AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden For en del år siden kollapset jeg helt og endte i en dyp depresjon. Jeg begynte i terapi hos DPS og hvor de utredet meg for å prøve å skjønne hvorfor jeg kollapset. Jeg hadde blant annet slitt enormt med eksekutive funksjoner noe som er det sentrale problemet om man har ADHD. Jeg ble aldri utredet for ADHD og de nevnte heller aldri ADHD for meg. Jeg spurte heller ikke om det kunne være ADHD siden jeg aldri tenkte over det. Etter en lang sykemelding prøvde jeg å begynne å jobbe igjen. Jeg kjenner at jeg sliter enormt, men jeg biter tennene sammen. Jeg har ikke råd til å ikke jobbe og jeg synes det er enormt flaut å innrømme hvor mye jeg sliter med det alle andre på jobben klarer. Så går det noen ett år og jeg kollapser igjen og ender på DPS pga depresjon. Denne gangen har jeg lest om ADHD og spør om jeg kan ha ADHD. Psykologen sier at det trolig kun er depresjon. Men jeg sier at det depresjonen kommer av at jeg sliter så mye på jobb og på hjemmebane. Jeg har også slitt med disse tingene så lenge jeg kan huske. Bare for å presisere. Jeg sier ikke at jeg har ADHD. Men jeg har havnet 2 ganger nå til terapi hos DPS. Begge gangene så har det være uaktuelt med utredning for ADHD selv om jeg har klare symptomer og selv om jeg sliter nok til at jeg er sykemeldt. Mye av problemet her er jo også at å si "du sliter på jobben pga depresjonen" ikke er noe løsning på problemene mine. Jeg er deprimert fordi jeg sliter sånn på jobb og å hjemmebane. Så det er en ond sirkel. Vi prøvde å behandler meg for depresjon sist, det fungerte sånn halvveis , jeg ble bedre, men jeg ble jo verre igjen med en gang jeg begynte å jobbe. Så nå tenker jeg at om vi kun behandler meg for depresjon igjen så kommer jeg fortsatt til å slite enormt på jobben og ende på en ny smell. Jeg er ikke psykolog. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke blir utredet for ADHD når jeg har slitt med eksekutive funksjoner hele livet. I tillegg til at DPS ikke har noen alternativt løsningsforslag. De sier kun at det er depresjonen, men det løser som sagt ingenting. Anonymkode: 40530...f32 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Hva slags utdanning har du? Anonymkode: b9cd2...65e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva slags utdanning har du? Anonymkode: b9cd2...65e Jeg har videregående og flere påbegynte studier jeg aldri fullførte. TS Anonymkode: 40530...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har videregående og flere påbegynte studier jeg aldri fullførte. TS Anonymkode: 40530...f32 Ok. For å svare på spørsmålet, så er det ingen bevisst strategi av dps for å ikke utrede for adhd. De gjør vurderinger ut i fra samtaleterapi. Depresjon gir konsentrasjonsproblemer, og du var nok deprimert før du kollapset. Jeg ville uansett tatt det opp med psykologen disse tankene du har om adhd, og fortalt mer om hvordan du har slitt i mange år som du beskriver. Anonymkode: b9cd2...65e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): For en del år siden kollapset jeg helt og endte i en dyp depresjon. Jeg begynte i terapi hos DPS og hvor de utredet meg for å prøve å skjønne hvorfor jeg kollapset. Jeg hadde blant annet slitt enormt med eksekutive funksjoner noe som er det sentrale problemet om man har ADHD. Jeg ble aldri utredet for ADHD og de nevnte heller aldri ADHD for meg. Jeg spurte heller ikke om det kunne være ADHD siden jeg aldri tenkte over det. Etter en lang sykemelding prøvde jeg å begynne å jobbe igjen. Jeg kjenner at jeg sliter enormt, men jeg biter tennene sammen. Jeg har ikke råd til å ikke jobbe og jeg synes det er enormt flaut å innrømme hvor mye jeg sliter med det alle andre på jobben klarer. Så går det noen ett år og jeg kollapser igjen og ender på DPS pga depresjon. Denne gangen har jeg lest om ADHD og spør om jeg kan ha ADHD. Psykologen sier at det trolig kun er depresjon. Men jeg sier at det depresjonen kommer av at jeg sliter så mye på jobb og på hjemmebane. Jeg har også slitt med disse tingene så lenge jeg kan huske. Bare for å presisere. Jeg sier ikke at jeg har ADHD. Men jeg har havnet 2 ganger nå til terapi hos DPS. Begge gangene så har det være uaktuelt med utredning for ADHD selv om jeg har klare symptomer og selv om jeg sliter nok til at jeg er sykemeldt. Mye av problemet her er jo også at å si "du sliter på jobben pga depresjonen" ikke er noe løsning på problemene mine. Jeg er deprimert fordi jeg sliter sånn på jobb og å hjemmebane. Så det er en ond sirkel. Vi prøvde å behandler meg for depresjon sist, det fungerte sånn halvveis , jeg ble bedre, men jeg ble jo verre igjen med en gang jeg begynte å jobbe. Så nå tenker jeg at om vi kun behandler meg for depresjon igjen så kommer jeg fortsatt til å slite enormt på jobben og ende på en ny smell. Jeg er ikke psykolog. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke blir utredet for ADHD når jeg har slitt med eksekutive funksjoner hele livet. I tillegg til at DPS ikke har noen alternativt løsningsforslag. De sier kun at det er depresjonen, men det løser som sagt ingenting. Anonymkode: 40530...f32 Prøv å skaffe deg en oversikt over dine utfordringer og funksjonsnedsettelser i hverdagen og se dem i sammenheng med symptomer på adhd. Feks glemme og miste ting, indre støy/uro, konsentrasjonsvansker, hyppig overveldelse og utmattelse, problemer med følelsesregulering, søvnvansker, slite med rutine, tidsberegning, osv osv. Om funksjonsnedsettelsene er mange nok og kan ses i sammenheng med kriterier for adhd, er det bare å bestille ny tid hos fastlegen med denne lista. Anbefaler også å ta den generelle adhd testen som ligger på nettet. Denne er obligatorisk for alle som skal utredes for adhd og er i de fleste tilfeller avgjørende med høyt score for å kunne henvises videre til utredning. Om Anonymkode: 829ec...0c2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden Jeg trodde du måtte henvises for adhd utredning? Ikke ta bakveien og få det når du har samtaler allerede. Det viktigste er å snakke med psykologen du har, og vurdere å gå privat om dps ikke kan hjelpe det. Anonymkode: ee085...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Hvis du ønsker ADHD utredning så må du formidle helheten med problemer du måtte ha, og bli henvist til terapeut som driver med ADHD utredning (tror ikke alle gjør dette). Det er ikke uvanlig at man blir feildiagnosert med angst/depresjon, og så viser det seg at det er ADHD som ligger i bunn. Typisk for ADHD er mangelfull eksekutiv funksjon, svært lettdistrahert/klarer ikke komme tilbake til det man har begynt på, tankekjør, og mer. Så jeg ville satt meg ned og reflektert over hva annet du føler du har utfordringer med, og hva som har vært der fra du var barn. For det er et kriterie for utredning og diagnosen, symptomene skal ha vært til stede fra du var liten. Anonymkode: 795cb...3a2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Takk, jeg skal prøve å skaffe en oversikt over symptomene mine og spørre psykologen min igjen om jeg ikke bør ADHD-utredes. Psykologen jeg har nå kan ikke foreta en fullstendig ADHD-utredning. Men det jeg tenker er at om hun sender en henvisning hvor hun skriver at hun tror jeg har ADHD så vil den vektlegges tungt. Siden hun jobber i DPS og sammen med psykologene som kan ADHD-utrede meg. Noe av irritasjonen min er også det er jeg som må presse på for å få ADHD-utredning. Jeg synes det er rart at psykologene mine ikke på egenhånd har vurdert om jeg bør få ADHD utredning og at de ikke på egenhånd har spurt meg om jeg har andre ADHD-symptomer enn de jeg allerede har fortalt om. Det er jo de som sitter på fagkunnskapen. I tillegg går ikke dette kun utover meg. Hadde jeg fått riktig behandling første gangen jeg havnet i DPS systemet så hadde det kanskje ikke vært nødvendig for meg å gå tilbake til DPS og jeg hadde kanskje ikke blitt sykemeldt igjen. Skattebetalerne tar regningen. Jeg sier ikke at det er sikkert at jeg har ADHD. Men jeg synes det er rart at det er jeg som må presse på for å få ADHD-utredning og at ingen av psykologene mine har forsøkt på eget initiativ å sjekke om det er grunnlag for å ADHD-utrede meg. Igjen, takk. Jeg skal som sagt prøve å få en oversikt over symptomene. I tillegg om jeg ikke får ADHD-utredning hos DPS så skal jeg prøve å få en privat utredning. TS Anonymkode: 40530...f32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Ja, mange DPS ser ut til å gjøre hva som helst for å unngå å sette ADHD-diagnose. Jeg vet ikke om det er mest inkompetanse? Håper du får til en privat utredning. Anonymkode: f7d37...afa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, mange DPS ser ut til å gjøre hva som helst for å unngå å sette ADHD-diagnose. Jeg vet ikke om det er mest inkompetanse? Håper du får til en privat utredning. Anonymkode: f7d37...afa Dere tar helt feil når dere antar slike ting, og undergraver fagpersoners kompetanse. Det er mange typer tilstander med symptomer som er helt overlappende som ved ADHD, og som er mye vanligere og blir vurdert. Fordi det står oppramset symptomer ved ADHD overalt på nettet nå, betyr ikke det at det alltid skal utredes om man selv har mistanke om det. Det gjøres helhetsvurderinger, og psykologer utreder på indikasjon og utifra et sammensatt bilde, ikke enkeltsymptomer og funkjsonsfallni seg selv. Anonymkode: 8919b...c11 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Min samboer gikk i mange år og omganger på DPS med depresjon og angstsymptomer og ble behandlet for det. Etterhvert spurte han om ikke han kanskje kunne ha ADHD noe som psykolog avviste totalt - men min samboer gav seg ikke, og motvillig ble han utredet for, og etterhvert diagnostisert med ADHD. Nå var ikke det er mirakelkur å få diagnose- og han er på vei mot en uføretrygd, men nå vet vi iallefall mer om hva som er er problemet og hverdagen er bedre, selv om han fortsatt ikke fungerer i jobb. Anonymkode: 2ba91...9dc 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dere tar helt feil når dere antar slike ting, og undergraver fagpersoners kompetanse. Det er mange typer tilstander med symptomer som er helt overlappende som ved ADHD, og som er mye vanligere og blir vurdert. Fordi det står oppramset symptomer ved ADHD overalt på nettet nå, betyr ikke det at det alltid skal utredes om man selv har mistanke om det. Det gjøres helhetsvurderinger, og psykologer utreder på indikasjon og utifra et sammensatt bilde, ikke enkeltsymptomer og funkjsonsfallni seg selv. Anonymkode: 8919b...c11 Nei, jeg tar ikke feil. Og overlappende symptomer er ikke unikt for ADHD. Det er alt for mange som må ty til privat utredning for at de endelig skal få rett diagnose og medisiner for ADHD. Kompetansen er for dårlig. Anonymkode: f7d37...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, mange DPS ser ut til å gjøre hva som helst for å unngå å sette ADHD-diagnose. Jeg vet ikke om det er mest inkompetanse? Håper du får til en privat utredning. Anonymkode: f7d37...afa Takk. Jeg har også lurt på om det er inkompetanse. Jeg skal prøve å få privat utredning om jeg ikke får hos DPS. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere tar helt feil når dere antar slike ting, og undergraver fagpersoners kompetanse. Det er mange typer tilstander med symptomer som er helt overlappende som ved ADHD, og som er mye vanligere og blir vurdert. Fordi det står oppramset symptomer ved ADHD overalt på nettet nå, betyr ikke det at det alltid skal utredes om man selv har mistanke om det. Det gjøres helhetsvurderinger, og psykologer utreder på indikasjon og utifra et sammensatt bilde, ikke enkeltsymptomer og funkjsonsfallni seg selv. Anonymkode: 8919b...c11 Igjen, jeg sier ikke at jeg har ADHD. Jeg sier at jeg har nok symptomer og nok funksjonsfall til at det er rart at psykologene ikke har spurt meg om mer informasjon slik de kan vurdere om det er ADHD. Jeg har allerede blitt utredet for depresjon. Men det løser ikke problemet. Ja, jeg er deprimert. Men det å vite at jeg er deprimert og det å gå til terapi og få antidepressiver gjør meg ikke i stand til jobbe. Det kan godt være at årsaken er noe annet enn ADHD og depresjon. Men psykologen har ikke kommet med en slik forklaring. Hun har ingen annen strategi enn den forrige psykolog brukte og som viste seg å ikke hjelpe meg nok til at jeg kan jobbe. Noen ganger så lurer jeg også på om det handler om at psykologene ikke er så opptatt av om jeg kommer meg i jobb. Det er ikke dem det går utover. Det er meg det går utover, det er skattebetalerne det går utover og det er de som står i kø til DPS det går utover. Hadde psykologene først fått betalt den dagen jeg sluttet å være sykemeldt så er jeg rimelig sikker på at jeg hadde blitt ADHD-utredet. Da hadde det ikke vært likegyldig for dem når jeg kom meg i jobb. TS Anonymkode: 40530...f32 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesnillelilla Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva slags utdanning har du? Anonymkode: b9cd2...65e Utdanning har da vel ingenting med saken å gjøre.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min samboer gikk i mange år og omganger på DPS med depresjon og angstsymptomer og ble behandlet for det. Etterhvert spurte han om ikke han kanskje kunne ha ADHD noe som psykolog avviste totalt - men min samboer gav seg ikke, og motvillig ble han utredet for, og etterhvert diagnostisert med ADHD. Nå var ikke det er mirakelkur å få diagnose- og han er på vei mot en uføretrygd, men nå vet vi iallefall mer om hva som er er problemet og hverdagen er bedre, selv om han fortsatt ikke fungerer i jobb. Anonymkode: 2ba91...9dc Takk! Selv om det er fint at mannen din fikk utreding og diagnosen til slutt så er det trist at han måtte kjempe seg til den og at han ikke ble frisk nok til å jobbe. Jeg er klar over at ADHD-utredning og ADHD-diagnose ikke er en mirakelkur. Dette handler mer om at når jeg ikke klarer å jobbe fordi jeg har ADHD-symptomer så blir det for dumt å ikke sjekke om det kan være ADHD og om å få ADHD-medisiner kan hjelpe meg. Er det 50 prosent sjanse for at jeg kan jobbe om jeg får ADHD-medisiner så er det fortsatt verdt å prøve. Jeg har 30 år igjen av arbeidslivet. 30 år med trygd er enormt dyrt for både meg og samfunnet. I tillegg er det snakk om livskvalitet. Kan også legge til at det er flere som har blitt uføretrygdet fordi de fikk ADHD-diagnosen for sent. Jeg vet ikke om det er tilfellet med mannen din, men jeg har hørt det skje med andre. TS Anonymkode: 40530...f32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, jeg tar ikke feil. Og overlappende symptomer er ikke unikt for ADHD. Det er alt for mange som må ty til privat utredning for at de endelig skal få rett diagnose og medisiner for ADHD. Kompetansen er for dårlig. Anonymkode: f7d37...afa Takk. Jeg er helt enig med deg. Igjen, jeg sier ikke at det er garantert at jeg har ADHD-diagnosen og jeg sier ikke at det er garantert at ADHD-medisiner vil hjelp meg. TS Anonymkode: 40530...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden Deler av problemet etter min mening er også at "depresjon" er en svært romslig diagnose. Man kan putte nærmest alle symptomer inn i den. Men målet må være at pasienten blir frisk. At man med godvilje kan presse alle symptomene mine inn i depresjons-diagnosen blir uvesentlig når det å behandle meg for kun depresjon ikke gjør meg frisk. Det som skjedde sist gang var at jeg ble friskere under behandlingen for depresjon, men det handlet jo også om at jeg var sykemeldt. Jeg ble friskere av å få en pause fra jobben. Målet må være å få meg frisk nok til at jeg kan jobbe. TS Anonymkode: 40530...f32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden Jeg kan dessverre ikke si stort om dps og helsesystemet i dette tilfellet. Men jeg har hatt og har stadige kamper for å bli hørt, det oppleves som at det er tilfeldig om underliggende og grunnleggende faktorer blir satt på dagsorden og gitt navn. Når jeg mistenkte autisme hos meg selv, valgte jeg å ta privat utredning. Forslagene om å ta det med fastlege først tror jeg er klok. Still gjerne forberedt og klar til å argumentere for deg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk, jeg skal prøve å skaffe en oversikt over symptomene mine og spørre psykologen min igjen om jeg ikke bør ADHD-utredes. Psykologen jeg har nå kan ikke foreta en fullstendig ADHD-utredning. Men det jeg tenker er at om hun sender en henvisning hvor hun skriver at hun tror jeg har ADHD så vil den vektlegges tungt. Siden hun jobber i DPS og sammen med psykologene som kan ADHD-utrede meg. Noe av irritasjonen min er også det er jeg som må presse på for å få ADHD-utredning. Jeg synes det er rart at psykologene mine ikke på egenhånd har vurdert om jeg bør få ADHD utredning og at de ikke på egenhånd har spurt meg om jeg har andre ADHD-symptomer enn de jeg allerede har fortalt om. Det er jo de som sitter på fagkunnskapen. I tillegg går ikke dette kun utover meg. Hadde jeg fått riktig behandling første gangen jeg havnet i DPS systemet så hadde det kanskje ikke vært nødvendig for meg å gå tilbake til DPS og jeg hadde kanskje ikke blitt sykemeldt igjen. Skattebetalerne tar regningen. Jeg sier ikke at det er sikkert at jeg har ADHD. Men jeg synes det er rart at det er jeg som må presse på for å få ADHD-utredning og at ingen av psykologene mine har forsøkt på eget initiativ å sjekke om det er grunnlag for å ADHD-utrede meg. Igjen, takk. Jeg skal som sagt prøve å få en oversikt over symptomene. I tillegg om jeg ikke får ADHD-utredning hos DPS så skal jeg prøve å få en privat utredning. TS Anonymkode: 40530...f32 Dessverre henger mange seg opp i "depresjon", og forstår ikke at depresjon veldig ofte er bivirkning av ubehandlet ADHD. Ikke alle ser helheten, og da blir man heller aldri bedre fra depresjonen. Men det er din oppgave å formidle, for de tenker ikke automatisk ADHD hvis de ikke ser noen åpenbare tegn på det. Så skriv opp stikkord, og hvordan det påvirker hverdagen. Igjen, veldig viktig at disse symptomene har vært tilstede fra du var barn. Ja privat er en mulighet, velg i såfall utreder med omhu. Anonymkode: 795cb...3a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden Sparkling_Pink skrev (2 minutter siden): Jeg kan dessverre ikke si stort om dps og helsesystemet i dette tilfellet. Men jeg har hatt og har stadige kamper for å bli hørt, det oppleves som at det er tilfeldig om underliggende og grunnleggende faktorer blir satt på dagsorden og gitt navn. Når jeg mistenkte autisme hos meg selv, valgte jeg å ta privat utredning. Forslagene om å ta det med fastlege først tror jeg er klok. Still gjerne forberedt og klar til å argumentere for deg selv. Takk. Jeg har drøfte det med fastlegen. Men fastlegen min mente at det var mye lettere for meg å få ADHD-utredning om DPS-psykologen min skrev henvisningen. Det tror jeg også stemmer. Min forrige DPS-psykolog skrev en henvisning til en annen utredning og da ble jeg garantert utredningen med en gang. Det var aldri noe spørsmål om jeg skulle få den utredningen. Veldig trist at du måtte kjempe for å bli hørt og måtte ta privat utredning. Anonymkode: 40530...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå