AnonymBruker Skrevet 6. januar #221 Del Skrevet 6. januar Jeg har høy IQ og meget høy prosesseringshastighet. Dette betyr at jeg har vært i stand til å ordne "en quick-fix" som har reddet mitt akademiske røv mer enn en gang.. ikke alltid jeg har fått gode karakterer, men jeg har alltid berget meg slik at jeg gikk videre til neste nivå. Jeg fikk ikke adhd diagnosen før jeg var overbevist 30, og prøvde ikke medisiner før jeg var over 40. Hadde jeg fått disse tingene tidligere hadde jeg nok vært en mønsterelev med enda høyere snitt enn jeg gjorde. Men det ble "bare" to fagbrev, studiekompetanse og allmennlærerutdanning. Oh well.. Anonymkode: 821bc...117 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #222 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 4.09): 3 år etter: Privat utredning =diagnose =medisiner =tilbake i jobb. Snedige greier. Egentlig ikke så komplisert og komplekst likevel, bare synd jeg hadde kastet bort 17 år på å ha tillit til DPS. Så utrolig bra at du ikke gav deg! Og godt gjort v deg å komme tilbake erter tre år. Jeg er litt på samme vei. Ferdig utredet nå og spent på veien videre. Oppløftende å høre hvordan det endret livet ditt. Hvordan var veien tilbake? Visste du at du ville klare å jobbe fullt igjen? Hvordan kjentes det og hvordan var prosessen med nav og alt? Jeg vet jo ikke hvordan jeg vil reagere på medisiner ogJeg synes det er veldig utrygt å være under avklaring. Håper å komme tilbake, deltid i det minste eller fulltid. Anonymkode: 0bd80...222 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #223 Del Skrevet 23. januar Flott å høre historier om dere som har kommet tilbake i arbeidslivet etter å ha fått ADHD-diagnosen. Enig i at DPS kan være håpløse, men nå har jeg endelig fått tilbud om ADHD-utredning. Jeg har ikke fått noe dato på når den starter. Nå skal man ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Det kan jo hende at ikke ting blir så bra som jeg håper på med denne ADHD-utredningen. Men jeg har ganske stor tro på dette. Anonymkode: 40530...f32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #224 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Flott å høre historier om dere som har kommet tilbake i arbeidslivet etter å ha fått ADHD-diagnosen. Enig i at DPS kan være håpløse, men nå har jeg endelig fått tilbud om ADHD-utredning. Jeg har ikke fått noe dato på når den starter. Nå skal man ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Det kan jo hende at ikke ting blir så bra som jeg håper på med denne ADHD-utredningen. Men jeg har ganske stor tro på dette. Anonymkode: 40530...f32 Jeg er trådstarter. Anonymkode: 40530...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #225 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er trådstarter. Anonymkode: 40530...f32 Men hva gjorde du for å få slik utredning til slutt? Har en god venninne som ble henvist til dps for adhd utredning, men dps ga henne diagnose borderline isteden, selv om de sa hun hadde mange adhd symptomer (og få borderline symptomer). De sa at siden hun hadde gode karakterer og hadde klart seg så bra kunne hun ikke ha adhd. Nå er hun stuck med en diagnose det er lite sannsynlig at hun har (f.eks. hva da med at symptomene har vært der hele livet hennes, det ser de bare bort fra) og eneste de vil tilby henne er gruppebehandling med dialektisk atferdsterapi! Hva kan man gjøre da? Anonymkode: 9d121...869 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #226 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hva gjorde du for å få slik utredning til slutt? Har en god venninne som ble henvist til dps for adhd utredning, men dps ga henne diagnose borderline isteden, selv om de sa hun hadde mange adhd symptomer (og få borderline symptomer). De sa at siden hun hadde gode karakterer og hadde klart seg så bra kunne hun ikke ha adhd. Nå er hun stuck med en diagnose det er lite sannsynlig at hun har (f.eks. hva da med at symptomene har vært der hele livet hennes, det ser de bare bort fra) og eneste de vil tilby henne er gruppebehandling med dialektisk atferdsterapi! Hva kan man gjøre da? Anonymkode: 9d121...869 Det er veldig rart å sette noen diagnose når de ikke har begrunnelse. Sikker på de har sagt dette? Er dps usikre, pleier de ikke å sette diagnose. Hun kan klage, hun kan be om ny henvisning. Hadde likevel prøvd terapi. En del terapi er lik og mange med adhd trenger uansett atferdsterapi. Gjelder samme regel for all terapi. Man tar med seg det som er nyttig og har en dialog med behandlere om hva man tenker underveis. Anonymkode: 228a1...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #227 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Flott å høre historier om dere som har kommet tilbake i arbeidslivet etter å ha fått ADHD-diagnosen. Enig i at DPS kan være håpløse, men nå har jeg endelig fått tilbud om ADHD-utredning. Jeg har ikke fått noe dato på når den starter. Nå skal man ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Det kan jo hende at ikke ting blir så bra som jeg håper på med denne ADHD-utredningen. Men jeg har ganske stor tro på dette. Anonymkode: 40530...f32 Lykke til, ts! Husk at uansett er livet ingen quick fix, men det hjelper med optimisme Anonymkode: 228a1...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #228 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Men hva gjorde du for å få slik utredning til slutt? Har en god venninne som ble henvist til dps for adhd utredning, men dps ga henne diagnose borderline isteden, selv om de sa hun hadde mange adhd symptomer (og få borderline symptomer). De sa at siden hun hadde gode karakterer og hadde klart seg så bra kunne hun ikke ha adhd. Nå er hun stuck med en diagnose det er lite sannsynlig at hun har (f.eks. hva da med at symptomene har vært der hele livet hennes, det ser de bare bort fra) og eneste de vil tilby henne er gruppebehandling med dialektisk atferdsterapi! Hva kan man gjøre da? Anonymkode: 9d121...869 Jeg vet ikke hva jeg gjorde for å få utredning til slutt. Jeg planla å ta opp på nytt det at jeg ville ha ADHD-utredning, men før jeg fikk tatt det opp så fikk jeg vite at jeg skulle få ADHD-utredning. Så jeg vet ikke konkret hva som fikk dem til å endre mening i løpet av juleferien. Veldig trist det med venninnen din. Fikk hun noen begrunnelse for hvorfor hun hadde borderline og ikke ADHD? Da jeg lagde listen min for å argumentere for hvorfor jeg var feildiagnostisert sist så googlet jeg rundt for å finne andre som var feildiagnostisert og sjekke hvorfor feildiagnostisering skjer og hvordan man skiller de ulike diagnosene. I tillegg spurte jeg på https://www.reddit.com/r/adhdwomen/ Her er en tråd om temaet: https://www.reddit.com/r/adhdwomen/comments/1g1z3ry/women_with_adhd_tend_to_be_misdiagnosed_with_bpd/ I tillegg lagde jeg tråd på Kvinneguiden hvor jeg spurte om hvordan jeg skulle klage for å få ny vurdering hos DPS. Nå fikk jeg ADHD-utredning til slutt. Men min erfaring er også at DPS kan være veldig stae og slite med å innrømme feil. Nå kjenner ikke jeg venninnen din og jeg vet ingenting om borderline. Jeg er heller ikke psykolog. Men jeg ville tatt utgangspunktet i begrunnelsen for hvorfor hun fikk Borderline og ikke ADHD og jeg ville sjekket rundt med andre som har blitt feildiagnostisert. Du kan sikkert også lage en tråd her på Kvinneguiden og spørre om andre har blitt feildiagnostisert og hvordan de oppdaget det. Håper det ordner seg for venninnen din. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hva gjorde du for å få slik utredning til slutt? Har en god venninne som ble henvist til dps for adhd utredning, men dps ga henne diagnose borderline isteden, selv om de sa hun hadde mange adhd symptomer (og få borderline symptomer). De sa at siden hun hadde gode karakterer og hadde klart seg så bra kunne hun ikke ha adhd. Nå er hun stuck med en diagnose det er lite sannsynlig at hun har (f.eks. hva da med at symptomene har vært der hele livet hennes, det ser de bare bort fra) og eneste de vil tilby henne er gruppebehandling med dialektisk atferdsterapi! Hva kan man gjøre da? Anonymkode: 9d121...869 Tusen takk! Anonymkode: 40530...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #229 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 20.57): Depresjon og angst er diagnoser i seg selv. Anonymkode: 228a1...e18 Det stemmer, men det kan også være symptom på en annen diagnose. Spesielt hvis det er tilbakevennende Anonymkode: 49f04...745 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #230 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det stemmer, men det kan også være symptom på en annen diagnose. Spesielt hvis det er tilbakevennende Anonymkode: 49f04...745 Helt riktig. Ei jeg kjenner var feildiagnosert med tilbakevennende depresjon i lang tid, ble aldri bedre, bare verre. Problemet var at depresjon var sekundærsymptom av OCD, så da hun fikk medisiner/behandling for det, så ble alt så mye bedre. Anonymkode: 795cb...3a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #231 Del Skrevet 24. januar Jeg har selv fått innvilget utredning for adhd hos dps, men psykologen innrømmer selv at hun ikke klarer å skille symptomer fra autisme ( som jeg har ) og adhd siden de er svært like, og at hun derfor ikke kan sette en klar diagnose. Så ja er jeg likte langt Anonymkode: 2cb30...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #232 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har selv fått innvilget utredning for adhd hos dps, men psykologen innrømmer selv at hun ikke klarer å skille symptomer fra autisme ( som jeg har ) og adhd siden de er svært like, og at hun derfor ikke kan sette en klar diagnose. Så ja er jeg likte langt Anonymkode: 2cb30...c50 Da synes jeg de burde vurdert hva som var best for deg og om du ville ha diagnosen. Det virker tullete å nekte deg å få hjelp med ADHD-medisiner når du kan ha stort utbytte av disse medisinene og du har alle symptomene som kreves for å få ADHD-diagnosen. TS Anonymkode: 40530...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #233 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da synes jeg de burde vurdert hva som var best for deg og om du ville ha diagnosen. Det virker tullete å nekte deg å få hjelp med ADHD-medisiner når du kan ha stort utbytte av disse medisinene og du har alle symptomene som kreves for å få ADHD-diagnosen. TS Anonymkode: 40530...f32 Dps er generelt ganske tullete. Jeg har ikke mye god erfaring. Jeg er sikker på at mange har god nytte, men jeg har bare opplevd at det som plager meg bagatelliseres. Forrige gang jeg gikk i terapi, nektet behandleren å tro på at terapien ikke hadde hatt effekt. Hun tok det personlige at jeg ikke hadde utbytte. Det er svært sjeldent at folk ikke får et bedre liv av terapiformen jeg utøver, så jeg har veldig vanskelig for å tro på at det ikke har hjulpet deg. Satte meg opp på eye movement therapy og jeg sa ganske tidlig at det ikke har effekt. Men hun nektet å tro meg, så jeg ga det sjanse på sjanse og hun ble tydelig frustrert og stressa da det ikke hjalp meg Anonymkode: 2cb30...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #234 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dps er generelt ganske tullete. Jeg har ikke mye god erfaring. Jeg er sikker på at mange har god nytte, men jeg har bare opplevd at det som plager meg bagatelliseres. Forrige gang jeg gikk i terapi, nektet behandleren å tro på at terapien ikke hadde hatt effekt. Hun tok det personlige at jeg ikke hadde utbytte. Det er svært sjeldent at folk ikke får et bedre liv av terapiformen jeg utøver, så jeg har veldig vanskelig for å tro på at det ikke har hjulpet deg. Satte meg opp på eye movement therapy og jeg sa ganske tidlig at det ikke har effekt. Men hun nektet å tro meg, så jeg ga det sjanse på sjanse og hun ble tydelig frustrert og stressa da det ikke hjalp meg Anonymkode: 2cb30...c50 Akkurat det har jeg også opplevd. Jeg følte også press på å lyve til psykologen fordi hun viste så sterkt hva slags svar hun ønsket å høre og fordi hun ikke trodde på meg når jeg ga andre svar. Ene gangen sa jeg også "jeg kan godt si at dette opplegget fungerer, men da lyver jeg" og da sa hun "så lyv til meg". Hun sa nok den kommentaren på spøk, men det gikk igjen at jeg nærmest måtte krangle med henne om hun ikke fikk høre det hun ville høre. Da mister jo også timene all effekt, siden det gjør det vanskeligere å snakke fritt om problemene man har. Psykologen ville også ha meg med på et behandlingsprogram jeg egentlig ikke ville være med på. Dette var et behandlingsprogram som var for noe annet enn hva jeg slet med, men siden psykologen slet med å lytte til meg så skjønte hun aldri hva jeg egentlig slet med. Hun virket å ha bestemt seg for hva slags behandling jeg skulle ha allerede før jeg hadde startet første time. TS Anonymkode: 40530...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #235 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Da synes jeg de burde vurdert hva som var best for deg og om du ville ha diagnosen. Det virker tullete å nekte deg å få hjelp med ADHD-medisiner når du kan ha stort utbytte av disse medisinene og du har alle symptomene som kreves for å få ADHD-diagnosen. TS Anonymkode: 40530...f32 Jeg synes fremdeles holdningen din til dps er ganske dårlig. Man GIR da ikke pasienten selv valget om vedkommende vil ha diagnosen. Dessuten gir ikke diagnose automatisk tilgang til medisin. Adhd-medisin er sentralstimulerende og det er ikke forsvarlig å bare pumpe dem ut. De kan være harde for hjertet, noen kan være avhengighetsskapende, noen har kraftige bivirkninger, og de er DYRE. Du skriver også at dps er sta, men hva tror du selv om at klagetilgangen skal være så enkel når de allerede har massivt med kø, i tillegg til at det nå skapes en holdning om at dps ikke egentlig vet hva de driver med, som bare styrker troen på at selvdiagnostisering er mer presist? Det handler ikke om å innrømme feil. Å få en utredning er heller ikke det samme som å få en ny diagnose. Klag i vei og be om å bli henvist på nytt, men slutt å tro at alt som ikke er resultatet dere ønsker er dårlig kompetanse. Det er ikke sånn at narsissister slipper unna diagnosen bare fordi de vil ha den og mener de er rause og empatiske. Anonymkode: 228a1...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 24. januar #236 Del Skrevet 24. januar (endret) AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Akkurat det har jeg også opplevd. Jeg følte også press på å lyve til psykologen fordi hun viste så sterkt hva slags svar hun ønsket å høre og fordi hun ikke trodde på meg når jeg ga andre svar. Ene gangen sa jeg også "jeg kan godt si at dette opplegget fungerer, men da lyver jeg" og da sa hun "så lyv til meg". Hun sa nok den kommentaren på spøk, men det gikk igjen at jeg nærmest måtte krangle med henne om hun ikke fikk høre det hun ville høre. Da mister jo også timene all effekt, siden det gjør det vanskeligere å snakke fritt om problemene man har. Psykologen ville også ha meg med på et behandlingsprogram jeg egentlig ikke ville være med på. Dette var et behandlingsprogram som var for noe annet enn hva jeg slet med, men siden psykologen slet med å lytte til meg så skjønte hun aldri hva jeg egentlig slet med. Hun virket å ha bestemt seg for hva slags behandling jeg skulle ha allerede før jeg hadde startet første time. TS Anonymkode: 40530...f32 Det der er sykt! Jeg avsluttet behandlingen hos dps, fordi jeg ble mer deprimert og sliten av å gå der. Og det var ikke fordi behandlingen hadde effekt noe man skulle tro. Men jeg følte meg ikke hørt og hun vridde på alt jeg sa, og kjente meg ikke igjen av noe da hun skulle oppsummere osv. Hun var en mester i å motsi seg selv. I tillegg fikk jeg behandling for noe jeg ikke slet med, ble også bedt om å snakke om medisiner med legene hos dps og ikke min fastlege legen. (jeg vet det er tverrfaglighet, men jeg ble så og si frarådet å gå til min egen fastlege) Da mistet jeg tilliten, fordi jeg vet legen kjenner meg best når det kommer til medisiner. Og jeg vil ikke ende opp som zombie. Har hørt så mange skrekkhistorier. Hadde jo vært bedre om min fastlege kunne vært med da(?) Endret 24. januar av Stoltskeiv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #237 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 19.49): Hvorfor skriver du om å prøve og redusere køen ved å feildiagnostisere pasienter med en diagnose som krever mindre ressurser? Dette er da ikke noen vanlig greie hos dps. Anonymkode: 228a1...e18 Det ble forsøkt på meg iallfall. Men kom til slutt gjennom og har bekreftet adhd. Det tok et år. Anonymkode: 3fab5...2f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #238 Del Skrevet 24. januar Herregud, det blir jo bare diagnose på bestilling. Du har aldri fullført høyere utdanning og jeg antar at du står i en ufaglært jobb der du mistrives med arbeidsoppgavene fordi du ikke klarer dem. Big deal, kan hende og har hendt med massevis av mennesker opp gjennom. Da må man bytte beite og se om andre arbeidsoppgaver passer bedre - er ikke skriving for deg, neivel, jobb i butikk. Er ikke butikk for deg, neivel, jobb på lager. Vil du ikke jobbe fysisk, neivel, ta en utdanning og bli noe helt annet. Du sier at du har mange symptomer på ADHD, men som du selv klokt har pekt ut er du faktisk ikke profesjonell. Problemet med å gå på nettet og saumfare alle kilder og linker, artikler og reddit-poster om en mental sykdom er at man faktisk kan overbevise seg selv om at man har det. Spesielt om man er deprimert og dårlig til sinns fra før av. På mange måter er en diagnose den lette veien ut av komplekse problemer - istedenfor å ta ansvar for å finne en jobb du trives i og balansere behovene dine med pliktene dine hjemme, kan du skylde på bokstavdiagnosen og gå på trygd fra NAV. Det handler om å gi opp mentalt før man engang har begynt. Så jeg råder deg til å prøve å ta tak i egen livssituasjon før du tvinger deg frem til en relativt alvorlig diagnose. Anonymkode: d7eae...a0d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #239 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Herregud, det blir jo bare diagnose på bestilling. Du har aldri fullført høyere utdanning og jeg antar at du står i en ufaglært jobb der du mistrives med arbeidsoppgavene fordi du ikke klarer dem. Big deal, kan hende og har hendt med massevis av mennesker opp gjennom. Da må man bytte beite og se om andre arbeidsoppgaver passer bedre - er ikke skriving for deg, neivel, jobb i butikk. Er ikke butikk for deg, neivel, jobb på lager. Vil du ikke jobbe fysisk, neivel, ta en utdanning og bli noe helt annet. Du sier at du har mange symptomer på ADHD, men som du selv klokt har pekt ut er du faktisk ikke profesjonell. Problemet med å gå på nettet og saumfare alle kilder og linker, artikler og reddit-poster om en mental sykdom er at man faktisk kan overbevise seg selv om at man har det. Spesielt om man er deprimert og dårlig til sinns fra før av. På mange måter er en diagnose den lette veien ut av komplekse problemer - istedenfor å ta ansvar for å finne en jobb du trives i og balansere behovene dine med pliktene dine hjemme, kan du skylde på bokstavdiagnosen og gå på trygd fra NAV. Det handler om å gi opp mentalt før man engang har begynt. Så jeg råder deg til å prøve å ta tak i egen livssituasjon før du tvinger deg frem til en relativt alvorlig diagnose. Anonymkode: d7eae...a0d ADHD er ikke en mental sykdom. Herregud, det beste er bare å la være å skrive når man hverken har kunnskap eller kan bidra med noe konstruktivt.. Anonymkode: 41913...43f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 25. januar #240 Del Skrevet 25. januar Tråden er ryddet for innlegg av person som utgir seg for å være helsepersonell, og for spekulasjoner. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå