Gå til innhold

Nerdrum-familien

Lawyam

Anbefalte innlegg

RC skrev (21 timer siden):

Jeg synes også det er ganske motstridende hvordan de tenker om stat og byråkrati. Logikken er ofte fraværende fra meningene deres. 😅 Men så det jo nettopp meninger, og tross alt er de bare mennesker med feil og mangler de også.

Aftur virker ganske forsiktig, mens Öde derimot kan fremstå ganske pompøs og arrogant i møter med andre og ting han sier. Vet ikke helt om han er sånn, eller om han bare ønsker å provosere, og er smart nok til å skjønne at provoserende utsagn får et større publikum og dermed mer penger i kassa (til slutt).

Disse barna er ikke sååå gamle. De har vokst opp i en litt uvanlig familiekonstellasjon for den jevne nordmann. Det tar tid å modnes og finne sin vei. 

Ville ikke tatt alt de sier så bokstavelig . 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hulderen skrev (21 timer siden):

I dag så jeg episode nr 3. Jeg kan ikke fatte og begripe at folk syns familien er så hyggelig. Noe så arrogant som Öde, som mener at norsk skolesystem har gått glipp av mer ved at han sluttet i skolen som 15 åring, enn han selv har gått glipp av. Hvem tror han egentlig at han er? 

Og den konstante kritiseringen av storsamfunnet; ser de virkelig ingen nyanser? 

Aftur og Öde uttaler seg hele tiden. Bork har så vidt fått sagt noe. Jeg blir så nysgjerrig på siste søsteren. Hva mener hun? Hvordan oppfatter hun familien, siden hun har valgt å ikke bo der fast. Har hun et eget liv og egen jobb utenom?

Hvis du ser hele serien, vil du se at Bork er ganske mye med han også. Men Øde er vel nesten den som en ser og hører mest til i serien. Myndin ville ikke være med som noe annet enn statist i serien og bor heller ikke fast på gården, som de andre, men hun er der rett som det er og er med dem på ferie til Sverige, så jeg tror ikke det er noe ondt blod mellom dem. Men hun hadde vel som de fleste andre, behov for å flytte hjemmefra som voksen og bli litt mer selvstendig, og kanskje leve et litt mer moderne liv i byen? Hun også satser som maler. Nerdrum har også tre døtre fra sitt første ekteskap, Nora, Oda og Ami, men de har han hatt minimal kontakt med etter at han traff Turid og startet en ny familie med henne.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (3 timer siden):

Jeg vil tro aftur får ytelser av nav som alle andre i mammapermisjon? Om hun lever av det alene eller får litt ekstra av far er jo en annen sak. Hun sluttet og jobbe i butikk og flyttet fra Oslo og ut til gården før hun fødte førstemann. Må vel være et fint sted og være barn? Skulle hun heller leie en 2 roms i bogstadveien med barna når hun hadde mulighet til og bygge hus på den tomten? Ja, som de fleste andre med rike foreldre med eiendom og tomt kunne hun velge stå mindre på egne bein enn de fleste nyetablerte blir tvunget til og gjøre.
det var den yngste datteren som var som katten, kom og gikk. 
synes sønnene virker mindre løsrevet enn døtrene, men øde har iallfall egen karriere og talent og virker som en sosial fyr .  

Aftur har uttalt at hun syntes det ville være fint og trygt å bo på gården med storfamilien rundt seg når hun fikk barn, og at det også ville være lettere å få barnevakt 😉. Aftur sier at hun har en fot i begge verdener: både på gården og verden utenfor. Bork virker som den mest konservative og gammeldagse av barna. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (19 minutter siden):

Aftur har uttalt at hun syntes det ville være fint og trygt å bo på gården med storfamilien rundt seg når hun fikk barn, og at det også ville være lettere å få barnevakt 😉. Aftur sier at hun har en fot i begge verdener: både på gården og verden utenfor. Bork virker som den mest konservative og gammeldagse av barna. 

Enig . Bork virker litt i sin egen verden. 
har møtt aftur et par ganger uten og ane før i ettertid at hun var en Nerdrum , var ikke veldig spesiell. Skjønner godt at hun flyttet til gården med barn. Ja, altså når de hadde barnevakt dro de jo på cafe på løkka, så hun har jo en fot i den verden fortsatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øde og Bork snakker jo veldig konservativt riksmål/østlandsk, men til og med der uttales sliten og slutt med «sj-lyd», så det skjærer litt i ørene mine når Øde og Bork sier sliten med s og tynn l. Jeg vet at uttalen er slik i mange vestlandske dialekter, og da høres det naturlig ut. Men tillært riksmål + den sl-uttalen høres bare kunstig ut hos en person i 20-årene fra Østlandet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 timer siden):

Øde og Bork snakker jo veldig konservativt riksmål/østlandsk, men til og med der uttales sliten og slutt med «sj-lyd», så det skjærer litt i ørene mine når Øde og Bork sier sliten med s og tynn l. Jeg vet at uttalen er slik i mange vestlandske dialekter, og da høres det naturlig ut. Men tillært riksmål + den sl-uttalen høres bare kunstig ut hos en person i 20-årene fra Østlandet.

Jeg er oppvokst på østkanten i Oslo, og jeg sier sliten, slutt og Oslo med s og tynn l. Det er nok lokale variasjoner av dette innad på Østlandet også, og ikke alle bruker sj-lyden. Det er ikke nødvendigvis noe kunstig over det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicky B skrev (På 28.12.2024 den 11.26):

Hovedutfordringen min med denne familien er at jeg opplever de ikke som genuine, for meg fremstår de som skikkelig påtatte og kyniske utnyttere av alskens midler som de måtte få tak i. Fair play for så vidt om de bare var ærlige om det. Lett å stå for annerledesheten sin når man vokser opp i en sånn familie som er rigget rundt Odd og for å være særest mulig. Der skiller man seg ikke nevneverdig ut. Også later det til at de er ikke så annerledes likevel der de jakter allmenhetens godkjennnelse via realitydeltagelse. Jeg liker mennesker som tør være seg selv - Ari Behn syns jeg var fantastisk til det og fremsto som ekte med alle sine feil og mangler. 
Nerdrum familien gir meg ikke samme oppfattelse, men det kan også være NRK sin "feil" som ikke har klart å fremstille de som mer ekte.

Jeg har samme inntrykk som deg. Synes hele gjengen virker veldig påtatte.

Det er jo også til å smile litt av når de kritiserer "vanlige folk" for å jobbe mye, ikke bruke nok tid på barna etc. - virker som om de har vanvittig liten selvinnsikt? Eller kanskje det er en del av imaget.

Jeg synes også det er helt latterlig at så mange tydeligvis har trykket denne familien til sitt bryst nå - hvis man ser i kommentarfelt på artikler der de har fått kritikk, er det jo en haug med folk som tydeligvis er rede til å forsvare dem med livet :ler: Det minner om manges beundring av kongefamilien - de vil bare se deres positive sider, og nekter å høre andre synspunkter.

Men det er helt sikkert det Nerdrum-familien ønsket å oppnå med denne serien.

Jeg synes det bare er kvalmt. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke menneskene der vært som de er, så hadde ikke alle dere som uttaler dere på kryss og tvers
hatt noe å snakke om, på vei mot atten sider NU. Serien har sin KG-sosiale misjon også. :fnise: 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det at de er så annerledes og tilsynelatende avskåret fra omverdenen som er det fascinerende med dem, synes jeg. De har jo noen helt snurrige meninger, det er en del av det som gjør det gøy. Jeg tror det er der engasjementet ligger for de fleste. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koste meg med serien, helt uten å trykke familien til mitt bryst med en bjørnemors trang til å forsvare dem. De er ufrivillig hysterisk morsomme, og til dels fullstendig patetiske. Noen velger å la seg provosere, jeg velger å le høyt av absurditeten og skuespillet som preger det hele. Det er ikke akkurat sånn at de utgjør en fare for samfunnet de prøver å forakte, i den rare lille bobla de lever i.

• Liker 25
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Nerdrum familien. Trenger folk som skiller seg fra Ola og Kari Nordman. Itillegg har de jo talent, så det skader ikke 🙂

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (6 timer siden):

Hadde ikke menneskene der vært som de er, så hadde ikke alle dere som uttaler dere på kryss og tvers
hatt noe å snakke om, på vei mot atten sider NU. Serien har sin KG-sosiale misjon også. :fnise: 

Ja du lar deg jo underholde du og da ☺️ så ikke klag 😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonaen skrev (4 minutter siden):

Ja du lar deg jo underholde du og da ☺️ så ikke klag 😂

Heihei...jeg klager såvisst ikke, men koser meg med annerledesheten, for slik rarhet liker jeg veldig godt. :nigo: 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså - har ikke NRK lært noe om dokumentarserier om familier med en dominerende far og barn som prøver så hardt de kan å gjøre ham til lags?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plingvin skrev (41 minutter siden):

Men altså - har ikke NRK lært noe om dokumentarserier om familier med en dominerende far og barn som prøver så hardt de kan å gjøre ham til lags?

NRK har nok det, siden det ikke skal lages flere sesonger om Nerdrum-familien.

Det var 19. oktober 2023 at brødrene Ingebrigtsen publiserer en VG-kronikk med anklagene og Politiet åpnet etterforskning.

Da hadde filmingen av Nedrumfamilien alt holdt på i minst et halvt år. De hadde sikkert bindene kontrakter.

Endret av Hulderen
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte serien, men liker ikke familien. De er fascinerende, men ikke likandes. Odd Nerdrum ser liksom litt ned på resten av verden, samtidig som han vil bli beundret for bildene sine. Om alle skulle levd slik som denne familien, hadde verden vært et kjipt sted tror jeg. Selv om vi trenger kunstnere, trenger vi ikke kunstnere som mener at vi andre lever fattige liv. Synes det er helt ok å leve slik de gjør, men de trenger ikke å omtale resten av samfunnet så negativt som det de til tider gjør. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
reiseglad skrev (På 3.1.2025 den 0.08):

Kanskje ikke helt det samme, men hva med en hvit abaya fra en nettbutikk? Da kan du klippe av den om du vil ha den kortere. Finnes også som åpen kåpe. 

Lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det nye humorprogrammet; Humoretaten i kveld på NRK. Der hadde de et innslag med 'Nerdrums' som jeg måtte flire litt av....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillia skrev (På 7.1.2025 den 19.48):

Hehe , Odd Nerdrum var også pen på sine yngre dager. 
Man kan egentlig se det pga alle barna hans er veldig pene. Også de han har med forrige dame. Enig i at Myndin er billedpen ja

Øde er jo ein vakker ung mann 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (5 timer siden):

Øde er jo ein vakker ung mann 

Syns han ser helt gjennomsnittlig ut og hår/klær drar ned samt barten.   Bork er penere 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...