AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Mye halsbrann og øm mage når jeg spiser brødmat , mye luft i magen, tidvis løs mage og. Har ikke noe vektnedgang så tviler på det er cøliaki, tok en gastroskopi for et par år siden og da så det så bra ut at gastrolegen valgte å se bort fra fastlege sitt ønske om biopsi. Hadde det vært cøliaki så hadde det vel sett dårlig ut slik at gastrolegen hadde tatt den biopsien? Har dog ofte jernmangel, B12 og d vitamn men det er det jo mange som har i dag. Har slitt med det fra jeg var liten. Anonymkode: ed629...6a3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Del Skrevet 18 timer siden Så ikke spis brød, da vel. Anonymkode: 25471...538 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden Sånn blir jeg også, løser det ved å spise svært lite brødmat. Har ingen tarmsykdom, er bare ømfintlig for endel matvarer. Anonymkode: bd949...117 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mye halsbrann og øm mage når jeg spiser brødmat , mye luft i magen, tidvis løs mage og. Har ikke noe vektnedgang så tviler på det er cøliaki, tok en gastroskopi for et par år siden og da så det så bra ut at gastrolegen valgte å se bort fra fastlege sitt ønske om biopsi. Hadde det vært cøliaki så hadde det vel sett dårlig ut slik at gastrolegen hadde tatt den biopsien? Har dog ofte jernmangel, B12 og d vitamn men det er det jo mange som har i dag. Har slitt med det fra jeg var liten. Anonymkode: ed629...6a3 R dr ingen funn på gastroskopi, så er dr ingen grunn til bekymring. Har du heller ikke voldsomme magesmerter i perioder så er der heller ikke voldsom grunn til bekymring. Prøv deg med proteinbrød, og bytt ut litt av havregrynene med malte nøtter eller mandler (ca 1 dl.). Du kan og med fordel bruke glutenfrie havregryn for å se om det er mer lettfordøyelig. Mangel på b12 og vitamin D kan lett relateres til kosthold med dårlig kilde til disse. Fikk beskjed hos fastlegen om å spise peanøtter/nøtter generelt og der hjelper på mye. Anonymkode: 273de...e84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): R dr ingen funn på gastroskopi, så er dr ingen grunn til bekymring. Har du heller ikke voldsomme magesmerter i perioder så er der heller ikke voldsom grunn til bekymring. Prøv deg med proteinbrød, og bytt ut litt av havregrynene med malte nøtter eller mandler (ca 1 dl.). Du kan og med fordel bruke glutenfrie havregryn for å se om det er mer lettfordøyelig. Mangel på b12 og vitamin D kan lett relateres til kosthold med dårlig kilde til disse. Fikk beskjed hos fastlegen om å spise peanøtter/nøtter generelt og der hjelper på mye. Anonymkode: 273de...e84 Overdrevent bekymret er jeg nok ikke, tror jeg. Er bare litt frustrerende at jeg ikke finner helt ut av hva jeg reagerer på. Blir bedre når jeg spiser mindre brød men får likevel disse "anfallene" etter mer inntak enn normalt. Nå ved juletider har det vært mye julefrokost med nybakt brød. Sliter med magesmerter og men føler de er mer sykliske og når jeg har spist sterkere mat enn normalt for meg, ja og boller. Boller kan jeg ikke spise uten å ha et do i nærheten. Har tenkt det kan være gjæren og siden jeg ikke reagerer like ille når jeg spiser andre ting med hvetemel. Jeg har slitt med at jeg mangler jern og slikt siden jeg var barn og det har ikke hatt noe med kostholdet å gjøre. Vi har hatt utrolig mye kjøtt da vi har slaktere og fiskere i familien så vi har hatt over gjennomsnittet godt kostholdet. Regner vi med frukt og bær som vi og har hatt fri tilgang til så skulle jeg egentlig ha hatt over gjennomsnittet på disse prøvene som er blitt tatt. En annen grunn for at jeg stusser over mageproblemene er jo det at jeg har hatt en del andre "sykdommer" som har poppet opp gjennom årene så jeg lurer på om det har en sammenheng. Kan jo selvfølgelig være så enkelt at jeg bare har dårlig opptak og altså. Anonymkode: ed629...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 17 timer siden #6 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Mye halsbrann og øm mage når jeg spiser brødmat , mye luft i magen, tidvis løs mage og. Har ikke noe vektnedgang så tviler på det er cøliaki, tok en gastroskopi for et par år siden og da så det så bra ut at gastrolegen valgte å se bort fra fastlege sitt ønske om biopsi. Hadde det vært cøliaki så hadde det vel sett dårlig ut slik at gastrolegen hadde tatt den biopsien? Har dog ofte jernmangel, B12 og d vitamn men det er det jo mange som har i dag. Har slitt med det fra jeg var liten. Anonymkode: ed629...6a3 Bare når du spiser brød eller havregryn og knekkebrød også? Det kan jo være gjær du reagerer på og ikke korn, siden de ikke så noe på gastroskopi, noe de ville gjort ved cøliaki. Et barn jeg kjenner som er plaget med reflux kan ikke spise gjærbakst, men tåler flatbrød, lomper og lavkarbobrød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Del Skrevet 16 timer siden Jeg har ibs og trodde jeg lenge reagerte på gluten. (ble kjempedårlig av brød men alle tester normale). Så var jeg hos ernæringsfysiolog som fortalte meg at det trenger ikke å være gluten, men hvetemel. Og guess what, spiser brød igjen uten problem, bare unngår hvete. Kanskje prøve andre sorter og ser om du finner et mønster! Anonymkode: 57396...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ibs og trodde jeg lenge reagerte på gluten. (ble kjempedårlig av brød men alle tester normale). Så var jeg hos ernæringsfysiolog som fortalte meg at det trenger ikke å være gluten, men hvetemel. Og guess what, spiser brød igjen uten problem, bare unngår hvete. Kanskje prøve andre sorter og ser om du finner et mønster! Anonymkode: 57396...168 For å unngå hvete og gjær er det at jeg anbefalte proteinbrød oppe i tråden. Vil hun unngå gluten, så bruker ts glutenfrie havregryn. Så her er vi tre stykker som vil frem til det samme. Anonymkode: 273de...e84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Du bør ta koloskopi i tillegg for å utelukke noe der. Mest sannsynlig er det ok, og et blir konkludert med IBS. Jeg kan ikke spise korn i det hele tatt, og særlig ikke gjær. For mange med IBS er det fruktaner i mat som er trigger, og jo mer fruktaner jo verre. Hvete er særlig høyt, og du kan dermed prøve med surdeig av spelt for å se om det blir bedre. Og som andre sier, prøv glutenfritt havregryn og se hvordan du reagerer. Bruk elimineringsprosessen. Vær også obs på pålegget du bruker. Anonymkode: a4335...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har ibs og trodde jeg lenge reagerte på gluten. (ble kjempedårlig av brød men alle tester normale). Så var jeg hos ernæringsfysiolog som fortalte meg at det trenger ikke å være gluten, men hvetemel. Og guess what, spiser brød igjen uten problem, bare unngår hvete. Kanskje prøve andre sorter og ser om du finner et mønster! Anonymkode: 57396...168 Og jeg har også IBS og tåler litt gluten og jeg tåler litt hvete. Men tåler dårlig fiber. Jeg kan spise litt loff, men jeg kan ikke spise grovbrød. Jeg ble veldig mye bedre i fordøyelsen da jeg gikk fra "vanlig norsk kosthold" til keto, og så da jeg senere gikk over til carnivore så forsvant ALLE fordøyelsesplager (etter en overgangsperiode på ca en måned). Anonymkode: 5a168...d4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå