Gå til innhold

Gynokologisk undersøkelse

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest besøkende

Ved rutinemessig underlivsundersøkelse, hvor mye blir testet?

Alle kjønnssykdommer, kreft etc? Får man sjekket alle kjønnssykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan vel variere litt, - kommer an på om det er første gangen du er der og hva du evt. har av symptomer. Dvs. har man endel kløe i underlivet og utflod, er det naturlig å ta tester som kan bekrefte / avkrefte sopp i underlivet og chlamydia osv......

Det du vil testes for kan du jo nevne til gynekologen ? Er det noe du frykter du har, tror jeg ikke det er vanskelig å få bestilt prøver for å sjekke dette.

Tror nok du kan få sjekket alle kjønnssykdommer hvis du vil.

Celleprøver blir ofte tatt det og. Det er jo for å sjekke om det er noen celleforandringer (KAN være forstadier til kreft),- det blir vel gjort med jenter fra 18 og oppover stort sett. Men det er sikkert varierende fra sted til sted.

Klem, Kattepus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man anbefales å ta celleprøve av livmorhalsen hvert tredje år. det er riktignok flere grunner til å ta dem oftere, f.eks. hvis man tidligere har hatt kjønnsvorter. vet ikke om det er riktig her å komme med skrekkhistorien om søsteren min som fikk livmorhalskreft og det var bare 1 1/2 år siden hun hadde testet seg...

Så vidt meg bekjent så tester ikke gynekologer deg for alle mulige kjønnssykdommer, med mindre du ber om det. Har du f.eks. fast partner (og du er fast for ham!) så er jo ikke dette nødvendig. Husk at alle prøver koster penger, og er du hos en offentlig godkjent lege betaler det offentlige mesteparten. Det betyr at man ønsker å redusere antall tester så mye som mulig. Derfor: Tror du at du kan ha kjønnssykdommer må du be legen om å teste deg for det. HIV f.eks. må man jo ta blodprøve for å teste.

PS! Husk kondom, så reduserer man kjønnssykdommene betraktelig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...