parmanoia Skrevet 5. januar #221 Skrevet 5. januar BlendaSensitive skrev (5 timer siden): Må se serien altså! Men mye som motsier seg selv. Så anti modernisme, men deltar i stort og smått av reality, inkludert denne serien. Forklarer en del av inntektene. Både far og sønn. https://www.nrk.no/ytring/et-talent-for-a-fa-oppmerksomhet-1.17191265 Det er dokumentarserie; ikke reality. Men ellers enig!
Kake-Kari78 Skrevet 5. januar #222 Skrevet 5. januar tøydokka skrev (6 timer siden): Farger han håret? Odd altså? Mannen har jo ikke grått hår, det er blondt. Man ser det når han tar av seg hatten. Ikke sånn gråhvitt som blonde får når pigmenter forsvinner, men lysblondt med gyldne toner . Ser hvertfall sånn ut på tv. Han er jo 80, så det er vel ganske uvanlig å ikke ha grått hår. Skjegget er grått, men håret er ikke det. Det gjør han neppe. Det er ikke så helt uvanlig at folk som opprinnelig var blonde, får den fargen når det blir grått. Moren min er snart 80 og har samme farge - hun har ved et par anledninger blitt spurt av venninner om hun ikke snart skal slutte å farge håret 😅 Det har hun aldri gjort, og synes mest sånne kommentarer er ganske festlige 😂 7 2
Tillia Skrevet 5. januar #223 Skrevet 5. januar Krinoline skrev (23 timer siden): Det er velkjent at han ikke har hatt kontakt med sine døtre fra første ekteskap på flere tiår. Det undrer meg at flere ikke ser omsorgssvikten, den totale mangelen på forståelse og vanlig foreldreomsorg som skal støtte sine barns uavhengige utvikling. Her er en pompøs skikkelse som lar hensynet til seg selv og sine idéer og (høyst middelmådige) arbeid gå foran alt. Dere som synes dette ser så idyllisk ut aner ikke hva det vil si å vokse opp med denne type omsorgssvikt. Det er mange kunstnerbarn som har gått for lut og kaldt vann opp igjennom, der kunsten opphøyes til noe som kan forsvare slik mangel på oppfølging og omsorg. Det er heslig, og uttrykk for manglende dannelse og evner. Folk lar seg lure av flagrende gevanter, vakre omgivelser og vinglass på bordet, og det som ser ut som en friere tilværelse. Stakkars barn som er emosjonelt og økonomisk bundet til sin fars godkjennelse og aksept, som er uten en ekte, egen livsvei, verdier og ambisjoner. Öde sier det jo selv, at han er lei seg for at han selv er helt uten egne ambisjoner (i seriesnakk-podcasten). Hørte podcasten til dattera. hun sa vel at Odd og hennes mor gjorde det slutt rundt 93. Ny familie ble vel etablert ganske raskt med guttene født på begynnelsen/ midten av 90 tallet. Odds nåværende kone var da i 20 årene og Odd 50. De er fortsatt sammen og virker å være ganske like. Klart det er hardt for dem som står igjen. Mange som har vært gjennom dette og det er absolutt ingen dans på roser for de som ble sittende igjen. 7 2 2
Grüner Skrevet 5. januar #224 Skrevet 5. januar Blålilla skrev (På 4.1.2025 den 7.18): Har barna gått på offentlig skole? Lurer også på om barnebarna er i barnehage og skole etterhvert. Aljosha ser det ut som de har hjemme enn så lenge, men han er jo under 2 år.
Raven.Writingdesk Skrevet 5. januar #225 Skrevet 5. januar parmanoia skrev (6 timer siden): Det er dokumentarserie; ikke reality. Men ellers enig! Det er vel ikke mer dokumentarserie enn svenske Hollywood fruer… 8 1
parmanoia Skrevet 5. januar #226 Skrevet 5. januar Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke mer dokumentarserie enn svenske Hollywood fruer… Du kan høre hva skaperen av serien selv sier i Seriesnakk når hun får spørsmålet. Hun sier det er dokumentar og ikke reality. 2 1 1
Djungelvrål Skrevet 5. januar #228 Skrevet 5. januar Kake-Kari78 skrev (7 timer siden): Det gjør han neppe. Det er ikke så helt uvanlig at folk som opprinnelig var blonde, får den fargen når det blir grått. Moren min er snart 80 og har samme farge - hun har ved et par anledninger blitt spurt av venninner om hun ikke snart skal slutte å farge håret 😅 Det har hun aldri gjort, og synes mest sånne kommentarer er ganske festlige 😂 Det er ikke uvanolikg at det er gylne toner i grått. Svigerfaren min bruker blåsjampo pga det.
Virrevirrevapp Skrevet 5. januar #229 Skrevet 5. januar Svigermor skrev (På 4.1.2025 den 9.53): Kunst stiger som regel i verdi etter at kunstneren dør. Ja, men de må dele arva med 3 til.
Kake-Kari78 Skrevet 5. januar #230 Skrevet 5. januar Djungelvrål skrev (14 minutter siden): Det er ikke uvanolikg at det er gylne toner i grått. Svigerfaren min bruker blåsjampo pga det. Ja - det var jo forsåvidt det jeg også skrev?
Raven.Writingdesk Skrevet 5. januar #231 Skrevet 5. januar (endret) parmanoia skrev (7 timer siden): Du kan høre hva skaperen av serien selv sier i Seriesnakk når hun får spørsmålet. Hun sier det er dokumentar og ikke reality. Skaperen av hvilke serie? SHF eller Nerdrum? Åpenlyst at man ønsker å distansere disse to fra hverandre, men reality er det. Men ok. Like mye «dokumentar» som «The Osbornes». Bedre? Endret 5. januar av Raven.Writingdesk 7
parmanoia Skrevet 5. januar #232 Skrevet 5. januar Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden): Skaperen av hvilke serie? SHF eller Nerdrum? Åpenlyst at man ønsker å distansere disse to fra hverandre, men reality er det. Men ok. Like mye «dokumentar» som «The Osbornes». Bedre? Nedrum. Hvis du er uenig får du skrive en mail til hun som laget serien. 6 1 2
Raven.Writingdesk Skrevet 5. januar #233 Skrevet 5. januar parmanoia skrev (42 minutter siden): Nedrum. Hvis du er uenig får du skrive en mail til hun som laget serien. Det trenger jeg ikke, kan ha min mening jeg og hun ha sin. Klart hun ikke vil definere det som reality-tv. Da blir det neppe en sesong 2 med gjengen som «avskyr modernismen» 6 2
parmanoia Skrevet 6. januar #234 Skrevet 6. januar Ørjasæter fillerister Nerdrum: Sitat «Pengene gjør det mulig for barn og svigerbarn å pusle rundt med sine hobbyer på heltid, mens de degger om og tjener sin elskelige tyrann i kjortel og bredbremmet hatt.» https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nrk-serien-familien-nerdrum-genial-tv-og-hylende-komisk/o/5-95-2217501 5 3
AntiBullshit Skrevet 6. januar #235 Skrevet 6. januar parmanoia skrev (3 timer siden): Ørjasæter fillerister Nerdrum: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nrk-serien-familien-nerdrum-genial-tv-og-hylende-komisk/o/5-95-2217501 Hun har null kredibilitet i mine øyne etter deltagelsen i Norges dummeste. Makan til hespetre, mangel på selvinnsikt og kjip oppførsel skal man lete lenge etter - for ikke å glemme at hun kom altfor langt i konkurransen til at jeg har noe tillit til hennes politiske synspunkt 12 3
parmanoia Skrevet 6. januar #236 Skrevet 6. januar AntiBullshit skrev (2 minutter siden): Hun har null kredibilitet i mine øyne etter deltagelsen i Norges dummeste. Makan til hespetre, mangel på selvinnsikt og kjip oppførsel skal man lete lenge etter - for ikke å glemme at hun kom altfor langt i konkurransen til at jeg har noe tillit til hennes politiske synspunkt Hun er ganske kjip, men hun har noen poenge i sine observasjoner her, synes jeg. Serien Norges dummeste har jeg ikke sett (bare klipp). Jeg antar den er staget til en viss grad også. 2 3
Virrevirrevapp Skrevet 6. januar #237 Skrevet 6. januar parmanoia skrev (3 timer siden): Ørjasæter fillerister Nerdrum: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nrk-serien-familien-nerdrum-genial-tv-og-hylende-komisk/o/5-95-2217501 Det er betimelig å påpeke at en gjeng som sier som kritiserer andre for å leve kjedelige og inautentiske liv, selv har grei levestandard helt uten å måtte ta seg betalt jobb som vi andre. I dem grad de kan sies å jobbe er det vel i gråsona slik de pleier; jeg tviler på at Öde har tatt ut prosjektlederlønn eller at Aftur og Turid lønnes i cafeen som de driver. Deler av dette kan kanskje kalles en familiebedrift. Og Aftur tjener vel litt som modell. Men først og fremst handler det om at Odd skaffer inntektene til familien og dekker deres løpende utgifter. De må ikke betale husleie, mat eller klær. Og blir med på lasset på kunstturer til utlandet. Det er lett å kritisere samfunnet når en ikke må ivareta seg selv, slik de fleste må. De sitter og drømmer om yrker som krever høy utdannelse over mange år, som lege. Samtidig gjør de narr av utdanning og ser ikke ut til å forstå hva studier innebærer. Aftur ønsker å gå fra én fast forsørger til en annen; hun har skrevet kronikk om hvordan hun ikke likte betalt jobb i butikk, det er for ukvinnelig å ha en karriere (unntatt lege?), og hennes idealer ligger nær trad-wifekonseptet. Men foreløpig tjener ikke ektemannen Daniel nok på startup-en sin, og da blir det at hun, han og 2 barn familien lever på pappa Odd. Storesøster med ei anna mor har uttalt at hun har mest erfaring fra tida der det var hånd til munn. Også den gang var det lite fokus på det praktiske; de levde kulturelt som overklasse bare i kategorien fattigfornem ettersom de knapt hadde penger. 17 3
parmanoia Skrevet 6. januar #238 Skrevet 6. januar (endret) Virrevirrevapp skrev (11 minutter siden): Det er betimelig å påpeke at en gjeng som sier som kritiserer andre for å leve kjedelige og inautentiske liv, selv har grei levestandard helt uten å måtte ta seg betalt jobb som vi andre. I dem grad de kan sies å jobbe er det vel i gråsona slik de pleier; jeg tviler på at Öde har tatt ut prosjektlederlønn eller at Aftur og Turid lønnes i cafeen som de driver. Deler av dette kan kanskje kalles en familiebedrift. Og Aftur tjener vel litt som modell. Men først og fremst handler det om at Odd skaffer inntektene til familien og dekker deres løpende utgifter. De må ikke betale husleie, mat eller klær. Og blir med på lasset på kunstturer til utlandet. Det er lett å kritisere samfunnet når en ikke må ivareta seg selv, slik de fleste må. De sitter og drømmer om yrker som krever høy utdannelse over mange år, som lege. Samtidig gjør de narr av utdanning og ser ikke ut til å forstå hva studier innebærer. Aftur ønsker å gå fra én fast forsørger til en annen; hun har skrevet kronikk om hvordan hun ikke likte betalt jobb i butikk, det er for ukvinnelig å ha en karriere (unntatt lege?), og hennes idealer ligger nær trad-wifekonseptet. Men foreløpig tjener ikke ektemannen Daniel nok på startup-en sin, og da blir det at hun, han og 2 barn familien lever på pappa Odd. Storesøster med ei anna mor har uttalt at hun har mest erfaring fra tida der det var hånd til munn. Også den gang var det lite fokus på det praktiske; de levde kulturelt som overklasse bare i kategorien fattigfornem ettersom de knapt hadde penger. Det er egentlig ganske sjukt å høre på deres argumenter. Men sånn kan de holde på når de kan leve fett på farens store formue i en sektlignende storfamilie. Godt å se at hans første barnekull har «klippet seg og fått seg ordentlig arbeid». Jeg lurer på hva denne gjengen skal gjøre den dagen patriarkarken ikke er der lenger. Det kan bli interessant. Endret 6. januar av parmanoia 8 1
Virrevirrevapp Skrevet 6. januar #239 Skrevet 6. januar parmanoia skrev (8 minutter siden): Det er egentlig ganske sjukt å høre på deres argumenter. Men sånn kan de holde på når de kan leve fett på farens store formue i en sektlignende storfamilie. Godt å se at hans første barnekull har «klippet seg og fått seg ordentlig arbeid». Jeg lurer på hva denne gjengen skal gjøre den dagen patriarkarken ikke er der lenger. Det kan bli interessant. De får nok fett i arv. 4
parmanoia Skrevet 6. januar #240 Skrevet 6. januar (endret) Virrevirrevapp skrev (2 minutter siden): De får nok fett i arv. Yess. Men hele livet deres kretser rundt Odd. De må finne på noe annet da. Endret 6. januar av parmanoia 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå