Gå til innhold

Bevisst strategi for DPS å ikke utrede for ADHD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Herregud, det blir jo bare diagnose på bestilling. Du har aldri fullført høyere utdanning og jeg antar at du står i en ufaglært jobb der du mistrives med arbeidsoppgavene fordi du ikke klarer dem. Big deal, kan hende og har hendt med massevis av mennesker opp gjennom. Da må man bytte beite og se om andre arbeidsoppgaver passer bedre - er ikke skriving for deg, neivel, jobb i butikk. Er ikke butikk for deg, neivel, jobb på lager. Vil du ikke jobbe fysisk, neivel, ta en utdanning og bli noe helt annet. 

Du sier at du har mange symptomer på ADHD, men som du selv klokt har pekt ut er du faktisk ikke profesjonell. Problemet med å gå på nettet og saumfare alle kilder og linker, artikler og reddit-poster om en mental sykdom er at man faktisk kan overbevise seg selv om at man har det. Spesielt om man er deprimert og dårlig til sinns fra før av. På mange måter er en diagnose den lette veien ut av komplekse problemer - istedenfor å ta ansvar for å finne en jobb du trives i og balansere behovene dine med pliktene dine hjemme, kan du skylde på bokstavdiagnosen og gå på trygd fra NAV. Det handler om å gi opp mentalt før man engang har begynt. Så jeg råder deg til å prøve å ta tak i egen livssituasjon før du tvinger deg frem til en relativt alvorlig diagnose. 

Anonymkode: d7eae...a0d

Oi. 

Ja tenk om det var så enkelt for folk med ADHD og bare bytte beite! Herregud, da hadde ingen blitt uføre, ingen hadde trengt medisiner.

Fantastisk, du burde virkelig foreslå dette for NAV og leger. 

(Jeg gir meg ende over av folk som mangler så mye kunnskap, men som likevel bare må uttale seg.)

Anonymkode: 795cb...3a2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Oi. 

Ja tenk om det var så enkelt for folk med ADHD og bare bytte beite! Herregud, da hadde ingen blitt uføre, ingen hadde trengt medisiner.

Fantastisk, du burde virkelig foreslå dette for NAV og leger. 

(Jeg gir meg ende over av folk som mangler så mye kunnskap, men som likevel bare må uttale seg.)

Problemet er jo nettopp at mange av de som har (/ blir diagnostisert) med ADHD ikke vil bytte beite eller prøve noe nytt. De søker ikke jobber, de stiller ikke på intervju, de orker ikke møte opp og vil heller bli sykemeldt. Det virker som om de har et helt vridd syn på hvordan arbeid fungerer, det er ikke en lekeplass. TS har aldri tatt noen utdanning, som jeg skrev virker det som om hn er i en "dead end" ufaglært jobb, så klart man ikke trives. Det er en verden av ulike jobber der ute man kan ta fatt på hvis man bare forsøker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Problemet er jo nettopp at mange av de som har (/ blir diagnostisert) med ADHD ikke vil bytte beite eller prøve noe nytt. De søker ikke jobber, de stiller ikke på intervju, de orker ikke møte opp og vil heller bli sykemeldt. Det virker som om de har et helt vridd syn på hvordan arbeid fungerer, det er ikke en lekeplass. TS har aldri tatt noen utdanning, som jeg skrev virker det som om hn er i en "dead end" ufaglært jobb, så klart man ikke trives. Det er en verden av ulike jobber der ute man kan ta fatt på hvis man bare forsøker. 

Og der tyter kunnskapsløsheten din ut mellom øra igjen. 

Du skjønner det, at det er forskjell på "vil ikke" og "evner ikke". Du forstår ikke hva utfordringene til de med ADHD er, og hvordan det utarter seg. Folk med ADHD har ikke et vridd syn på arbeidslivet, for noe tull.
Nevrodivergente har store problemer med regulering, kort fortalt. Regulering av følelser, regulering av tid, regulering av fokus, regulering av oppmerksomhet, regulering av tanker ++

Man kan ha verdens mest interessant jobb, oppleve mestring, og fortsatt ha store utfordringer. Det handler ikke om interesse, det handler om at man har en utviklingsforstyrrelse som gjør at man ikke klarer å håndtere arbeidslivet. Det er et konstant tankekjør du aldri vil forstå. Det går ikke an å slå det av. Det påvirker kommunikasjon i mange tilfeller, fordi man går glipp av mye informasjon. Det blir ekstra ille hvis man må bruke kapasitet på sanseprosessering i tillegg. En med ADHD kan bli regelrett overveldet og falle ut av lyder som kanskje du selv ikke en gang ville lagt merke til. 

Mange med ADHD har misofoni, da er visse lyder et sant helvete. 

Folk med ADHD blir lett distrahert. Man kan sitte med en arbeidsoppgave, så plutselig dukker det opp et bilde på skjermen av en hund. Klikker inn på linken, og 3 timer senere så har personen lært seg alt som finnes om den hunderasen, sett 120 fler bilder, og klikket på flere annonser som selger akkurat den hunden. Selv om de kanskje er allergiske mot hund. Så plutselig husker man hva man egentlig drev med. 

Impulskontrollen og manglende evne til konsekvenstenking er også en utfordring som er vanlig, og som kan påvirke arbeidslivet.

ADHD gir utfordringer med både igangsetting og fullføring. Det er mange planer og ønsker om å gjøre ditt og datt, men om man så klarer å starte på et prosjekt, så blir det ofte ikke fullført fordi man ikke klarer å regulere fokuset. Eller, det resulterer i hyperfokus, som sliter en ut. 

Har du sett hvordan det kan se ut etter en med ADHD som har ryddet? Det er 100 x mer rotete. Gjelder ikke alle, men gjelder mange. 

Mange får insomnia

Jeg kan fortsette og fortsette..

Over tid med helheten av alt, så sier det stopp i kroppen. Nervesystemet har blitt overbelastet, og funksjonsevnen daler betraktelig. 
Og derfor trenger folk som har ADHD medisiner og hjelp. Og dette får man ikke uten diagnose, og det får man ikke uten utredning. 

Å gå med udiagnosert/ubehandlet ADHD er et sant helvete. Da snakker jeg ikke om bare arbeidslivet, men livet generelt. Men det vil du aldri forstå. Fordi du har ikke ADHD, og du har ingen kunnskap om ADHD. 

Du forstår heller ikke prosessen med å bli ufør. Omskolering og prøve andre yrker/arbeidsplasser, samt tilrettelegging, er selvsagt en del av prosessen med NAV.

Husk også at det er flere grader av ADHD, som det er med alle diagnoser. Å kritisere TS for å ytre behovet for utredning, er bare trist å høre på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og der tyter kunnskapsløsheten din ut mellom øra igjen. 

Du skjønner det, at det er forskjell på "vil ikke" og "evner ikke". Du forstår ikke hva utfordringene til de med ADHD er, og hvordan det utarter seg. Folk med ADHD har ikke et vridd syn på arbeidslivet, for noe tull.
Nevrodivergente har store problemer med regulering, kort fortalt. Regulering av følelser, regulering av tid, regulering av fokus, regulering av oppmerksomhet, regulering av tanker ++

Man kan ha verdens mest interessant jobb, oppleve mestring, og fortsatt ha store utfordringer. Det handler ikke om interesse, det handler om at man har en utviklingsforstyrrelse som gjør at man ikke klarer å håndtere arbeidslivet. Det er et konstant tankekjør du aldri vil forstå. Det går ikke an å slå det av. Det påvirker kommunikasjon i mange tilfeller, fordi man går glipp av mye informasjon. Det blir ekstra ille hvis man må bruke kapasitet på sanseprosessering i tillegg. En med ADHD kan bli regelrett overveldet og falle ut av lyder som kanskje du selv ikke en gang ville lagt merke til. 

Mange med ADHD har misofoni, da er visse lyder et sant helvete. 

Folk med ADHD blir lett distrahert. Man kan sitte med en arbeidsoppgave, så plutselig dukker det opp et bilde på skjermen av en hund. Klikker inn på linken, og 3 timer senere så har personen lært seg alt som finnes om den hunderasen, sett 120 fler bilder, og klikket på flere annonser som selger akkurat den hunden. Selv om de kanskje er allergiske mot hund. Så plutselig husker man hva man egentlig drev med. 

Impulskontrollen og manglende evne til konsekvenstenking er også en utfordring som er vanlig, og som kan påvirke arbeidslivet.

ADHD gir utfordringer med både igangsetting og fullføring. Det er mange planer og ønsker om å gjøre ditt og datt, men om man så klarer å starte på et prosjekt, så blir det ofte ikke fullført fordi man ikke klarer å regulere fokuset. Eller, det resulterer i hyperfokus, som sliter en ut. 

Har du sett hvordan det kan se ut etter en med ADHD som har ryddet? Det er 100 x mer rotete. Gjelder ikke alle, men gjelder mange. 

Mange får insomnia

Jeg kan fortsette og fortsette..

Over tid med helheten av alt, så sier det stopp i kroppen. Nervesystemet har blitt overbelastet, og funksjonsevnen daler betraktelig. 
Og derfor trenger folk som har ADHD medisiner og hjelp. Og dette får man ikke uten diagnose, og det får man ikke uten utredning. 

Å gå med udiagnosert/ubehandlet ADHD er et sant helvete. Da snakker jeg ikke om bare arbeidslivet, men livet generelt. Men det vil du aldri forstå. Fordi du har ikke ADHD, og du har ingen kunnskap om ADHD. 

Du forstår heller ikke prosessen med å bli ufør. Omskolering og prøve andre yrker/arbeidsplasser, samt tilrettelegging, er selvsagt en del av prosessen med NAV.

Husk også at det er flere grader av ADHD, som det er med alle diagnoser. Å kritisere TS for å ytre behovet for utredning, er bare trist å høre på. 

Takk!

TS

Anonymkode: 40530...f32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så forresten innlegget til personen som sa han/hun jobbet hos DPS og sa at det er dårlig kunnskap om ADHD blant de som jobber der og at det er mange behandlere der som foretrekker å stille diagnosene depresjon og angst fremfor å utrede for ADHD. 

Vet innlegget ble slettet fordi det ikke er lov å utgi seg for å være helsepersonell her. Og jeg kan selvsagt ikke vite om vedkommende faktisk jobber hos DPS. Men jeg så i hvert fall innlegget og jeg stoler på vedkommende. For dette er min erfaring også. Sier ikke at alle i DPS er håpløse. Men det har vært nok avisartikler om folk det tar tiår for i DPS før de får ADHD-diagnosen. Så at det e mange der som mangler kompetanse på ADHD er helt klart. I tillegg tyder det på at det også er manglende kompetanse om mange andre diagnoser og behandlinger hos DPS. 

Minner meg også forskning.no-artikkelserien om at mange ikke blir bedre av psykoterapi og at mellom 5 og 10 prosent blir dårligere av å gå til psykolog. https://www.forskning.no/psykologi/mellom-5-og-10-prosent-blir-sykere-etter-a-ha-snakket-med-psykolog/2239181  Problemet her var egentlig ikke at ikke alle blir bedre av å gå til psykolog. Problemet var at forskeren som kom med disse resultatene fikk negative tilbakemeldinger fra de andre psykologene. Det var ikke akseptabelt å komme til resultater som satte behandlingen i tvil.  I tillegg er det ingen kvalitetskontroll på behandlingen psykologen gir så de dårlige psykologen  får fortsette med å gi den samme behandlingen som gjør pasientene dårligere. Siden behandlingen foregår under taushetsplikt så er det også nærmest umulig for en pasient å vite om en psykolog gjør dårlig jobb ved å sjekke hvordan de andre pasientene til psykologen har hat det. 

Igjen jeg sier ikke at alle psykologer gjør en dårlig jobb. Men mange psykologer gjør en dårlig jobb og det er ikke noe system for å luke ut de dårlige psykologene elle å sikre at de øker ferdighetene sine. 

Anonymkode: 40530...f32

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...