per nå, for utredning, ikke behandling nødvendigvis, for en diagnose fastlege ikke har lov å sette, det er helt hårreisende og kan ikke skjønne at det egentlig er i tråd med intensjonen i lovverket om prioritering. Du kan ha symptomer som absolutt påvirker hverdagen og gir problemer, men bli avvist fordi ikke alvorlig grad (ennå) og «ikke kapasitet». Prioriteringsveilederen for andre tilstander gjelder primært diagnoser fastlege også kan sette og starte tiltak for hvis det er mild-moderat grad. Med ADHD kan fastlege verken sette diagnose, medisinere eller gjøre særlig annet enn å gi «gode råd». Det er stemoderlig behandling av en pasientgruppe som har vært neglisjert og stigmatisert i mange tiår. Det er en skam. ADHD er mer enn litt konsentrasjonsvansker og maur i rompa… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #66 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Takk. Nå har ikke jeg sjans til å lese bøker. Det er ett av ADHD-symptomene mine. Jeg bruker flere år på å komme gjennom bøker andre leser på en helg. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at å sette diagnoser handlet om å gjøre det "enklere for helsevesenet". Hva mente du med det? TS Anonymkode: 40530...f32 Samme her, lesing er håpløst. Du kan prøve å se om lesebriller hjelper, ta en synstest hos optiker. Anonymkode: 795cb...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #67 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Sant. Nå skjønner jeg ikke hvorfor disse tror man får 3000 kroner i måneden i stønad. Som du sier så får man ikke 3000 kroner i stønaden med mindre man har barn som ødelegger klærne for denne summen. Så man tjener ingenting, man får jo bare dekket merkostnadene. Men disse 3000 kronene er jo bare småpenger sammenlignet med kostnadene om om man ender opp som uføretrygdet, man havner på AAP/sykepenger, må jobbe deltid eller bruker mange år ekstra på studiene. De store pengene ligger i å kunne jobbe. Alt annet blir bare bagateller i forhold det man taper på ikke kunne jobbe. Og det å kunne jobbe gjør jo også at man kan kjøpe bolig, spare i fond, osv. TS Anonymkode: 40530...f32 Noen har helt sikkert lest en halv setning et sted; "stønad 3000 kr i mnd", og ikke fått med seg helheten. Senere ikke klart å google hva denne stønaden innebærer, og sitter i sitt triste liv og prosjierer sin egen elendighet i slike forum. Ja helt klart, det er ingenting som er bedre for økonomien enn å jobbe. Men folk forstår ikke at for mange så er ADHD så invalidiserende at de faller utenfor arbeidslivet. Dessverre tror mange fortsatt at ADHD bare dreier seg om uro og konsentrasjonsvansker, og klarer ikke å forstå hva dette alene innebærer. Anonymkode: 795cb...3a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #68 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ekstremt trist at du har det sånn og helt enig i at alt må prøves. Det står for mye på spill til at man kan la medisiner være uprøvd. Ja, svært mange ber om ADHD-utredning nå fordi de ikke fikk ADHD-utredningen for mange år siden da de egentlig skulle hatt ADHD-utredningen. Jeg er også helt enig i at i verste fall så går det fatalt. Finnes selvsagt folk som tror de har ADHD og ikke har det og folk som ønsker ADHD-utredning som ikke er i nærheten av å tilfredsstille kravene til diagnosen. jeg nekter ikke for det. Men sånn er det med alle diagnose og denne tråden her handler om oss med svært store plager med ADHD-symptomer. TS Anonymkode: 40530...f32 Det handler ikke om at trend betyr at noen tror de har det og nesten ikke har symptomer. Det handler om at nå ser ekstremt mange sine problemer i lys av adhd-diagnosen slik man før så det i lys av angst og depresjonsdiagnoser. Og jo mer man leser om det, jo mer passer det og jo mer justerer man seg selv etter det og leter etter det som passer. Det er psykologisk og helt reellt. Du har hengt deg helt opp i at du har adhd. Du skriver som en som er 100 prosent sikker. Det betyr ikke at du ikke har det. Men det kan altså hende at du ikke har det. Men det virker som folk ikke godtar sånt i dag. De skal ja den diagnosen, og de tror at medisinen er den endelige redningen. Det blir målet til folk. Det er dette som er spesielt med dagens system. Pasienter krever spesifikke diagnoser. 9 av 10 henvisninger fra fastlege til dps er nå for adhd. Det har ingenting med at dps nekter å utrede å gjøre, men fordi de er ekstremt presset og adhd faktisk har kriterier for dokumentasjon på symptomer i barndom i tillegg. De fleste andre diagnoser hos dps har ikke det. Anonymkode: 228a1...e18 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 28. desember 2024 #69 Del Skrevet 28. desember 2024 Ninaen skrev (7 minutter siden): Helsevesenet sitt behov for å kategorisere og sortere oss 😉Angst og depresjon er jo ikke sykdommer etter ordinær definisjon, det er et sett symptomer man har bestemt seg for at vi kaller noe. Psykiatrien burde i mye større grad «kopiert» inndelingen i diagnosesystemet fastlegene bruker, det er inndelt i symptom diagnoser og sykdomsdiagnoser. Depresjon, angst, spiseforstyrrelser f,eks er jo i all hovedsak symptom på noe annet. Men dette er en helt annen diskusjon. Terskelen DPS har lagt seg på ang ADHD-utredning er problematisk fordi folk må bli utbrent og dekompensere først, og fastlegen kan ikke sette ADHD-diagnose. Å avvise fordi du fungerer for bra per nå, for utredning, ikke behandling nødvendigvis, for en diagnose fastlege ikke har lov å sette, det er helt hårreisende og kan ikke skjønne at det egentlig er i tråd med intensjonen i lovverket om prioritering. Du kan ha symptomer som absolutt påvirker hverdagen og gir problemer, men bli avvist fordi ikke alvorlig grad (ennå) og «ikke kapasitet». Prioriteringsveilederen for andre tilstander gjelder primært diagnoser fastlege også kan sette og starte tiltak for hvis det er mild-moderat grad. Med ADHD kan fastlege verken sette diagnose, medisinere eller gjøre særlig annet enn å gi «gode råd». Det er stemoderlig behandling av en pasientgruppe som har vært neglisjert og stigmatisert i mange tiår. Det er en skam. ADHD er mer enn litt konsentrasjonsvansker og maur i rompa… Siterer meg selv for kontekst Psykiatrien vil ikke avvise en med psykosesymptomer, uavhengig av hvor uttalt, fordi fastlegen kan ikke håndtere og behandle dette. Og før noen sier «er jo ikke det samme da, psykose er alvorlig!», ja det er det, men ADHD kan også være svært alvorlig, og bli alvorlig, når man ikke får diagnose og riktig hjelp. Er det greit at folk ikke får diagnose og hjelp før de er endt i fengsel, nesten har dødd av overdose, eller har sulta i hjel? Fordi de greide seg jo tross alt på skolen, starta tross alt på studie, hadde jo jobb en periode, eller «var bare krevende og oppførte seg forjævlig». Og ang økning i diagnosen, det er ikke sånn at ADHD ikke har eksistert før, men man hadde ikke navn på det. Hvor mange av tidligere generasjoner som døde i ung alder med ADHD pga risikoatferd i ulykker, vold, drakk seg i hjel osv… Eller som har levd dysfunksjonelle liv, påført familien sin traumer uforvarende, har hangla i arbeidslivet, eller ganske enkelt hatt flaks med hvem de støtte på og ga dem en sjanse på rett sted i jobb, og hadde lærere som så potensialet og ga rett hjelp og støtte. Mange voksne får nå diagnosen fordi barna deres blir utredet, og bevisstheten rundt den genetiske komponenten for både adhd, Tourette og autisme øker stadig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #70 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. For å få utredningen og evnt. diagnose, må funksjonsfallet være betraktelig. Dps vet godt at man kan man ha adhd, men likevel fungere i hverdagen. Faktisk er de helt på det rene med, noen av dem i hvert fall, at adhd har en skala, og at man ikke får utredning før man scorer så og så høyt på den skalaen. Altså betyr ikke et avslag "nei, du har ikke adhd". Anonymkode: 228a1...e18 Det er ikke mulig for meg å vite hva du sier nei til når du siterer hele innlegget mitt og ikke skriver konkret hvilken påstand jeg har kommet med som du er uenig i. Innlegget du siterte handler heller ikke om folk som fungerer godt i hverdagen. Mannen som blir beskrevet slet svært mye. Han fikk også ADHD-diagnosen til slutt. Men han fikk diagnosen 12 år etter at han først gikk til fastlegen og 6 år etter han begynte hos psykolog. Det er jo her mye av problemet ligger. At man som pasient må kjempe for å få utredning. Hadde han bare akseptert de første svarene han fikk fra fastlegen, fra psykologen og fra DPS så hadde han ikke fått diagnosen. Hadde helsepersonellet alltid visst hva de gjorde så hadde det ikke tatt 12 år for han å få diagnosen. ADHD er medfødt. Jeg kan skjønne at man gjør feil. Vi er alle mennesker. Men man kan ikke både si "vi gjør alle feil" og si "Hvis ikke DPS mener du har ADHD så har du ikke ADHD". For gjør man det siste så sier man at de som jobber hos DPS ikke kan gjøre feil . Og det står mye på spill. Det er ikke en teoretisk diskusjon. Når psykologene gjør feil så må pasientene betale en skyhøy pris og desto lenger psykologene bruker på å rette opp feilen desto større blir prisen pasienten og samfunnet må betale. TS Anonymkode: 40530...f32 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #71 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det handler ikke om at trend betyr at noen tror de har det og nesten ikke har symptomer. Det handler om at nå ser ekstremt mange sine problemer i lys av adhd-diagnosen slik man før så det i lys av angst og depresjonsdiagnoser. Og jo mer man leser om det, jo mer passer det og jo mer justerer man seg selv etter det og leter etter det som passer. Det er psykologisk og helt reellt. Du har hengt deg helt opp i at du har adhd. Du skriver som en som er 100 prosent sikker. Det betyr ikke at du ikke har det. Men det kan altså hende at du ikke har det. Men det virker som folk ikke godtar sånt i dag. De skal ja den diagnosen, og de tror at medisinen er den endelige redningen. Det blir målet til folk. Det er dette som er spesielt med dagens system. Pasienter krever spesifikke diagnoser. 9 av 10 henvisninger fra fastlege til dps er nå for adhd. Det har ingenting med at dps nekter å utrede å gjøre, men fordi de er ekstremt presset og adhd faktisk har kriterier for dokumentasjon på symptomer i barndom i tillegg. De fleste andre diagnoser hos dps har ikke det. Anonymkode: 228a1...e18 Nei. Pasienten krever spesifikk utredning. Ikke alle kan dokumentere symptomer i barndom, det er rart at man ikke skal få utredning/diagnose av den grunn. For en som er godt voksen kan ha foreldre som har blitt demente, ikke har søsken, og ikke har venner som husker. Flere lærere jeg hadde er døde, de var jo over 40 år da jeg var 7 år. Jeg for min del husker ikke så godt hvordan mine medelever var, og ikke alle har barndomsvenner som har fulgt en gjennom mange år. Det er heller ikke gitt at foreldre husker riktig; noen er så opptatt av å forhøye sine barn og ikke vedkjenne at ungen var "all over". Man har da en fasade å opprettholde. Og for de med ADHD uoppmerksom type, så er det ofte ikke noe som stikker seg ut i barndommen. Så det er jo helt meningsløst at man ikke skal kunne vurderes til utredning med bakgrunn i dette. Anonymkode: 795cb...3a2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 28. desember 2024 #72 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det handler ikke om at trend betyr at noen tror de har det og nesten ikke har symptomer. Det handler om at nå ser ekstremt mange sine problemer i lys av adhd-diagnosen slik man før så det i lys av angst og depresjonsdiagnoser. Og jo mer man leser om det, jo mer passer det og jo mer justerer man seg selv etter det og leter etter det som passer. Det er psykologisk og helt reellt. Du har hengt deg helt opp i at du har adhd. Du skriver som en som er 100 prosent sikker. Det betyr ikke at du ikke har det. Men det kan altså hende at du ikke har det. Men det virker som folk ikke godtar sånt i dag. De skal ja den diagnosen, og de tror at medisinen er den endelige redningen. Det blir målet til folk. Det er dette som er spesielt med dagens system. Pasienter krever spesifikke diagnoser. 9 av 10 henvisninger fra fastlege til dps er nå for adhd. Det har ingenting med at dps nekter å utrede å gjøre, men fordi de er ekstremt presset og adhd faktisk har kriterier for dokumentasjon på symptomer i barndom i tillegg. De fleste andre diagnoser hos dps har ikke det. Anonymkode: 228a1...e18 Er langt på vei enig med deg. Men når folk henvises med klare symptomer OG kompatentopplysninger for symptomer og funn i barndommen, så burde ikke DPS avvise kun fordi «du har ikke falt ut av jobb enda», spesielt ikke siden fastlege ikke har lov til å utrede/diagnostisere. Og når man havner på DPS med depresjon og angst er det egentlig deres forsømte plikt å utrede årsaker til det, dessverre er det blitt samlebånd og viktigere (for ledelsen) å generere fine tall enn å la fagfolk gjøre jobben sin slik den er ment å gjøres og gi folk god nok hjelp. Ingen hadde akseptert denne måten å jobbe på i somatikken. (Jada, skjer mye slett jobb der også, en ikke satt i system og bestemt av ledelsen). At mange i dag er så opptatt av å forklare hverdagsutfordringer med diagnoser ødelegger helt klart for dem med reelle problemer (og diagnoser). Men vi må ikke kaste barnet ut med badevannet heller… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #73 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke mulig for meg å vite hva du sier nei til når du siterer hele innlegget mitt og ikke skriver konkret hvilken påstand jeg har kommet med som du er uenig i. Innlegget du siterte handler heller ikke om folk som fungerer godt i hverdagen. Mannen som blir beskrevet slet svært mye. Han fikk også ADHD-diagnosen til slutt. Men han fikk diagnosen 12 år etter at han først gikk til fastlegen og 6 år etter han begynte hos psykolog. Det er jo her mye av problemet ligger. At man som pasient må kjempe for å få utredning. Hadde han bare akseptert de første svarene han fikk fra fastlegen, fra psykologen og fra DPS så hadde han ikke fått diagnosen. Hadde helsepersonellet alltid visst hva de gjorde så hadde det ikke tatt 12 år for han å få diagnosen. ADHD er medfødt. Jeg kan skjønne at man gjør feil. Vi er alle mennesker. Men man kan ikke både si "vi gjør alle feil" og si "Hvis ikke DPS mener du har ADHD så har du ikke ADHD". For gjør man det siste så sier man at de som jobber hos DPS ikke kan gjøre feil . Og det står mye på spill. Det er ikke en teoretisk diskusjon. Når psykologene gjør feil så må pasientene betale en skyhøy pris og desto lenger psykologene bruker på å rette opp feilen desto større blir prisen pasienten og samfunnet må betale. TS Anonymkode: 40530...f32 Som jeg akkurat skrev så sier ikke dps at du ikke har adhd. De gir avslag på en utredning. Det betyr ikke at de har sagt du ikke kan ha det. Du kan klage eller søke ny utredning. Det er helt åpenbart at de hjelper de som trenger mest hjelp siden de ikke har all verdens ressurser. De som klarer seg ok akkurat da må eventuelt vente. Da får man heller søke når det er funksjonfall. De har ikke kapasitet, og det er uansett ikke sånn at alle som får diagnosen skal på medisiner heller. Jada, det står mye på spill, men som oftest står det ikke SÅ mye på spill. Har man utdanning og jobb, så er det faktisk et godt utgangspunkt. De fleste med adhd blir verken kriminelle eller rusmisbrukere i voksen alder. De som blir det har ofte startet lenge før, har falt ut av skole, arbeidsliv og står utenfor. Det er bare merkelig å si at disse ikke skal prioriteres. Anonymkode: 228a1...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #74 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som jeg akkurat skrev så sier ikke dps at du ikke har adhd. De gir avslag på en utredning. Det betyr ikke at de har sagt du ikke kan ha det. Du kan klage eller søke ny utredning. Det er helt åpenbart at de hjelper de som trenger mest hjelp siden de ikke har all verdens ressurser. De som klarer seg ok akkurat da må eventuelt vente. Da får man heller søke når det er funksjonfall. De har ikke kapasitet, og det er uansett ikke sånn at alle som får diagnosen skal på medisiner heller. Jada, det står mye på spill, men som oftest står det ikke SÅ mye på spill. Har man utdanning og jobb, så er det faktisk et godt utgangspunkt. De fleste med adhd blir verken kriminelle eller rusmisbrukere i voksen alder. De som blir det har ofte startet lenge før, har falt ut av skole, arbeidsliv og står utenfor. Det er bare merkelig å si at disse ikke skal prioriteres. Anonymkode: 228a1...e18 Er ikke gjentakende utbrenthet med sykemeldinger å regne som et ganske vesentlig funksjonsfall? Anonymkode: 795cb...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #75 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Pasienten krever spesifikk utredning. Ikke alle kan dokumentere symptomer i barndom, det er rart at man ikke skal få utredning/diagnose av den grunn. For en som er godt voksen kan ha foreldre som har blitt demente, ikke har søsken, og ikke har venner som husker. Flere lærere jeg hadde er døde, de var jo over 40 år da jeg var 7 år. Jeg for min del husker ikke så godt hvordan mine medelever var, og ikke alle har barndomsvenner som har fulgt en gjennom mange år. Det er heller ikke gitt at foreldre husker riktig; noen er så opptatt av å forhøye sine barn og ikke vedkjenne at ungen var "all over". Man har da en fasade å opprettholde. Og for de med ADHD uoppmerksom type, så er det ofte ikke noe som stikker seg ut i barndommen. Så det er jo helt meningsløst at man ikke skal kunne vurderes til utredning med bakgrunn i dette. Anonymkode: 795cb...3a2 Man vurderes til utredning på grunnlag av symptomer og fubksjonsfall, ikke barndom først og fremst. Symptomer i barndom blir som oftest sjekket under utredningen. Man må gjerne insistere på at det ikke har betydning, men det har det. Hvis noen som skal si hvordan du var som barn, lyver, så må du påpeke det selvfølgelig. Men man kommer ikke unna at adhd gir symptomer også i barndommen. Ja, de kan til en viss grad maskeres eller reguleres av eventuelt tilleggsdiagnose, men symptomene må ja vært til stede. Jeg sier ikke at ting ikke kan gå galt i henvisning og utredning, men det er ikke sånn at når man ikke får det "som man vil" eller trodde, så har det garantert gått galt i utredning etc. Vi har også et valg. Hvis vi får avslag, kan vi velge å likevel sette opp et opplegg for oss selv som går på adhd-symptomer. Dette er en stor del av behandlingen uansett. Også adhd-behandling krever selvdisiplin og man kan ta i bruk ulike metoder også uten diagnose. Anonymkode: 228a1...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #76 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det handler ikke om at trend betyr at noen tror de har det og nesten ikke har symptomer. Det handler om at nå ser ekstremt mange sine problemer i lys av adhd-diagnosen slik man før så det i lys av angst og depresjonsdiagnoser. Og jo mer man leser om det, jo mer passer det og jo mer justerer man seg selv etter det og leter etter det som passer. Det er psykologisk og helt reellt. Du har hengt deg helt opp i at du har adhd. Du skriver som en som er 100 prosent sikker. Det betyr ikke at du ikke har det. Men det kan altså hende at du ikke har det. Men det virker som folk ikke godtar sånt i dag. De skal ja den diagnosen, og de tror at medisinen er den endelige redningen. Det blir målet til folk. Det er dette som er spesielt med dagens system. Pasienter krever spesifikke diagnoser. 9 av 10 henvisninger fra fastlege til dps er nå for adhd. Det har ingenting med at dps nekter å utrede å gjøre, men fordi de er ekstremt presset og adhd faktisk har kriterier for dokumentasjon på symptomer i barndom i tillegg. De fleste andre diagnoser hos dps har ikke det. Anonymkode: 228a1...e18 Jeg har skrevet drøssevis av ganger at det ikke er sikkert at jeg har ADHD. Det jeg reagerte på var at jeg ikke fikk ADHD-utredning. Jeg skjønner at DPS er presset. Men dette er også prisen de må betale for i flere tiår ikke ha tatt tak i ADHD-problemet. Hadde tannlegene først i 2024 begynt å sjekke tennene til folk så hadde selvsagt tannlegene fått ekstremt mye å gjøre. Det betyr ikke at tannverk er en motediagnose. Det betyr at man har fått et enormt etterslep i tannhelsen fordi ingen tidligere har gått til tannlegen for å få behandlet tannverk. Selvsagt har ikke absolutt alle som ber om ADHD utreding ADHD-diagnosen. Det er ingen som sier man skal utrede og gi diagnosen til absolutt alle. Men de som har har ADHD og store problemer må selvsagt få hjelp. Og det er helt uansvarlig å prøve å redusere køen ved å feildiagnostisere pasientene med en diagnose som krever mindre ressurser. Man kan ikke sette diagnoser etter hva som er mest beleilig for DPS, man må sette diagnosene etter hva som er riktig for behandlingen av pasienten. TS Anonymkode: 40530...f32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #77 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ikke gjentakende utbrenthet med sykemeldinger å regne som et ganske vesentlig funksjonsfall? Anonymkode: 795cb...3a2 Jo, til en viss grad kan det være det. Men det trenger ikke analyseres dit hen at det er funksjonsfall pga. adhd. Det kan også anses som funksjonsfall relatert til en spesifikk type jobb, osv. Anonymkode: 228a1...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #78 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Samme her, lesing er håpløst. Du kan prøve å se om lesebriller hjelper, ta en synstest hos optiker. Anonymkode: 795cb...3a2 Takk. Jeg bruker allerede briller så det er ikke her problemet ligger. TS Anonymkode: 40530...f32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #79 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har skrevet drøssevis av ganger at det ikke er sikkert at jeg har ADHD. Det jeg reagerte på var at jeg ikke fikk ADHD-utredning. Jeg skjønner at DPS er presset. Men dette er også prisen de må betale for i flere tiår ikke ha tatt tak i ADHD-problemet. Hadde tannlegene først i 2024 begynt å sjekke tennene til folk så hadde selvsagt tannlegene fått ekstremt mye å gjøre. Det betyr ikke at tannverk er en motediagnose. Det betyr at man har fått et enormt etterslep i tannhelsen fordi ingen tidligere har gått til tannlegen for å få behandlet tannverk. Selvsagt har ikke absolutt alle som ber om ADHD utreding ADHD-diagnosen. Det er ingen som sier man skal utrede og gi diagnosen til absolutt alle. Men de som har har ADHD og store problemer må selvsagt få hjelp. Og det er helt uansvarlig å prøve å redusere køen ved å feildiagnostisere pasientene med en diagnose som krever mindre ressurser. Man kan ikke sette diagnoser etter hva som er mest beleilig for DPS, man må sette diagnosene etter hva som er riktig for behandlingen av pasienten. TS Anonymkode: 40530...f32 Hvorfor skriver du om å prøve og redusere køen ved å feildiagnostisere pasienter med en diagnose som krever mindre ressurser? Dette er da ikke noen vanlig greie hos dps. Anonymkode: 228a1...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #80 Del Skrevet 28. desember 2024 tipper det er veldig mange som kommer på DPS med ADHD-bestilling.. vet om en som fikk flere utredninger av DPS, hun hadde ikke ADHD i følge dem, men i følge private har hun ADHD. jeg er litt skeptisk, skal jo ganske mye til for at flere utredninger på dps skal vise til ingen ADHD? greit, kanskje 1 eller 2. men alle 3 testene? hos forskjellige behandlere? synes det er så cringe... 🙈 Anonymkode: 44cf9...9b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå