Djungelvrål Skrevet 3. januar #181 Del Skrevet 3. januar Påskekyllingen skrev (11 timer siden): Det er nok Odd som finansierer familien. Maleriene til Odd går for mellom 500 000,- og 1 000 000,-. I fjor hadde han en inntekt på 10 millioner.Tviler sterkt på at Aftur lever av ytelser fra NAV. De går fra 900 000 og opppver 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 3. januar #182 Del Skrevet 3. januar Nå er det diskusjoner i media når tidligere elev William Heimdal går ut med kritikk og Øde tar til motmæle, denne gjengen er jo bare en renessanse utgaven av paradise Hotel/Svenske Hollywood fruer… - og I LOVE IT!! De har jo i det minste talenter å vise til og meninger om ettelerannet mer viktig enn hvem som sølte drinken sin på hvem. Håper det blir en sesong 2, de er så absolutt underholdene. https://subjekt.no/2025/01/03/nerdrum-slar-tilbake-mot-heimdal-aldri-vaert-en-av-dogmene-vare-1/ 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonaen Skrevet 3. januar #183 Del Skrevet 3. januar Hvorfor liker «alle» denne serien så godt? Jeg undrer meg 🤔 jeg hadde forstått det bedre om Nerdrum familien ikke var så bitre på de som har valgt annerledes og byråkratiet. Jeg er veldig for å finne sin egen levemåte, som ikke er standard A4 og leve lykkelig på sin sitt vis. Men uten å snakke ned andre slik denne familien gjør. Alle på jobb og rundt omkring lovpriser serien og den er jo så herlig og frisk og whatnot. Jeg syns faktisk ikke det jeg. 13 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 3. januar #184 Del Skrevet 3. januar Livet er ikke happy go lucky hele tiden, vi lever ikke i en evig fest, og det er litt godt å se at melankolien kan være ett gode også. Ikke bare en byrde. 10 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 3. januar #185 Del Skrevet 3. januar Leonaen skrev (6 minutter siden): Hvorfor liker «alle» denne serien så godt? Jeg undrer meg 🤔 jeg hadde forstått det bedre om Nerdrum familien ikke var så bitre på de som har valgt annerledes og byråkratiet. Jeg er veldig for å finne sin egen levemåte, som ikke er standard A4 og leve lykkelig på sin sitt vis. Men uten å snakke ned andre slik denne familien gjør.... "Utdanningen" og "byråkratiet" de raser mot er faktisk blant annet Odds ekssamboer og hans datter med samme eksen. Birks/Ödes/ Afturs/Myrkurs halvstoresøster, om du vil. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 3. januar #186 Del Skrevet 3. januar Leonaen skrev (23 minutter siden): Hvorfor liker «alle» denne serien så godt? Jeg undrer meg 🤔 jeg hadde forstått det bedre om Nerdrum familien ikke var så bitre på de som har valgt annerledes og byråkratiet. Jeg er veldig for å finne sin egen levemåte, som ikke er standard A4 og leve lykkelig på sin sitt vis. Men uten å snakke ned andre slik denne familien gjør. Alle på jobb og rundt omkring lovpriser serien og den er jo så herlig og frisk og whatnot. Jeg syns faktisk ikke det jeg. Det hadde vært kjedelig om at med dem var noe alle var enig i. Det som gjør de ekstra interessante er nettopp det at de bryter med noen normer og forventninger; være seg at de er bitre, konservative og i opposisjon til samtiden. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kissmequick Skrevet 3. januar #187 Del Skrevet 3. januar Likte serien, men får spader av hvor konfliktsky og unnvikende de fremstår. Synes også mye av filosoferingen og livssynet manglet dybde, ble bare tomme floksler, men det kan være redigering. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FergusAndFiona Skrevet 3. januar #188 Del Skrevet 3. januar Leonaen skrev (51 minutter siden): Hvorfor liker «alle» denne serien så godt? Jeg undrer meg 🤔 jeg hadde forstått det bedre om Nerdrum familien ikke var så bitre på de som har valgt annerledes og byråkratiet. Jeg er veldig for å finne sin egen levemåte, som ikke er standard A4 og leve lykkelig på sin sitt vis. Men uten å snakke ned andre slik denne familien gjør. Alle på jobb og rundt omkring lovpriser serien og den er jo så herlig og frisk og whatnot. Jeg syns faktisk ikke det jeg. Jeg skjønner hva du mener. Det var en mørkhet over det hele som gav meg uro og følelse av angst. Fortsatt ble jeg så fascinert at jeg måtte pine meg gjennom. Synes de på ett sett er heldige, som har muligheten til å leve veldig annerledes enn oss andre. Men for en dyster og tung gjeng, nesten som om glede ikke skal uttrykkes. Som om det er påbudt å være tungsinnet. Aftur virket som en jente som sprer mye glede rundt seg, men min oppfattelse er at det er et press og en overbevisning om at dagens samfunn er en tragedie. Og det er denne familiens byrde. 9 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 3. januar #189 Del Skrevet 3. januar Virrevirrevapp skrev (På 2.1.2025 den 3.33): Sommer i P2. Kunsthistoriker Nora Ceciliedatter Nerdrum. Nora forteller om oppvekst, opprør og om en far som forsvant. I barndommen var hun omgitt av kunst og en eim av terpentin og oljemaling. I dag jobber hun som kurator, og seksjonsleder i KORO, men det var slett ingen selvfølge at hun skulle velge å leve av kunst. https://radio.nrk.no/podkast/sommer_i_p2/sesong/202006/l_43d7e49d-d0ca-4167-97e4-9dd0ca0167c3?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=podcast:l_43d7e49d-d0ca-4167-97e4-9dd0ca0167c3 Frottis skrev (På 1.1.2025 den 23.28): Helt enig, og sånn er jo Odd og flere av de andre også. Å være så bitter, hatefull og lite tolerant overfor dem som har valgt litt annerledes enn dem selv, det er så trist å se og må være så slitsomt å gå å bære på. Jeg forstår nesten ikke hvordan noen av dem klarer å gjøre noe som helst, når de bærer rundt på så mye hat og mistro overfor andre. Synes synd på gjengen. Det har jo sine grunner. Odd har følt seg misforstått og ikke akseptert helt siden han var barn med den voldelige stefaren, ikke få den anerkjennelsen han fortjener i kunstnerverdenen, rettssaken i forbindelse med skatteunndragelsen osv. Så han har nok en følelse om at alle andre er imot han, og da setter han opp en vegg selv også mot samfunnet, noe han langt på vei har fått flere i familien med på også. Så da blir det veldig oss mot dem. Det framstår jo ganske sært og arrogant, men jeg opplever at det ligger en sårbarhet i bunn, men som han er mer komfortabel med å forkle som arroganse. 16 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 4. januar #190 Del Skrevet 4. januar Grüner skrev (10 minutter siden): Det har jo sine grunner. Odd har følt seg misforstått og ikke akseptert helt siden han var barn med den voldelige stefaren, ikke få den anerkjennelsen han fortjener i kunstnerverdenen, rettssaken i forbindelse med skatteunndragelsen osv. Så han har nok en følelse om at alle andre er imot han, og da setter han opp en vegg selv også mot samfunnet, noe han langt på vei har fått flere i familien med på også. Så da blir det veldig oss mot dem. Det framstår jo ganske sært og arrogant, men jeg opplever at det ligger en sårbarhet i bunn, men som han er mer komfortabel med å forkle som arroganse. Og det er nok av vanlige mennesker som forkler sårbarhet med arroganse, fordi de ikke vet hvordan de skal leve med sårbarheten synlig eller fordi de har fått høre at sårbarhet er ett svakhetstegn, uønsket osv. 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålilla Skrevet 4. januar #191 Del Skrevet 4. januar Har barna gått på offentlig skole? Lurer også på om barnebarna er i barnehage og skole etterhvert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamusen Skrevet 4. januar #192 Del Skrevet 4. januar Jeg reagerer på disse assistentene. Er de elever eller bare gratis arbeidskraft? Mitt inntrykk er at de er mer tjenere for Odd enn noe annet..? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 4. januar #193 Del Skrevet 4. januar Raven.Writingdesk skrev (8 timer siden): Nå er det diskusjoner i media når tidligere elev William Heimdal går ut med kritikk og Øde tar til motmæle, denne gjengen er jo bare en renessanse utgaven av paradise Hotel/Svenske Hollywood fruer… - og I LOVE IT!! De har jo i det minste talenter å vise til og meninger om ettelerannet mer viktig enn hvem som sølte drinken sin på hvem. Håper det blir en sesong 2, de er så absolutt underholdene. https://subjekt.no/2025/01/03/nerdrum-slar-tilbake-mot-heimdal-aldri-vaert-en-av-dogmene-vare-1/ Jeg får ikke lest Subjekt-artikler, så jeg har ikke fått med meg essensen i kritikken fra Heimdal. Går det på arbeid eller person? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reiseglad Skrevet 4. januar #194 Del Skrevet 4. januar Her står det vel noe om artikkelen: https://www.dagbladet.no/kjendis/tjente-ikke-mitt-arbeid/82464169 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reiseglad Skrevet 4. januar #195 Del Skrevet 4. januar Hva skjer med hele kollektivet den dagen Odd ikke lenger produserer kunst? Om han blir syk, eller går bort? Han er jo en voksen mann, kommer ikke til å leve evig. Jeg lurer på om inntekten til de øvrige i familien forsvinner, hva skal de leve av? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 4. januar #196 Del Skrevet 4. januar miamusen skrev (1 time siden): Jeg reagerer på disse assistentene. Er de elever eller bare gratis arbeidskraft? Mitt inntrykk er at de er mer tjenere for Odd enn noe annet..? De får gratis husly og undervisning mot å assistere/være modeller i inntil 3 mnd. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonaen Skrevet 4. januar #197 Del Skrevet 4. januar Grüner skrev (8 timer siden): Det har jo sine grunner. Odd har følt seg misforstått og ikke akseptert helt siden han var barn med den voldelige stefaren, ikke få den anerkjennelsen han fortjener i kunstnerverdenen, rettssaken i forbindelse med skatteunndragelsen osv. Så han har nok en følelse om at alle andre er imot han, og da setter han opp en vegg selv også mot samfunnet, noe han langt på vei har fått flere i familien med på også. Så da blir det veldig oss mot dem. Det framstår jo ganske sært og arrogant, men jeg opplever at det ligger en sårbarhet i bunn, men som han er mer komfortabel med å forkle som arroganse. Jeg er mulig farget av å ha bodd med en mann i 5år som konstant snakket om det hersens byråkratiet og samfunnet som var så inderlig fælt og grusom. Ikke kunne han jobbe, ikke kunne han ditt eller datt. Han skulle IKKE være en sau i saueflokken. Han hadde også hatt en fæl oppvekst i en dysfunksjonell familie. Men til slutt spiste det meg opp og jeg fikk angst av det. For han så ble det så altoppslukende at det ikke var sunt, og jeg måtte dra. Sårbarheten hans ble rett og slett giftig. Jeg priser meg lykkelig over at jeg ikke fikk barn med den mannen. De hadde dessverre blitt som han sikkert. 8 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svigermor Skrevet 4. januar #198 Del Skrevet 4. januar reiseglad skrev (20 minutter siden): Hva skjer med hele kollektivet den dagen Odd ikke lenger produserer kunst? Om han blir syk, eller går bort? Han er jo en voksen mann, kommer ikke til å leve evig. Jeg lurer på om inntekten til de øvrige i familien forsvinner, hva skal de leve av? Kunst stiger som regel i verdi etter at kunstneren dør. 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonaen Skrevet 4. januar #199 Del Skrevet 4. januar FergusAndFiona skrev (9 timer siden): Jeg skjønner hva du mener. Det var en mørkhet over det hele som gav meg uro og følelse av angst. Fortsatt ble jeg så fascinert at jeg måtte pine meg gjennom. Synes de på ett sett er heldige, som har muligheten til å leve veldig annerledes enn oss andre. Men for en dyster og tung gjeng, nesten som om glede ikke skal uttrykkes. Som om det er påbudt å være tungsinnet. Aftur virket som en jente som sprer mye glede rundt seg, men min oppfattelse er at det er et press og en overbevisning om at dagens samfunn er en tragedie. Og det er denne familiens byrde. Enig med deg her 🌷 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 4. januar #200 Del Skrevet 4. januar Hatsumomo skrev (På 28.12.2024 den 22.15): Det andre her syntes er pompøst og dramatisk, altså de ulike kommentarene som smeller fra gjengen er jo utrolig humoristisk. Jeg ender opp med å små-le gjennom hver episode. Sitater som "det eneste som får meg opp om morgenen, er skam" er jo bare gull. Det er ikke sort-hvitt, tenker jeg. Jeg vil absolutt si det er pompøst. Men at det samtidig er morsomt, er det ingen tvil om. 😁 Man får litt blandede følelser av serien. Man ser at forberedelse og tilrettelegging for Odd viser at det er mye underliggende. Det er jo flott at det har vært lagt til rette for at han skal kunne blomstre og leve av kunsten sin. Hvordan ville han fungert i en tidsalder hundre år tidligere, eller tilbake i tiden han forfekter? Samtidig synes jeg det er litt tøft å se på barna. Öde er tydeligvis en temmelig sterk personlighet, og utrolig tilpasningsdyktig. Han har en framtoning og over gjennomsnittet god rolleforståelse som gjør at han klarer å passe inn i mange ulike sosiale settinger. Den raske replikken viser at han tydelig er intelligent også. Jeg er mer spent på hvordan det skal gå med døtrene som er mer sarte, vevre renessansekvinner som ikke akkurat driver samtalene. Jeg har ikke sett hele sesongen enda, og kanskje endrer jeg synspunkt underveis 😊 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå