Gå til innhold

Bevisst strategi for DPS å ikke utrede for ADHD?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette👏👏👏

👆🏻

Spot on!

Anonymkode: e2a8a...172

Nei, dette er ikke spot on. Tror du virkelig en fastlege automatisk henviser til DPS  fordi en pasient sitter å ramser opp symptomer?  

Anonymkode: 795cb...3a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Bergenserdame skrev (På 30.12.2024 den 20.04):

Jeg fikk det ikke bedre av medikamenter, nei. Jeg prøvde Ritalin og Aduvance og begge gjorde meg ruset. Ritalin gjorde meg helt ute og Aduvanz bare enda mer glad. Jeg likte det ikke så jeg sluttet. Overlegen reagerte på at jeg hadde fått diagnosen, ettersom jeg var en av få som leverte master innenfor mitt fagfelt samt at jeg presterer bra i mitt yrke. Men.. det er vel ikke uvanlig at jenter biter tenner sammen. Jeg vet ikke hvor vanskelig det egentlig har vært fordi jeg kjenner bare meg selv på kroppen. Idag sliter jeg særdeles med møter som varer mer enn 1 time. 

Har du master har du ikke ADHD, så enkelt er det. 

Anonymkode: b9cd2...65e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er det største sprøytet jeg har hørt! Genx kvinner er vant til å kjempe seg igjennom både ild og vann, komplett oversett og overkjørt av genx-gutta med ADHD diagnosen. Vi er den tause gruppen som lider av flinkpikesyndrom og som utretter det umulige på daglig basis... frem til vi blir utbrent, uføre og knekt.

Anonymkode: 821bc...117

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Skal si det er mye uvitende piss som postes i tråden her. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er det største sprøytet jeg har hørt! Genx kvinner er vant til å kjempe seg igjennom både ild og vann, komplett oversett og overkjørt av genx-gutta med ADHD diagnosen. Vi er den tause gruppen som lider av flinkpikesyndrom og som utretter det umulige på daglig basis... frem til vi blir utbrent, uføre og knekt.

Anonymkode: 821bc...117

Det var noe av det mest selvhøytidelige og idiotiske jeg har lest. Folk med adhd sliter med å fullføre videregående. Og hva har kjønn med dette å gjøre? Det er langt flere gutter som dropper ut av skolen, så det våset om å bli overkjørt må du lenger ut på landet med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var noe av det mest selvhøytidelige og idiotiske jeg har lest. Folk med adhd sliter med å fullføre videregående. Og hva har kjønn med dette å gjøre? Det er langt flere gutter som dropper ut av skolen, så det våset om å bli overkjørt må du lenger ut på landet med. 

Dette har både med type ADHD, grad av ADHD, og kjønn å gjøre. Du er nok et eksempel på en som tror at ADHD er kvikksølv i ræva, og forstår ikke helheten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, dette er ikke spot on. Tror du virkelig en fastlege automatisk henviser til DPS  fordi en pasient sitter å ramser opp symptomer?  

Jeg gidder ikke diskutere med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man har høy IQ/evnenivå kan man kompensere ganske kraftig, og fint fullføre både vgs og høyere utdanning, dog til en høy pris og med vesentlig dårligere resultat enn evnenivået skulle tilsi. Du skulle visst hvor mange leger som har ADHD…de krasjer i møte med arbeidslivet og/eller når de får barn. Det er en gammel og utdatert myte at man ikke kan ha adhd om man har tatt høyere utdanning, men den er seiglivet og sitter hardt i både hos folk og fagfolk. 

Jeg har fullført både vgs med gode karakterer og høyere utdanning, har svært høyt evnenivå, og det er ingen tvil om ADHD-diagnosen. Massivt med komparentopplysninger og bilde/videomateriale fra hele oppveksten, kommentarer, observasjoner m.m. som er blitt dokumentert i psykiatrien i en årrekke, men aldri satt sammen til et bilde, og «er du sikker på du ikke har ADHD….?» så mange ganger fra kolleger og nye bekjente at jeg har ikke tall…(men jeg avfeide det, og psykiatrien tenkte ikke tanken en gang nettopp fordi «hun har jo gjort det bra på skolen og tatt utdanning», ingen spurte hvordan jeg hadde greid det…). Tilfeldighetene gjorde at 3 fagfolk uavhengig av hverandre kobla sammen og var klare i sin konklusjon: ADHD utover en hver rimelig tvil! Og det var ikke meg som jakta på diagnosen for å si det sånn, ikke ville jeg ha medisiner først heller. Så joda, fint mulig å ha ADHD og ta master, uten tvil om ADHD-diagnosen. (Her er det omfattende arv også, men de som vet de vet når man er jente og lærte seg å sitte i ro, og ikke minst greide seg på skolen)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninaen skrev (40 minutter siden):

Jeg har fullført både vgs med gode karakterer og høyere utdanning, har svært høyt evnenivå, og det er ingen tvil om ADHD-diagnosen. Massivt med komparentopplysninger og bilde/videomateriale fra hele oppveksten, kommentarer, observasjoner m.m. som er blitt dokumentert i psykiatrien i en årrekke, men aldri satt sammen til et bilde, og «er du sikker på du ikke har ADHD….?» så mange ganger fra kolleger og nye bekjente at jeg har ikke tall…(men jeg avfeide det, og psykiatrien tenkte ikke tanken en gang nettopp fordi «hun har jo gjort det bra på skolen og tatt utdanning», ingen spurte hvordan jeg hadde greid det…). Tilfeldighetene gjorde at 3 fagfolk uavhengig av hverandre kobla sammen og var klare i sin konklusjon: ADHD utover en hver rimelig tvil! Og det var ikke meg som jakta på diagnosen for å si det sånn, ikke ville jeg ha medisiner først heller. Så joda, fint mulig å ha ADHD og ta master, uten tvil om ADHD-diagnosen. (Her er det omfattende arv også, men de som vet de vet når man er jente og lærte seg å sitte i ro, og ikke minst greide seg på skolen)

Jeg har også avfeid slike kommentarer.  Delvis fordi jeg ikke ønsket å akseptere at jeg slet med en del ting. Så hver gang jeg fikk kommentarer så lagde jeg en unnskyldning for at dette ikke var representativt for meg.  Jeg har alltid ønsket å klare det alle andre klarer og skammet meg når jeg har feilet. Så jeg har ofte laget unnskyldninger for meg og for andre hver gang noe går galt.  Jeg har også løyet for å dekke over tingen jeg har gjort.  I tillegg har jeg isolert meg for å redusere sjansene for at noen ser hvor mye jeg sliter. 

TS

Anonymkode: 40530...f32

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 2.40):

For en del år siden kollapset jeg helt og endte i en dyp depresjon. Jeg begynte i terapi hos DPS og hvor de utredet meg for å prøve å skjønne hvorfor jeg kollapset. Jeg hadde blant annet slitt enormt med eksekutive funksjoner noe som er det sentrale problemet om man har ADHD. 

Jeg ble aldri utredet for ADHD og de nevnte heller aldri ADHD for meg. Jeg spurte heller ikke om det kunne være ADHD siden jeg aldri tenkte over det.

Etter en lang sykemelding prøvde jeg å begynne å jobbe igjen. Jeg kjenner at jeg sliter enormt, men jeg biter tennene sammen. Jeg har ikke råd til å ikke jobbe og jeg synes det er enormt flaut å innrømme hvor mye jeg sliter med det alle andre på jobben klarer. 

Så går det noen ett år og jeg kollapser igjen og ender på DPS pga depresjon. Denne gangen har jeg lest om ADHD og spør om jeg kan ha ADHD. Psykologen sier at det trolig kun er depresjon. Men jeg sier at det depresjonen kommer av at jeg sliter så mye på jobb og på hjemmebane.  Jeg har også slitt med disse tingene så lenge jeg kan huske. 

Bare for å presisere.  Jeg sier ikke at jeg har ADHD. Men jeg har havnet 2 ganger nå til terapi hos DPS. Begge gangene så har det være uaktuelt med utredning for ADHD selv om jeg har klare symptomer og selv om jeg sliter nok til at jeg er sykemeldt.  

Mye av problemet her er jo også at å si "du sliter på jobben pga depresjonen" ikke er noe løsning på problemene mine. Jeg er deprimert fordi jeg sliter sånn på jobb og å hjemmebane.  Så det er en ond sirkel. Vi prøvde å behandler meg for depresjon sist, det fungerte sånn halvveis , jeg ble bedre, men jeg ble jo verre igjen med en gang jeg begynte å jobbe. Så nå tenker jeg at om vi kun behandler meg for depresjon igjen så kommer jeg fortsatt til å slite enormt på jobben og ende på en ny smell. 

Jeg er ikke psykolog. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke blir utredet for ADHD når jeg har slitt med eksekutive funksjoner hele livet.   I tillegg til at DPS ikke har noen alternativt løsningsforslag. De sier kun at det er depresjonen, men det løser som sagt ingenting. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har også avfeid slike kommentarer.  Delvis fordi jeg ikke ønsket å akseptere at jeg slet med en del ting. Så hver gang jeg fikk kommentarer så lagde jeg en unnskyldning for at dette ikke var representativt for meg.  Jeg har alltid ønsket å klare det alle andre klarer og skammet meg når jeg har feilet. Så jeg har ofte laget unnskyldninger for meg og for andre hver gang noe går galt.  Jeg har også løyet for å dekke over tingen jeg har gjort.  I tillegg har jeg isolert meg for å redusere sjansene for at noen ser hvor mye jeg sliter. 

TS

kommentarene dine spriker jo veldig hva er det som egentlig stemmer?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

kommentarene dine spriker jo veldig hva er det som egentlig stemmer?

Alt stemmer. Vet ikke helt hva du reagerer på, men om det er påstandene "jeg har fått kommentarer om at jeg kan ha ADHD" og "jeg har aldri tenkt jeg har hatt ADHD" så henger de sammen med at jeg ikke aksepterte at jeg slet og derfor  tenkte jeg ikke at jeg kunne ha ADHD. Det står også innlegget du siterer. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninaen skrev (3 timer siden):

Hvis man har høy IQ/evnenivå kan man kompensere ganske kraftig, og fint fullføre både vgs og høyere utdanning, dog til en høy pris og med vesentlig dårligere resultat enn evnenivået skulle tilsi. Du skulle visst hvor mange leger som har ADHD…de krasjer i møte med arbeidslivet og/eller når de får barn. Det er en gammel og utdatert myte at man ikke kan ha adhd om man har tatt høyere utdanning, men den er seiglivet og sitter hardt i både hos folk og fagfolk. 

Jeg tror ikke du forstår. ADHD er en hindring. Det du sier er at du klarte å løpe maraton selv om du er lam, fordi du er smartere enn alle andre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 2.47):

Jeg har videregående og flere påbegynte studier jeg aldri fullførte. 

TS

Vet DPS om disse studiene du ikke fullførte? Begynner du ofte med ting du ikke fullfører? Alltid vært slik? Da bør du påpeke dette til behandler når du legger frem ønske om utredning. Er du kvinne, fanges adhd oftere ikke opp, fordi det er vanskeligere for en utenifra å se tegnene, noe som er grunnen til at færre kvinner har diagnosen enn menn. Diagnosen utarter seg også forskjellig hos kvinner og menn i mange tilfeller. Har du mistanker selv, og er i 'systemet', allerede ville jeg pushet på for en utredning. Har du faktisk adhd, kan mange brikker falle på plass da, og det vil være medisiner tilgjengelig dersom du skulle trenge/ønske det. Mange med adhd fungere også fint uten medisiner om de lærer å kjenne sin diagnose, og bruke enklete ting adhd fører med seg til noe positivt. Adhd er jo ikke svart/hvitt som alt annet her i livet. Men jeg tror det er stor hjelp i å vite.

Lykke til ♥️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke du forstår. ADHD er en hindring. Det du sier er at du klarte å løpe maraton selv om du er lam, fordi du er smartere enn alle andre. 

Jeg registrerer at du tror du vet mer om ADHD enn de mest erfarne på fagfeltet i landet. Så med all respekt, hold munn. Du vet ingenting om hvilke hindringer folk opplever selv om de har greid å ta en utdanning, og hva slags tilrettelegging folk har fått. Hva det har kosta og gått utover. Det å fullføre et studium er ikke det samme som å skli gjennom det. Og det å ha høy IQ er ikke det samme som «ingen hindring». Eller mener du folk med høy IQ som fullfører vgs og studier ikke kan ha autisme/Asperger heller? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er abselutt tullball! En venn av meg har en Phd, samtidig som han har ADHD.

Anonymkode: 48b51...06f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Alt stemmer. Vet ikke helt hva du reagerer på, men om det er påstandene "jeg har fått kommentarer om at jeg kan ha ADHD" og "jeg har aldri tenkt jeg har hatt ADHD" så henger de sammen med at jeg ikke aksepterte at jeg slet og derfor  tenkte jeg ikke at jeg kunne ha ADHD. Det står også innlegget du siterer. 

TS

Veldig rart at du kan nevnt noe annet sted før på side 10 at du har fått kommentarer om at andre mener du har ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg gidder ikke diskutere med deg. 

Wow. Det er vel sånt man sier når man virkelig kommer til kort og går tom for argumentasjon. 

Men hva annet kan man forvente av folk som ikke forstår at fastlegen ser på journal gjennom mange år, inkludert sykemeldinger, hva sykemeldingene har gått ut på, og omfanget av det hele. Fastlegen henviser ikke til DPS fordi en pasient ramser opp ADHD-symptomer sånn uten videre. 

Burde være opplagt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

ADHD er en funksjonsforstyrrelse, som vises på forskjellige måter. Ikke alle har synlig hyperaktivitet og må ha støttelærer på ungdomsskolen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Veldig rart at du kan nevnt noe annet sted før på side 10 at du har fått kommentarer om at andre mener du har ADHD.

Det er ingen grunn til at jeg skulle skrevet det tidligere. Jeg har ikke noe plikt til å utlevere informasjon om meg selv i denne tråden selv om du virker å tro det.  Jeg diskuterte ikke engang med deg. Jeg skrev til en annen bruker. Så skjønner ikke hvorfor du skal blande deg inn og klage over at jeg ikke ga denne informasjonen tidligere. 

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mjalloh skrev (14 timer siden):

Vet DPS om disse studiene du ikke fullførte? Begynner du ofte med ting du ikke fullfører? Alltid vært slik? Da bør du påpeke dette til behandler når du legger frem ønske om utredning. Er du kvinne, fanges adhd oftere ikke opp, fordi det er vanskeligere for en utenifra å se tegnene, noe som er grunnen til at færre kvinner har diagnosen enn menn. Diagnosen utarter seg også forskjellig hos kvinner og menn i mange tilfeller. Har du mistanker selv, og er i 'systemet', allerede ville jeg pushet på for en utredning. Har du faktisk adhd, kan mange brikker falle på plass da, og det vil være medisiner tilgjengelig dersom du skulle trenge/ønske det. Mange med adhd fungere også fint uten medisiner om de lærer å kjenne sin diagnose, og bruke enklete ting adhd fører med seg til noe positivt. Adhd er jo ikke svart/hvitt som alt annet her i livet. Men jeg tror det er stor hjelp i å vite.

Lykke til ♥️

Takk. Jeg har fortalt DPS at jeg har startet på flere studier uten å fullføre. Men det er mye annet jeg også har startet på uten å fullføre. Det skal jeg ta med  når jeg ber om henvisning til ADHD-utredning. 

Ja, jeg vil si det alltid har vært slik, eller i hvert fall så lenge jeg kan huske. 

Igjen, tusen takk!

TS

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...