Gå til innhold

Nerdrum-familien

Lawyam

Anbefalte innlegg

Fascinerende familie. Øde er en flink organisator og morsom. Fikk skikkelig sansen for ham i Farmen - og det vedvarer. 
Han ønsker seg familie og håper han etterhvert finner seg den rette for det ❤️

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Justlooking skrev (2 minutter siden):

Fascinerende familie. Øde er en flink organisator og morsom. Fikk skikkelig sansen for ham i Farmen - og det vedvarer. 

Når var han med i farmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste episode er Odd veldig sutrete og klagende. Det er godt mulig at han har rett i at museumsdirektøren har valgt ut feil bilder. Men hvorfor plukke ut en musiker til å kuratere samlingen i stedet for en kurator? Kuratorer ville stilt seg i kø for den oppgaven!

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (3 minutter siden):

Når var han med i farmen?

I 2021 tror jeg. Samme år som anikken Jørgensen var med og som han fikk en fin tone med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (1 time siden):

Jeg likte Øde bedre i Farmen, er faktisk litt skuffet over han i denne serien.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (2 timer siden):

Jeg likte Øde bedre i Farmen, er faktisk litt skuffet over han i denne serien.

Noen gjør sikkert det, men jeg liker han begge steder. Han er smart og morsom - og etter mitt syn også en kjekkandes kar 👍 Artig hvordan håret var både kort og veldig svært og med og uten bart i serien. De tok opp i halvannet år eller noe 😊 Aftur var høygravid i starten og godt på vei med nummer to på slutten.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hulderen skrev (13 timer siden):

I siste episode er Odd veldig sutrete og klagende. Det er godt mulig at han har rett i at museumsdirektøren har valgt ut feil bilder. Men hvorfor plukke ut en musiker til å kuratere samlingen i stedet for en kurator? Kuratorer ville stilt seg i kø for den oppgaven!

Jeg syntes han hadde all rett til å komme med sine meninger, og jeg heiet ham frem da han turte å si ifra. 😀

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin dokumentarserie. Problemet er Norge og Jante-loven. Det vises veldig godt i denne tråden. Når noen sier eller har en mening så må det naturligvis tolkes i verste mening. Analyseres opp og i mente.  For ikke å snakke om alle kommentarene om deres utseende. Lurer på hvorfor folk foretrekker falske fasader og intetsigende liv som vi har fått mye av i sosiale medier isteden? Synes familien Nerdrum fascinerer, ikke minste Odds kunsteriske talent. Ikke mange igjen av denne typen kunstnere. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magrat skrev (På 17.1.2025 den 8.49):

Jeg syntes han hadde all rett til å komme med sine meninger, og jeg heiet ham frem da han turte å si ifra. 😀

Jo, men er da da vits i å ansette noen til å ta jobben? Enten ansetter du en kurator og lar vedkommende jobbe i fred eller så velger du ut bildene helt og fullt selv. Det er bare irriterende når du blir satt til å gjøre en jobb og så kommer alle innvendingene i etterkant og man må gjøre masse jobb om igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (50 minutter siden):

Jo, men er da da vits i å ansette noen til å ta jobben? Enten ansetter du en kurator og lar vedkommende jobbe i fred eller så velger du ut bildene helt og fullt selv. Det er bare irriterende når du blir satt til å gjøre en jobb og så kommer alle innvendingene i etterkant og man må gjøre masse jobb om igjen.

Hvorfor kunne ikke Odd selv stå for utvelgelse og plassering?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (3 timer siden):

Odd Nerdrum er en av Norges med kontroversielle kunstere, kjent for sine storslåtte malerier og sitt særegne livssyn. 

Familien har fått masse unødvendig kritikk fordi de lever utenfor samfunnets normer. At noen går så langt som å kalle familien for en sekt, sier mer om samfunnets intoleranse for annerledeshet enn noe konkret om Nerdrums livsstil.

Når familien bruker egne midler og legger all sin tid for å åpne et museum de har jobbet så hardt for, så sier det seg selv at deres visjon av denne bør være basert på deres ønsker og ikke minst kunstneren selv. Kuratoren som ble ansatt var en komponist uten noe forhold til kunstnerens malerier og han hadde helt klart egne visjoner der han ønsket å ta egne avgjørelse ved å begynne å blande inn historie og gjøre det om til en slags symfoni. At det skapte konflikter er veldig forståelig.

Som kunster og skaper av et helt unikt kunstnerisk univers, har Nerdrum selvsagt et legitimt krav på å bestemme hvilke av hans egne verk som skal representere hans livsverk. Ingen kurator uansett kompetanse kan forstå kunstnerens intensjoner og sjel bedre en kunstnerens selv. Jeg hadde blitt svært fornærmet om det var meg det handlet om, og kuratoren fortjente helt klart å bli satt på plass. Ikke hadde han kunstnerisk sans heller. Forstår helt klart at Nerdrum f.eks. ble fornærmet da kuratoren ønsker å stille ut malerier som hadde mangler og var slitt. Som Nedrum selv mente ikke var verdt utstillingen. Kvalitet foran kvantitet.

Nerdrum har skapt et livsverk som har inspirert mange og samtidig provosert andre, men hans ettermæle bør aldri være til debatt. Hans livsstil fremhever nettopp at han har levd et liv som kunstneren han ønsker å være - det er en prestasjon som i seg selv fortjener respekt. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (8 minutter siden):

Odd Nerdrum er en av Norges med kontroversielle kunstere, kjent for sine storslåtte malerier og sitt særegne livssyn. 

Familien har fått masse unødvendig kritikk fordi de lever utenfor samfunnets normer. At noen går så langt som å kalle familien for en sekt, sier mer om samfunnets intoleranse for annerledeshet enn noe konkret om Nerdrums livsstil.

Når familien bruker egne midler og legger all sin tid for å åpne et museum de har jobbet så hardt for, så sier det seg selv at deres visjon av denne bør være basert på deres ønsker og ikke minst kunstneren selv. Kuratoren som ble ansatt var en komponist uten noe forhold til kunstnerens malerier og han hadde helt klart egne visjoner der han ønsket å ta egne avgjørelse ved å begynne å blande inn historie og gjøre det om til en slags symfoni. At det skapte konflikter er veldig forståelig.

Som kunster og skaper av et helt unikt kunstnerisk univers, har Nerdrum selvsagt et legitimt krav på å bestemme hvilke av hans egne verk som skal representere hans livsverk. Ingen kurator uansett kompetanse kan forstå kunstnerens intensjoner og sjel bedre en kunstnerens selv. Jeg hadde blitt svært fornærmet om det var meg det handlet om, og kuratoren fortjente helt klart å bli satt på plass. Ikke hadde han kunstnerisk sans heller. Forstår helt klart at Nerdrum f.eks. ble fornærmet da kuratoren ønsker å stille ut malerier som hadde mangler og var slitt. Som Nedrum selv mente ikke var verdt utstillingen. Kvalitet foran kvantitet.

Nerdrum har skapt et livsverk som har inspirert mange og samtidig provosert andre, men hans ettermæle bør aldri være til debatt. Hans livsstil fremhever nettopp at han har levd et liv som kunstneren han ønsker å være - det er en prestasjon som i seg selv fortjener respekt. 

Jeg ser ikke poenget ditt med denne lange, belærende teksten. Jeg forstår veldig godt at Odd vil bestemme selv jeg ville også styrt selv i samme situasjon. Tabben her av familien er jo å ansette denne personen i utgangspunktet, når hans jobb viser seg å være overflødig og uønsket. Odd vil jo bestemme selv.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snurrevippen skrev (8 minutter siden):

Tror du helt glemmer at Odd ga  Öde ansvaret for å finne en ansvarlig for museet og han hadde tillitt til denne personen fra deres opphold i Frankrike. 

I tillegg vil ikke Odd ha noe med mennesker å gjøre, eller minst mulig å gjøre med mennesker - men det går vel for det samme. 

Og om jeg ikke husker feil så fikk Odd ansvaret for å plukke ut x malerier, men han plukket ut 20-30% mer enn det som var begrensningen. 

Tror du Odd hadde kommet i mål med utstillingen hvis han skulle hatt ansvaret? 

Jeg ser ikke på dette som noe problem, Öde, kuratoren og Odd kom frem til en løsning til åpningen. Og med tiden så vil de helt sikkert gjøre små endringer.. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (16 minutter siden):

Jeg ser ikke poenget ditt med denne lange, belærende teksten. Jeg forstår veldig godt at Odd vil bestemme selv jeg ville også styrt selv i samme situasjon. Tabben her av familien er jo å ansette denne personen i utgangspunktet, når hans jobb viser seg å være overflødig og uønsket. Odd vil jo bestemme selv.

Hans jobb var å drive museet, ikke bestemme hvilke livsverk som skulle stilles ut og gjøre det til sin egen utstilling. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotehodet skrev (17 minutter siden):

Tror du helt glemmer at Odd ga  Öde ansvaret for å finne en ansvarlig for museet og han hadde tillitt til denne personen fra deres opphold i Frankrike. 

I tillegg vil ikke Odd ha noe med mennesker å gjøre, eller minst mulig å gjøre med mennesker - men det går vel for det samme. 

Og om jeg ikke husker feil så fikk Odd ansvaret for å plukke ut x malerier, men han plukket ut 20-30% mer enn det som var begrensningen. 

Tror du Odd hadde kommet i mål med utstillingen hvis han skulle hatt ansvaret? 

Jeg ser ikke på dette som noe problem, Öde, kuratoren og Odd kom frem til en løsning til åpningen. Og med tiden så vil de helt sikkert gjøre små endringer.. 

Jeg synes ikke det er så spesielt at han hadde valgt ut flere malerier enn han skulle. For det første så ser kanskje ikke ting ut som man forestiller seg de skal gjøre i et museum, for det andre kan ting skje, og da er det greit å ha backup. Ja, tror han hadde kommet i mål om han skulle gjort det selv, virket veldig klar på sine ønsker og selve utstillingen. 

Forstår godt at enkelte mennesker mener folk er slitsomme å ha med å gjøre. Mange blir sliten av langt mindre når det gjelder byråkrati og ikke minste hva andre mennesker skal bry seg med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hulderen skrev (På 16.1.2025 den 19.09):

Fordi Odd er veldig skeptisk og vil ha én han kjenner og stoler på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (På 13.1.2025 den 22.30):

Jeg likte serien! Öde er jo egentlig en herlig fyr under det pompøse, det ser man jo 🤭

Og jeg er litt misunnelig på dem som har muligheten til å bo sånn. Litt dårlig gjort egentlig at ikke mine foreldre har en diger, sentral gård og at min far tjener millioner, så jeg kunne bodd der med storfamilien. 

Tror det er fint for de små å vokse opp med så mange rundt seg, og naturen 😊 

Men jeg trenger juletreet, julepiano funker ikke. Ikke har jeg piano heller 🤔

Odd kunne vært langt rikere om han hadde villet selge flere av maleriene sine. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (29 minutter siden):

Odd er ingen organisator, så han kunne ikke hatt jobben som kurator, og en kurators jobb er heller ikke bare å bestemme hvor bildene skal henge. Men jeg synes absolutt Odd sine innspill var gode: flere av bildene hang f.eks. altfor tett. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (3 timer siden):

Hans jobb var å drive museet, ikke bestemme hvilke livsverk som skulle stilles ut og gjøre det til sin egen utstilling. 

Da må du se episode 6 på nytt, han fikk så absolutt i oppgave å komme med et oppsett/forslag og være med å velge.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...