Krinoline Skrevet 4. januar #201 Skrevet 4. januar Piggsopp skrev (På 1.1.2025 den 20.31): Hvor har du det fra at de ikke har kontakt? Selv om de ikke er med i serien så betyr det vel ikke at han ikke har noe kontakt med dem? Det er velkjent at han ikke har hatt kontakt med sine døtre fra første ekteskap på flere tiår. Det undrer meg at flere ikke ser omsorgssvikten, den totale mangelen på forståelse og vanlig foreldreomsorg som skal støtte sine barns uavhengige utvikling. Her er en pompøs skikkelse som lar hensynet til seg selv og sine idéer og (høyst middelmådige) arbeid gå foran alt. Dere som synes dette ser så idyllisk ut aner ikke hva det vil si å vokse opp med denne type omsorgssvikt. Det er mange kunstnerbarn som har gått for lut og kaldt vann opp igjennom, der kunsten opphøyes til noe som kan forsvare slik mangel på oppfølging og omsorg. Det er heslig, og uttrykk for manglende dannelse og evner. Folk lar seg lure av flagrende gevanter, vakre omgivelser og vinglass på bordet, og det som ser ut som en friere tilværelse. Stakkars barn som er emosjonelt og økonomisk bundet til sin fars godkjennelse og aksept, som er uten en ekte, egen livsvei, verdier og ambisjoner. Öde sier det jo selv, at han er lei seg for at han selv er helt uten egne ambisjoner (i seriesnakk-podcasten). 25 6 15
Rosa Dartle Skrevet 4. januar #202 Skrevet 4. januar Og at serien også er mørk, er det heller ingen tvil om. For Nerdrum ser jo faktisk verden i mye mer sort-hvitt. Er det noen som har lest boka til Sverre Bjertnæs? Har tenkt på relasjonene til Nerdrum. Bjertnæs måtte gå en annen vei for å føle at han blomstret. Han mistet mange relasjoner etter det valget. Ikke at Bjertnæs nok var en enkel person å ha en relasjon til, men det føles jo temmelig tragisk at valg av stilart er av større betydning enn relasjoner, vennskap og felles erfaringer. 4 1
Centimeteren Skrevet 4. januar #203 Skrevet 4. januar Blålilla skrev (3 timer siden): Har barna gått på offentlig skole? Ja 1
Kålrota Skrevet 4. januar #204 Skrevet 4. januar Velkjent at han ikke har kontakt med de eldste barna? Tja. Jeg ante ingenting om det før jeg leste det her. Før jeg så serien ante jeg ikke hvor mange barn han hadde heller, jeg hadde bare hørt om Öde. Jeg har bare kjent til kunsten, ikke privatlivet. (Jeg visste ikke at han hadde ei kone heller, for den del). Det er nok ikke så uvanlig. 8 2
Krinoline Skrevet 4. januar #205 Skrevet 4. januar Kålrota skrev (5 minutter siden): Velkjent at han ikke har kontakt med de eldste barna? Tja. Jeg ante ingenting om det før jeg leste det her. Før jeg så serien ante jeg ikke hvor mange barn han hadde heller, jeg hadde bare hørt om Öde. Jeg har bare kjent til kunsten, ikke privatlivet. (Jeg visste ikke at han hadde ei kone heller, for den del). Det er nok ikke så uvanlig. Nei, men da har man jo ikke så mye oversikt eller interesse for Nerdrums liv og kunst, heller. Han har hatt et stort nedslagsfelt i norsk offentlighet siden 70-tallet, så mange i kunstverdenen og berørte områder har en grei kjennskap og oversikt, og egne standpunkter, om Nerdrums idéer, livsførsel og personlighet. Det er mange som holder seg langt unna ham, fordi han er vanskelig. Det er da også høyst usjarmerende å sette seg selv på en pidestall og rettferdiggjøre at man ikke betaler skatt. Det er vel også for de fleste pinlig å selv sette opp, og bekoste, et museum over egne arbeider. 11 5
anno19 Skrevet 4. januar #206 Skrevet 4. januar Det er vel dansen rundt gullkalven? Eller pengesekken? Ta bort pengene, og hva står en igjen med da? Det er en gammel mann, og bildet vil nok endre seg når han går bort, når arvingene våkner. Vil det da være nok midler til å brødfø så mange folk som bare sitter rundt leirbålet og leser dikt? 4 2
Piggsopp Skrevet 4. januar #207 Skrevet 4. januar Krinoline skrev (1 time siden): Det er velkjent at han ikke har hatt kontakt med sine døtre fra første ekteskap på flere tiår. Det undrer meg at flere ikke ser omsorgssvikten, den totale mangelen på forståelse og vanlig foreldreomsorg som skal støtte sine barns uavhengige utvikling. Her er en pompøs skikkelse som lar hensynet til seg selv og sine idéer og (høyst middelmådige) arbeid gå foran alt. Dere som synes dette ser så idyllisk ut aner ikke hva det vil si å vokse opp med denne type omsorgssvikt. Det er mange kunstnerbarn som har gått for lut og kaldt vann opp igjennom, der kunsten opphøyes til noe som kan forsvare slik mangel på oppfølging og omsorg. Det er heslig, og uttrykk for manglende dannelse og evner. Folk lar seg lure av flagrende gevanter, vakre omgivelser og vinglass på bordet, og det som ser ut som en friere tilværelse. Stakkars barn som er emosjonelt og økonomisk bundet til sin fars godkjennelse og aksept, som er uten en ekte, egen livsvei, verdier og ambisjoner. Öde sier det jo selv, at han er lei seg for at han selv er helt uten egne ambisjoner (i seriesnakk-podcasten). Men flere her i tråden sier at de har hørt/lest at han noen ganger har besøk av de andre døtrene og barnebarna på gården? Så hva er sant? Det jeg vil fram til er at det er problematisk å spekulere om andre menneskers privatliv på den måten. Om de eldre døtrene har kontakt med ham eller ikke er familiens sak. Ellers er jeg ikke i tvil om at det må være vanskelig å vokse opp rundt en karismatisk skikkelse som Nerdrum. Det er åpenbart at der i huset dreier alt seg om kunsten hans og ideologien rundt den. Det er jo også rimelig spesielt at fire voksne barn som har en såpass individualistisk far velger å følge ham i alt han gjør. Men å kalle det omsorgssvikt er å gå for langt. Det er ingenting som tyder på at de har lidd noen nød i oppveksten. Jeg synes dessuten at bildene hans er langt fra middelmådige. Han har en fantastisk evne til å formidle følelser gjennom maleriene. Han mener jo selv at han maler slik som mesterne i renessansen, men for meg har han en helt egen stil som er mer moderne og surrealistisk. 20 1 6
Grüner Skrevet 4. januar #208 Skrevet 4. januar Duff skrev (10 timer siden): Og det er nok av vanlige mennesker som forkler sårbarhet med arroganse, fordi de ikke vet hvordan de skal leve med sårbarheten synlig eller fordi de har fått høre at sårbarhet er ett svakhetstegn, uønsket osv. Ja 2
Bacteria Skrevet 4. januar #209 Skrevet 4. januar Lily7 skrev (13 timer siden): Det er likskjorter… fås sikkert kjøpt hos begravelsesbyrå/spesialsydd. Evt. disse https://nerdrum.com/nb/nettbutikk/ Er vel ikke likskjorter? Tror ikke Odd mente det bokstavelig. Er jo egne kjortler han får sydd av sin private skredder. En likskjorte, i den grad konseptet finnes i dag, er en helt enkel skjorte som hører til utstyret i kista. Imidlertid blir de fleste avdøde i dag begravet i private klær. I gamle dager var likskjorter en ting. Folk hadde de liggende klar ofte. Det dreide seg gjerne om en skjorte i primærsnitt, som ganske riktig ligner på de som selges på nettbutikken i innlegget ditt. Fra gammelt av var de gjerne i lin, og skilte seg ikke så mye fra andre skjorter folk brukte da (tenk bunadsskjorte). Ei venninne jobba på sykehjem på søttitallet. En dag skulle hun stelle og kle på en eldre dame. I skuffa fant hun ei nydelig, brodert skjorte i silke. Den tok hun på! Etter en stund kom pasientens datter på besøk, hun sto bare å måpte i døra. Det viste seg at min venn uforvarende hadde kommet til å kle på den gamle likskjorta hennes. 2
Krinoline Skrevet 4. januar #210 Skrevet 4. januar Piggsopp skrev (9 minutter siden): Men flere her i tråden sier at de har hørt/lest at han noen ganger har besøk av de andre døtrene og barnebarna på gården? Så hva er sant? Det jeg vil fram til er at det er problematisk å spekulere om andre menneskers privatliv på den måten. Om de eldre døtrene har kontakt med ham eller ikke er familiens sak. Det er beskrevet i det tidligere nevnte p2-programmet med Nora Nerdrum hva et slikt «besøk» har vært, da de også er en del i Stavern-området. Det er vondt å høre hvordan det er å stadig gå, eller haste, forbi fars gård når det ikke er kontakt, og observere familien på avstand. Jeg respekterer selvsagt andres syn på Nerdrum og hans kunst, men denne tv-serien er uten et kritisk blikk som det også burde hatt når det er fra NrK, det er kun et koseprogram som alle kan være enige i verdiene bak, fordi idéene ikke problematiseres. Familien har ikke så god greie på klassisisme og filosofi som de gir uttrykk for heller, ingen av dem har studert dette skikkelig og det hele er ganske fjasete, romantisert og «cherry-picked». Programmet har absolutt underholdningsverdi, men det er ille å se på romantiseringen når man vet mer om hva som ligger bak. Selv jeg får lyst på kjortler og et hjem i en klassisk palett, men estetikken blir egentlig ganske stygg når man ser litt bakenfor. 14 11
anonym 4545 Skrevet 4. januar #211 Skrevet 4. januar Duff skrev (På 2.1.2025 den 19.36): Det er dumt å dømme før bjørnen er skutt. Den var ny.😀 16 5
Piggsopp Skrevet 4. januar #212 Skrevet 4. januar Krinoline skrev (2 timer siden): Det er beskrevet i det tidligere nevnte p2-programmet med Nora Nerdrum hva et slikt «besøk» har vært, da de også er en del i Stavern-området. Det er vondt å høre hvordan det er å stadig gå, eller haste, forbi fars gård når det ikke er kontakt, og observere familien på avstand. Jeg respekterer selvsagt andres syn på Nerdrum og hans kunst, men denne tv-serien er uten et kritisk blikk som det også burde hatt når det er fra NrK, det er kun et koseprogram som alle kan være enige i verdiene bak, fordi idéene ikke problematiseres. Familien har ikke så god greie på klassisisme og filosofi som de gir uttrykk for heller, ingen av dem har studert dette skikkelig og det hele er ganske fjasete, romantisert og «cherry-picked». Programmet har absolutt underholdningsverdi, men det er ille å se på romantiseringen når man vet mer om hva som ligger bak. Selv jeg får lyst på kjortler og et hjem i en klassisk palett, men estetikken blir egentlig ganske stygg når man ser litt bakenfor. Jeg synes at det klassisisme-begrepet de bruker er veldig ullent. Hva legger de i ordet klassisk? De referer jo stadig til antikken, men Nerdrum er mest opptatt av mestrene fra renessansen. Likevel så er bildene hans langt fra renessansenalerne rent tematisk, han avviser jo fks. kristendommen. 8 1
Djungelvrål Skrevet 4. januar #213 Skrevet 4. januar miamusen skrev (8 timer siden): Jeg reagerer på disse assistentene. Er de elever eller bare gratis arbeidskraft? Mitt inntrykk er at de er mer tjenere for Odd enn noe annet..? De bor gratis og er hans elever. De har vunnet i lotto! 16 4
Djungelvrål Skrevet 4. januar #214 Skrevet 4. januar reiseglad skrev (6 timer siden): Hva skjer med hele kollektivet den dagen Odd ikke lenger produserer kunst? Om han blir syk, eller går bort? Han er jo en voksen mann, kommer ikke til å leve evig. Jeg lurer på om inntekten til de øvrige i familien forsvinner, hva skal de leve av? Han har hundrevis av malerier som er verdt fra 900 000 pr stykk og oppover. De klarer seg nok 11 7
Tillia Skrevet 4. januar #215 Skrevet 4. januar Har lagt merke til at anmeldelser av omtrent alt Nerdrum gjør i store norske medier som Aftenposten blir slaktet. Både museet og serien fikk nedslående anmeldelser i Aftenposten med en underliggende nedlatende tone i anmeldelsen syns jeg.. så han har et poeng - han er ikke inni kunstelite-varmen i Norge. Middelmådig er han vel ikke. Selv om man ikke personlig liker stilen så er han anerkjent både nasjonalt og internasjonalt 15 2 7
Vampyrina Skrevet 4. januar #216 Skrevet 4. januar Tillia skrev (38 minutter siden): Har lagt merke til at anmeldelser av omtrent alt Nerdrum gjør i store norske medier som Aftenposten blir slaktet. Både museet og serien fikk nedslående anmeldelser i Aftenposten med en underliggende nedlatende tone i anmeldelsen syns jeg.. så han har et poeng - han er ikke inni kunstelite-varmen i Norge. Middelmådig er han vel ikke. Selv om man ikke personlig liker stilen så er han anerkjent både nasjonalt og internasjonalt Enig her. Sånn har vi det med å behandle store norske kunstnere her i Norge. Se på Munch f.eks… han ble ikke særlig pent behandlet i sin samtid. Han testamenterte alt han eide til Oslo kommune, og hva var takken? De rev huset hans på Ekely og hang kunsten hans rundt på offentlige toaletter og kantiner… 5 4
revue3 Skrevet 4. januar #217 Skrevet 4. januar Piggsopp skrev (10 timer siden): Jeg synes dessuten at bildene hans er langt fra middelmådige. Han har en fantastisk evne til å formidle følelser gjennom maleriene. Han mener jo selv at han maler slik som mesterne i renessansen, men for meg har han en helt egen stil som er mer moderne og surrealistisk. Er så enig i dette, jeg liker bildene hans godt, men jeg opplever og at de er mer og mer surrealistisk . Det gir ikke mening at han skal mislike alt moderne. 8 1
Mollami Skrevet 5. januar #218 Skrevet 5. januar i123 skrev (På 28.12.2024 den 15.41): Er det noen av barna som har noen form for inntektsbringende arbeid som ikke vises i serien? Det kan ikke være såå mye inntekt i salg av det magasinet tenker jeg. Lever de bare på midlene til Odd og tærer på formuen hans? NAV? Odd har stor formue, men sier han selger lite bilder og tar ikke betalt fra elevene. Hvor kommer formuen fra? Har sett hele serien, lurer likevel på dette med økonomien. Odd har noen døtre fra tidligere, som ikke har kontakt med faren. Noen som vet hva som skjedde der? Søk opp Oda Ceciliedatter Nerdrum.
BlendaSensitive Skrevet 5. januar #219 Skrevet 5. januar Må se serien altså! Men mye som motsier seg selv. Så anti modernisme, men deltar i stort og smått av reality, inkludert denne serien. Forklarer en del av inntektene. Både far og sønn. https://www.nrk.no/ytring/et-talent-for-a-fa-oppmerksomhet-1.17191265 1 3
tøydokka Skrevet 5. januar #220 Skrevet 5. januar Farger han håret? Odd altså? Mannen har jo ikke grått hår, det er blondt. Man ser det når han tar av seg hatten. Ikke sånn gråhvitt som blonde får når pigmenter forsvinner, men lysblondt med gyldne toner . Ser hvertfall sånn ut på tv. Han er jo 80, så det er vel ganske uvanlig å ikke ha grått hår. Skjegget er grått, men håret er ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå