Gå til innhold

Bevisst strategi for DPS å ikke utrede for ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Depresjon er et veldig vanlig tilleggssymptom for ADHD. Man kan selvsagt fylle på med antidepressiva og brått skjule flere ADHD symptomer under utredningen, men det blir jo feil det også. Flere har også tilleggsdiagnoser som k-ptsd under utredining. Man kan ikke planlegge om hvorvidt man er deprimert eller ikke under en slik utredning. 

Anonymkode: 795cb...3a2

Nei, man kan ikke planlegge depresjon, men uavhengig av det kan DPS velge å ikke gjennomføre utredning på det grunnlaget hvis de mener det ikke blir valid. Som vel er det tråden handler om (om DPS har en bevisst strategi for å ikke gi henne utredningen eller ikke). 

Anonymkode: a5bd7...3ad

• Nyttig 1
Skrevet

Ninaen skrev (1 time siden):

Eksekutive vansker er sentrale problemer ved ADHD… Du er helt ærlig veldig nedlatende i tonen din, og vedrørende dine øvrige siteringer av meg så tolker du, eksteapolerer og legger til, så jeg ser ikke poenget med å argumentere med deg videre. 

Det er aldri lurt å kaste stein i glasshus

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. De har faktisk gått mer bort fra dette med å innhente opplysninger. Både fordi det ikke alltid er praktisk mulig, og også fordi foreldre ikke nødvendigvis husker riktig 40 år tilbake i tid.

Dessuten så er det de med ADHD uoppmerksom type som ikke har hatt særlig synlige symptomer for omverdenen, men slitt voldsomt i seg selv og klart å maskere godt, som derfor heller ikke ble fanget opp da de var barn.
Så det er ikke et bastant kriterie lenger. 

Når det kommer til utredning av diagnoser foreligger det nasjonale retningslinjer som man må forholde seg til. Disse retningslinjene endrer seg selvfølgelig etterhvert som man får ny kunnskap etc. og de siste reviderte nasjonale retningslinjene for ADHD 3 tredde i kraft i mars 2022 og som du kan se er det fremdeles fokus på å innhente informasjon fra andre enn pasienten selv. Så hvor du har fått din informasjon fra

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/henvisning-utredning-og-tilbakemelding/om-utredning-av-voksne
«Hos voksne vil tilleggsinformasjon fra pårørende, inklusiv foreldre med tanke på atferd i barnealder, fra arbeidskollegaer og andre aktuelle personer være viktig (Barkley, 2005; Aanonsen (red.), 2000). Det kan være relevant å skaffe informasjon fra helsestasjon, PPT, lærer og andre. For vurderinger av ADHD-symptomer er det viktig å kartlegge symptomene bredt slik de blir rapportert av personen selv, pårørende og andre»

«De vil kunne gi informasjon fra flere informanter (personen selv, pårørende og andre) på mange områder»

«Det er ønskelig at nære pårørende også gir informasjon.»

Om man ikke kan vise til oppståtte symptomer før fylte 12 vil man heller ikke få diagnosen ADHD.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/henvisning-utredning-og-tilbakemelding/kriterier-fra-dsm-5-bor-brukes-i-diagnostisering-av-adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse-selv-om-det-skal-kodes-etter-icd-10#57cacd20-0a23-49fe-b588-cb32644a7d45-praktisk-informasjon

«Flere symptomer skal ha vært til stede før fylte 12 år.»

https://www.adhdnorge.no/artikkel/utredning-av-adhd-voksne

Vanskene ha startet før fylte 12 år

Anonymkode: e2a8a...172

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget er at denne depresjonen er vedvarende. Man kan fint gjennomføre en ADHD utredning selv om man er i depresjon, TS klarer åpenbart å formidle seg selv veldig greit. 

Formidlingen er halve problemet med adhd-fokuset. Folk her inne, uten adhd, men som mistenker det, bruker flere medisinske begreper enn det jeg selv gjør, som har adhd. Jeg må google ting som eksekutive funksjoner, utbrenthet+adhd før jeg skjønner at folk mener de har adhd burn out uten å engang ha fått diagnosen, må google hyperfokus etc. 

Mange steder beskriver folk hyperfokus som helt vanlig lidenskap og nysgjerrighet. De tolker alt ved seg som symptomer.

Det er et problem. Før var det helsevesenet, som er de med mest kompetanse, som skulle gjøre dette, ikke mannen og dama i gata. Og folk blir mer og mer tilbøyelige til å diagnostisere seg selv som kronisk syke.

For all del, jeg håper alle får hjelp og de som sliter med adhd får hjelp til det hvis det er det det er, men dette adhd-fokuset har gått over stokk og stein. Ikke bare for jenter, men gutter også. Utagerende atferd kan feks handle om noe annet enn adhd, som feks omsorgssvikt.

Jeg er enig i at det har vært underdiagnostisering av jenter, men det betyr ikke at alle jenter med vedvarende eller tilbakevendende depresjon og angst har adhd. Det betyr ikke at alle utbrente har adhd. Eller at alle surrebukker har adhd.

Adhd stikker kjepper i hjulene på folk og det SYNES, også for andre enn deg selv. Det SYNES gjerne i selve funksjonsfallet, for kollegene dine, vennene dine, kjærestene dine og de uheldige som kommer inn i leiligheten din. Alt dette ofte også UTEN kroppslig hyperaktivitet.

Anonymkode: 228a1...e18

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hei! 

Jeg ble henvist til dps pga mistanke om adhd men ble avvist. De mente det var lite sannsynlig. Legen klaget, jeg ble henvist på nytt, og fikk adhd diagnose. Ikke at jeg føler jeg har adhd. Føler nesten den er lurt til… så ikke vet jeg. Ser mye rar dokumentasjon fra dps i mitt arbeid, også fra overlege og spesialister. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Formidlingen er halve problemet med adhd-fokuset. Folk her inne, uten adhd, men som mistenker det, bruker flere medisinske begreper enn det jeg selv gjør, som har adhd. Jeg må google ting som eksekutive funksjoner, utbrenthet+adhd før jeg skjønner at folk mener de har adhd burn out uten å engang ha fått diagnosen, må google hyperfokus etc. 

Mange steder beskriver folk hyperfokus som helt vanlig lidenskap og nysgjerrighet. De tolker alt ved seg som symptomer.

Det er et problem. Før var det helsevesenet, som er de med mest kompetanse, som skulle gjøre dette, ikke mannen og dama i gata. Og folk blir mer og mer tilbøyelige til å diagnostisere seg selv som kronisk syke.

For all del, jeg håper alle får hjelp og de som sliter med adhd får hjelp til det hvis det er det det er, men dette adhd-fokuset har gått over stokk og stein. Ikke bare for jenter, men gutter også. Utagerende atferd kan feks handle om noe annet enn adhd, som feks omsorgssvikt.

Jeg er enig i at det har vært underdiagnostisering av jenter, men det betyr ikke at alle jenter med vedvarende eller tilbakevendende depresjon og angst har adhd. Det betyr ikke at alle utbrente har adhd. Eller at alle surrebukker har adhd.

Adhd stikker kjepper i hjulene på folk og det SYNES, også for andre enn deg selv. Det SYNES gjerne i selve funksjonsfallet, for kollegene dine, vennene dine, kjærestene dine og de uheldige som kommer inn i leiligheten din. Alt dette ofte også UTEN kroppslig hyperaktivitet.

Jeg visste heller ikke hva eksekutiv funksjon var før jeg tilfeldigvis hørte det. "Åja, er det DET det heter når jeg ikke klarer i sette i gang med ting". 

Hyperfokus handler jo ikke om helt vanlig lidenskap og nysgjerrighet. Det er en langt mer intens fokusering, som ikke er vanlig for nevrotypiske. Det kommer av mangelfull evne til å regulere seg.  Denne gangen mangelfull regulering av hvordan man vier oppmerksomheten sin. 

Nei, angst og depresjon er ikke et symptom på ADHD. Det er sekunderærsymptomer som følge av ADHD. 

• Nyttig 5
Skrevet
Bergenserdame skrev (3 timer siden):

Hei! 

Jeg ble henvist til dps pga mistanke om adhd men ble avvist. De mente det var lite sannsynlig. Legen klaget, jeg ble henvist på nytt, og fikk adhd diagnose. Ikke at jeg føler jeg har adhd. Føler nesten den er lurt til… så ikke vet jeg. Ser mye rar dokumentasjon fra dps i mitt arbeid, også fra overlege og spesialister. 

Dette er helt normalt. Du trenger sånn sett ikke "godta" diagnosen din så lenge du prøver å leve et bedre liv etter hvordan du fungerer.

Jeg er selv skeptisk til min adhd-diagnose. Av 2 enkle grunner.

1) at diagnosen er assosiert med et bilde av den utagerende gutten på skolen.

2) Det er en mistenkeliggjøring av de som får diagnosen som voksne, kanskje særlig damer.

Men slike tanker trenger man egentlig ikke bruke så mye tid på. Det man skal bruke tid på et å leve et godt liv med mestring.

• Nyttig 2
Skrevet
Bergenserdame skrev (10 timer siden):

Hei! 

Fikk du det bedre etter du fikk behandling for diagnosen?  

TS

Anonymkode: 40530...f32

Skrevet (endret)

Fikk du det bedre etter du fikk behandling for diagnosen?  

TS

Jeg fikk det ikke bedre av medikamenter, nei. Jeg prøvde Ritalin og Aduvance og begge gjorde meg ruset. Ritalin gjorde meg helt ute og Aduvanz bare enda mer glad. Jeg likte det ikke så jeg sluttet. Overlegen reagerte på at jeg hadde fått diagnosen, ettersom jeg var en av få som leverte master innenfor mitt fagfelt samt at jeg presterer bra i mitt yrke. Men.. det er vel ikke uvanlig at jenter biter tenner sammen. Jeg vet ikke hvor vanskelig det egentlig har vært fordi jeg kjenner bare meg selv på kroppen. Idag sliter jeg særdeles med møter som varer mer enn 1 time. 

Det jeg derimot sverger til er yin yoga, turer (rolig og fjelltur), svømming, sauna og red light therapy. Jeg har en egen maskin hjemme. Samt holder jeg meg unna for mye sukker. Jeg prøvde fire-dagers behandling mot OCD og angst: fungerte litt. Jeg mediterer og går til kiropraktor samt massasje. Går jeg til jobb håndterer jeg møter bedre: Håper dette er noe som kan hjelpe deg :) 

Endret av Bergenserdame
  • Hjerte 1
Skrevet
Bergenserdame skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk det ikke bedre av medikamenter, nei. Jeg prøvde Ritalin og Aduvance og begge gjorde meg ruset. Ritalin gjorde meg helt ute og Aduvanz bare enda mer glad. Jeg likte det ikke så jeg sluttet. Overlegen reagerte på at jeg hadde fått diagnosen, ettersom jeg var en av få som leverte master innenfor mitt fagfelt samt at jeg presterer bra i mitt yrke. Men.. det er vel ikke uvanlig at jenter biter tenner sammen. Jeg vet ikke hvor vanskelig det egentlig har vært fordi jeg kjenner bare meg selv på kroppen. Idag sliter jeg særdeles med møter som varer mer enn 1 time. 

Det jeg derimot sverger til er yin yoga, turer (rolig og fjelltur), svømming, sauna og red light therapy. Jeg har en egen maskin hjemme. Samt holder jeg meg unna for mye sukker. Jeg prøvde fire-dagers behandling mot OCD og angst: fungerte litt. Jeg mediterer og går til kiropraktor samt massasje. Går jeg til jobb håndterer jeg møter bedre: Håper dette er noe som kan hjelpe deg :) 

Tusen takk!

TS

Skrevet

Tror Dps seriøst drukner i henvisninger fra unge kvinner som ønsker ADHD utredninger. Av en eller annen grunn ses det på som "bedre" å ha det enn depresjon. Er nok helt sant at mange er underdiagnostisert og kan godt hende TS bør utredes, men det er rett og slett ikke kapasitet på Dps til å utrede alle. Er så utrolig mange som sliter med depresjon, angst, PTSD og er få av disse som har reell ADHD. Hvis ikke psykiaterne bare skal drive med ADHD utredning så kommer noen til å forbli udiagnostisert. 

Anonymkode: 26ba5...ce3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Takk for et svært godt innlegg.
Jeg lærte de fleste begrepene etter jeg fikk diagnosen, og har stusset på det samme som deg… Er sjeleglad mye var beskrevet i «vanlige ordelag» av både helsevesenet, meg selv og omgivelsene over mange år lenge før jeg fikk diagnosen (bare ingen som satte sammen hele puslespillet). Og jeg også blir litt satt ut av hvordan mange omtrent summerer opp symptomlista med faguttrykk osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Bergenserdame skrev (22 minutter siden):

Greier du møter på 1 time?! 

Skrevet
Ninaen skrev (15 minutter siden):

Greier du møter på 1 time?! 

Det må jeg. Jeg har teknikker for å håndtere det, tar toalettpauser hvis jeg trenger det, samt at sjefen min er klar over det. Det hjelper. 

Skrevet
Bergenserdame skrev (2 minutter siden):

Det må jeg. Jeg har teknikker for å håndtere det, tar toalettpauser hvis jeg trenger det, samt at sjefen min er klar over det. Det hjelper. 

All ære til deg. Var ikke ment som mistro altså! Bare innså plutselig hvor lenge 1 time faktisk er🙈

• Hjerte 1
Skrevet

Tror Dps seriøst drukner i henvisninger fra unge kvinner som ønsker ADHD utredninger. Av en eller annen grunn ses det på som "bedre" å ha det enn depresjon. Er nok helt sant at mange er underdiagnostisert og kan godt hende TS bør utredes, men det er rett og slett ikke kapasitet på Dps til å utrede alle. Er så utrolig mange som sliter med depresjon, angst, PTSD og er få av disse som har reell ADHD. Hvis ikke psykiaterne bare skal drive med ADHD utredning så kommer noen til å forbli udiagnostisert. 

Anonymkode: 26ba5...ce3

Nei, det er ikke "bedre" å ha ADHD enn depresjon. Depresjon og ADHD er to helt forskjellige ting. Man ønsker riktig diagnose slik at man får riktig behandling. Man ønsker behandling fordi man har betydelig funksjonssvikt. DPS avviser i stor grad de som ikke er alvorlig rammet, uavhengig om det er ADHD eller depresjon. De prioriterer de mest akutte tilfellene, og derfor blir flere tvunget til å gå privat. 

Husk også at fastlegen gjør en vurdering før henvisning. 

• Nyttig 3
Skrevet
Ninaen skrev (59 minutter siden):

Jeg lærte de fleste begrepene etter jeg fikk diagnosen, og har stusset på det samme som deg… Er sjeleglad mye var beskrevet i «vanlige ordelag» av både helsevesenet, meg selv og omgivelsene over mange år lenge før jeg fikk diagnosen (bare ingen som satte sammen hele puslespillet). Og jeg også blir litt satt ut av hvordan mange omtrent summerer opp symptomlista med faguttrykk osv. 

Ordet "eksekutiv funksjon" lærte jeg av privat psykiater. Ordet "hyperfokusering" lærte jeg av venninne med ADHD. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke "bedre" å ha ADHD enn depresjon. Depresjon og ADHD er to helt forskjellige ting. Man ønsker riktig diagnose slik at man får riktig behandling. Man ønsker behandling fordi man har betydelig funksjonssvikt. DPS avviser i stor grad de som ikke er alvorlig rammet, uavhengig om det er ADHD eller depresjon. De prioriterer de mest akutte tilfellene, og derfor blir flere tvunget til å gå privat. 

Husk også at fastlegen gjør en vurdering før henvisning. 

Helt enig at det ikke er bedre å ha adhd. Tror en del som søker henvisning ofte tenker at siden medisiner mot depp og angst ikke funjer, så er det feil, og det er fordi jeg trenger andre medisiner. Folk prøver å finne svar. Svaret i dag har blitt adhd.

Fastleger gjør vurderingen på bakgrunn av pasientens oppgitte symptomer. Hvis alle vet hvordan de skal oppgi symptomer på adhd, så blir de henvist. Det er en av grunnene til at det renner inn henvisninger. Bare i denne tråden er det tips om hvordan man skal formidle seg til fastlege. Bare på første liste står det, beskriv det du sliter med og se det i lys av adhd. Lag en liste og ta med deg den til fastlege. Etc.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helt enig at det ikke er bedre å ha adhd. Tror en del som søker henvisning ofte tenker at siden medisiner mot depp og angst ikke funjer, så er det feil, og det er fordi jeg trenger andre medisiner. Folk prøver å finne svar. Svaret i dag har blitt adhd.

Fastleger gjør vurderingen på bakgrunn av pasientens oppgitte symptomer. Hvis alle vet hvordan de skal oppgi symptomer på adhd, så blir de henvist. Det er en av grunnene til at det renner inn henvisninger. Bare i denne tråden er det tips om hvordan man skal formidle seg til fastlege. Bare på første liste står det, beskriv det du sliter med og se det i lys av adhd. Lag en liste og ta med deg den til fastlege. Etc.

Det er både overdiagnostisering og underdiagnostisering av grunnene dere nevner. Derfor er det et poeng at det stilles krav til funksjonssvikt. De s trenger det mest bør få hjelp. Det er ofte vanskelig for de som virkelig sliter å se sine egne utfordringer og å beskrive dem. Man får fort bare en følelse av at det er noe, og at alt er vanskelig. Det er ikke nødvendigvis de med mest utfordringer som best kan beskrive dem, heller motsatt fordi man er så dypt nedi det følelsesmessig. 

Anonymkode: 0bd80...222

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvsagt må man skrive liste. En del av problemet med ADHD er at man er så distre og ufokusert pga indre hyperaktivitet at man ikke klarer å formidle når man står midt oppi det. Jeg ante ikke at mine "greier" og helheten av alt var ADHD, så derfor nevnte jeg det heller ikke for legen. Derfor var angst og insomni det eneste legen kunne konkludere med. 

Jeg har lært meg å skrive liste hver gang jeg skal til legen om andre ting også, hvis ikke glemmer jeg mye som er viktig. 

En lege vil jo se på pasienthistorikk, antall sykemeldinger, lengde på sykemeldinger, årsak til sykemeldinger, ikke bare på en pasient som ramser opp "oppskrift på ADHD". 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 2.10):

Dette👏👏👏

Ninaen skrev (På 30.12.2024 den 20.25):

👆🏻

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 0.45):

Spot on!

Anonymkode: e2a8a...172

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...