Gå til innhold

Bevisst strategi for DPS å ikke utrede for ADHD?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Ninaen skrev (8 timer siden):

Jeg registrerer at du tror du vet mer om ADHD enn de mest erfarne på fagfeltet i landet. Så med all respekt, hold munn. Du vet ingenting om hvilke hindringer folk opplever selv om de har greid å ta en utdanning, og hva slags tilrettelegging folk har fått. Hva det har kosta og gått utover. Det å fullføre et studium er ikke det samme som å skli gjennom det. Og det å ha høy IQ er ikke det samme som «ingen hindring». Eller mener du folk med høy IQ som fullfører vgs og studier ikke kan ha autisme/Asperger heller? 

Stemmer. Det er også bare å se i diagnose-manualen at det ikke er noe absolutt krav om at man ikke kan ha mastergrad og ha ADHD.  

TS

Anonymkode: 40530...f32

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tror ikke du forstår. ADHD er en hindring. Det du sier er at du klarte å løpe maraton selv om du er lam, fordi du er smartere enn alle andre. 

Anonymkode: b9cd2...65e

Adhd er en hindring, men flere med adhd gjennomfører, dog ofte over normert tid. Intelligens/evnen til å lære fort kan hjelpe, samt et strengt og lydig hjem med rammer. For flere går skole derfor ok til de flytter ut. Null rammer = null struktur, til tross for god oppdragelse, for mange med adhd.

Anonymkode: 228a1...e18

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Adhd er en hindring, men flere med adhd gjennomfører, dog ofte over normert tid. Intelligens/evnen til å lære fort kan hjelpe, samt et strengt og lydig hjem med rammer. For flere går skole derfor ok til de flytter ut. Null rammer = null struktur, til tross for god oppdragelse, for mange med adhd.

Stemmer. I tillegg kan man kompensere ved å bruke mye tid per dag og dermed  komme seg gjennom på normert tid.    Nå klarte ikke jeg å fullføre en grad. Men jeg klarte første semester på normert tid. Da satt jeg på med fagene fra 8 om morgenen til 10 på kvelden. Dette var fag hvor mange medstudenter la veldig lite innsats i dagene. Senere på studiet økte vanskelighetsgraden og da klarte jeg ikke å holde følge. I tillegg ble jeg også mindre disiplinert og kom senere og senere på skolen og gikk tidligere og tidligere. 

TS

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Stemmer. I tillegg kan man kompensere ved å bruke mye tid per dag og dermed  komme seg gjennom på normert tid.    Nå klarte ikke jeg å fullføre en grad. Men jeg klarte første semester på normert tid. Da satt jeg på med fagene fra 8 om morgenen til 10 på kvelden. Dette var fag hvor mange medstudenter la veldig lite innsats i dagene. Senere på studiet økte vanskelighetsgraden og da klarte jeg ikke å holde følge. I tillegg ble jeg også mindre disiplinert og kom senere og senere på skolen og gikk tidligere og tidligere. 

TS

Jo, men nå tilpasser du bildet igjen og argumenterer med din egen historie som en adhd-historie. Skriv heller ned hva som har skjedd skolemedisin og ta det med lege. Anbefsler deg seriøst å ikke lese din egen historie som en skjebne. Jeg brukte over q0 år på en grad. Folk med adhd kan komme seg igjennom og man skal ikke se på seg selv som en som er dømt til et liv som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jo, men nå tilpasser du bildet igjen og argumenterer med din egen historie som en adhd-historie. Skriv heller ned hva som har skjedd skolemedisin og ta det med lege. Anbefsler deg seriøst å ikke lese din egen historie som en skjebne. Jeg brukte over q0 år på en grad. Folk med adhd kan komme seg igjennom og man skal ikke se på seg selv som en som er dømt til et liv som ikke fungerer.

Skjønner,  men jeg glemte at jeg har diskutert med deg tidligere. Husker ikke AB-koden din. Beklager.

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 17.52):

Det var svar til det du skrev at det ikke var sånn at psykologen din  har intervjuet familiene min for å vurdere om jeg er deprimert. Det er jo ikke vanlig praksis når en voksen har symptomer på depresjon, men vanlig ved utredning av ADHD og autisme. 

Ofte slik at folk som får antidepressiva ikke responderer på det hvis det er ADHD som ligger i bunn. 

Jeg har ingen offisiell ADHD diagnose da jeg avbrøt utredningen privat. Men jeg er i en prosess hvor det ser ut som jeg kan få utredningen via DPS nå. Grunnen til at jeg avbrøt utredningen privat var at jeg ikke forstod. Altså, jeg har kjent mange med ADHD gjennom livet, og klarte ikke kjenne meg igjen. Men det var fordi jeg ikke forstod forskjellen på ADHD med og uten hyperaktivitet. 

For jeg har aldri vært hyper. Jeg var ikke den som satt og fiklet, satt urolig på stolen, eller klatret oppetter veggene. Men jeg hadde (har) indre hyperaktivitet, som for meg er så vanlig at jeg aldri har tenkt over det som avvik - bare veldig slitsomt. 
Et tankekjør uten like. Noen forklarte det som å ha på 40 radiokanaler samtidig, hvor du ikke har fjernkontrollen selv. Helt riktig. Det er kaos med kolliderende tanker, musikk, lyder, som kommer fra "ingensteder". 

F.eks så dagdrømme det mye, sånn utover normalen. Faller ut av samtaler pga det, er lisom i min egen verden. Slet veldig med å følge med i timene og i møter på jobb, med mindre det var noe veldig interessant. Men jeg var flink til å late som at jeg var "med", og det gikk bra helt til jeg fikk spørsmål fra lærer "hva snakket jeg nettopp om". Falle ut av samtaler gjør jeg som voksen også, fordi det er så mye tankevirksomhet og "fest"i hodet hele tiden at jeg har ikke sjans til å få med meg alt i samtaler bestandig. I hvert fall ikke hvis den andre personen snakker mye, og særlig ikke hvis det er musikk på i tillegg  🤯

Eksekutiv funksjon dalte kraftig da jeg ble voksen og måtte sørge for egne rutiner. Evne til regulering av følelser ble dårligere og dårligere, og jeg hadde mye sinneutbrudd. Ekstremt dårlig impulskontroll, dømmekraft, og konsekvenstenking. Sosiale antenner på avveie, ekstremt behov for forandringer (ommøblerte hele tiden, flyttet mye, malte leiigheten ofte m.m) Mistet ting hele tiden. Kom alltid for sent, selv om jeg hadde ekstremt god tid, og har slitt med relasjoner/holde på venner.

Begynner på en oppgave, blir distrahert, og 4 timer senere har jeg begynt på 5 andre oppgaver, for å så plutselilg huske hva jeg faktisk skulle. Hvis jeg holder på med noe og plutselig ser bilde av f.eks en golden retriever som interesserer meg, så kan det føre til så stor distraksjon at jeg hyperfokuserer og googler alt som har med golden retrievere å gjøre, og glemmer helt hva jeg egentlig drev med. Sliter med å lese bøker o.l fordi jeg klarer ikke feste blikket. 

Jo eldre jeg ble, jo mer vanskelig. Jeg begynte å bli veldig sliten, evnen til å maskere tok mer og mer slutt. Fikk problemer med sanseprosessering, og ble utslitt av lyder. Klarte ikke lenger ta offentlig transport uten å bli helt utslitt. Fikk store problemer med søvn, mye pga tankekjøret.

Dette er sånn kort oppsummert, og veldig typisk for ADHD. ADHD er langt mer sammensatt og dyptgående enn uro og konsentrasjonsvansker. Så du må se på helheten av utfordringene, når de oppstod, og hvordan ting har utviklet seg. Så formidle det til fastlege eller psykolog, og ta det derfra. 

Anonymkode: 795cb...3a2

Dette var en svært god skildring av en hverdag med ADHD uoppmerksom type (den indre urolige ADHD typen)❤️💔

Jeg kan kjenne meg igjen i alt. Utenom at jeg har 4-6 radiokanaler i hodet samtidig, ikke 40😳🙈 Litt usikker på om eksempelet ditt var satt litt på spissen her😅

Anonymkode: 829ec...0c2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Wow. Det er vel sånt man sier når man virkelig kommer til kort og går tom for argumentasjon. 

Men hva annet kan man forvente av folk som ikke forstår at fastlegen ser på journal gjennom mange år, inkludert sykemeldinger, hva sykemeldingene har gått ut på, og omfanget av det hele. Fastlegen henviser ikke til DPS fordi en pasient ramser opp ADHD-symptomer sånn uten videre. 

Burde være opplagt. 

Nei det er sånn man sier når motparten er usaklig, har bestemt seg for at den har rett og ikke høre på andres argumenter eller driver med hersketeknikker som du helt fint beviser også i denne kommentaren.

Anonymkode: e2a8a...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ingen grunn til at jeg skulle skrevet det tidligere. Jeg har ikke noe plikt til å utlevere informasjon om meg selv i denne tråden selv om du virker å tro det.  Jeg diskuterte ikke engang med deg. Jeg skrev til en annen bruker. Så skjønner ikke hvorfor du skal blande deg inn og klage over at jeg ikke ga denne informasjonen tidligere. 

TS

vis meg gjerne hvor jeg har sagt at du er pliktig informerer meg om dette? Men at du selv ikke klarer å forstå at det er merkelig at man i en tråd hvor man selv hevder at man har ADHD ikke nevner med et eneste ord at andre også har mistenkt dette sier vel sitt. Og om du tror at et nettforum kun er en dialog mellom to brukere har du nok misforstått.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dette var en svært god skildring av en hverdag med ADHD uoppmerksom type (den indre urolige ADHD typen)❤️💔

Jeg kan kjenne meg igjen i alt. Utenom at jeg har 4-6 radiokanaler i hodet samtidig, ikke 40😳🙈 Litt usikker på om eksempelet ditt var satt litt på spissen her😅

15-20 her før medisiner, 4-6 med medisiner 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

40 radiokanaler er nok satt litt på spissen, men for meg er det langt mer enn 4-6. Og noen ganger er det mindre/fler, poenger er at det er et sabla meningsløst kaos :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei det er sånn man sier når motparten er usaklig, har bestemt seg for at den har rett og ikke høre på andres argumenter eller driver med hersketeknikker som du helt fint beviser også i denne kommentaren.

Hvordan er jeg usaklig når jeg påpeker at en lege ikke henviser til DPS bare fordi en pasient ramser opp symptomer? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

vis meg gjerne hvor jeg har sagt at du er pliktig informerer meg om dette? Men at du selv ikke klarer å forstå at det er merkelig at man i en tråd hvor man selv hevder at man har ADHD ikke nevner med et eneste ord at andre også har mistenkt dette sier vel sitt. Og om du tror at et nettforum kun er en dialog mellom to brukere har du nok misforstått.

Det er ingenting merkelig med at jeg ikke har skrevet det tidligere i tråden. Jeg lagde aldri tråden for at du eller andre skal vurdere om jeg har ADHD.  Det er DPS jeg prøver å overbevise, ikke deg.  Men måten du prøver å fremstille det som jeg lyver er svært frekt og spesielt når du ikke gir deg.

Jeg har aldri løyet i denne tråden og jeg har heller ikke noe motiv for å lyve fordi det har ingenting å si om jeg klarer å overbevise noen her på forumet om jeg har ADHD.  

TS

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 19.11):

Det var noe av det mest selvhøytidelige og idiotiske jeg har lest. Folk med adhd sliter med å fullføre videregående. Og hva har kjønn med dette å gjøre? Det er langt flere gutter som dropper ut av skolen, så det våset om å bli overkjørt må du lenger ut på landet med. 

Anonymkode: b9cd2...65e

Her viser du din mangel på kunnskap om temaet. 

Anonymkode: 821bc...117

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 22.06):

Den du siterer har mange gode poenger. Å si fra seg livet sitt, friheten til å endre det og få det bedre, FØR man får medisiner, er å henvise seg selv til ventetid i eget liv. Sitt eget liv kan man jobbe med her og nå, i morgen og resten av livet. Og det hjelper. Hvis det ikke hjelper så prøver man noe annet, hvis behandling for depresjon eller angst ikke hjelper så må man be om nye metoder. 

Det er mye vi kan gjøre for å få et bedre liv, men hvis vi ikke opprettholder kontinuiteten i teknikkene eller vi avviser effekten av dem eller til med avviser effektene før de får virke fordi vi har bestemt oss for at vi må ha medisiner, så er det å si fra seg ansvaret for eget liv.

Mange tips og metoder for psykiske lidelser er forholdsvis banale. Trening, kosthold, dele opp mål, habit-stacking, i kontinuitet, men det virker ikke som om folk vil at banale ting skal fungere. Da føler at hvis dette fungerer så er det et bevis på at de ikke "sliter nok". De mener de MÅ ha medisiner.

Problemet ditt er ikke at du søker og går inn for å få utredning, om det så er på dps eller privat. Det er bare bra det. Problemet er at du tror dette står mellom deg og et verdig liv og at du bruker altfor mye tid på å tenke på at dette må være løsningen. Din egen frie vilje og stamina kommer helt i skyggen av dette.

Tror sannelig dette må være den inkompetente psykologen fra DPS som utredet meg for ADHD og ga meg avslag. Til tross for fastlege igjennom 10 år mente at jeg hadde det. Også overlege ved samme DPS. Men neida, den yngste behandleren- ung og fremadstormende som han var- forsto alt annet enn den faktiske kompleksiteten- og slik ble det til at min uføretrygd fortsatte å være på 100% i 3 år til.

3 år etter:
Privat utredning =diagnose =medisiner =tilbake i  jobb. Snedige greier. Egentlig ikke så komplisert og komplekst likevel, bare synd jeg hadde kastet bort 17 år på å ha tillit til DPS. 

Anonymkode: b8e41...b5e

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
K.B. skrev (På 27.12.2024 den 16.23):

Høres ut som du har diagnostisert deg selv via Tik-Tok og andre sosiale medier TS. 
Utredning for ADHD/ADD når du er voksen er ikke akkurat super vitenskapelig og dette kan fastlegen din også hjelpe deg med. Men å tro at du våkner opp til et nytt liv er en fantasi, jeg tror du bør se på hva du gjør som gjør deg utbrent, samt få startet på utdanning, så du ikke sitter i et lavtlønnet yrke uten jobbsikkerhet når du blir eldre.

Faktisk så fikk jeg et nytt liv etter adhd medisiner!! DPS trodde ikke på meg. Jeg var for flink pike men maskering i mange år fører til angst, depresjon og utmattelse. Antidepressive fikk jeg kastet etter meg da, men de hjalp ikke! De tok ikke bort årsaken!

Måtte til privat og en erfaren psykiater som forsto adhd og jenter. 

Har ikke vært en dag sykmeldt etter jeg startet med adhd medisiner. Hadde jeg ikke gått privat hadde jeg livnært meg på AAP nå…

Ikke minst så er kroppen min mer regulert så jeg kan endelig jobbe med angsten. Den styrer ikke livet mitt lenger. Jeg så dårlig i perioder etter mine fødsler at jeg vurderte å ikke leve lenger… Takk til mer kunnskap! Dessverre så har ikke DPS denne kunnskapen. 

Anonymkode: 81ee4...a4e

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 12.22):

Kompetansen er god og blir bedre. Altfor mange er overbevist om at de har adhd, og mener selv at siden de ikke får diagnosen eller blir utredet for deg, så er kompetansen dårlig. Men adhd er en utelukkelsesdiagnose med mange symptomer som overlapper med andre diagnoser, som angst, depresjon og traumelidelser. Ekskekutive funksjoner er fremdeles ofte dårlige ved andre diagnoser også. Uansett utredning bør man vurdere hva det er med livet ens som gjør at man brenner seg ut gang på gang. Det er faktisk ikke hensiktsmessig å fortsette i samme tralten, bare på adhd-medisin. Jeg måtte bytte jobb og legge om livet uansett.

Jeg skriver ikke dette for å overbevise ts om at hun IKKE har adhd. Kan hende det, og da kan man pushe for utredning hos fastlege for å henvises flere steder. Poenget er utredning og medisin ikke er kur, og at hun uansett må se på hvilke andre muligheter hun har for å leve livet.

Jo faktisk, hvis man har adhd og man får adhd  medisiner så kan man fortsette det samme livet. Forskjellen er at det blir ti ganger bedre!

Når kroppen går fra å ha et uregulert nivå av signalstoffer og da spesielt dopamin, til å være regulert så fungerer man endelig normalt.

Anonymkode: 81ee4...a4e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Man trenger da ikke bevise intelligensen sin hele tiden. Hun påpeker bare at hun har det og at det faktisk er en faktor som gjør at man kan gjennomføre eller skli under radaren til tross for adhd. Hun påpeker bare noe som er sant. Folk med adhd klarer ofte ikke følge med. Hodet deres er alle andre steder. Men er man i tillegg en som lærer fort så kan man plukke opp ting raskt sånn at man består eller får ok karakterer. Dette blir imidlertid mye vanskeligere når det gjelder høyere utdanning. For der der det så mye kunnskap som nå erverves at man ikke bare kan herme, komme med kjappe replikker eller resonnere seg frem til svarene. Overgangen fra grunnskole til uni eller høyskole er en utfordring for alle, og en spesielt stor utfordring for mennesker med adhd.

Fjernet sitat av slettet innhold, og svar til dette.  Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 10.46):

Man trenger da ikke bevise intelligensen sin hele tiden. Hun påpeker bare at hun har det og at det faktisk er en faktor som gjør at man kan gjennomføre eller skli under radaren til tross for adhd. Hun påpeker bare noe som er sant. Folk med adhd klarer ofte ikke følge med. Hodet deres er alle andre steder. Men er man i tillegg en som lærer fort så kan man plukke opp ting raskt sånn at man består eller får ok karakterer. Dette blir imidlertid mye vanskeligere når det gjelder høyere utdanning. For der der det så mye kunnskap som nå erverves at man ikke bare kan herme, komme med kjappe replikker eller resonnere seg frem til svarene. Overgangen fra grunnskole til uni eller høyskole er en utfordring for alle, og en spesielt stor utfordring for mennesker med adhd.

Fjernet sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Og har man høy IQ er man ofte god på å resonnere og overføre kunnskap, det er noe av det som ligger i intelligens. Ergo vil man kunne svare noenlunde rett på veldig mye selv om man ikke aner eller kan svaret, ved å overføre fra ting man kan, og dermed «slippe unna». Og har man fotografisk minne så kompenserer også det hinsides mye. Det har ingenting med konsentrasjon å gjøre. Og ja, høyere utdanning er noe helt annet enn grunnskolen og vgs. Og mye handler om hvordan studiet er lagt opp, altså hvordan man klarer seg. Og der er vi ulike, som alle andre. Jeg opplever at folk har en så forenklet forståelse av hva både ADHD er, og hvordan konsentrasjon og fokus representerer seg i praksis. 

Til personen som siterte meg: jeg har papirer, men ingen bevisplikt overfor deg. Du framstår kunnskapsløs om ADHD, og framstiller det klassiske forenklede bildet av ADHD, som jo har gjort at mange har slitt og gått under radaren. Samme med at jenter som regel ikke har fysisk hyperaktivitet, det har mange av oss så absolutt, men vi har ikke vært destruktive i hyper aktiviteten slik mange gutter kan være (klatre i gardinene-metaforen) og siden jenter generelt modnes tidligere enn guttene lærer vi oss tidligere å «sitte på henda og tøyle maurene i rompa» sånn at vi ikke oppfører oss såkalt «sosialt uakseptabelt», selv om kroppen sitrer og kribler og man egentlig vil fyke rundt som en virvelvind. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...